E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
Genre: Avontuur / Sciencefiction
Speelduur: 115 minuten / 120 minuten (extended version)
Alternatieve titels: E.T. / E.T. en Zijn Avontuur op Aarde
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Henry Thomas, Drew Barrymore en Robert MacNaughton
IMDb beoordeling: 7,9 (436.055)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 december 1982
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot E.T. the Extra-Terrestrial
"He is afraid. He is alone. He is three million light years from home."
De tienjarige Elliott woont samen met zijn moeder, broer en zusje in een bosrijke buitenwijk van Los Angeles. Op een dag ontdekt hij in de tuin een buitenaards wezentje. Elliott en het wezentje schrikken zich eerst te pletter, maar sluiten dan vriendschap. Elliott noemt het wezentje E.T. en verbergt het in een kast op zijn kamer. De jongen laat E.T. ook kennis maken met zijn broer en zijn zusje. E.T. raakt snel vertrouwd met het aardse leven. Toch heeft hij heimwee naar zijn planeet. Ondertussen begint de aardse atmosfeer zijn gezondheid aan te tasten. Ook Elliott voelt zich niet lekker. Hun band is immers zo hecht geworden dat ze dezelfde gevoelens ervaren.
Externe links
Acteurs en actrices
Elliott
Gertie
Michael
Keys
Mary
Pretty Girl
Greg
Tyler
Steve
Schoolboy
Reviews & comments
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Wie ooit een bananenbiertje heeft gedronken, heeft wellicht eenzelfde ervaring als ik gehad. Bij de eerste slok denk je: lekker zoet. Maar als het glas halfvol is (en hier toen ik me een pessimist!) komt alle zoetigheid je dusdanig de keel uit, dat je het maar laat staan. In mijn geval had ik dan ook nog eens het biertje gedeeld met een vriend, waardoor ik eigenlijk pas op een kwart zat.
Welnu, deze film heb ik volledig gekeken, maar het kan toch wel gelden als een filmisch equivalent van een bananenbiertje. De eerste helft was best aardig, de ontmoeting tussen de alien en het jongetje, en later broer en zusje, wordt best ontroerend uitgewerkt, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. De schoolscène die de band tussen het jongetje en de alien uitbeeldt was al behoorlijk melig, maar dan wordt het dusdanig zoet-sentimenteel, dat het glazuur van mijn tanden springt.
Veel krijsende kinderen, met name het jongetje, wat het hele segment waarin de alien sterft en weer tot leven komt nog vervelender maakt dat het al was. Maar het meest irritante was de soundtrack. Het hoofdthema, wat "geleend" lijkt te zijn uit het vierde pianotrio van Dvořák, wordt tot vervelens toe herhaald en lijkt alleen maar bombastischer te worden per herhaling. Ik ben een groot fan van Wagner, en John Williams wordt nog wel eens met hem vergeleken, maar als je hem een derderangs Wagner noemt, doe je hem al teveel eer. Subtiliteit en sfeer is namelijk iets waar in mijn oren Wagner wèl gevoel voor had, maar dat tref je in deze soundtrack niet of nauwelijks aan.
En als een soundtrack niet bevalt, dan gaan meer dingen ergeren, zoals dat het orkest ook niet al te geweldig is. Hoor je vooral aan het einde wanneer de violen de hoogte in gaan, en daar duidelijk moeite mee hebben.
Wat wel positief is, is het ontwerp van de alien, wat zeker weet te vertederen met die grote ogen. Verder valt toch ook visueel op dat de film ouder begint te worden, met name in de blue screens waarvan het gebruik af en toe overduidelijk was. Tenslotte aardig om Barrymore als kindactrice te zien, doet het van alle kinderen ook het beste.
Conclusie: een film die aardig begint, maar uitdraait op een overdaad aan sentiment, met een vreselijke soundtrack. Wegens het begin nog 1,5*.
brabusRUS
-
- 1604 berichten
- 2720 stemmen
Eindelijk toch maar eens gezien. Leuk, maar niet wauw. Begin was prachtig en de film was mooi gemaakt, zeker voor die tijd. Maar duurde voor mij iets te lang.
jippie2010
-
- 2458 berichten
- 6719 stemmen
Ik had deze film nog nooit gezien, en zal het ook niet voor de tweede keer bekijken.
Toch een film die de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan heeft.
