Jason X (2001)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 10 | Friday the 13th Part X

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door James Isaac
met Kane Hodder, Lexa Doig en Chuck Campbell

In de verre toekomst is de Aarde niet langer bewoonbaar, en dus heeft de mensheid andere planeten gekoloniseerd. Tijdens een schoolreisje naar Aarde vindt de klas twee bevroren lichamen: een mooie vrouw en een man met een hockeymasker. Ze besluiten de twee lichamen mee te nemen voor onderzoek. Wat ze echter niet weten is dat de man de beruchte moordenaar Jason Voorhees is.

avatar van rep_robert
Redelijk

Jason X is opzich wel redelijk vermakelijk om naar te kijken, ik heb slechtere delen in de Friday the 13th reeks gezien, als tiende deel doet ie het redelijk goed.
De film slaagt echter in een belangrijk deel niet, het voelt voor mij niet aan als een horrorfilm.
De film mist gewoon duidelijk spanning en moet het vooral hebben van de kills, die waren wel redelijk goed uitgewerkt en soms wel wat humor, wat ik wel kan waarderen.
Zo bijvoorbeeld in de simulatie kamer het moment dat hij de slaapzak keihard tegen de boom aan slaat. Hilarisch!

Verder zakt de film weg in de middenmaat en stijgt hij helaas niet uit boven een gemiddelde horror/actie film.

2,5 sterren voor de goede kills

dit is een van de minste delen verders was hij redelijk

avatar van Friday the 13 th
"This sucks on so many levels!"

Neeneen,voor een tiende deel was dit niet zo héél slecht. Ik heb slechtere delen dan dit gezien in de friday reeks. Ik ben niet zo voor dat space gedoe allemaal en al zeker niet in horror. Maar het zit nu eenmaal in dit 10de deel en ik neem het er gewoon bij. De film heeft goed gebruik gemaakt van zijn futuristische settingen en gelukkig zit dat ook geïntegereerd in de moorden. Gezichten vol stikstof, mensenrobotten uitschakelen....it's all space!

In dat opzicht is Jason X wel goed. Ik heb space films gezien die totaal niet van de setting gebruik maken, maar waarom dan de setting in space keizen? Jason X doet dit wel en slaagt daar ook grotendeels in. De moorden vallen mee, een hoog tempo en hier en daar een leuke vondst.

Maar er zijn ook negatieve punten aan de film. Ten eerste die hele update van Jason liet de wensen over. Hij zag er gewoon niet uit in het laatste stuk van de film. Voor de rest héél veel clichés zoals dat robotwijf dat zich J.I Jane waagt en even komt stoer doen. De humor op zich is dan wel meestal redelijk leuk. Veel dubbelzinnigheden, leuke zinsconstructies....

Leuk voor een keertje gezien te hebben. Leuke pulp, maar ook zeker niet meer dan dat. Verstand op nul en de hemel prijzen dat voor een 10de deel dit nog vrij redelijk is qua uitwerking.

Eker
Het is een leuke film, de kills zijn echt vet, en sommige ook nog hilarisch
ik vind alleen wel dat"Uber-Jason"er een beetje uit ziet als eenpower ranger

en bij dat simulatie deel, met die kampeermeisjes, die zijn echt, gewoon WOW

Hebben ze niks geleerd over het Hellraiser 4, toen Pinhead de ruimte in ging?

avatar van sabsabsab
slap einde.

Dr. Salvador
Aardige horrorfilm, met mooie effecten, en de nodige gore, maar voor de rest nergens echt bijzonder.

Was soms wel grappig, en het is het wel waard om een keer op tv te zien, maar verwacht er niet te veel van.....

2,5 / 5,0

Dr. Salvador
De hoes is wel prachtig!

avatar van JustMike
is wel leuk alleen het verhaal klopt van geen kanten...

*** 1/2

avatar van JustMike
sabsabsab schreef:
slap einde.

ja een rot einde

avatar van Aapje81
Op zich best een leuk idee maar de uitvoering is helaas een stuk minder. Een aantal keren heb ik best wel gelachen maar over het geheel genomen was dit ondermaats met als absoluut dieptepunt het acteerwerk wat zelfs voor de standaard van een horrorfilm ondermaats was.

Zeer matig

avatar van jeroentjuhhhhh
2.19

Goed zal ik Jason X nooit durven noemen, maar leuk absoluut wel. Het idee van Jason in space is tof, de uitwerking mist echter een hoop, Jason moet té vaak terugkeren om de speeltijd te vullen, wat wel jammer is want het effect gaat snel verloren op deze manier.

