Poltergeist II: The Other Side (1986)

Alternatieve titel: Poltergeist II: Ze Zijn Terug

Horror / Thriller

geregisseerd door Brian Gibson
met JoBeth Williams, Craig T. Nelson en Heather O'Rourke

Het huis van de familie Freeling is verdwenen door de gebeurtenissen rond een klopgeest, maar de verzekering wil niet betalen. Daarom wonen ze nu elders, maar de geesten zijn op zoek naar de familie. Omdat de geesten via de tv naar binnen kwamen, komt er nu geen tv meer in huis. Maar ze hebben het nog steeds op de dochter gemunt. Wat wil 'de andere kant' (het dodenrijk) van haar?

avatar van JulesTMNT
Omdat het nu eenmaal een trend is in Hollywood slechte remakes van goede horrorfilms te maken.

puckb96
Tis toch ook wat met Hollywood

avatar van m1chel
puckb96 schreef:
Het origineel is super, die andere twee zijn allemaal gemaakt voor geld. en dan nog een remake in 2013? Why!!!!???? Waarom een remake op een geweldige film.
Ja erg he? En dan fijn met z'n alle de remake gaan kijken onder het mom van nieuwschierigheid. En dan gaan we hem lekker afzeiken met z'n alle.

movie-edje
Dit is ook een van mijn favoriete vervolg!

Het verveeld mij geen enkel seconde!
Het verhaal gaat gewoon verder, en dat de klopgeesten het gezin niet met rust laten, om te krijgen wat ze willen.

Er zit ook een bepaalde sfeer in deze deel die ik ook voel in deel 1
Vooral dat deuntje ( poltergeist theme )
die ik erg mis in deel 3.
De dreigementen van de klopgeesten komen voor mij wel goed over!
En vooral Kane.

Heather o Rouke is al een engeltje om te zien.

Knap vervolg op zn voorganger. Vooral het verhaal met Kane is een gouden greep. Wat een creep is dat, alleen van die kop krijg je al nachtmerries

avatar van Lennert
Zo eng als ik hem al 8-jarige vond was hij nu (gelukkig) lang niet meer, maar ik blijf de Amerikaanse PG-13 rating van deze film nog steeds vreemd vinden. Waren daar serieus geen bezorgde republikeinen die dachten dat een man die een worm uitkotst die daarna uitgroeit tot een rottend lijk dat krijsend over de vloer kruipt, misschien iets teveel van het goede was? Aan de andere kant begrijp ik het ook weer wel, want met uitzondering van wat 'grafische' scenes vallen er geen doden en is er ook weer geen geweld te vinden, maar bij vlagen is het allemaal nog steeds erg creepy.

Dit laatste is voornamelijk te wijten aan Julian Beck, die met recht een van de engste oude mannen in de filmwereld genoemd mag worden. Zijn rol als dominee Kane is fantastisch gespeeld, maar zijn afschrikwekkende gezicht met haaiengebit maken hem een afgrijselijke combinatie van een kinderlokker en een doorgedraaide geestelijke. Hiertegenover staat wel dat ik Zelda Rubinstein toch eigenlijk gewoon een zeer vervelend actrice vind met haar matige manier van teksten opzeggen.

Uiteindelijk zeker geen verkeerd vervolg, alleen mist het toch een beetje de originaliteit van de eerste film om hem even goed te maken. Toch heb ik me wederom uitstekend vermaakt (en ben ik toch echt blij dat ik nu wel normaal heb kunnen slapen, als 8-jarige zijn een aantal scenes toch echt doodeng) door de fijne special effects en het leuke script. Valt me wel steeds meer op dat de Poltergeist reeks toch heel erg als een aantal familiefilms aanvoelt door het kleine laagje suiker en de boodschap van de kracht van het gezin.

avatar van dutchtuga
Memorabel vanwege de rol van Kane en wat over de top special effects, maar verder veel te druk en weinig sfeervol, helemaal in vergelijking met het origineel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Shaman op de set.

Het vervolg op de beroemde horrorklassieker is eveneens goed te doen. Iets minder spannend en soms uit de bocht vliegend qua verhaaltje, is dit toch lekker sfeervol eighties-voer wat gemakkelijk bij de kijker naar binnen glijdt. Ondanks de ietwat schmierende Nelson en de vreemde eend in de bijt: indiaan John Whitecloud, die alleen in deze film zou opduiken als acteur. Hij brengt het er echter niet slecht vanaf, maar draagt met zijn eenmalige optreden bij aan het mysterie rond de horror-trilogie. Zo is het nagenoeg onbekend wat er verder met hem gebeurde.

