ad

Genre: Drama / Horror

Geregisseerd door: Tod Browning

Met onder meer: Lon Chaney, Norman Kerry en Joan Crawford

Over The Unknown

"Don't miss this startling spectacle!"

Alonzo (Chaney) is de armloze messenwerper bij het circus en wordt verliefd op de mooie Nanon (Crawford). Nanon is bang voor mensen met armen, dus houdt ze ook van Alonzo. Stiekem heeft Alonzo eigenlijk wel armen (die hij altijd in zijn jas heeft verstopt), dus besluit hij ze te laten amputeren, zodat hij werkelijk met Nanon kan leven.

imageimageimageimage

Gypsy Woman (onvermeld)

Surgeon (onvermeld)

avatar van streeter

streeter

Een van de vreemdste films die ik ooit heb gezien. Natuurlijk van Tod Browning.

avatar van Hemdale

Hemdale

Echt vreemd vond ik het niet, maar voor die tijd waarschijnlijk wel. Ik ben geen echte liefhebber van stomme films en vaak heb ik bij die films dat ze een beetje gaan vervelen op den duur, maar dat viel bij deze gelukkig reuze mee. De film vond ik wel een interessant verhaaltje hebben en het bleef mij ook wel boeien van begin tot eind. Geen meesterwerk, dat lang niet, maar toch aardig om eens een keer gezien te hebben. 3,5*.

avatar van Fred Neil

Fred Neil

Zo heel raar vond ik hem niet maar wel leuk. Goede rol van Lon Chaney.

avatar van Kricky

Kricky

Als je bedenkt hoe oude deze film is

Mijn opa en oma waren toen nog klein

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Goed. Een messenwerper zonder armen die verliefd is op een vrouw die bang is voor handen, ik weet niet wat jullie allemaal meemaken, maar dat vind ik toch behoorlijk vreemd. Erg vermakelijke film, met een erg sterke Lon Chaney.

avatar van Lucsz

Lucsz

Mijn opa en oma waren hier nog lang niet eens geboren.

avatar van Zavo

Zavo

Geweldig! Wat Dracula en Freaks voor mij misten heeft deze film wel! Wat dat is weet ik eigenlijk niet. De sfeer, de intensiteit, maar vooral de sublieme prestatie van Lon Chaney, denk ik. Het verhaal is meedogenloos en simpel en juist daarom dodelijk effectief. Een uur is ook precies goed voor zo'n film als deze, zo zouden ze meer gemaakt moeten worden.

avatar van The One Ring

The One Ring

Waar heb je deze gezien, Zavo? Ik ben hier erg benieuwd naar.

avatar van Zavo

Zavo

Op de juiste plek zoeken...

avatar van niethie

niethie

Vreemd maar ontroerend filmpje met een sterke rol van Chaney. Erg bijzonder vond ik het verder niet, daar was het toch net allemaal iets te simpel en kort voor.

2,5 sterren

Mijn opa en oma waren toen nog klein

Simpele ziel.

avatar van jipt

jipt

Aparte film, Lon Chaney was heel goed, muziek was ook goed. Verder niet heel erg interessant. Verhaaltje was een beetje makkelijk maar wel interessant, toch was het allemaal wel een beetje te kort. Verder wel vermakelijk, had het einde toch liever iets anders gezien en had stiekem toch gehoopt dat de armen van die spierbundel er af werden getrokken. Verder af en toe een beetje te zoetsappig. Visueel verder wel mooi.

Ik geef 2,5*

avatar van wibro

wibro

Kon ik van Tod Browning zijn meest bekende film "Freaks" totaal niet waarderen, bij deze is dat toch wel even anders. Volgens het boek "1001 films, de meest spraakmakende films aller tijden" zou "The Unknown" de meest ondergewaardeerde maar wel de beste film zijn van deze regisseur en daar kan ik het best wel mee eens hoewel ik zijn andere bekende film "Dracula" nog eens moet herzien.

Deze film had een heerlijk sfeertje en ook een mooi einde. Dit filmpje schijnt ook de doorbraak te zijn geweest van Joan Crawford, toch zeker geen onaantrekkelijke actrice. Het acteerwerk vond ik verder dik in orde, zeker ook dat van Lon Chaney. Het verhaaltje mag dan misschien wel simpel zijn maar ik vond het best wel origineel.

avatar van otherfool

otherfool

3,5*.

avatar van Spetie

Spetie

Aardige film, al deed het me alllemaal niet zo heel veel.

Het verhaal vond ik nog het meest interessant van de film. Een bijzonder en uniek verhaal en daarnaast vond ik de film ook redelijk onvoorspelbaar.Ik had bijvoorbeeld verwacht dat de messenwerper wel de vrouw zou krijgen, maar dat liep even anders.

Het einde is zelfs nog enigszins spannend, maar de film was pas echt goed geweest als de armen van de krachtpatser er waren afgetrokken. Maar dat was waarschijnlijk te gewaagd voor die tijd.

Een iets langere film had hier voor mij waarschijnlijk beter gewerkt.

avatar van John Milton

John Milton

The One Ring schreef:

Waar heb je deze gezien, Zavo? Ik ben hier erg benieuwd naar.

