Poltergeist III (1988)

Horror / Thriller

geregisseerd door Gary Sherman
met Tom Skerritt, Nancy Allen en Heather O'Rourke

Carol Anne lijdt zwaar onder de problemen die zij heeft gehad met de geestenwereld. Ze trekt nu in bij haar oom en tante en gaat naar een speciale school. De psychiater van de school denkt dat ze aan massa-hypnose doet. Er zit echter nog steeds een geest achter haar aan en dit keer moeten de spiegels het ontgelden. Gelukkig staat ze nog steeds in contact met het medium Tangina.

edje555
Poltergeist heeft geschiedenis geschreven in de film wereld.

vind deze deel toch wel het kijken waard, het heeft natuurlijk niet de magie, die deel 1 wel heeft.
maar toch wel een heerlijke poltergeist filmpje!

waardeer deze film meer, voor Heather O Rouke

ze is en blijft het Poltergeist sterretje.

avatar van m1chel
Deze film is gewoon niet zo slecht als vele doen over komen. Bij deel 1 komt hij zeker niet in de buurt. Maar wel bij deel 2 vond ik. Ik vind deel 2 ook nog steeds de engste uit de gehele reeks van 3 films, maar deze film heeft zeker zijn scary momenten. Nee, ik vond het zeker een waardige afsluiten, die teveel is onder gewaardeerd. Maar dat is mijn mening dan natuurlijk weer.

avatar van Spetie
Zeker niet zo goed als het eerste deel, maar wel een stukje beter dan het tweede deel.

Wat wel leuk is, is dat het verhaal zich deze keer eens niet afspeelt in een huis, maar op meerdere locaties, wat voor wat meer afwisseling en tempo zorgt. Het begint allemaal niet onaardig en is bij vlagen nog redelijk sfeervol. Heather O'Rourke zet een goede hoofdrol neer. De andere rollen zijn duidelijk minder, waarbij vooral Nancy Allen het er heel slecht vanaf brengt. Qua personages is Tangina duidelijk het leukst en zij zorgt op momenten voor de broodnodige humor.

Helaas wordt het nooit spannend en wordt het richting het einde nogal rommelig en chaotisch. De effecten zijn wisselend. Soms ziet het er allemaal erg knullig uit en soms erg goed, zoals de spiegelscènes. Goed is het allemaal zeker niet te noemen, maar het vermaakt nog wel enigszins en heeft dus een paar elementen, die ervoor zorgen dat dit toch nog een redelijke afsluiter van de trilogie is.

avatar van Lennert
Ik zie persoonlijk niet in waarom zoveel mensen deze film beter noemen dan de tweede film, die had ten minste nog overtuigende enge scenes, waar deze film geen moment echt spannend lijkt te worden. Kane is een stuk minder eng, Carol Anne is nu wel echt een vervelend personage geworden en de rest van de cast mist overtuigingskracht. Het flatgebouw zou in potentie nog eng kunnen zijn, maar doordat het gros van de scenes zich afspeelt in een met ijs bedekte omgeving, is het allemaal wel heel erg licht en daardoor weinig griezelig. Er zitten een aantal aardige special effects in, maar niets overtreft de wormscene uit de tweede film. Daar komt ook nog eens bij dat Zelda Rubinstein echt een vervelend personage blijft spelen in deze films en zeer matig acteert. Jammer, deze reeks had toch een betere afsluiter verdient. Het is allemaal wel uit te zitten, maar valt gewoon tegen in vergelijking met de rest.

avatar van HNCX700
Vond de jaren '80 look, van Nancy Allen, wel leuk en bij Tom Skerritt zag ik Top Gun "Viper" steeds voor me. Verder waren de delen 1 t/m 3 leuk jeugd sentiment zoals bij vele films "horror" films from the '80 met een vleugje spanning. Ontspannend om weer eens terug te zien.

avatar van LOTR-lover
Vind dit deel beduidend minder dan de voorgangers. Het is allemaal niet meer zo eng, Kane is meer irritant aanwezig dan dat hij echt angst aanjaagt en Carol Anne is uitgegroeid tot een soort gimmick. Als teveel dingen je als kijker gaan irriteren dan word het een lange zit. Desalniettemin blijft het toch een klassieker en is het hele gegeven met de spiegels wel tof gedaan.

5/10 (IMDB)

avatar van Metalfist
My God! He found her!

