Poltergeist II: The Other Side (1986)

Alternatieve titel: Poltergeist II: Ze Zijn Terug

Horror / Thriller

geregisseerd door Brian Gibson
met JoBeth Williams, Craig T. Nelson en Heather O'Rourke

Het huis van de familie Freeling is verdwenen door de gebeurtenissen rond een klopgeest, maar de verzekering wil niet betalen. Daarom wonen ze nu elders, maar de geesten zijn op zoek naar de familie. Omdat de geesten via de tv naar binnen kwamen, komt er nu geen tv meer in huis. Maar ze hebben het nog steeds op de dochter gemunt. Wat wil 'de andere kant' (het dodenrijk) van haar?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Poltergeist 2 doet het zeker niet slecht. Even goed als z'n voorganger met andere accenten. Het script is minder, dat gedoe met de indianen is nogal cliché. Maar de sfeer is wel beter. Dit is veel meer horror dan deel 1. Spielberg komt zich duidelijk niet meer moeien. Je mist wel de strobosfeer van de tv, maar dat wordt goed gemaakt met enge wezens waaronder de dominee. Een mix van beide films had geweldig geweest. Jammer dat Zelda Rubinstein er weer bij is. 2 Razzi nominaties (Poltergeist II en III) zeggen genoeg. En ook het einde is slecht gemaakt.

Zoals gezegd niet beter of slechter dan deel 1. Wat minder was werkt hier goed en andersom.

avatar van krosnicky
Goeie film maar niet zo goed als deel 1 het idee van de indianen was goed maar slecht uitgewerkt ook von ik jammer dat er niet verwezen werd naar Domenique Dunne's personage Dana de oudste dochter van het gezin Dunne werd een paar jaar voor deze film gemaakt werd vermoord en kon dus niet mee werken aan deze film .
Maar haar personage is niet ge recast en er word ook niet over Dana gesproken
Ze hadden een scène kunnen maken waar in de moeder Diane aan het bellen is met haar dochter Dana en dat je zo te weten kwam wat er met Dana aan de hand is maar jammer genoeg was dat niet zo.

avatar van Phantasm
Deze kan lang niet tippen aan zijn voorganger, zitten veel minder spannende momenten in, aardig om een keertje te zien en daarmee is het ook wel gezegd.

avatar van Boeikens
Het gebeurt niet vaak met sequels maar deze is zeker een van de betere.

Het verhaal loopt gewoon verder na het eerste deel, schept wat meer duidelijkheid in de mysterie maar is voor de rest weinig vernieuwend.
Toch is dit alles behalve een slecht teken want waarom een geode basis veranderen? De sfeer zit er weer sterk in, de spanning is wat minder maar blijft wel goed aanwezig en Henry Kane is hier een sterk voorkomend figuur.

avatar van baspls
"They're back."

Poltergeist zag ik een hele tijd geleden en reken ik nog steeds tot een van mijn favoriete horror-films. Alleen maar logisch om het vervolg ook eens te kijken.

De familie woont nu bij hun oma omdat hun huis is verdwenen. De spoken laten hen echter nog steeds niet met rust. Gelukkig is er een mysterieuze Indiaan om hen te helpen.

Acteerwerk was naar mijn idee wat minder als in het eerste deel, maar het eigenlijk te lang geleden om dat te vergelijken. De film introduceert een aantal nieuwe personages en herinnert ons daarna nog even aan het verloop van de eerste film, om vervolgens weer een beetje het zelfde te doen. Het achtergrond verhaal van de spoken wordt wel verder uitgediept, opzich goed gedaan, al is wel het mysterie weg.

Dit tweede deel heeft ook special effects van Richard Edlund en dat is toch wel een van de sterkste punten van de film. De hem kenmerkende wolkenluchten en spook-effecten, maar ook erg gave zombies en vreemde creatures. Wat waren special effects toch geweldig in de 80s, zoveel beter dan die overdreven CGI onzin.

Ook Jerry Goldsmith is teruggekeerd voor de soundtrack. Ditmaal minder memorabel dan de geweldige soundtrack van het eerste deel maar zeker niet slecht.

De Poltergeist-films zouden vervloekt zijn. Dana zat niet in deze film omdat Dominique Dunne vermoord was voordat hij werd opgenomen. Julian Beck - die de creepy dominee met het skeletten gezicht speeld - overleed aan kanker vlak nadat deze film was opgenomen en kind acteur Heather O'Rourke overleed in 1988 op 12-jarige leeftijd...