Ook de na deel 1 overleden Dunne en Beck, die overleed na de opnamen van dit deel, deden vele vraagtekens oproepen. Helemaal toen O’Rourke op zeer jonge leeftijd overleed na deel 3, sprak men van een vloek. Feit is dat een aantal van de in de film getoonde skeletten echt waren en de crew, die daar pas halverwege het filmen achter kwam, daarom een shaman eiste. Deze had continue toegang tot de set om eventuele kwaadaardige geesten te verdrijven. Raar maar waar.

Goed.

edje555
Het verbluffende deel 1
moest er natuurlijk een vervolg komen, Spielberg hield zijn handen er van af en Brian Gibson nam de roer over.

persoonlijk vind ik dit vervolg niet zo goed geslaagt, omdat je in het eerste deel je fantasie op hol slaat , hoe het kwade van het andere zijde eruit zal zien, wie de blonde langharige Heater O Rouke ontvoert, in dit deel wordt het uitgelegt van hoe en wat het is, en dat valt mij toch een beetje tegen.

veel hocus pocus en een medicijnen man die het gezin uit de klauwen moet redden van priester Kane!

Wat een tegenvaller. Een heel tijdje op zoek geweest naar de koop DVD, maar mijn zoektocht is niet beloond. Erg matig aftreksel van het eerste deel. Eigenlijk is de film hetzelfde, alleen is alles veel minder, bijvoorbeeld de effecten, het verhaal, de acteurs (indiaan) en de spanning.

avatar van witboek
Zeker een leuk tussendoortje.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zinema schreef:
...en de vreemde eend in de bijt: indiaan John Whitecloud, die alleen in deze film zou opduiken als acteur. Hij brengt het er echter niet slecht vanaf, maar draagt met zijn eenmalige optreden bij aan het mysterie rond de horror-trilogie. Zo is het nagenoeg onbekend wat er verder met hem gebeurde.

Bedoel je niet Will Sampson? Die speelde in deze film namelijk de rol van Taylor, de indiaan die de familie Freeling helpt. En speelde onder andere ook in One Flew Over the Cuckoo's Nest. John Whitecloud speelt de oude indiaan uit de openingsscène.

Volgens mij viel dat bij Beck nog wel mee, die vraagtekens, zeker gezien bij hem drie jaar voor de opnames van deze film al maagkanker werd geconstateerd. Hij schijnt al geweten te hebben dat hij snel zou overlijden. Zijn enge uiterlijk is dan ook niet puur make-up, zijn ziekte speelt ook een rol in hoe Henry Kane er uiteindelijk uitzag. En hij overleed niet na de opnames, maar tijdens.

avatar van baspls
Zo slecht kan dit niet zijn. Ben na het kijken van deel 1 erg benieuwd hiernaar geworden.

Het is iig een stuk minder.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bedoel je niet Will Sampson?

Neen, Whitecloud. Had hem idd wel eventjes verward met Nicholson's gevederde kameraad.

avatar van frolunda
Stukken minder dan deel 1 maar dankzij de angstaanjagende rol van Julian Beck als Kane het aanzie toch wel waard.

avatar van GrobbekuikenXL
Begin is nog wel leuk maar na de eerste helft is het allemaal nogal onzinnig. De hele familie gaat vliegen en de sfeer is dan ver te zoeken. Dus niet echt een goed vervolg. Behalve Kane niets nieuws onder de zon. Alle ingrediënten uit deel 1 zijn er weer maar werken deze keer gewoon niet. Te geforceerd

Zinema schreef:
Shaman op de set.

Goed.

avatar van uberjason
Oeps, ging ff fout met knippen.,..maar als ik heel even mag corrigeren Zinema; John P. Whitecloud, ook bekend als Will Sampson speelde zijn eerste rol in One Flew Over The Cuckoo's Nest en ook was hij te zien als zeeman in de Jaws-rip off 'Orca, Killerwhale'.