Normaal gezien was het het plan om vorige week de 3 Poltergeist films achter elkaar te zien, maar we zijn uiteindelijk niet verder geraakt dan de eerste twee. Omdat de reeks toch wat op elkaar lijkt te volgen, wou ik wel zo snel mogelijk het slotstuk van de trilogie zien en daar was gisteravond eindelijk het moment voor. Al moet ik bekennen dat ik eerlijk gezegd dacht dat Poltergeist III het vervolg ging zijn dat er teveel aan was. Nagenoeg een compleet nieuwe cast en setting.. Het gehele gezin dat terug kwam voor de sequel was juist een pluspunt aan het tweede deel.

En het duurde even eer ik vrede kon nemen met het feit dat Carol Anne zonder boe of bah bij haar oom en tante was gedropt. Er is dan ook wel wat op het script aan te merken (zeker omdat het Freeling gezin in de eerste twee films erg hard aan elkaar hing) op dit gebied, maar het betert eenmaal de film goed en wel vertrokken is. Al blijft het plot rond Kane er nogal met de haren bijgesleurd, want dat was naar mijn gevoel wel afgerond op het einde van deel 2. Langs de andere kant is het ook wel moeilijk om met een andere insteek te komen dus is het wel ergens begrijpelijk te noemen dat ze op dat personage terugvallen. Soit, de grootste verandering in dit deel is de setting. Deze keer wordt Carol Anne niet in haar gezinswoning geteisterd, maar in een enorm flatgebouw. Het opent in ieder geval een aantal mogelijkheden en Gary Sherman profiteert er duidelijk van. De gimmick met de spiegels verveelt nooit (het blijft ook mooi overeind staan na al die jaren), maar ook scènes zoals die met de plas in de garage vormen het hoogtepunt in dit derde deel.

Al blijf ik het jammer vinden dat enkel Zelda Rubinstein en Heather O' Rourke terugkeren naar de filmreeks. Rubinstein heeft daarbovenop nog eens een vrij beperkte bijrol (al was haar dood wel weer onverwacht, zeker omdat er in de voorgaande films nooit iemand stierf) waardoor de aandacht vooral naar O' Rourke werd getrokken. Ten tijde van de opnames was ze al ziek (vanwege de cortisone die ze moest pakken werd haar gezicht, specifiek haar wangen, nogal bollig) en niet lang daarna stierf ze. Ze is in ieder geval verantwoordelijk voor één van de meest iconische kleine meisjes in een horrorreeks en het blijft eeuwig zonde dat ze nooit de mogelijkheid heeft gehad haar acteercarrière verder uit te bouwen. Kinderen in films zijn meestal vreselijk, maar O' Rourke is daar één van de uitzonderingen op. Voor de rest een geheel nieuwe cast dus, maar ik vond het wel tof om Lara Flynn Boyle nog eens terug te zien. DIt was haar debuut en ze doet het vrij behoorlijk. Hoewel de rest van de cast nergens weet te tippen aan het originele gezien, blijven ze al bij al nog een redelijk niveau houden.

Ik moet toegeven dat ik hier eerlijk gezegd niet helemaal op zat te wachten aangezien de film met zoveel elementen van de eerste twee films brak, maar Poltergeist III is een degelijke afsluiter van een meer dan degelijke reeks. Net iets minder dan deel 2, al is het verschil zo klein dat het niet in sterren uit te drukken valt.

avatar van knusse stoel
Een doorsnee film die je wel bezig houdt en aardig in elkaar zit.
Natuurlijk zijn de eersten de besten maar slecht is deze absoluut niet. Zaten een paar leuke vondsten in en er werd een goed spel gegeven door de acteurs. Ook het verhaal viel ons echt niet tegen, terwijl wij bang waren dat de film minder zou zijn dan dat hij uiteindelijk bleek te zijn.
Nogmaals; een aardige film, dus 3*!

ipman-99
"A woman's entitled to change her mind." ... " !!!

Griezelen bij dit 3-de deel (Heropfrissing) !!! 'Poltergeist 3' is alweer het
3-de deel uit deze geweldige Horror-franchise.
Het personage van Tangina is opnieuw van de partij ... en het moet gezegd
dat er weer enkele Quotes met haar piep-fijn stemmetje naar
voor werden gebracht. Nancy Allen is een opvallende
'nieuwe' naam in de cast.
Opnieuw zien we over the top scènes, afwisselend met opbouwende
die ondersteuning kregen van een opvallende soundtrack.
De vaart zit er ook goed in ... en verveelt geen seconde !
Heather O'Rourke zet ook hier alweer een prima performance neer.
Spijtig genoeg is deze actrice in het echte leven om het leven gekomen,
terwijl alle scènes in dit 3-de deel nog niet helemaal waren ingeblikt
met haar. Vandaar een toevoeging van een andere actrice (stunt double),
die de nodige verdere scènes voor haar rekening 'moest' nemen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een passend slot bij een vrij matige tot slechte trilogie. Deel 1 was redelijk, de 2 vervolgen ronduit slecht. Deze afsluiter is ook de minste van de 3. Niet pakkend, niet meeslepend en al helemaal niet eng. De paar goedkope schrik of gore momenten die in de film zitten zijn vooral goedkoop en flauw. Het voelt allemaal zo ''light'' aan. In de jaren 70 en 80 zijn er gigantisch spannende of enorm enge films uitgekomen, maar deze trilogie lijkt niet goed te weten waar ze heen willen. Soms lijkt het even horror ''voor de hele familie'', maar daarvoor krijg je af en toe weer teveel ranzigheid te zien. Ik kan er helemaal niks mee.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, deel 1 blijft gewoon de topper.