Ik begrijp de nostalgie, en toch knap dat zo'n lelijk wezen met een ongeïnspireerd uiterlijk
toch enigszins je hart weet te stelen. Maar daar blijft het dan ook bij. Een krappe *3,5
Thomas83
-
- 3718 berichten
- 3363 stemmen
Deze film is toch nog steeds echt goed. Op het einde gaat het af en toe er wel wat overheen, maar over het algemeen vind ik het behoorlijk meevallen met de overdreven sentimentaliteit, voor Spielbergs doen althans. Voor Elliots kennismaking met en afscheid van E.T. wordt echt de tijd genomen en in het middenstuk dat op de kennismaking volgt ligt de nadruk toch vooral op de humor. En deze scènes zijn ook echt grappig en het leukste gedeelte van de film. E.T. die zich voordoet als een pop en bier drinkt en tv kijkt, verkleed rondloopt voor Halloween, de scène waarin moeder Mary E.T. steeds net niet ziet en hem zelfs droog met de koelkastdeur doet achterovervallen, de eerste ontmoeting tussen E.T. en Michael en Gertie. Erg lollig allemaal. En eigenlijk ook wel opvallend dat we in een familiefilm E.T. aan het bier zien en Elliot zijn grote broer voor penis breath horen uitmaken. Andere tijden.
De kinderen spelen ook uitzonderlijk goed, en zonder te overdreven schattig te doen. Zelfs Drew Barrymore als het kleine zusje niet. Die valt perfect in tussen de twee types die kleine meisjes meestal in films spelen, de rol die vooral moet vertederen en het net iets te wijze kind. Eigenlijk is ze meer een komische sidekick dan iets anders in de film. En Henry Thomas lijkt aanvankelijk vooral het vervelende kleine broertje te spelen maar is toch behoorlijk overtuigend en leuk. E.T. ziet er ook voor deze tijd toch nog geweldig uit. Alleen die scènes metmet de ufo en de vliegende fietsen bevatten wel duidelijk gedateerde effecten.
Verder ook vooral een mooie belichting en erg mooi gebruik van schaduwen ook weer door Spielberg. De omgevingen en huizen zijn eigenlijk weinig mooi, maar Spielberg weet er nog alle sfeer in naar boven te halen. Ik vond het wat rommelige en niet al te mooi ingerichte huis van Elliot en zijn familie ook wel wat hebben. En al die eeuwig herkenbare klassieke scènes staan nog als een huis. E.T. die de bal terugrolt vanuit de schuur, "E.T. phone home", de vliegende fiets voor de levensgrote maan. Williams levert hier toch ook goed werk. Het klinkt zoals wel vaker bij hem wat oubollig, maar hier ervoer ik dat eigenlijk alleen als wat positiefs. Het klopt in deze film. Ik hou het wel op een dikke 3.5*. Op momenten sleept de film toch een beetje.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
How do you explain school to higher intelligence?
E.T. the Extra-Terrestrial, zowat de klassieker onder jeugdfilms. Vreemd genoeg heb ik dit vroeger nooit echt gezien (sowieso voor mijn tijd uitgekomen, maar heb dit precies altijd meer toevalligerwijs gemist) maar stond al wel ettelijke jaren op de planning om eens te kijken. Gisteren nog wel zin in iets luchtigs en ik haalde dan eindelijk eens deze Spielberg uit de kast. Geen idee wat ik eigenlijk juist moest verwachten, maar ik dacht dat dit me wel voor even ging kunnen bezighouden.
Het probleem bij dit soort hooggewaardeerde films is dat er vaak een zweem van nostalgie verantwoordelijk is voor de hoge score. Ik ben daar zelf ook schuldig aan bij talloze films, maar het gebrek aan die nostalgie wordt hier pijnlijk duidelijk. Toegegeven, Spielberg regisseert een erg vermakelijke film met een aantal leuke scènes (hoewel ik heel de psychische link tussen Elliot en E.T. zelf een verkeerde keuze vind, is de scène waar E.T. dronken geraakt en naar een oude John Wayne film kijkt wel erg leuk) maar verder is dit vooral toch een film met de gebruikelijke Spielberg emoties. Visueel wel een paar leuke kunstjes trouwens. De film wordt toch vooral ook aanzien als een ode aan een kindertijd en Spielberg maakt dit geslaagd duidelijk door de film vooral uit het perspectief van een kind te vertellen. Zo valt met uitzondering van de moeder van Elliot het gezicht van de volwassen personages (zoals de leraar biologie) net buiten het kader. Leuk detail in ieder geval.
