Jason X (2001)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 10 | Friday the 13th Part X

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door James Isaac
met Kane Hodder, Lexa Doig en Chuck Campbell

In de verre toekomst is de Aarde niet langer bewoonbaar, en dus heeft de mensheid andere planeten gekoloniseerd. Tijdens een schoolreisje naar Aarde vindt de klas twee bevroren lichamen: een mooie vrouw en een man met een hockeymasker. Ze besluiten de twee lichamen mee te nemen voor onderzoek. Wat ze echter niet weten is dat de man de beruchte moordenaar Jason Voorhees is.

avatar van psycholamp
Ah, okee, maar het nieuwe deel is niet echt een remake. Het houdt een beetje het midden tussen een remake en een nieuw deel. Maar je mist er iig. ook niks aan, want Jason ontpopt zich dan tot een soort creatieve moordenaar a la Jigsaw en ik vind het lompe hakwerk van hem juist zo leuk...
Dit is nog wel geinig voor de fans...

avatar van Achilles
Het heeft de beste kill van Jason te pakken, maar verder matige film

Tom de Haas
Dit is naar mijn mening toch een van de betere vooral na het teleurstellende 8e en 9e deel van de serie. 1 tot en met 7 waren allemaal top. Maar om nou weer Jason in Crystal lake te plaatsen was idd niet zo´n goed idee en om hem nu de ruimte in te sturen vond ik verfrissend (dit waren ze na deel 5 van de Halloween reeks ook van plan met Michael Myers). De slacht scenes zijn goed gedoseerd. Ik denk dat ik hem vanavond nog maar weer eens een keer ga kijken )is zeker nu weer zo´n 6 jaar geleden. lol

Tom de Haas
Spetie schreef:

Ik doe er niet moeilijk over . Tja als je 10 keer tevreden bent met pizza, dan zul je deze film ook wel lekker vinden. Ik vond het echter vrij weinig. Freddy vs Jason bijvoorbeeld is ook niet best, maar een stuk vermakelijker dan deze film.
Freddy vs. Jason is idd beter (en had ook een hoger budget) dan Jason x. En je slaat de spijker op de kop, als je een pizza (mag je zelf invullen) 10x lekker vind dan smaakt de 11e ook weer en dat is meteen het succes van de series als Texas Chainsaw massacre en Halloween en Nightmare en Friday. De echte fans kijken ze toch wel en ja de een is beter dan de andere maar mij en vele fans blijven ze ons ermee vermaken.

movie-edje
Deze rare overbodige deel, slaat de plank behoorlijk mis!

Jason veranderd in een Super killer Machine, dat het gewoon op mijn lachspieren werkt!

De sfeer en de bedreiging van Jason is helaas vervlogen!

Want in deze deel komt hij voor mij over als een buitenaardts figuur!

avatar van Daan258
Woooow. Deze film heb ik lang niet gezien, ga ik snel maar weer is herkijken

avatar van Beertje45
Behoorlijk deel uit de reeks, met een jason die taaier wordt met de jaren. Lekker veel duistere kantjes in het ruimteschip waar Jason zich verdekt kan opstellen. Ook de special effects en special make up zijn oké. Het is wennen, maar vind het idee origineel.

avatar van cassie1997
slecht! waarom maken ze echt een film met jason in de ruimte?

avatar van Drs. DAJA
Slapste soundtrack die ik in jaren gehoord heb zeg...

hij was wel hard, maar ik hou meer van nightmare on elmstreet...

Schoolreisje naar Aarde.

avatar van uberjason
Jason X werd na lang op de planken te hebben gelegen, bijna tegelijkertijd met Halloween: Resurrection uitgebracht, en in het filmblad Schokkend Nieuws heb ik toen de recensies gelezen.
Halloween 8 deed het stukken slechter dan de 10de Friday the 13th waarin de makers een stuk origineler uit de hoek kwamen met het space-concept en de toekomstige middelen om zowel lichaamsdelen weer aan elkaar te lijmen met Nano-ant technology en om onze Jason te upgraden naar de cyber Jason, ook wel UberJason genoemd.
Ik heb me bij Jason X ook stukken beter vermaakt dan bij z'n gemaskerde compagnon Myers die helaas het onderspit moest delven.
Naast een te gekke kill in het laboratorium en de bij tijden grappige situaties weet X toch een avontuurlijke slasher te maken, met voor een Friday the 13th film zeer grote SFX en Kane Hodder als vertrouwde psychopaat die lekker weghakt, draait, breekt, crunched en transformeert.
Zeker, de tiende film is alles behalve eng of gruwelijk, zoals de originele, maar voor een lekkere vlotte en toch best origineel bedachte Friday, mag Jason X zich toch rekenen als nette sequel die best te pruimen is EN, de eerste film is die digitaal werd getransferd.

