The Unknown (1927)

Drama / Horror

geregisseerd door Tod Browning
met Lon Chaney, Norman Kerry en Joan Crawford

Alonzo (Chaney) is de armloze messenwerper bij het circus en wordt verliefd op de mooie Nanon (Crawford). Nanon is bang voor mensen met armen, dus houdt ze ook van Alonzo. Stiekem heeft Alonzo eigenlijk wel armen (die hij altijd in zijn jas heeft verstopt), dus besluit hij ze te laten amputeren, zodat hij werkelijk met Nanon kan leven.

avatar van streeter
Een van de vreemdste films die ik ooit heb gezien. Natuurlijk van Tod Browning.

avatar van Hemdale
Echt vreemd vond ik het niet, maar voor die tijd waarschijnlijk wel. Ik ben geen echte liefhebber van stomme films en vaak heb ik bij die films dat ze een beetje gaan vervelen op den duur, maar dat viel bij deze gelukkig reuze mee. De film vond ik wel een interessant verhaaltje hebben en het bleef mij ook wel boeien van begin tot eind. Geen meesterwerk, dat lang niet, maar toch aardig om eens een keer gezien te hebben. 3,5*.

Zo heel raar vond ik hem niet maar wel leuk. Goede rol van Lon Chaney.

avatar van Kricky
Als je bedenkt hoe oude deze film is

Mijn opa en oma waren toen nog klein

Goed. Een messenwerper zonder armen die verliefd is op een vrouw die bang is voor handen, ik weet niet wat jullie allemaal meemaken, maar dat vind ik toch behoorlijk vreemd. Erg vermakelijke film, met een erg sterke Lon Chaney.

avatar van Lucsz
Mijn opa en oma waren hier nog lang niet eens geboren.

avatar van Zavo
Geweldig! Wat Dracula en Freaks voor mij misten heeft deze film wel! Wat dat is weet ik eigenlijk niet. De sfeer, de intensiteit, maar vooral de sublieme prestatie van Lon Chaney, denk ik. Het verhaal is meedogenloos en simpel en juist daarom dodelijk effectief. Een uur is ook precies goed voor zo'n film als deze, zo zouden ze meer gemaakt moeten worden.

avatar van The One Ring
Waar heb je deze gezien, Zavo? Ik ben hier erg benieuwd naar.

avatar van Zavo
Op de juiste plek zoeken...

avatar van niethie
Vreemd maar ontroerend filmpje met een sterke rol van Chaney. Erg bijzonder vond ik het verder niet, daar was het toch net allemaal iets te simpel en kort voor.

2,5 sterren

avatar van Toon1
Kricky schreef:
Als je bedenkt hoe oude deze film is

Mijn opa en oma waren toen nog klein

Simpele ziel.

avatar van jipt
Aparte film, Lon Chaney was heel goed, muziek was ook goed. Verder niet heel erg interessant. Verhaaltje was een beetje makkelijk maar wel interessant, toch was het allemaal wel een beetje te kort. Verder wel vermakelijk, had het einde toch liever iets anders gezien en had stiekem toch gehoopt dat de armen van die spierbundel er af werden getrokken. Verder af en toe een beetje te zoetsappig. Visueel verder wel mooi.

Ik geef 2,5*

avatar van wibro
Kon ik van Tod Browning zijn meest bekende film "Freaks" totaal niet waarderen, bij deze is dat toch wel even anders. Volgens het boek "1001 films, de meest spraakmakende films aller tijden" zou "The Unknown" de meest ondergewaardeerde maar wel de beste film zijn van deze regisseur en daar kan ik het best wel mee eens hoewel ik zijn andere bekende film "Dracula" nog eens moet herzien.
Deze film had een heerlijk sfeertje en ook een mooi einde. Dit filmpje schijnt ook de doorbraak te zijn geweest van Joan Crawford, toch zeker geen onaantrekkelijke actrice. Het acteerwerk vond ik verder dik in orde, zeker ook dat van Lon Chaney. Het verhaaltje mag dan misschien wel simpel zijn maar ik vond het best wel origineel.

avatar van otherfool

3,5*.

avatar van Spetie
Aardige film, al deed het me alllemaal niet zo heel veel.