Hij is na 'Poltergeist II' overleden aan een hartaanval...Rev. Henry Kane werd door Julian Beck gespeeld en dit was zijn allerlaatste rol. Beck leed aan kanker en wist dat dit zijn laatste performance zou worden. De griezelig uitgemergelde theater oprichter wilde uit liefde voor de Kunst van het acteren zijn lichamelijke verval gebruiken om zijn rol als Kane extra kracht bij te zetten..Deze man had echt een grote liefde voor zijn vak, en boy, wat was hij een griezelig goeie Rev. Kane..right?

De uitleg over Julian Beck heeft natuurlijk ff niks te maken met het recht zetten van Will Sampson;-)

avatar van uberjason
Oh ja..John P. Whitecloud is de Shaman die samen met Sampson aan het begin van de film het ritueel uitvoerd..kleine rol dus.

avatar van LOTR-lover
Ik heb deel 1 nooit gezien, kan dus ook geen vergelijking maken. Focus me dus even alleen op deel 2. Heb me, ondanks de verouderde special effects toch goed vermaakt met deze film. Vind het verhaal op zich niet heel bijzonder en sommige verhaallijnen zijn wat ongeloofwaardig en onsamenhangend (zoals de indiaan en het pad van de krijger die de vader moet afleggen).

Maar gelukkig is daar wel reverend Kane die de show steelt. Wat een glansrol! Geeft de film net even dat beetje extra wat nodig was om mijn cijfer op een voldoende uit te laten komen.

6/10 (IMDB)

avatar van alexspyforever
In tegenstelling tot de meeste anderen vind ik deze helemaal niet van een minder niveau. Ja, er is wat minder spektakel en de film is beduidend korter dan zijn voorganger. Ik vond dat er van die dominee toch meer dreiging uitging dan de gezichtsloze spoken uit deel 1. Leuk dat Tangina weer van de partij was en ook de Indiaan was een leuke toevoeging. HIj had echt wel iets mystiek over zich.

avatar van alexspyforever
uberjason schreef:

Bedankt voor deze info, knap van die acteur.Hij was inderdaad een van de meest griezelige figuren die ik ooit in een film heb gezien. Van zo een figuur zou ik als kind zeker nachtmerries hebben gekregen. De acteur die de indiaan Taylor speelde herkende ik ook meteen als "The Chief" uit "One Flew over the Cuckoo's Nest", echt wel een knap figuur.

avatar van Metalfist
God is in His Holy Temple - Earthly thoughts be silent now

De eerste Poltergeist was één van mijn eerste horrorfilms die ik zelf had gekocht. Via mijn oudere broer kwam ik al wel redelijk snel in aanraking met types zoals Freddy Kruger, maar de DVD van de lotgevallen van de Kane familie was van mij en van mij alleen. Toen vermaakte de film wel, maar het was pas met een herziening ergens in 2012 dat ik de film pas echt wist te waarderen. Hoewel ik altijd al wel benieuwd was geweest naar de sequels, had ik ze nooit ergens op de kop kunnen tikken. Daar kwam een paar maand geleden echter verandering in dus werd het hoog tijd voor een Poltergeist avond!

Al ben ik uiteindelijk maar tot aan deel 2 geraakt en zal het slotstuk voor een andere keer moeten zijn. De eerste film blijft nog altijd mooi overeind en ik moet zeggen dat het me verbaast wat voor een degelijke sequel dit is geworden. De film is 4 jaar later dan zijn voorganger gemaakt (in de film zelf is er maar een jaar gepasseerd) en toch voelt Poltergeist II, die de ietwat teleurstellende subtitel 'The Other Side' meekreeg, aan alsof de films vlak na elkander zijn geschoten. Brian Gibson weet de stijl van Hooper mooi te benaderen, maar slaagt er ook in om de film perfect op zijn eigen poten te laten staan. Aan het verhaal hapert er hier en daar jammer genoeg wel wat. Zo wordt er nooit een uitleg gegeven waarom Dana, de oudste dochter uit de eerste film, hier niet meer bij is. Wat sowieso al niet mogelijk had geweest (Dominique Dunne werd vermoord door haar toenmalige vriend vlak nadat de eerste film in première was gegaan), maar nu voelt het gewoon erg vreemd aan dat er nooit enige melding wordt gemaakt van haar personage. Poltergeist II concentreert zich voor de rest vooral op het hoe en het waarom van de geesten. Een uitleg hadden we al in het eerste deel gekregen, maar de toevoeging van Kane is een gouden zet geweest.