De grootste kracht van E.T. is echter het wezentje zelf. Ben nooit de grootste Spielberg fan geweest, maar je moet toegeven dat de man indertijd zich met een aantal erg geniale mensen heeft omringd. Het design van E.T. zelf ziet er na al die jaren nog erg geslaagd uit en de uitvoering is gewoon erg degelijk te noemen. Nu ben ik sowieso wel fan van dit soort 'echte effects' in plaats van al die CGI, maar in ieder geval kudos voor Spielberg en de zijnen. Qua cast niet al te goed jammer genoeg. Drew Barrymore heeft nog wel iets schattigs rond haar hangen en ook Henry Thomas kan er als Elliot nog nipt mee door, maar verder is het af en toe huilen met de pet op. Let vooral ook nog op een piepjonge Erika Eleniak als het meisje dat gekust wordt door Elliot tijdens de dronken E.T. scène, ik vermoed dat Thomas dat toch liever een aantal jaar later had gedaan..
Een aantal scènes die iconisch zijn geworden in de loop der tijd, de scène met de fiets blijft ook nog altijd overeind staan, en een erg amusant hoofdfiguur zorgen ervoor dat E.T. een film is die vast en zeker gezien mag worden. Een hoop geforceerde emoties, vaak nog eens onder invloed van de muziek van John Williams, en niet al te denderende cast behouden de film echter van een hogere score.
3.5*
Antonev
-
- 1666 berichten
- 1132 stemmen
Het beste aan deze film? Het heerlijke avontuurlijke sfeertje en de jaren 80' stijl die er van af druipt. Inhoudelijk vond ik het allemaal niet zo denderend. Het verhaal vond ik niet super en alhoewel de kinderen leuk acteren is dit ook niet van bijster hoog niveau. Zoals in verschillende reacties hierboven ook al aangegeven wordt, haalt deze film zijn hoge score toch ook wel voor een aardig gedeelte uit nostalgie.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“E.T. phone home.”
E.T. blijft een ontroerende, grappige, inspiratievolle en fantasievolle film. Waarschijnlijk de meest persoonlijke film van Spielberg en dat is te zien. Het sterke script, het wezen E.T., de heerlijke onbezorgde jaren 80 sfeer, de waanzinnige muziek, alles klopt.
Ik heb deze film in mijn jeugd vaak gezien en ik kan nu nog steeds lachen en ontroerd raken door de interactie tussen E.T. en de kinderen. Spielberg weet bijna altijd wel herkenbare en sterke personages te creëren en hier is dat niet anders. Dat komt ook door het sterke acteren van de kinderen. En de film heeft een aantal iconische scènes die in mijn geheugen gegrift staan. Met de muziek van John Williams die net zo iconisch is. Schitterende film vol verwondering, fantasie en nieuwsgierigheid naar het onbekende.
schenkowiets
-
- 343 berichten
- 288 stemmen
Snap de kritiek niet van sommige mensen,want dit is toch echt een klassieker die geweldig goed gemaakt is en zeker voor die tijd.
Zag m ooit voor t eerst in de bios toen ik 12 was geloof ik,maar heb m een elke paar jaar wel een keer gezien en blijf E.T 1 vd betere (sf) films ooit vinden .
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
E.T. is een film die me nooit heeft aangetrokken, maar toen ik hem op Netflix zag staan, dacht ik eigenlijk: waarom niet? Spielberg, 1984, klassiekerstatus, dat kon nog best een geniale verrassing zijn.
Een geniale verrassing is het niet, maar ik snap wel dat je dit fantastisch kunt vinden, vooral als je er mee bent 'opgegroeid'. E.T. is origineel, best zielig, sfeervol en heeft een hoog feelgood-gehalte. Ook de jonge cast doet het prima, Henry Thomas doet het geweldig als Elliot, denk niet dat je beter kan verwachten op die leeftijden.