Lastig te krijgen. Pindakaas kan, maar zou eigenlijk Deze Lon Chaney set waar hij inzit aanraden in dat geval, sowieso bij amazon verkrijgbaar, maar ook vast wel bij andere sites.

Fijne silent en wordt geen moment saai. Chaney is een feest om naar te kijken en het is leuk om te zien dat Crawford ook een jonge blom is geweest wanneer je haar alleen van Johnny Guitar en What happened to baby Jane kent. Norman Kerry als de strongman heeft wel wat van Douglas Fairbanks.

De score van Alloy Orchestra is erg goed.

otherfool schreef:

Ik denk de eerste stomme film die ik zag. Maakte destijds een behoorlijke indruk op me, en beviel me zelfs beter dan Brownings klassiekers Freaks en Dracula. 3,5*.

No disrespect, maar anderhalve zin aanmerken als review is wel wat enthousiast

avatar van Movsin

Movsin

Een pareltje uit zijn tijd. Boeiend van begin tot het einde en emotievolle vertolkingen.

Lon Chaney moet ontzettend populair geweest op het witte doek. Hij stierf in 1930, nadat hij amper in één geluidsfilm was opgetreden.

De in 1927 nog piepjonge Joan Crawford zette haar filmcarrière die in de periode van de stomme film was begonnen nog stevig door in de geluidsfilms.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19313 berichten

Wel Lon Chaney toont dat hij een veelzijdig acteur is. Lees net bij de reactie bij voorgaande poster dat hij in 1930 stierf en dus slechts in 1 geluidsfilm was, vreselijk jammer maar zijn legende blijft wel voortleven dank aan al die goede films waarin hij toch de show stal. Na sat ik al allemaal van hem heb gezien moet ik hem wel de king of the silents noemen. Deze film vind ik een van zijn minderen. Zijn rol is wederom super en ook wel tragisch maar het was wat aan de korte kant en het verhaal was me toch ietsjes te simpel om het echt een goede film te noemen.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Net als in Freaks toont Browning ook in The Unknown de zelfkant van een rondtrekkend circus. Ik dacht eerst nog- wat is die Lon Chaney toch handig met zijn voeten, wetende dat hij gewoon armen heeft- maar daar waren dus de voeten van double Paul Desmuke. Het zag er overtuigend uit. Het verhaal is simpel maar effectief, en de speelduur vond ik wel prima. Chaney speelt erg goed, en ook Joan Crawford was niet mis, die mocht er zeker zijn in haar jonge jaren.

Onderhond

Niet boeiend.

Oude horror is toch een lastig beestje. De gothische films of het Duitse expressionisme zijn dan nog wel te doen, maar een film als deze vind ik maar taai en lastig doorheen te komen. Ik zou hem naar moderne maatstaven ook nooit meer als horror aanduiden, maar allicht dat men er vroeger anders naar keek.

Een enorm simpel romantisch plotje waarbij een man het hart van een meisje probeert te winnen door mogelijke kapers weg te jagen. De film moet het hebben van de circus setting, wat de romance dan een beetje kleur moet geven, maar persoonlijk kon ik daar maar weinig mee. En verder .. is er gewoon niks.

Het is dan ook een korte film, maar dan nog sleept het aardig aan. Acteerwerk is weinig boeiend, de romance komt nooit tot leven en het duistere randje is nogal saai. Browning weet me niet echt te overtuigen, erg moeilijk doorheen te komen.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Briljante uitspatting van Tod Browning die zowel het verhaal schreef als regisseerde, een auteursfilm dus. Qua sfeer, setting en insteek leunt The Unknown aan bij Freaks (1932) , de cultklassieker die Brownings naam definitief zou maken én kraken. Net zoals in die latere film bespeelt Browning hier het thema van de donkere of monsterlijke kant van de mens, en onderzoekt hij daaromtrent de grenzen tussen innerlijke en uiterlijke dimensies. Lon Chaney speelt de hoofdrol en hij doet dat monsterlijk goed, zowel wat de fysieke uitdaging betreft, als op het emotionele level: in deze silent movie slaagt hij erin een scala aan emoties uit te drukken op een heel naturelle wijze. De andere opvallende hoofdrol is voor Joan Crawford wiens sex appeal volop wordt uitgespeeld. Haar atletische gestalte - brede schouders en smalle heupen - is enkele malen te bewonderen in weinig verhullende kledij en verder kunnen we vaststellen dat ze in deze fase van haar carrière haar wenkbrauwen nog in toom wist te houden. MIj komt ze hier charmanter en enigmatischer over dan in haar latere sprekende rollen. Misschien had ze maar gewoon moeten blijven zwijgen?

De verhaallijn van The Unknown getuigt toch wel van de buitenissigheid van Tod Browning in het Hollywoodgebeuren van toen. Enerzijds gaat het om een volstrekt krankzinnig verhaal, anderzijds ben ik bereid erin mee te gaan door de klokvaste logica die erachter schuilt én de acteerprestaties. The Unknown kent nog een razend spannend einde, en dat is zeker ook te danken aan de sublieme montage van dit onderdeel. Vind ik straf van Browning.

Deze film heb ik bekeken met de redelijk moderne soundtrack van The Alloy Orchestra (1997) en die voldoet helemaal, als je er niets op tegen hebt dat er synthesizers gebruikt worden.