menu

Possessed (1947)

mijn stem
3,29 (42)
42 stemmen

Verenigde Staten
Film noir / Drama
108 minuten

geregisseerd door Curtis Bernhardt
met Joan Crawford, Van Heflin en Raymond Massey

Louise (Joan Crawford) is een gefrustreerde en labiele verpleegster, die verstrikt raakt in een liefdeloos huwelijk en die liefde vervolgens -vergeefs- buiten de deur zoekt. Haar lijdensweg wordt in flashbacks verteld vanuit het psychiatrisch ziekenhuis waarin ze wegens schizofrenie is opgenomen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=_MAscONOAeE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van The One Ring
4,0
Een opvallend element aan deze film-noir is dat het geen echte schurken bevat. De moordende hoofdpersoon wordt gedreven door waanbeelden en niet uit slechtheid. Het personage van Van Heflin is in zekere zin de "homme fatale", heeft zo zijn onhebbelijkheden (hij is niet het toonbeeld van betrokkenheid), maar kan er ook niet van beschuldigt worden dat hij Louise bedrogen heeft, aangezien hij heel eerlijk was. De andere personages zijn nog onschuldiger. Possessed is uiteindelijk een tragedie zoals zoveel noirs het zijn en heeft ook het gevoel en de stijl van het genre, maar heeft innerlijk meer weg van melodrama's.

Hoe dan ook, hij slaat geen slecht figuur. In beide genres behoort het tot de minder voorspelbare films en ik waardeerde de kalme opbouw enorm. Deze film kruipt echt onder de huid van de hoofdpersoon en weet ook een goede balans te slaan tussen het tonen van haar waanbeelden en wat er werkelijk gebeurt. De drie grootste rollen zijn perfect gecast. Gewoonlijk hou ik niet al te veel van hysterische vrouwenrollen zoals die Crawford hier heeft, maar Crawford heeft van haar zelf al een ietwat waanzinnige uitstraling die het hier laat werken. Heflin is erg vermakelijk maar ook geloofwaardig, terwijl Raymond Massey het hart van de film vormt, iets wat ik overigens niet snel zag aankomen. De regisseur, Curtis Bernhardt, is mij onbekend, maar hij weet goed gebruik te maken van de expressionistische sfeer om een gevoel van schizofrenie en wat meer algemeen onbehagen voelbaar te maken.

Een wat onderbelichte parel uit het noir-genre.
4*

3,5
Het verhaal van een mentaal zieke vrouw. Hoogstmerkwaardig is dat in het slot (en men kon het wel een beetje zien aankomen) de film het accent legt op het bestaan van dergelijke ziektes en de noodzaak van een gepaste behandeling, eerder dan naar het verhaal op zich. Een medisch besluit is dan ook het einde van de film.. Als vanzelfsprekend de reden waarom vanuit een psychiatrisch ziekenhuis met flashbacks het ganse gebeuren uit de doeken wordt gedaan.
Een goede film met een stevige opbouw waarbij het intrige tot op het einde boeiend blijft. Joan Crawford kan zich volledig uitleven in haar gevarieerde rol.

avatar van Bobbejaantje
5,0
Adembenemend sterke film noir. Joan Crawford speelt werkelijk de pannen van het dak in de rol van een personage met een psychische aandoening, heb haar nooit beter zien spelen. De natuurlijke wijze waarop ze haar rol speelt wordt nog onderstreept door het gebrek aan make-up dat opvalt in bepaalde delen van de film. Helemaal niet gebruikelijk in die tijd en geeft haar dat extraatje kwetsbaarheid. Ook subliem is Van Heflin die in deze film de rol op zich neemt van homme fatal, een leuke variatie op de femme fatale, en een grote aantrekkingskracht uitoefent op de vrouwelijke omgeving.
De film heet "Possessed" en zowat iedereen in de film lijkt bezeten, niet enkel het hoofdpersonage. Elke man of vrouw in de film heeft zijn of haar issues, én agenda, en baant zich weg in een wereld die daar niet altijd voor openstaat. Behoorlijke ironie dat Crawfod de plaats inneemt van de geesteszieke vrouw van Raymond Massey, maar die rol té letterlijk op zich lijkt te nemen.
Possessed is dan ook een film waarin psycho-analyse en de geest van Freud onophoudelijk rondwaren.

Op visueel vlak is de film bezaaid met beklijvende scenes waarin gebruik wordt gemaakt van schaduw en lichtspel, subjectieve camerastandpunten, craneshots … Een aantal scenes vond ik ook echt creepy. Perfect rapport voor regisseur Curtis Bernhardt en cameraman Joseph Valentine (ook bekend van zijn samenwerking met Hitchcock). Heb al enkele films gezien van Bernhardt maar kan me niet voorstellen dat hij Possessed nog overtreft in de rest van zijn oeuvre.
Schitterende soundtrack van Franz Waxman, geen pompeus symfonisch orkest maar eerder iets op het niveau van kamermuziek, komt alleszins vandaag modern over. Een sobere aanpak kan een groter effect ressorteren, zoals hiermee nog een keer bewezen.

Volgens de "Making Of" was het typisch voor Warner Bros producties om een vrouw in de hoofdrol van film noirs te casten, zoals hier met Crawford. Zoals gezegd is het voor mij haar beste rol, beter dan haar oscarperformance in Mildred Pierce. Met die laatste film zie ik trouwens nog een gemeenschappelijk thema opduiken in deze Possessed. Ook hier werkt Joan Crawford zich op van eenvoudige komaf naar de hogere kringen, in dit geval via een huwelijk met een zakenman in de oliesector. Met dat thema heeft Warner Bros toch ook wel iets.

Possessed is een film die inhoudelijk en visueel heel veel te bieden heeft. Kan dit volstaan als aanbeveling?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:55 uur

geplaatst: vandaag om 11:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.