Zelf vond ik het middenstuk de 'afknapper', het distantieerde van de film. Des te knapper, maar uiteindelijk jammer, dat het einde je gewoon wel weer beet pakt. Als het middenstuk mijn concentratie had weten vast te houden was dit een héél positieve review geweest, voorlopig toch slechts een 3.5*.
aeverhoog
-
- 257 berichten
- 402 stemmen
Voor de kenners: is in de originele bioscoopversie Tinkebel ook vertaalt met Rinkebel? Het voel me op in de niweuwe digitaal opgepoetste bioscoopversie... .
Phantasm
-
- 6687 berichten
- 6614 stemmen
Vandaag gezien in Pathe, vroeger ook wel gezien, pure nostalgie, hij blijft leuk.
Fisico (moderator films)
-
- 8358 berichten
- 4698 stemmen
Dit weekend stond ET nog eens op het programma. Een nostalgische film voor jong en oud. In het gezelschap van mijn dochter van 5 genoten van deze familiefilm, zij niet in het minst. De film is beladen met emoties, ideaal voor kinderen eigenlijk. Het eerste deel is mysterieus en sfeerscheppend: Aliens die in het bos sluipen en rare geluiden maken, omvallende vuilnisbakken, bewegende schommel, het maisveld … Het allersterkte is uiteraard de schuur. Spielberg grijpt je hier echt naar de strot. Het effect op kinderen is zeer groot, dat merkte ik. Qua sfeer was dit top: mooie belichting met de maan, de mist en het geluid/stilte die de spanning extra onderstreept.
Nadien wordt de film luchtiger en gaat het de grappige toer op. ET die zich voorstelt aan de kinderen en zich verpersoonlijkt met Elliott. Het levert enkele leuke en grappige beelden op. Ook de Halloweenparty met Yoda was schitterend. “Home, home!” Nadien wordt het wat grimmiger met volwassen ‘bad guys’ en wordt het onrechtvaardigheidsgevoel van kinderen aangesproken. Items die je in vele familiefilms wel terugvindt (Free Willy, Beethoven, enz …). Naar het einde toe krijgt drama de overhand wanneer ET en Elliott ziek worden om dan uiteindelijk af te sluiten met een happy end. De vliegende fietsen blijven nostalgisch. De filmposter blijft dan ook hét sfeerbeeld dat de hele film samenvat in één beeld. Een gezellige familiefilm die je moet gezien hebben, vind ik. Ook het symfonisch orkest van John Williams, zo typisch voor films uit die tijd (en ervoor) maakte het aangenaam.
Op de acteerprestaties is niet veel aan te merken, niet top, gewoon ok. De quote van de jonge Drew Barrymore (Gertie) “What’s happining?” is me steeds bijgebleven en is erg goed en op de juiste toon uitgesproken. Ook Henry Thomas deed het goed, vol overtuiging en vooral naturel als kind. Een klassieker!
JanLo
-
- 282 berichten
- 960 stemmen
Wie ooit een bananenbiertje heeft gedronken, heeft wellicht eenzelfde ervaring als ik gehad. Bij de eerste slok denk je: lekker zoet. Maar als het glas halfvol is (en hier toen ik me een pessimist!) komt alle zoetigheid je dusdanig de keel uit, dat je het maar laat staan. In mijn geval had ik dan ook nog eens het biertje gedeeld met een vriend, waardoor ik eigenlijk pas op een kwart zat.
Welnu, deze film heb ik volledig gekeken, maar het kan toch wel gelden als een filmisch equivalent van een bananenbiertje. De eerste helft was best aardig, de ontmoeting tussen de alien en het jongetje, en later broer en zusje, wordt best ontroerend uitgewerkt, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. De schoolscène die de band tussen het jongetje en de alien uitbeeldt was al behoorlijk melig, maar dan wordt het dusdanig zoet-sentimenteel, dat het glazuur van mijn tanden springt.
Veel krijsende kinderen, met name het jongetje, wat het hele segment waarin de alien sterft en weer tot leven komt nog vervelender maakt dat het al was. Maar het meest irritante was de soundtrack. Het hoofdthema, wat "geleend" lijkt te zijn uit het vierde pianotrio van Dvořák, wordt tot vervelens toe herhaald en lijkt alleen maar bombastischer te worden per herhaling. Ik ben een groot fan van Wagner, en John Williams wordt nog wel eens met hem vergeleken, maar als je hem een derderangs Wagner noemt, doe je hem al teveel eer. Subtiliteit en sfeer is namelijk iets waar in mijn oren Wagner wèl gevoel voor had, maar dat tref je in deze soundtrack niet of nauwelijks aan.
