Village of the Damned (1960)

Alternatieve titels: Het Dorp der Verdoemden | Het Dorp der Vervloekten

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Wolf Rilla
met George Sanders, Barbara Shelley en Martin Stephens

In het Britse dorp Midwich vallen plotseling alle inwoners midden op de dag in slaap, om pas na een paar uur weer bij te komen. Vervolgens blijkt dat een aantal vrouwen tijdens die periode zwanger is geraakt. De kinderen die zij ter wereld brengen, hebben een identiek uiterlijk en zijn al op jonge leeftijd zeer intelligent. Ook blijken zij een speciale gave te hebben om mensen hun wil op te leggen.

Goed verhaal, Metalfist.

Metalfist schreef:
probeer om op een manier de versie uit 1960 te pakken te krijgen. Moet niet zo moeilijk zijn

Samen met Children of the damned (alleen in naam een sequel en kwalitatief een stuk minder) goedkoop in een boxje te krijgen.

avatar van Metalfist
Och, er is nog een vervolg? Misschien is dat dan degene die ik vroeger heb gezien.

Metalfist schreef:

Niet als die in kleur was... (Of je moet een met de computer ingekleurde versie hebben gezien, maar ik betwijfel of een middelmatige film als Children of the damned ooit die behandeling heeft gekregen.)

Goed verhaal, Metalfist.

Ik heb deze box. Ik ben er vrij zeker van dat ze in Village of the Damned hebben geknipt, want ik meen me te herinneren dat er een scène was waarin het jongetje of meisje dat geen parner heeft verklaart waarom hij/zij alleen is.

Dat gezegd zijnde vond ik de film qua sfeer, spanning en opbouw heel geslaagd. Zoals andere reeds hebben gezegd, je zit er meteen in. Wat ik jammer vond was ook dat het 2de deel een beetje te snel ging. Ze hadden wat meer mogen focussen op de streken van de kinderen.En uiteindelijk blijf je nog met vragen zitten over hun afkomst en doel al kan je die ergens wel zelf een beetje invullen.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb deze film voor het eerst gezien op de BBC, zo omstreeks 1990, en dat was precies dezelfde versie als nu op de DVD staat, dus ook toen al zonder die geknipte scène die jij je herinnert. Weet je zeker dat je niet in de war bent met een scène uit een andere film (misschien zelfs John Carpenters remake uit 1995)? Ik weet ook niet wat je bedoelt met "het jongetje of meisje dat geen parner heeft", want geen enkele van de "koekoeks"-kinderen heeft toch een partner?

Roger Thornhill schreef:

Wel de koekoekskinderen lopen steeds 2 aan 2, jongen en meisje. Dat bedoel ik met partner. Ze zijn toekomstige partners (horen bij elkaar zoals ze dat zeggen). In de remake is het David die steeds alleen loopt (zijn toekomstige was immers dood geboren), in het origineel iemand anders (denk een jongetje). Aangezien ik de remake pas onlangs voor de eerste keer zag en me vrijwel zeker herinner dat er in het origineel een scène was waarin een van de koekoekskinderen vertelde dat zijn toekomstige overleden was. Ik ga een keer zoeken naar de versie die ik vroeger eens heb gedownload, misschien zit dat stukje daar wel in en anders heb ik me daadwerkelijk vergist.

EDIT: Ik heb de gedownloade versie gevonden, deze is ongeveer 3 minuten langer maar heeft evenmin de scène die ik me meende te herinneren. Blijkbaar verwar ik het toch met een andere film. Bij de langere versie blijft de camera soms wat langer bij bepaalde scènes filmen dus hetgeen ze geknipt hebben neemt eigenlijk geen belangrijke informatie/dialogen weg. En inderdaad in de originele lopen de kinderen niet 2 aan 2. Ik heb ook een shot gevonden met een beeld van alle kinderen in de klas, ik tel er 12. Dit bewijst dus dat er in het origineel geen van de kinderen dood was geboren zoals ze dat bij de remake hadden gedaan.

avatar van Roger Thornhill
Okee, dat had ik nog niet zo bedacht, dat dat twee-aan-twee lopen op hun partnerschap wijst. (In de oorspronkelijke roman is er uiteindelijk wel een oneven aantal kinderen, maar dat komt omdat één van de –in het boek tien– kinderen wel degelijk wordt doodgeschoten door een boze dorpsbewoner; voor zover ik kan nagaan wordt daar door de kinderen verder niet gesproken over een nu ontbrekende partner, om het zo maar te zeggen.) Benieuwd of je er nog achter kunt komen met welke film je dan in de war was!

Roger Thornhill schreef:

Ja, daar hoop ik ook nog ooit achter te komen Ik kan zo niet meteen op een film komen die gelijkaardig is aan deze. Het is niet de remake, want zoals ik al zei heb ik die een week geleden voor het eerst gezien en ook niet "Children of the Damned" want daar was er ook geen sprake van zo een scène. Ik veronderstel dat u het boek hebt gelezen? Was dat een Engelse of Nederlandse versie? Ik heb al zitten zoeken, maar ik ben toch nog geen Nederlandse vertaling tegen gekomen. Ik heb wel een vertaalde versie van een andere oude film "The Bad seed" die ik binnenkort zal aankrijgen. Ik ben me zo een beetje aan het verdiepen in oude horror/thriller/mystery films en verhalen. Momenteel ben ik ook aan het werken aan een Nederlandse ondertiteling voor "The Bad Seed" want daar heb ik ook geen voor gevonden.