Naar mijn mening de slechste Jason film. Het origineel willen zijn van de makers kan ik waarderen, maar het hele space-toekomst idee vind ik maar niks. Jason is bovendien in het 9e deel voorgoed verslagen, voor zover we weten. Ik had ook de hele film lang het idee dat ik naar een science-fiction film aan het kijken was.
Er zaten slechts twee leuke kills in, waarvan één echter een licht verbeterde versie is van een moord uit deel 7. De geupgrade (Uber) Jason ziet eruit als een mislukt figuur uit een goedkope / low budget sci fi film. Bovendien is het masker van de originele Jason in dit deel verslechtert. Het einde is ook zeer slap als je het mij vraagt, bovendien laat het acteerwerk te wensen over. Ik zie het dus totaal niet meer als een slasher of uberhaupt een horror film. De spanning is ook niet echt te vinden in dit deel.
Als Jason niet de vijand in deze film zou zijn, zou dit een redelijke film zijn.

Beoordeling: 1 * ster.

avatar van psycholamp
Laatst weer een keer de hele reeks gekeken. Maar door deze kon ik me echt niet nog een keer heen worstelen. Verschrikkelijk. Snel nog even een half pint van mijn stem afgedaan. Toen überjason ten tonele verscheen, heb ik 'm afgezet. Die cyborg is irritant, die professor ongeloofwaardig (een lekker wijf in een sexy pakje?) en die gozer met die dreds onuitstaanbaar. Sommige kills zijn leuk gedaan, maar dan is dan ook alles, maar dan ook echt alles mee gezegd.

Een onwaardig vervolg, het niet kijken waard!

avatar van tattoobob
Het is misschien de slechtste Jason film..........maarrrrr dat maakt het niet minder vermakelijk.
Altijd leuk om naar de oldscool slashers te kijken.

Ik heb deze film gezien omdat Lexa Doig er in mee speelde.
Film is niet echt slecht. In dit soort films zit er niet echt een verhaal.
De eerste en enige Jason film die ik zal zien. Het spreekt mij niet echt aan om meerdere te zien.

avatar van krosnicky
ach ja zal waarschijnlijk niet veel voor stellen maar heb nu al alles gezien van Jason behalve deze. deze gaan we dan ook maar is bekijken dan hebben we alles gezien heb er geen hooge verwachtingen voor maar ja knop om draaien en gewoon kijken

avatar van jipt
1* omdat Jason goes to hell nog slechter is

avatar van Phantasm
Prima special effects, geen slechte film, goede horror.

avatar van xxERWINxx
Het klinkt raar, maar ik vind dit tot nu toe de beste Friday the 13th (Jason) film!
Het is dit keer niet in een kamp of de stad maar in de ruimte.
Het is allemaal een beetje nep, maar de moorden en de spanning zijn hier goed! ook het einde is spannend en hier zit net iets meer actie in dan de andere delen.
Ook mooi gemaakt kwa special effects, erg vermakelijk!

avatar van Daan258
Niet een al te best filmpje.
Nogal saai verhaal, matig acteerwerk vreselijke locatie en de sciencefiction vond ik al helemaal niet passen bij deze film. Wel zitten er een aantal geinige kills in waardoor de film nog redelijk vermakelijk is om naar te kijken.

En hiermee sluit ik dan de Friday the 13th reeks helemaal af. (ook al vond ik dit deel niet echt passen tussen de reeks)

avatar van Miszmi
Klaarblijkelijk staat het hier ook aangegeven als Sci-Fi, als ik dat eerder had geweten, had ik hem zeer waarschijnlijk overgeslagen. Het was echter al wel snel duidelijk, maar als ik een film eenmaal aan heb gezet, zet ik hem niet snel uit, denk er hooguit over na. Als je van het genre houdt, zal het misschien wel een aardige film zijn geweest. Het genre bungelt bij mij echter ergens onderaan en vond het dus gewoonweg verschrikkelijk. Het heeft werkelijk helemaal niets met de andere films te maken. Er wordt welgeteld één keer daadwerkelijk gerefereerd naar (Camp) Crystal Lake of überhaupt de echte wereld. Special Effects waren lachwekkend, wat volgens mij in 2001 niet echt meer nodig was. Jason ziet er opeens verdomd goed uit, als hij zijn masker op heeft tenminste. Nee, dit was absoluut niet mijn ding en kan helaas niet anders dan het 0.5* te geven.

avatar van Left4Dead
Het begin was leuk gevonden, invriezen tot later teruggevonden.
Het slachten van de naïeven was wel te doen, houd zelf ook wel van SF/horror.
Lexa Doig en Kristi Angus waren lekker zeg.

Niets bijzonders, vermaak met het hoofd leeg. Voor het verhaal moet je het niet doen.

toch wel orgineel bedacht. maar wel 1 van de minderen in de reeks.maar nog steeds vermakelijk.

avatar van LordHawHaw
Matige film. Een soort van kruising tussen de Friday the 13th-franchise en Alien.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
Redelijk

Jason X is opzich wel redelijk vermakelijk om naar te kijken, ik heb slechtere delen in de Friday the 13th reeks gezien, als tiende deel doet ie het redelijk goed.
De film slaagt echter in een belangrijk deel niet, het voelt voor mij niet aan als een horrorfilm.
De film mist gewoon duidelijk spanning en moet het vooral hebben van de kills, die waren wel redelijk goed uitgewerkt en soms wel wat humor, wat ik wel kan waarderen.
Zo bijvoorbeeld in de simulatie kamer het moment dat hij de slaapzak keihard tegen de boom aan slaat. Hilarisch!