En als een soundtrack niet bevalt, dan gaan meer dingen ergeren, zoals dat het orkest ook niet al te geweldig is. Hoor je vooral aan het einde wanneer de violen de hoogte in gaan, en daar duidelijk moeite mee hebben.
Wat wel positief is, is het ontwerp van de alien, wat zeker weet te vertederen met die grote ogen. Verder valt toch ook visueel op dat de film ouder begint te worden, met name in de blue screens waarvan het gebruik af en toe overduidelijk was. Tenslotte aardig om Barrymore als kindactrice te zien, doet het van alle kinderen ook het beste.
Conclusie: een film die aardig begint, maar uitdraait op een overdaad aan sentiment, met een vreselijke soundtrack. Wegens het begin nog 1,5*.
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Nog nooit gezien, dus moest maar eens, maar mwe. Een erg lange zit, die vooral heel erg traag is en op momenten onlogisch en irritant. Met name Elliott en zijn gilstemmetje (en zijn maillot) zijn maar moeilijk te harden.
Enkele leuke momenten, waaronder de kleine Drew Barrymore die al heel behoorlijk acteert voor haar leeftijd, en E.T. zelf die heel soms wel vermakelijk is, maar voor de rest is dit toch een hoop op de klok kijken en jezelf de trage en onleuke scènes doorworstelen. De effecten hebben de tand des tijds ook niet doorstaan, maar vooruit, is inmiddels ook alweer 35 jaar oud.
2,5*
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
Duidelijk een zeer goede familiefilm waar zowel jong als oud van kan genieten. Het verhaal is helemaal niet ingewikkeld en dat hoeft ook niet want de film is zeer sterk in emoties overbrengen, in het portretteren van zieligheid en kent een mooie soundtrack. Ik had ET nog nooit gezien en ben toch blij dat ik hem eens gezien heb, want ET is zeker een film die bijblijft. De manier van praten en hoe geniaal hij daar tussen die andere knuffels zit zonder dat de moeder hem opmerkt haha, heerlijk idee dat blijkbaar van Robert Zemeckis kwam.
Wat ik ook las is dat er een tweede film van ET had kunnen komen, maar dat Spielberg uiteindelijk besloot om het niet te doen. Misschien maar goed ook, je hoeft niet alles uit te melken. En godzijdank bestond er nog geen CG, want hoe meer oude films ik zie hoe meer ik het kan appreciëren. De tijd die in de decors werd gestoken, allerlei practical effects die je nu niet meer ziet, soms cheesy maar ik vind dat steeds leuker worden. ET is met recht en reden een ware klassieker.
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Herzien op blu-ray. Nog steeds een ijzersterke en onverwoestbare SF-klassieker, op wat schoonheidsfoutjes na. Zo zijn de special effects meer gedateerd dan in bijvoorbeeld Spielberg's eerdere Close Encounters Of The Third Kind en ziet het ruimteschip er erg lelijk uit. Meer een vliegende theepot. Op emotioneel niveau weet de film echter nog steeds moeiteloos te scoren. En niemand ontlokt zulke sterke prestaties aan kinderen als Steven Spielberg.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Lief.
Dit is voor kinderen echt een ideale Sciencefiction film. Spielberg wist hier weer ene uiterst aangename film neer te zetten die een hoop iconische momenten kent. De alien zelf is natuurlijk spuuglelijk, maar toch krijg je een hoop sympathie voor het beestje.
Uiterst leuk om te volgen allemaal. Het is allemaal leuk verpakt in een mengelmoes van Avontuur, Scienceficion en Drama. Voor de kleinste is dit misschien echt een topper. Hier en daar merk je dat het uit 1982 komt, maar ach, wat maakt dat uit.
Spielberg weet hier een lief, vermakelijk en leuk filmpje af. Een van de beste kinder en sciencefiction films naar mijn mening.
jono
-
- 335 berichten
- 3875 stemmen
Gisteren vond ik het weer eens tijd voor een echte filmklassieker, en de keuze viel op E.T. van topregisseur Steven Spielberg. Het verhaal is bekend: het gaat over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de 10-jarige Elliott en een ruimtewezen dat per ongeluk door zijn soortgenoten op aarde is achtergelaten. Het is een sentimentele film die de tand des tijds nauwelijks heeft doorstaan, maar toch lekker wegkijkt. De regie is goed verzorgd en de film bevat een aantal iconische scenes, zoals de scenes met de luchtfietsen en uiteraard de 'E.T. phone home'-scene. Aardige film dus, waarvoor het cijfer voornamelijk wordt bepaald door nostalgie. 3,5*
HK Senator
-
- 591 berichten
- 1282 stemmen
Vandaag weer eens herkeken en dit keer met mijn jongste dochter erbij. En ja hoor, allebei zaten we te janken op de bank.
