Adembenemend sterke film noir. Joan Crawford speelt werkelijk de pannen van het dak in de rol van een personage met een psychische aandoening, heb haar nooit beter zien spelen. De natuurlijke wijze waarop ze haar rol speelt wordt nog onderstreept door het gebrek aan make-up dat opvalt in bepaalde delen van de film. Helemaal niet gebruikelijk in die tijd en geeft haar dat extraatje kwetsbaarheid. Ook subliem is Van Heflin die in deze film de rol op zich neemt van homme fatal, een leuke variatie op de femme fatale, en een grote aantrekkingskracht uitoefent op de vrouwelijke omgeving.
De film heet "Possessed" en zowat iedereen in de film lijkt bezeten, niet enkel het hoofdpersonage. Elke man of vrouw in de film heeft zijn of haar issues, én agenda, en baant zich weg in een wereld die daar niet altijd voor openstaat. Behoorlijke ironie dat Crawfod de plaats inneemt van de geesteszieke vrouw van Raymond Massey, maar die rol té letterlijk op zich lijkt te nemen.
Possessed is dan ook een film waarin psycho-analyse en de geest van Freud onophoudelijk rondwaren.
Op visueel vlak is de film bezaaid met beklijvende scenes waarin gebruik wordt gemaakt van schaduw en lichtspel, subjectieve camerastandpunten, craneshots … Een aantal scenes vond ik ook echt creepy. Perfect rapport voor regisseur Curtis Bernhardt en cameraman Joseph Valentine (ook bekend van zijn samenwerking met Hitchcock). Heb al enkele films gezien van Bernhardt maar kan me niet voorstellen dat hij Possessed nog overtreft in de rest van zijn oeuvre.
Schitterende soundtrack van Franz Waxman, geen pompeus symfonisch orkest maar eerder iets op het niveau van kamermuziek, komt alleszins vandaag modern over. Een sobere aanpak kan een groter effect ressorteren, zoals hiermee nog een keer bewezen.
Volgens de "Making Of" was het typisch voor Warner Bros producties om een vrouw in de hoofdrol van film noirs te casten, zoals hier met Crawford. Zoals gezegd is het voor mij haar beste rol, beter dan haar oscarperformance in Mildred Pierce. Met die laatste film zie ik trouwens nog een gemeenschappelijk thema opduiken in deze Possessed. Ook hier werkt Joan Crawford zich op van eenvoudige komaf naar de hogere kringen, in dit geval via een huwelijk met een zakenman in de oliesector. Met dat thema heeft Warner Bros toch ook wel iets.
Possessed is een film die inhoudelijk en visueel heel veel te bieden heeft. Kan dit volstaan als aanbeveling?