• 8.347.392 stemmen

Geregisseerd door: Mira Nair

Met onder meer: Naseeruddin Shah, Lillete Dubey en Vasundhara Das

Oorspronkelijke taal: Hindi

Plot Monsoon Wedding

"A stressed father, a bride-to-be with a secret, a smitten event planner, and relatives from around the world create much ado about the preparations for an arranged marriage in India."

De famillie Verma maakt zich op voor het huwelijksfeest van hun dochter Aditi. Vader Lalit probeert de trouwerij in goede banen te leiden, maar hij raakt steeds nerveuzer van al die famillieleden die van heinde en ver zijn gekomen om het feest bij te wonen. Van de opgefokte huwelijksplanner Dabuy hoeft hij geen hulp te verwachten. Hij heeft immers meer oog voor de mooie huishoudster Alice. Tot overmaat van ramp blijkt Aditi twijfels te hebben met haar huwelijk. Lalit ziet me leden ogen aan hoe het huwelijksfeest dreigt uit te lopen op een ramp.

image

Aliya Verma

Varun Verma

avatar van sydney

sydney

Deze film heeft gemiddeld (op moment van stemmen) precies 4 sterren. Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Goede film over de verwikkelingen in een indiase familie in de aanloop naar een huwelijk, gebracht met veel humor. Het meest te prijzen vond ik de muziek. Ik ga ff kijken of de soundtrack beschikbaar is.

avatar van Take One

Take One

Deze film heb ik op de gok gekocht, ik hou wel van dit soort films. Moest er ff inkomen, hij komt op mij over als een hindustaanse film van de volgende generatie. De wat oudere films zijn toch iets meer musical-achtig. Anyway, ik zat er gauw in en verveelde verder geen moment.

Leuke rol van de organisator (naam is me ff ontschoten...) en natuurlijk een overvloed aan prachtige dames die bijdragen aan het kijkgenot!

avatar van FisherKing

FisherKing

Take One schreef:

Leuke rol van de organisator (naam is me ff ontschoten...)

Dat is Vijay Raaz die hier P.K.Dubey speelt. Succesvol in India en dat hij een veelzijdig acteur is bewees hij in Raghu Romeo (2003) die op IFFR 2004 draaide.

avatar van Take One

Take One

FisherKing schreef:

Ok, thanks voor de tip, zal 'm gaan bekijken.

avatar van Chantal1978

Chantal1978

Goed nieuws, er staat weer een film op stapel van Mira Nair met daarin o.a. Steve Buscemi, Natalie Portman en Chloë Sevigny:

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Vervelende oppervlakkige film waarin de clichés je om de oren vliegen. Plotelementen als de hyperactieve familie rond een aanstaand huwelijk en de twijfel tussen liefde en een goed huwelijk dienen vaak als achtergrond in Bollywoodfilms; ook daar is het onorigineel, maar dan krijg je er tenminste mooie muziek en (vaak) prachtige beelden bij. Daarbij steekt Monsoon Wedding maar schraal af. Het enige opvallende is het subplot rond de pedofiel, maar daar wordt vrij snel overheen gewalst. Enige diepgang is er niet bij. 1,5 *

avatar van Knisper

Knisper

Hele sfeervolle film, die over het algemeen de leukste elementen weet te accentueren. Echter na een uur wordt de film steeds meer van hetzelfde. Sfeer is nooit genoeg om 114 minuten mee te vullen. Dat beseften de makers ook, maar die besloten dit met enkele rare verhaallijnen op te vullen, die de aandacht eigenlijk alleen maar afleidde van de sfeer.

Al met al 3*.

avatar van Theatertje

Theatertje

GOed geacteerd, mooie muziek. 3.5 sterren.

Ik werd helemaal vrolijk van deze film. .

avatar van vantje

vantje

Het eerste halfuur vond ik deze film chaotisch en verwarrend. Typisch Indisch dus. Ik beet door en ontdekte gaandeweg een gevoelige film vol van liefde, drama, ontrouw en ook levensvreugde.