Wat echter wel vermakelijk is, is het eerste uur en de kills. Paar momenten waarop je goed kunt genieten van de effecten. Helaas zit het vol met one-liners die echt nergens grappig zijn Het werd soms zelfs zo erg dat ik medelijden kreeg met de acteurs die zo krampachtig hun best probeerden te doen om het eruit te krijgen, dat het gewoon triest werd. Alleen He's screwed' vond ik wel oké.

Het einde voelt erg gerekt, de look van Jason maakt een hoop goed, erg leuk gedaan allemaal, maar de uitwerking is mager. Terwijl het idee voor het einde ook al zo kut is, de ontsnapping heb ik het dan over. Had het liever anders gezien. Werd nog wel even leuk met die slaapzak .

3*, niet slecht, oké pulp.

avatar van movie acteurs
De filmmakers kwamen weer eens te kort aan centen, dus ze dachten: laten we nog een film maken met Jason. Zo kunnen ze weer (na Jason Goes to Hell) centjes verdienen.

Maar ik moet zeggen de uitwerking is redelijk. In ieder geval beter dan in Jason Takes Manhattan + Jason Goes to Hell. Hoe het begon was best goed geschoten wanneer Jason opeens naar voren kwam was een goed stukje. De moorden zijn bizar maar wel redelijk geinig.

Dit viel me nog best mee eigenlijk. In ieder geval liever dit dan Jason Takes Manhattan en Jason Goes to Hell dus 2,5.

avatar van hendriks
dit is toch wel de slechtste uit de reeks tinnieman jason

avatar van Stuntman_Jasper
Slappe bout, en ik ga niet eens uitleggen waarom. Zoveel moeite is deze film niet waard.

avatar van namingway24
Da's makkelijk

avatar van Stuntman_Jasper
Als het op dit soort films aankomt ben ik inderdaad erg makkelijk.

avatar van Cyberator
Tja, zit helemaaaal geen spanning in. En dat verwacht je toch wel een beetje van Jason.

Voelt wat low B aan. Maar kom twas eens geinig te kijke...

dit is gewoon weer zo'n los filmpje, die moet je die niet bij de reeks pakken, hetzelfde geld voor freddy vs jason.
ooo ja en niet te vergeten jason goes to hell.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet zo'n slecht deel uit de reeks moet ik zeggen. Jason krijgt een upgrade en een andere setting. Verder blijft het bij het oude en moet hij geile tieners afslachten die met hun gedachten elders zitten. Een topfilm zal het nooit worden natuurlijk. Domme onliners, triestig acteerwerk, maar kom, het is entertainment en ik heb er van genoten. En dat is het voornaamste.

dominion
Heel leuk idee.
Ik vond het heel gaaf dat ze deze deel hadden gemixt met science fiction.
De special effects waren niet slecht en Jason zag er wel heel gaaf uit.
Het acteerwerk was niet geweldig maar ook niet heel slecht.
Alleen wat ik miste was de gore maar dat stukje dat Jason die meisje haar gezicht in een vrieskist stopt en dan haar gezicht stukslaat op een bureau.
Voor een Jason film is hij veelste soft.
Maar het is gewoon een leuke amusements film.

avatar van Boeikens
Matig.

Zelfs uit de hel komt hij nog terug!
Ze maken er hier een echte Sci-Fi Slasher van met een überJason en een volledig nieuw concept in een ruimtetuig.
Enkel de vele kills, veelal toch origineel, zijn nog typisch Friday th 13th, voor de rest is alles om een andere boeg geworpen. Eerder sfeerloos en zonder spanning.
Je moet er voor zijn en dan valt het mee...

avatar van Elineloves
'' What's going on? Jason-fucking-Voorhees, that's what's going on! ''

In het begin zat ik echt met een gevoel van: 'Oh god, wat voor een onzin heb ik nu weer opgezet', maar al vrij snel trok dat gevoel weg, en vond ik het nog wel interessant ook.

Goede mix tussen humor en horror. Enkele ranzige scènes, maar voornamelijk een komisch ondertoontje. Het verhaal is natuurlijk belachelijk, ridicuul en over the top, maar het is wel lekkere pulp met een sci fi invloed.

