• 8.603.011 stemmen

Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)

Horror | 88 minuten

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Friday the 13th Part VII: The New Blood

"Jason is back, but this time someone's waiting!"

Tina heeft speciale gaven. Op een dag gaan Tina en haar familie gezellig naar Crystal Lake, naar hun vakantiehuisje. Per ongeluk dood ze haar vader met haar speciale gaven. Jaren later keert Tina terug naar Crystal lake en brengt de seriemoordenaar Jason weer tot leven, terwijl ze eigenlijk haar vader weer tot leven wilde brengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Supernatural

Supernatural

weer een orgineel en mooi deel van de friday films.weer iets beter dan de 2 voorgangers vind ik.maar vind alle delen wel leuk.

avatar van rep_robert

rep_robert

De inspiratie is hier duidelijk op, dan kan een leuk slaapzakje er niet tegenop wegen, dat had beter in het vorige deel gepast.

Net nu je dacht van de recaps af te zijn, begint deel VII weer netjes met een voice over die weer even alles op een rijtje zet voor je. Zucht......
Het uitgangspunt is gewoon niet leuk , het hele telekinese gebeuren is te stompzinnig voor woorden en hoe daarmee in de film wordt omgegaan kan mij totaal niet bekoren. Het einde, met de dooie vader die Jason grijpt als gigantisch dieptepunt.

Het grootste voordeel van de film is Jason, die na een luttele tijd in het water er lekker ranzig uitziet en met Kane Hodder een grotere, meer gespierde badass is dan zijn voorgangers.

Maar na een aantal films met Tommy Jarvis en nu Tina heeft de film vooral een probleem met sympathieke protagonisten. De toon is ook te serieus in deze film. Ik mis de pret uit de voorgaande delen enorm. Deze serieuze film met een verschrikkelijke soundtrack is tot nu toe duidelijk de minste in de reeks, ondanks de fijne Jason.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Was lang geleden dat ik deze zag. Best grappig al is het verhaal nogal onzinnig en is er enorm veel geknipt in de kills !

avatar van Chainsaw

Chainsaw

De film die oorspronkelijk Freddy vs Jason had moeten worden. Men was druk bezig met onderhandelen, maar Paramount en New Line kwamen er niet uit. Dus werd er maar een script gemaakt rondom Jason vs een soort Carrie. Ditmaal geen Tommy Jarvis meer en ook de luchtige toon van Jason Lives werd weer ingeruild voor een wat serieuzere toon. Het resultaat is een vrij matig deel in de serie met één hoogtepunt.

Om maar positief te beginnen; Jason is hier op zijn best. En dan niet per sé omdat hij hier voor het eerst wordt gespeeld door Kane Hodder, maar omdat hij er hier op zijn tofst uitziet. Een nat, groot rottend brok vlees met zichtbare ribbenkast en wervels. Hij oogt als een zombie en zo beweegt hij zich ook voort. Verder leveren de sequenties waarin hoofdpersonage Tina het tegen Jason opneemt goede momenten op. Zes films lang zagen we mensen vooral vluchten en schreeuwen, dus een personage dat hem aankan is een fijne afwisseling. Het gevecht levert leuke stukken op, waaronder het moment dat Tina een plantenbak mét afgehakt hoofd op Jason afvuurt. De laatste momenten waarin Tina's vader de redder in nood wordtzijn vrijwel bespottelijk, maar alles daarvoor is zeer amuserend.

Het slechte nieuws? De verschrikkelijk saaie personages. Los van Tina en haar moeder en psychiater (een eendimensionale lul met vingers van heb ik jou daar) hebben we wederom een hutje in het bos vol met inwisselbare tieners. Maar ditmaal is inwisselbaar wel écht inwisselbaar. Grootste oersaaie hansworst van de hele serie moet wel die love interest van Tina in z'n spijkerjasje zijn, een pak vanillevla dat over de houdbaarheidsdatum heen is heeft meer charisma. Maar ook de andere figuren zijn maar suf, met zo'n typische trut, een typische nerd en een ... ik weet niet eens meer wie er verder nog waren.

Dan hoop je uiteraard dat deze types op een leuke manier worden afgeslacht, maar dan kom je bij probleem nummer 2: de MPAA. Schijnbaar hadden die rond deze tijd (A Nightmare on Elm Street 5 had er ook last van) een zeikhumeur, want werkelijk in alle kills moest worden geknipt. Resulterend in een film waarbij het spektakel grotendeels off-screen gebeurd. En dat terwijl je nu net een make-up artiest als John Carl Buechler aan het roer hebt, die wel raad weet met special effects en gore. Enorm jammer, want het maakt Friday the 13th: The New Blood (een betere titel was 'Barely Any Blood' geweest) een nogal futloos eindproduct. Met misschien een toffe finale, maar verder belachelijk weinig om enthousiast van te worden.

Met moeite 2,5 sterren. Voor het eindgevecht.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, ik vond hem niet beter dan deel 6, maar deze was wel weer eens wat anders met een meid (Tina) die een speciale gave heeft, vooral het einde als Jason voor haar komt te staan is best spectaculair, we zien hier ook dat zijn masker afgaat en wat erachter schuilt.

Voor de rest waren de kills niet bruut, want de dvd versie was erg in geknipt leek het wel, ik heb geen bloed of lichaamsdelen gezien, verder was hij wel redelijk spannend.