Op wat details na vind ik eerlijk gezegd dat hij de tand des tijds prima heeft doorstaan. In de DVD box die ik heb zitten twee versies. De originele versie In the directors cut. Die laatste bevat extra scènes met verschrikkelijk lelijke cgi. Het is sterk aan te bevelen de originele versie te bekijken die alleen practical effects bevat.
Het was ooit de eerste film die ik als kind in de bioscoop zag en eerlijk gezegd vind ik hem nog steeds net zo indrukwekkend als toen.
jerry r
-
- 519 berichten
- 302 stemmen
In 1982 2x in be bioscoop gezien en blijft een Mooie film
Mijn voorkeer gaat dan ook uit naar de bioscoop verzie 5 sterren waard
De soundtrack score is
En de E.T. herenigd in een Amerikaanse reclame is leuk om te zien
Boneka
-
- 2381 berichten
- 1266 stemmen
In 2017 is E.T. op een prachtige 4K transfer gezet en ik moet zeggen het beeld is duidelijk beter en mooier dan de gewone 2K versie. Van VHS banden tot de DVD. Van Blu ray tot 4K.
De film zelf heeft zijn glans nu wel wat verloren. De filmpjes zijn anno 2020 nu wel wat gedateerd. Karate Kid uit 1984 heeft dezelfde sfeer en het lage tempo. Vooral dat lage tempo vond ik nu wel wat storend.
Toentertijd was E.T. behoorlijk vernieuwend. Dat is ie nu uiteraard niet meer. Maar ik heb E.T. nooit geen topfilm gevonden ook niet in 1982. Bij momenten wel leuk en grappig. Pluspunt zijn de hoofdacteurs natuurlijk. Henry Thoma als Elliot speelt een geweldige rol, en Drew Barrymore als kleine zusje doet daar nog een schepje bovenop. Zo jong zo goed geacteerd. Haar mimiek, gezichtsuitdrukkingen en traantjes zijn fantastisch om te zien. De moeder daarin tegen beviel me iets minder.
Het plot is heel aardig, wel vind ik het erg jammer dat het tweede deel wat ontsierd wordt door de zgn. geleerden die in het huis kwamen. Dat hele stuk had van mij eruit gemogen. De film had klein gehouden mogen worden. Nu komt er een hoop onnodig spektakel met hartmassages pfffffff jammer!!
Naar het eind toe maakt veel goed met de beroemde [spoilerluchtfietsende scene die in alle films van Spielberg daarna nog terugkomen. Het sentiment op het eind is hoog. Vooral de kletterende trompetten had voor mij niet gehoeven. Alsof de muziek de film moest maken.
E.T. zelf is wel een leuk wezentje met de beroemde woordjes Phone Home wat lekker rijmt. Helaas zien we iets te weinig communicatie tussen Elliot en E.T. Maar goed als familiefilm zeker geslaagd!
Film 3.5
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4.0
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30452 berichten
- 5199 stemmen
Spielberg maakte naast enkele sterke films ook luchtige familiefilms. Iets waar hij goed in was, maar die (omdat het dan een familiefilm was) te braaf en te zoet werden. E.T. is daar één voorbeeld van. Het wezentje is zeer charmant en de kinderen gaan er helemaal in op. Dit geeft een warme gezellige film. Al is het soms wat gedateerd en valt als volwassenen de mindere acteerkwaliteit en het melige wel wat tegen. Ongetwijfeld is dit één van de betere familiefilms, wat ook de bedoeling van Spielberg was.
Tijd voor een herziening. Een gezinsfilm uit de jaren '80 die vooral op een jong publiek mikt. Het is dan ook vooral een sprookje geworden. Met de kinderen duidelijk centraal. Buiten de moeder worden de andere volwassenen grotendeels niet duidelijk in beeld gebracht. Ze spelen duidelijk een bijrol. Een heel duidelijk verhaal ook. En dan wat speciale effecten waar je nu niet meer mee moet afkomen, maar die wel wat passen bij deze film. E.T. zelf is de evenknie van Yoda, maar schattiger. Wel het duidelijke uiterlijk van een pop, maar dit is zoveel beter dan een lelijke CGI creatie zonder charme.