avatar van keimpeS
Inderdaad een middelmatige film, zowel niet goed als slecht. Sterk punt in de film vind ik wel weer de spiegels, bij soms tijden best eng..

avatar van RuudC
En dan maakt de serie met het derde deel uiteindelijk toch de vrije val. Jammer dat deel twee zo verguisd wordt hier. Zelf vond ik die nog erg vermakelijk en bij vlagen zelfs vrij naargeestig vanwege Kane. Kane zit hier ook in, maar wel gespeeld door een andere acteur. Helaas zingt de nieuwe Kane niet meer en is hij hier gedegradeerd tot een meer generieke oude gemenerik.

Poltergeist III heeft niets meer van de charmes van het oudere werk. Heather O'Rourke en een paar andere bekende gezichten zie je hier nog wel terug, maar het heeft het gewoon niet meer. Heather is zelfs vrij irritant geworden. De nieuwe locatie werkt voor geen meter en zodoende is het derde deel gewoon een erg matige horrorfilm geworden die vooral op zichzelf staat. Het is ook allemaal vrij simpeltjes gebleken. Ik kan echt geen reden bedenken waarom je deze film zou moeten zien.

ik vind dit toch wel weer een heel leuk vervolg.ik heb de hele reeks ook al zo vaak gezien.blijf ze ook super vinden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ergens is het jammer dat deze laatste Poltergeist film niet afsloot met de gehele familie Freeling. Anderzijds, men werd wel gedwongen om met de derde film iets anders te doen en waar Poltergeist II nog aardig wat overeenkomsten kent met de eerste film, daar werd voor Poltergeist III een hele andere aanpak gekozen. Craig T. Nelson en JoBeth Williams zijn vervangen door Tom Skerritt en Nancy Allen, maar nog opvallender; de typische Amerikaanse suburb werd vervangen voor de grote stad; het huis met de grote tuin werd een gigantische wolkenkrabber. Het geeft Poltergeist III iets unieks en eigens en geen simpele herhalingsoefening. Regisseur Sherman (Dead & Buried) gaat helemaal los met spiegels, ijs en mist. Met name de uiterst creatieve trucjes die men uithaalt rondom de spiegels zijn hier en daar ijzersterk. Ook houdt Sherman het tamelijk kalm, voor elke jumpscare is er ook een lang shot waarin je gefocust bent op de spiegels op de achtergrond en de scare juist fijn subtiel is.

Op het gebied van personages wint Poltergeist het niet van de vorige films. Skerritt, Allen en een debuterende Flynn Boyle zijn allemaal prima en sympathiek, maar een paar bijrolacteurs als de snobberige psychiater en dat betweterige rotmeisje zijn wel enorme stereotypes. Naast Heather O'Rourke in haar laatste rol keert ook Zelda Rubinstein weer terug. Ze hoort een beetje bij het interieur van de serie, maar een acteerwonder is het niet ('I have the knowledge. I have the power'). Maar het grootste gemis is Julian Beck. De acteur uit Poltergeist II overleed gedurende de opnames van Poltergeist II, maar zijn personage werd wel teruggebracht. Ditmaal een oude acteur (Nathan Davis) in vrij inwisselbare make-up. Zijn stem werd gedubbed door de man die ook voor Poltergeist II hier en daar de stem van Kane deed. Maar het is allemaal niet hetzelfde. Kane is een vrij inwisselbare schurk hier en wordt eigenlijk compleet weggespeeld door de grote ster van de film; de locatie. Had graag gezien hoe de film eruit had gezien als Beck nog leefde om de rol te kunnen spelen en weer op Carol Anne zou jagen. Hoe ik trouwens weet dat het hoofdpersonage Carol Anne heet? Enkel omdat elk personage in de film zo'n 80 keer haar naam noemt.

3,5 sterren.