Het verhaal vond ik nog het meest interessant van de film. Een bijzonder en uniek verhaal en daarnaast vond ik de film ook redelijk onvoorspelbaar.Ik had bijvoorbeeld verwacht dat de messenwerper wel de vrouw zou krijgen, maar dat liep even anders.

Het einde is zelfs nog enigszins spannend, maar de film was pas echt goed geweest als de armen van de krachtpatser er waren afgetrokken. Maar dat was waarschijnlijk te gewaagd voor die tijd.

Een iets langere film had hier voor mij waarschijnlijk beter gewerkt.

avatar van John Milton
The One Ring schreef:
Waar heb je deze gezien, Zavo? Ik ben hier erg benieuwd naar.

Lastig te krijgen. Pindakaas kan, maar zou eigenlijk Deze Lon Chaney set waar hij inzit aanraden in dat geval, sowieso bij amazon verkrijgbaar, maar ook vast wel bij andere sites.

Fijne silent en wordt geen moment saai. Chaney is een feest om naar te kijken en het is leuk om te zien dat Crawford ook een jonge blom is geweest wanneer je haar alleen van Johnny Guitar en What happened to baby Jane kent. Norman Kerry als de strongman heeft wel wat van Douglas Fairbanks.

De score van Alloy Orchestra is erg goed.

otherfool schreef:
Ik denk de eerste stomme film die ik zag. Maakte destijds een behoorlijke indruk op me, en beviel me zelfs beter dan Brownings klassiekers Freaks en Dracula. 3,5*.

No disrespect, maar anderhalve zin aanmerken als review is wel wat enthousiast

Een pareltje uit zijn tijd. Boeiend van begin tot het einde en emotievolle vertolkingen.
Lon Chaney moet ontzettend populair geweest op het witte doek. Hij stierf in 1930, nadat hij amper in één geluidsfilm was opgetreden.
De in 1927 nog piepjonge Joan Crawford zette haar filmcarrière die in de periode van de stomme film was begonnen nog stevig door in de geluidsfilms.

avatar van alexspyforever
Wel Lon Chaney toont dat hij een veelzijdig acteur is. Lees net bij de reactie bij voorgaande poster dat hij in 1930 stierf en dus slechts in 1 geluidsfilm was, vreselijk jammer maar zijn legende blijft wel voortleven dank aan al die goede films waarin hij toch de show stal. Na sat ik al allemaal van hem heb gezien moet ik hem wel de king of the silents noemen. Deze film vind ik een van zijn minderen. Zijn rol is wederom super en ook wel tragisch maar het was wat aan de korte kant en het verhaal was me toch ietsjes te simpel om het echt een goede film te noemen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Net als in Freaks toont Browning ook in The Unknown de zelfkant van een rondtrekkend circus. Ik dacht eerst nog- wat is die Lon Chaney toch handig met zijn voeten, wetende dat hij gewoon armen heeft- maar daar waren dus de voeten van double Paul Desmuke. Het zag er overtuigend uit. Het verhaal is simpel maar effectief, en de speelduur vond ik wel prima. Chaney speelt erg goed, en ook Joan Crawford was niet mis, die mocht er zeker zijn in haar jonge jaren.

Niet boeiend.

Oude horror is toch een lastig beestje. De gothische films of het Duitse expressionisme zijn dan nog wel te doen, maar een film als deze vind ik maar taai en lastig doorheen te komen. Ik zou hem naar moderne maatstaven ook nooit meer als horror aanduiden, maar allicht dat men er vroeger anders naar keek.

Een enorm simpel romantisch plotje waarbij een man het hart van een meisje probeert te winnen door mogelijke kapers weg te jagen. De film moet het hebben van de circus setting, wat de romance dan een beetje kleur moet geven, maar persoonlijk kon ik daar maar weinig mee. En verder .. is er gewoon niks.

Het is dan ook een korte film, maar dan nog sleept het aardig aan. Acteerwerk is weinig boeiend, de romance komt nooit tot leven en het duistere randje is nogal saai. Browning weet me niet echt te overtuigen, erg moeilijk doorheen te komen.