Ondertussen hebben we de serie Strangers Things gehad, en met het herzien van deze film valt het eens te meer hoeveel inspiratie het uit E.T. heeft gehaald. Dat is meer dan een gewone ode. Zoveel scènes die ondertussen ook iconisch zijn geworden. Denk alleen al aan de vliegende fiets en de gloeiende vinger.
Ik ben de film wat ontgroeid. Het is vrij zoet en we zijn na bijna 40 jaar wat anders gewoon. Maar voor kinderen moet dit nog wel zeer mooi zijn. Het is een luchtige kinder-SF geworden die ook niet meer tracht te zijn. Op dat vlak heeft het dan weer wel de tijd goed doorstaan.
schrans
-
- 420 berichten
- 1016 stemmen
Aangezien de laatste oudere films die op nostalgie drijven me minder aanspraken, had ik het bekijken van ET altijd wat uitgesteld en uiteindelijk zonder veel verwachtingen aangevat. Het blijkt echter een positieve verrassing te zijn waarbij de film de tand des tijds met glans heeft doorstaan. Springfield heeft echt een klassieke familiefilm gerealiseerd die heel de rit blijft verwonderen en een soort van magie uitstraalt. De score van Williams is natuurlijk ook magistraal en zorgt nog voor dat tikje extra. De acteerprestaties zijn (zeker voor kinderen) in orde. Elliot wist me nu net iets minder te bekoren maar niet op het storende. Ook enkele vreemde plotwendingen die me de score niet hoger laten maken. Conclusie: positieve verrassing die het label van klassieker waard is.
Filmreiziger
-
- 332 berichten
- 280 stemmen
Een klassieker... Zo'n film waarmee je je leeftijd verraad . Opnieuw gekeken. En natuurlijk heeft het niet de impact van destijds. En ja, de film is verouderd qua snelheid en zeker ook qua effecten. De 'blue screens' zijn eigenlijk een beetje lachwekkend. Maar toch blijft het een film die raakt en ik heb me geen minuut verveeld. Ik denk dat ik 'm nu drie sterren zou geven, maar voor de doelgroep (het is in mijn ogen toch wel een kinder / jeug film) zeg ik 4 sterren dus dan maar gemiddeld op 3,5 ster. Een film die je vooral kijkt voor de nostalgie.
FilmFan897
-
- 31 berichten
- 0 stemmen
Een hartverwarmende film over een alien die een knul genaamd Elliot ontmoet.
Deze film is één van Spielberg's best gemaakte films ooit.
Je ziet dat er in deze film hart en ziel zijn ingestopt en dat er dag en nacht aan gewerkt is.
Het is een klassieker die tot op de dag van vandaag nog altijd herkent wordt en die nog altijd heel veel bekeken wordt, zowel door volwassenen als door kinderen.
Een heel mooi verhaal, een mooie soundtrack, het is gewoon hartverwarmend.
Je begint medelijden te krijgen met E.T. en dat is juist het mooie aan de film.
Je krijgt medelijden met E.T. al van in het begin en dat blijft zo totdat de film gedaan is, heel ontroerend.
De relatie tussen Elliot en E.T. is ongelofelijk, gewoon geweldig.
Zeker de moeite waard!
Gerelateerd nieuws
Hoofd van E.T. en andere iconische film-items voor veel geld onder de hamer
Steven Spielberg heeft veel spijt van aanpassen scène in re-release 'E.T.': "Had dat nooit moeten doen"
De best beoordeelde films die je vanavond op televisie kunt bekijken
Absolute klassieker 'E.T. the Extra-Terrestrial' van Steven Spielberg morgenochtend te zien op televisie
Bekijk ook
Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.333 reacties
Forrest Gump
Komedie / Drama, 1994
1.713 reacties
La Vita È Bella
Komedie / Oorlog, 1997
1.830 reacties
The Sixth Sense
Thriller, 1999
1.113 reacties
Dances with Wolves
Western, 1990
701 reacties
Fail Safe
Drama / Oorlog, 1964
15 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.