Jason X neemt zichzelf nergens serieus en dat is precies zoals het hoort. Ze komen er natuurlijk altijd net wat te laat achter dat schieten geen zin heeft, want Jason is niet kapot te krijgen. And oh boy, wat heeft Jason al veel meegemaakt zegt. Geen enkele 'manier van sterven' is hem onbekend.

Fijn filmpje dat je nodig met een korreltje zout moet nemen. Wie horror verwacht komt bedrogen uit, maar wanneer je zin hebt in melige doch af en toe spannende film, is dit een aanrader.

avatar van Ducoz
vond hem vrijzwak

NightSpirit
Zoals te verwachten was deel 10 in de reeks echt te veel van het goede. Ik had echt een aantal keer het idee alsof ik naar een erotische sf-spin off zat te kijken. De cast acteerde ongelofelijk slecht (paar uitzonderingen daargelaten). Als ze nou vanaf minuut 1 de uber-Jason hadden laten zien was hij wel in aanzien gestegen. Wat een gruwelijke verschijning. Alleen daarvoor al 2* en een 0,5* voor de film zelf.

avatar van Knoei
ik heb mij bijzonder vermaakt met deze film. Ik had mij al ingesteld op een komedie dus dat hielp denk ik.

avatar van DjFrankie
Hoe ver ga je? Heel ver gezocht dit, maar weinig boeiend.
Ben enkele malen weggedoezeld.

2455 hoe verzin je dit?

Tiende deeltje heet Jason X en gelukkig dat ze dit zo hebben genoemd. De vorige Friday The 13th film had helemaal niets dat te maken heeft met de serie en dit laatste deel heeft dat ook niet.

Ik ben blij dat het voorbij is. Met de jaren bakten ze er toch niets meer van en de laatste drie films waren echt ondermaats. Jason X speelt zich af in de toekomst, in 2455 maar voordat ze naar dat jaar springen , zien we nog eerst een voorfilmpje. Het begint namelijk allemaal zeer vermakelijk Jason wordt bevroren, ze vinden hem terug en onderzoeken het dode lichaam, maar na de prachtige eerste kill in het ruimteschip (dit verdient zeker 0.5 ster) zakt de film helemaal in.

De personages zijn slecht. Niemand past in de film en er zijn een paar die je het bloed van onder je nagels haalt (die jongen met zijn dreadlocks en de hoer die het met de prof doet). Dit is het slechtste zooitje bijeen dat ik ooit heb gezien in een Friday film. Jason heeft opeens wat kroezelig haar en een heel vreemd masker (wat is er gebeurd met zijn oude, dit masker past echt niet op zijn hoofd).

De film kan je opdelen in vier stukken.

Het eerste stuk is dus de leuke beginscène voordat de jaartelling naar 2455 springt. Het tweede stuk is het kat-en muisspel tussen Jason en de bemanning met de geweren. Een ongelooflijk saai stuk. Kijken naar Tom en Jerry is veel spannender, maar aangezien dat de spanning toch al verdwenen is vanaf deel 5 vind ik het niet echt een minpunt. Daarna splitsen de laatste leden zich op. Wat een saaie plot heeft die film. Ook de moorden zijn inspiratieloos. Het eindigt met Jason die een gigantische upgrade krijgt en hij ziet er nog cool uit, maar er wordt helemaal niets mee gedaan. Het saaie verhaal zet zich verder.

Ik ben zeer blij dat ze met de vervolgdelen zijn gestopt. Het is geen waardige afsluiter maar beter kon het nooit worden. De Friday The 13th reeks ligt nu helemaal achter mij en ik heb me op sommige momenten echt vermaakt, maar globaal is het toch wel een slecht deel.

Ik geef 1* voor Jason X

Omdat de reeks hiermee ten einde is geef ik mijn persoonlijke Friday top.

1) Friday The 13th (3,5*)
2) Friday The 13th part 2 (3*)
3) Friday The 13th : The Final Chapter (2,5*)
4) Jason Lives (2,5*)
5) Friday The 13th part III (2*)
6) Friday The 13th, The New Blood (2*)
7) Jason Goes To Hell (1,5*)
8 ) New Beginning (1*)
9) Jason X (1*)
10) Manhattan (1*)

avatar van psycholamp
En Freddy vs. Jason en de remake/nieuw deel?

Freddy vs. Jason ga ik zien nadat ik de Nightmare serie heb gezien en ik doe enkel de serie, dus zonder de remakes.