Vooral omdat de invulling van Julian Beck geniaal was. Een acteur die nooit verder was geraakt dan rollen als Dinner Guest of gewoon uncredited bleef, maar die besloot om zijn ziekte (Beck had maagkanker en wist dat hij niet meer lang te leven had) ten voordele van het personage te gebruiken. Hij stierf tijdens het opnemen van de film, maar hij heeft alles uit het personage uitgehaald. De familie komt in zijn geheel terug, minus Dunne natuurlijk, en dat is sowieso een voordeel. Ze blijven van eenzelfde niveau als tijdens de eerste film, al blijft het me verbazen hoe sterk Heather O'Rourke eigenlijk was. Ook Zelda Rubinstein keert weer als de medium Tangina en, hoewel ze minder prominent aanwezig is, blijft ze dezelfde freaky uitstraling behouden. Toch erg leuk dat iedereen zijn rol terug opnieuw heeft opgepakt.

Het niveau van de eerste film wordt nooit ten volle benaderd, maar het komt toch wel erg dichtbij. Dit tweede deel is in ieder geval één van de schoolvoorbeelden dat sequels op horrorfilms niet noodzakelijk slecht moeten zijn. Volgende week me toch eens aan het derde deel wagen.

Dikke 3.5*

Prima ghost story klassieker

avatar van PEN15
Het enge is dat als ze bezig zijn aan een heruitvoering of herstart of wat dan ook, dat je nooit weet wat je kunt verwachten behalve dat het dezelfde titel draagt. Straks heb je Cameron Diaz en Colin Farrell als gezinnetje met Russell Crowe en Samuel Jackson als helderziende en sjamaan, met een hoop geweren en vuurwapens, jah... alles met geld en cgi om je te lokken.

Vond de SE van The Other Side nog altijd verbluffend. Vooral die verouderingsscene van carol anne freeling was zeer overtuigend gedaan. Het was inderdaad te zien dat Giger hier aan heeft meegewerkt. De originele versie was iets van 131 minuten geloof ik en daar is veel uit weggeknipt. Het eindgevecht met Kane is erg kort en ik vermoed dat ze flink wat van Gigers creaties hebben weggesneden. Giger was hier ook niet van gecharmeerd. De hele film van 131 min zal vast nooit meer te zien zijn, bwah jammer.

ipman-99
"You're all gonna die in there! All of you! You are gonna die!" ... " !!!

Heerlijke Sequel (Heropfrissing) !!! 'Poltergeist 2' is het
fantastische vervolg op deeltje 1 uit 1982.
Een griezelfilm met heerlijke 'ouderwetse' over the top
speciale effecten die nog steeds bijzonder fraai uit de de kast
weten te komen. Heather O'Rourke is opnieuw overtuigd
in haar rol.
Actrice Zelda Rubinstein alias Tangina is opnieuw van de partij, en
op zijn zachtst gezegd valt ze toch weer op !
Sfeervolle griezelfilm waar ik toch wel een grote fan van ben !
Maar ja ... waar ben ik dan ook geen fan van hé?! !

avatar van Ajax&Litmanen1
Matig.

Poltergeist 1 was al geen briljante film, omdat het me iets te kinderlijk was, maar er zaten toch best nog wel goede stukken in. Jammer dat de special effects vrij gaar waren, maar het was vermakelijk. Deel 2 kent eigenlijk dezelfde minpunten, maar dan wel zonder de hoogtepunten. We krijgen een beetje een soortgelijk plot dat wordt herkauwt zonder dat er iets verrassends mee is gedaan. En nogmaals, als je geen budget hebt voor goede special effects, beperk ze dan tot een minimum. Nu zat ik er weer aan te ergeren. Dat deed ik trouwens ook aan te veel te aanwezige, bombastische soundtrack en het constante geschreeuw van die dame in de hoofdrol. Alles bij elkaar mist de film gewoon sfeer en kwaliteit. Ik kijk met weinig vertrouwen uit naar Poltergeist 3.

avatar van Daan258
Ajax&Litmanen1 schreef:
Matig.

Helemaal mee eens.

avatar van SturyNijmegen
Meerdere keren gezien, de dominee Kane is geweldig, wat is ie eng en leuk tegelijk. De rest van de film is erg cliché en stelt niet veel voor , ergerlijk ook die geesten en Tangina daarbij.