Op naar het volgende deel in Manhattan

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De serie vol clichés doet het wat minder als de clichés wegvallen. We zijn deel 7 en het is hier Jason vs Carrie geworden. De karakters zijn niet bepaald fun, ik mis het kampgevoel. Iets meer aandacht naar die jongeren had beter geweest ipv het vernieuwde verhaaltje. Maar er wordt nog genoeg gemoord en Jason is een beer van een kerel geworden. Terug wat meer foute humor met de jongeren centraal. Meer heeft deze franchise niet nodig.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Waarschijnlijk tot dusver samen met deel 5 het zwakste deel uit deze toch wel leuke horrorserie. Het hele gedoe met de kinetische krachten van Tina kan mij niet boeien, en het ziet er ook erg fake uit: een televisietoestel dat aan draadjes hangt te bengelen. Geen enkele van de kampeerders heeft ook maar enige uitstraling. Jason zelf ziet er na enkele jaartjes onder water wel angstaanjagend uit. De kill in de slaapzak blijft natuurlijk wel leuk! Ik ben het verder eens met de uitspraak van sommige andere gebruikers, zoals deze:

Film Pegasus schreef:

rep_robert schreef:

avatar van shrink

shrink

• 2056 stemmen

Ik vond dit het zwakste deel tot dusver. Voeg totaal niets toe. Op naar deel 8.

avatar van joolstein

joolstein

Ditmaal is het een meisje met telekinetische en helderziende gave die oorzaak is, dat Jason weer voor problemen gaat zorgen. Met als gevolg dat er een verbluffend staaltje FX-werk langs komt, helaas ook hier weer zwaar gecensureerd door die belachelijk commissie. Frustrerend want dit had makkelijk tot één van de betere kunnen behoren. Regisseur John Carl Buechler is uiteraard niet voor niets een getalenteerd en gevierd FX-artiest. Jason Voorhees ontmaskerde gezicht op het scherm voor een volle vijf minuten is prachtig! Dit was ook Kane Hodder's eerste keer dat hij Jason speelde. De meest creatieve moord; Jason had blijkbaar een complete set tuingereedschap bij zich, echter is het Judy in haar slaapzak die met een memorabele sterfgeval weg zwaait. (zonder keuring had dit zelfs zes keer geweest) Body Count: 16 maar er is ook versie waar op het einde nog een zeventiende moord is te zien!

avatar van Alathir

Alathir

Blijkbaar was ik deze vergeten te recenseren. Kan gebeuren door de vele films in deze franchise. Dit 7e deel herinner ik mij nog als behoorlijk. De telekinetische gave was wel cool. Vrij veel kills ook. Het einde was ook prima. Hier hadden ze beter de reeks doen stoppen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Zelfde niveau.

Friday the 13th deel 7 volgt eigenlijk braaf de F13-formule van de andere delen maar combineert dit met wat fantasy. Hierdoor komt de film bij vlagen redelijk dwaas over, maar het levert ook 1 van de leukere final girls op sinds deeltje 3. Lincoln is namelijk zeker niet slecht als Tina Shepard.

Lincoln vormt daarmee 1 van de eerste goede prestaties sinds deel 3 tussen allemaal redelijk nutteloze castleden. Niet dat zij ook volledig perfect is, maar in ieder geval komen de emoties iets oprechter over en weet ze als personage iets meer mee te geven aan haar final girl verschijning. De uitstraling doet het hem ook.

Want verder volgt de film qua uitwerking de standaard veilige paden en kent nog steeds tamme kills die allemaal redelijk snel overgaan. Jason hakt naar iets wat buiten beeld staat of iemand wordt snel ergens tegenaan gegooid, ze zijn eigenlijk alleen maar minder creatief geworden sinds de eerdere delen en dat had eigenlijk allang een warning sign moeten zijn voor de schrijvers.

Toch vormt Hodder 1 van de leukere Jasons binnen de reeks en geeft daadwerkelijk wat dreiging mee aan het personage. Echt perfect is het uiteraard nog steeds niet, maar Jason ziet er in ieder geval wat gevaarlijker uit en dat kregen de acteurs uit de eerdere delen eigenlijk nooit voor elkaar. Het vermeerderen van budget lijkt ook in de uitstraling wat voordelen te hebben gehad.

Verder werkt de film zich op een redelijk onopvallende manier naar een spectaculaire finale toe die wel dwaas is, maar op z'n minst iets nieuws is binnen de reeks en daar was ik lang naar opzoek. Heel creatief is het allemaal niet, maar op z'n minst vormt het bewijs dat ze toen nog wel een soort van hebben geprobeerd er iets leuks van te maken.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Eerste uur is een beetje formulewerk, maar uiteindelijk nog wel een hele aardige finale als Jason opeens te maken krijgt met een beoogd slachtoffer dat telekinetische krachten heeft. Z'n hockeymasker raakt ie ook nog eens kwijt. Het Jason-motiefje blijft natuurlijk het sterkste onderdeel van de reeks.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

In de herziening, ben ik nu bij deel 7 beland. Deel 1 viel nog wel mee, maar pas vanaf deel 2 komt Jason opdraven. Deel 2 tot 6, behalve deel 5, zijn erg genietbaar. Maar dit zevende deel is slaapverwekkend.

GrobbekuikenXL schreef:
Inderdaad, de kills zijn erg magertjes. Je ziet bijna niets. De kill met het meisje in de slaapzak is natuurlijk legendarisch. Voor de rest slappe koek met een onzinnig verhaaltje over een jonge vrouw met bovennatuurlijke krachten. Had ze die krachten op het einde gebruikt om Jason te doen verdwijnen en pas daarna haar vader tot leven te brengen, dan had ze eindelijk haar vader terug! Dit deel, samen met deel 5, zijn een dieptepunt. Maar als ik het mij goed herinner, zijn de vervolgdelen nog slechter. Op naar deel 8 dus maar...

CLAIM €100 BONUS OP JE 1E STORTING Meld je aan