De muziek alleen al maakt de film het bekijken waard. 3.5*

avatar van olano

olano

Heb deze met het school ooit gaan zien in de bioscoop i.v.m. een bepaald thema. Was wel een redelijke film 3,5*

gauke

Van een film bekroond met de Gouden Leeuw op het Filmfestival in Venetië had ik meer verwacht. Geen enkele diepgang en weinig (voor mij leuke) humor. Een zes voor de kleuren en het kijken in de keuken van de Indiase cultuur.

avatar van Katharina

Katharina

vantje schreef:

De muziek alleen al maakt de film het bekijken waard.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Aan het begin snapte ik echt niet wie bij wie hoorde, maar gaandeweg ging deze film me boeien. Van mij had deze film wel langer mogen duren, heb me geen moment verveeld.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

kos schreef:

Ik werd helemaal vrolijk van deze film. .

Ik ook!

Leuke clip van het einde:

Youtube

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1988 stemmen

Niet onaardig. Leuk om te kijken. Sfeervol. Maar ook niet veel meer dan dat. Ik heb er verder dan ook weinig over te zeggen.

avatar van The One Ring

The One Ring

Een geliefde arthouse-feelgoodfilm, maar niet op MovieMeter kennelijk waar hij nog niet echt veel stemmen heeft en nog minder fans. Ik sluit me aan bij MovieMeter hier. Het is een aardig niemandalletje, maar wat er zo speciaal aan zou moeten zijn ontgaat mij een beetje. Het heeft wel een aardig levendig sfeertje en een paar scènes zijn echt mooi (vooral één dansscène en de familiefoto), maar echt pakken deed het me nauwelijks. Ik vomd het niet bijzonder grappig of ontroerend allemaal. Daarbij vond ik het bizar om in een film met voornamelijk lichte problemen die gemakkelijk opgelost worden ineens zoiets zwaars tegen te komen als kindermisbruik; overigens ook een probleem dat zomaar ineens opgelost wordt. Past totaal niet in de film.

BBarbie

Terwijl de gasten van heinde en ver toestromen, dreigt zich tijdens de voorbereiding van een huwelijk de ene na de andere ramp te voltrekken. De bruid heeft haar net beëindigde affaire met een getrouwde man nog niet helemaal verwerkt en begint te twijfelen; een van de vooraanstaande kennissen van de familie blijkt zijn handen niet te kunnen thuishouden bij kleine kinderen; enz. Deze en andere dramatische incidenten worden omgeven door pracht en praal en vooral veel vrolijke muziek, wat er voor zorgt dat je aan de film toch een redelijk goed gevoel overhoudt.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

De Indiase cultuur trekt me totaal niet, maar soms moet je het een kans geven. Maar goed, het pakte dit keer niet goed uit, want ik vond Monsoon Wedding een vervelende film. Veel gejengel, issues die lastig te begrijpen zijn maar vooruit, het is wel erg kleurrijk aangekleed. Al is dat ook niet bepaald mijn stijl.

avatar van Dievegge

Dievegge

De voorbereiding van een groot huwelijksfeest geeft een inkijk in de culturele tradities van de Punjabigemeenschap in New Dehli: zang en dans, het eten van pakora's, de klederdracht, het optooien met henna... Het is een gearrangeerd huwelijk, maar niet gedwongen. Verhaallijnen rond verschillende familieleden worden dooreengeweven. De bruid met haar liefdesdilemma en de vader met z'n kopzorgen wekken sympathie op. De luchtige nevenplot rond de huwelijksplanner en het eenvoudig geklede dienstmeisje is wat flauw. Het conflict met de vieze oom is er mooi in verwerkt, omdat er eerst hints gegeven worden om later tot een climax te komen. Met gasten uit verschillende werelddelen is er een confrontatie tussen oosterse traditie en westerse moderniteit. De moessonregens leveren mooie beelden op.