Alles bij elkaar best een redelijk vervolg. Zelf vind ik altijd een beetje vervelend hoe een kwaad gewoon altijd terug blijft komen en heb ik liever dat het verhaal open wordt gelaten als je ooit nog een vervolg gaat maken. Toch is Poltergeist II voor fans van het eerste deel het kijken zeker waard door de special effects.

avatar van keimpeS
Ach ja stukje nostalgie, leuk om weer eens te herkijken. De effecten komen soms wel erg nep over, maar die engerd Kane met zijn God is in his holy temple maakt veel goed.

avatar van RuudC
Het was weer even spitten hoe Poltergeist precies verlopen is, maar dit vervolg heeft in elk geval al een streepje voor dat de originele cast zo goed als terug is. Het duurde heel even, maar al snel sijpelde de herinnering aan het eerste deel terug. Verder is een poltergeist nou niet bepaald nieuwe spokenmaterie.

Ik kan me alleen niet goed herinneren hoeveel horrorfragmenten de eerste film had. Ik meende juist dat het er nogal wat waren, maar dan lees ik hier dat het vervolg dat meer had... Het is namelijk mijn kritiek op deze film. Het had wel wat enger mogen zijn. En natuurlijk heeft Poltergeist II die geweldige momenten. De horrormomenten zijn absoluut geweldig. Alleen de scene in de auto deed me weinig. Verder complimenten voor Julian Beck. Uitgemergeld door kanker nog zo'n rol neerzetten. Ik vind het nogal getuigen van lef.

Verder ook totaal geen moeite met de toevoeging van Taylor. Het indianenverhaal geeft een leuke draai aan de mythe in deze film. Het loopt lekker en er zitten voldoende leuke scenes in. Desondanks een halfje minder dan de eerste film.

een hele goeie vervolg.heb ze ook al tig keren gezien maar de reeks blijft gewoon geweldig.een goed 2de deel.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De eerste Poltergeist mag weliswaar de 'betere' film zijn, ik heb Poltergeist II altijd meer memorabel gevonden. Mede omdat ik Poltergeist II: The Other Side eerder zag, maar op de voornaamste plaats door het personage van Henry Kane. Het kwaad heeft ditmaal een gezicht en wát voor één. Deze uiterst creepy pastoor werd vertolkt door theateracteur en kunstenaar Julian Beck, die ten tijde van de opnames al ernstig ziek was, en dat is hem ook aan te zien. Er is weinig make-up nodig om Kane tot een angstaanjagend figuur te maken. Zijn ingevallen gezicht, zijn enorme grijns á la Freaky Fred uit Courage: The Cowardly Dog en zijn stemmingswisselingen, waarin hij binnen no-time van extreem vriendelijk naar furieus springt. Een voortreffelijk personage en een fijne toevoeging.

Verder is weinig aan Poltergeist II zo'n duidelijke schot in de roos, maar het zit prima in elkaar. De film borduurt verder op de sympathieke personages uit de eerste film (minus de overleden Dominique Dunne) en de perikelen van dat gezin blijven boeiend. Het script focust zich vooral op het personage van JoBeth Williams, maar helaas moet Williams vooral veel huilen en 'bang zijn'. Het maakt haar echtgenoot Craig T. Nelson tot een veel leuker personage, zeker in combinatie met nieuwkomer Taylor, gespeeld door Will Sampson. Ze zorgen voor wat lucht in een film die vooral veel serieuzer en meer 'horror' is dan zijn voorganger. Maar Poltergeist II heeft allerlei uitschieters, soms is de film ineens mierzoet dramatisch en een seconde later weer doodeng en enorm duister. Rondom de climax gaat de film nogal ver - met een paar wat knullig uitgevoerde sequenties - maar over het geheel gezien bevat Poltergeist II een sterke sfeer met goede soundtrack en hier en daar juist ook hele mooie special effects. Maar geen enkel special effect is zo memorabel als die lijkbleke, magere dominee. 'God is in his holy temple'.

4 sterren.

avatar van Friday the 13 th
Wat ik me afvroeg. Hoe is het vertrek van de oudste dochter opgelost in deze film. De actrice Dominique Dunne werd vermoord enkele maanden na de release van de eerste film en viel zo ten prooi aan de bekende "Poltergeist curse" dat de cast en crew van deze reeks teisterde. Hoe ik mij de film herinner gaven ze er geen uitleg aan en deden ze alsof ze nooit bestaan had in deel 2. Geen uitleg dat ze was gaan studeren of uit het huis was gegaan.... Of ben ik mis?

Het engste uit deze tweede film in de reeks was duidelijk Henry Kane. Zo een akelig figuur. Maar wat ze toen niet wisten was dat de man ernstig ziek was en in feite dood ging. Zijn skeletstructuur werd ook zichtbaar, enkele maanden na de film stierf hij ook aan maagkanker.

avatar van Metalfist
Er wordt inderdaad gewoon geen uitleg aan gegeven Friday the 13 th