avatar van Roger Thornhill
Helaas! naar Het dorp der verdoemden (klinkt natuurlijk wel catchy) of een dergelijke titel zul je lang zoeken, maar het is wel degelijk in het Nederlands vertaald. De film is gebaseerd op John Wyndhams The Midwich cuckoos uit 1957, en de titel van de Nederlandse vertaling is Operatie koekoek, zowel eerstehands als tweedehands nog gewoon te verkrijgen (als ik bol.com en boekwinkeltjes.nl mag geloven). Ik ben een groot fan van Wyndham, en zijn boeken zijn nog altijd leuk om te lezen – "lo-tech" maar erg goed geschreven (hoewel ik over de kwaliteit van de vertaling natuurlijk niet kan oordelen). Mocht je het gaan lezen, veel plezier ermee!

Roger Thornhill schreef:

Bedankt, ik had inderdaad nog lang kunnen zoeken op die manier Operatie Koekoek vind ik toch een niet erg goed gekozen titel. Dat lijkt helemaal niet op de titel voor een verhaal in dit genre haha. Ik denk dat "De Koekoekskinderen" toch nog veel beter had geklonken. Ik ben helemaal geen lezer, maar als er zo een film is gebaseerd op een boek en het verhaal me heel erg aanspreekt zoals bij deze en ook "The Bad Seed" wil ik me er toch een beetje meer in verdiepen. En dat kan best door de bron te lezen Nogmaals bedankt, ik ga dit boek zeker zoeken.

avatar van Kuck-x
Dat typisch Engelse sfeertje, daar ben ik verzot op. Dat zal grotendeels nostalgie zijn, ik ben van 1959. Heerlijk creepy filmpje, dit. Mooi gespeeld, met volle overtuiging in een geweldige setting. Vlot verteld met een geloofwaardig dilemma van George Sanders (monumentale stem!) als vader-met-een-vraagteken en open minded wetenschapper tegenover de emoties van autoriteiten en dorpelingen. Echt een heerlijke film voor een mistige herfstavond.

avatar van Spetie
Erg sfeervol filmpje, met een prima script dat goed uitgewerkt wordt. In ieder geval beter dan in de remake van Carpenter, al stond die me niet meer volledig bij.

Het acteerwerk is van een goed niveau, waarbij vooral George Sanders uitblinkt. De tijdssprongetjes zijn prima. In het tweede gedeelte hadden de kinderen misschien iets meer uitdieping mogen krijgen, al vond ik het zo ook wel prima.

Ik vond het vooral ook leuk, dat er constant de ratio met het gevoel wordt vergeleken, maar telkens op een geloofwaardige, goede manier. Het einde is misschien wat gemakkelijk, maar wel een prima manier om alles af te ronden.

Prima filmpje dus. Boeiend van begin tot einde, me een zeer interessant verhaal.

avatar van joolstein
1960 moet een zeer goed jaar zijn geweest voor de horror want in dat jaar kwamen er heel wat mooie werkjes uit. Iedereen kent natuurlijk Psycho (niet gezien) maar deze Village of the Damned mag er zekere ook wezen! De film is gebaseerd op John Wyndhams boek The Midwich Cuckoos uit 1957. Het verhaal speelt zich af in het dorpje Midwich Engeland, waar zeer plotseling iedereen in slaap/coma raakt. Niet lang daarna blijken de meeste vrouwen zwanger te zijn, maar van wie? Vanaf het begin is het duidelijk dat het geen gewone kinderen kunnen zijn maar als negen maanden later de kinderen zijn geboren blijkt het pas hoe goed mis het is. Beklemmend en zeker best ongemakkelijk zien we de kinderen opgroeien tot groep killers met als enige reden dat ze er alles aan doen om die groep te beschermen. Afgezien van het oplichten van de ogen zijn er verder geen special effects, wat de sfeer en spanning alleen maar verhoogd. Ze zijn ook niet nodig want de vraag wat te doen met deze kotters en de dreiging die ervan uitgaat zijn meer dan genoeg. Prachtige film en een inspiratiebron voor menig andere film.

Een oudje waar ik nog steeds graag naar mag kijken. Echt jaren zestig spul, er wordt geen minuut verspeeld, efficiency in optima forma. Sterk griezelverhaal, soort variant op het van vier jaar eerder daterende Invasion of the Body Snatchers, hoewel die iets meer gedenkwaardig was. De grote angst voor het onbekende, typerend voor die periode, stond in beider producties op inventieve wijze centraal. De kinderen in deze film zijn lekker creepy, het gedoe met de lichtgevende ogen is wat overdone, maar werkt gelukkig niet echt storend, ook al omdat dit gelukkig een zwart wit film is, in kleur waren die effecten nou net wat te veel van het goede geweest. Mooi bedacht einde ook, alleen wat abrupt. De versie van Carpenter uit de jaren negentig heb ik ook gezien. Die was best aardig, maar kwalitatief wel iets minder dan deze, herinner me van die film vooral Luke Skywalker als foute priester nog.

Goeie film waarin alle vrouwen van een dorpje door een onverklaarbare gebeurtenis tegelijk zwanger raken. Een origineel en mysterieus verhaal. En alhoewel het niveau van de sterke opening niet gehandhaafd blijft, zakt de film mede dankzij de korte speelduur nergens in. Het ongemakkelijke gevoel dat de kinderen weten op te roepen is simpel maar effectief gedaan. Met gemak 3.5 sterren.