Verder zakt de film weg in de middenmaat en stijgt hij helaas niet uit boven een gemiddelde horror/actie film.

2,5 sterren voor de goede kills

Mening blijft staan. De film is helaas niet spannend genoeg. Het wordt gecompenseerd met humor, zoals de spoilertag hierboven, al is dat gewoon leentjebuur spelen geweest hij VII: The new blood.
Wat me in de herziening vooral opviel is de foei en foeilelijke disney club kleding die de dames allemaal dragen. Typisch begin jaren '00. En de cgi houdt ook totaal geen stand meer.

Het concept is leuk, de uitwerking mist gewoon charme en zou anno 2017 beter uitgewerkt kunnen worden. Ik had Jason wel zien willen rondlopen in een omgeving zoals het einde van Interstellar oid.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Omdat Freddy vs Jason maar niet van de grond kwam, besloot men bij New Line om nog maar een sequel te maken om Jason nog een beetje in leven te houden. Maar om niet te kloten met de continuïteit was de taak simpel; de film moet zich in de verre toekomst afspelen. En in de ruimte. Want als Leprechaun en Pinhead al tijdens hun vierde film de ruimte in gingen, dan moet Jason dat rond hoofdstuk 10 zeker kunnen.

Jason X was een lange tijd één van mijn minst favoriete Friday-films. Maar klimt nu met gemak naar de top als één van mijn favorieten. Want Jason X is batshit crazy en enorm veel fun. De plot slaat natuurlijk van kut op Dirk, maar de uitvoering is leuk. De film heeft een cheesy eind jaren 90 science fiction gevoel met bijbehorende enorm lelijke - en hilarische - CGI. Maar verder is de film een vrij rasechte Friday: geile tieners hebben nog steeds seks en Jason is daar om ze af te maken. Sowieso een hilarisch gegeven dat Jason ontwaakt omdat een stel in de ruimte ernaast aan het vrijen is. En zo bevat Jason X een hele hoop knipogen en neemt zichzelf gelukkig nooit serieus. Dat vertaald zich soms in flauwe woordgrappen ('he's screwed'), maar tegelijkertijd een paar van de leukste grappen uit de serie. Met als hoogtepunt die opgeluchte leraar: "It's okay, he just wanted his machete back!' En ook de sequentie waarin men Jason terugzet in Camp Crystal Lake uit de jaren 80 als afleiding is fantastisch.

Eén van de grote nadelen van Jason X is het vrouwelijke hoofdpersonage, die samen met Jason in de toekomst ontwaakt. Haar meerwaarde ontgaat mij volkomen, na een paar minuten realiseer je je al niet meer dat ze oorspronkelijk uit het verleden komt en dit komt ook nergens terug. Je zou verwachten dat zij er is om mensen te vertellen wie Jason is, maar dan blijkt iemand anders dat al te doen. Naast dat haar personage enorm saai en eendimensionaal is, heeft ze ook geen enkele meerwaarde. Gelukkig zijn er ook nog leuke personages, waaronder een stoere Sergeant, een android, een geniepige docent en regisseur David Cronenberg in een klein bijrolletje. Het is allemaal - logischerwijs - niet eng meer en dat probeert Jason X ook niet te zijn. Jason X is heerlijk domme scifi met leuke kills en geinige knokpartijen. Met gemak één van de leukste delen uit de franchise.

Vooruit, 3,5 sterren.

Vanavond opnieuw gekeken, blijft voor mij één van de betere in de reeks. Verstand op nul en heerlijk genieten.

avatar van Collins
Matig.
Jason goes techno. In space nog wel. Geen film die veel banden heeft met het horrorgenre. Jason is uiteraard aanwezig, maar in een geüpgradede versie. De Jason uit de beginjaren is ver weg. Jason is een efficiënte en intelligente moordmachine geworden. Een soort onaantastbare superzombie. Te machinaal. Te robotachtig. Te weinig mysterieus. Niet horrorwaardig. Niet spannend.
Gelukkig zijn de kills het aanzien nog wel waard. Bloed, gore en redelijke sfx liften de film op die momenten naar een niveau waar opwinding ontstaat en het adrenalinepeil stijgt. Zeer geslaagde momenten, die de smachtende horrorziel enigszins voeden in deze film die verder amper horror ademt.
Om de kills heen is deze Jason X gewoon een geroutineerde sciencefiction film. Waardering voor de poging om Jason te upgraden als personage en als film, maar Jason in space is het gewoon niet. De man hoort rond te wandelen in een duistere spookachtige omgeving en argeloze tieners af te slachten. Jason in een sfeerloze technohal roept geen heuse horrorsensaties op.
Pluim voor de morbide humor in woord en beeld. De humor is naast de goeduitziende reeks kills het enige andere geslaagde element.
Verder is het allemaal erg matig.