Friday the 13th Part 2 (1981)

Alternatieve titels: Vrijdag de 13e Deel 2 | Friday the 13th - Part II

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Amy Steel, John Furey en Kirsten Baker

Inmiddels 5 jaar later betrekt een groep studenten een zomerkamp vlak bij het beruchte Crystal Lake Camp voor een opleiding tot zomerkamp-begeleider. Op een avond gaat een gedeelte van de groep feesten in een lokale bierhal, de thuisblijvers daarentegen worden geconfronteerd met een onbekende maar uiterst gevaarlijke psychopaat.

avatar van Halcyon
Uitstekend vervolg op deel 1. Jason krijgt hier pas echt gestalte en dat hebben zijn slachtoffers geweten. Enkele leuke kills gezien: machete in rolstoelpatiënt en speer door vrijend koppeltje (zie Bava's Bay of Blood). De typische summercamp-sfeer en de interessante, doch voorspelbare, personages zorgen er als vanouds voor dat je meteen in de film zit. Naar het einde toe wordt het een beetje langdradig en ook de soundtrack heeft met momenten wat last van grootheidswaanzin. Maar overall is dit toch een toppertje en een absolute aanrader voor wie houdt van '70's en '80's slashers.

Nee, ook dit is het niet.

Begrijp niet wat er zo briljant is aan de openingsscene. Toch een herhaling van het barslechte einde van de eerste Friday ?

Verder is het begin dat daarop volgt net iets frisser dan het eerste deel, maar wanneer Jason aan het moorden slaat (en da's al erg vroeg) valt het weer in het oude stramien.

Net als in de eerste film zijn de moorden ronduit zwak. Nul spanning, nul gore, nul effect. Daarbij worden ze veel te makkelijk, te veel en te voorspelbaar herhaalt. Ook de schrikeffecten zijn te doorzichtig -> schrikmoment -> er is niks -> één ... twee ... drie -> Jason!

Ook storend is het inconsequent gebruik van de first person view, net als in deel in. Af en toe is het uit de ogen van Jason, af en toe niet. Ofwel is iedereen daar stekenblind, kan ook nog.

Meest pijnlijke is dat Jason toch vooral de Zeeman versie van Myers is. Loopt erbij als een lompe houthakker, die witte zak over z'n kop is nu niet bepaald afschrikwekkend, wankelt van een stoel ( ) als hij op het punt staat iemand te vermoorden en is in beide films ook al twee keer duidelijk zichtbaar geweest (z'n gezicht dan).

Ergens verwacht ik toch dat de latere films wat beter worden, want ook dat campy sfeertje van deze trekt mij totaal niet.

avatar van bioscoopzaal
Kan er eigenlijk vrij weinig over zeggen, behalve misschien dat het grotendeels dezelfde film is als deel 1. En dat ik me ook hier, op de laatste tien minuten na, weer flink heb zitten vervelen. Spannend wordt het nooit, laat staan goor of sfeervol. Het is gewoon wachten tot Jason weer eens achter de bosjes (of een object naar keuze) vandaanspringt om in een flits zijn slachtoffers te vermoorden.

Het begint me bij dit deel wel op te vallen hoe snel de moorden eigenlijk gebeuren. Is natuurlijk een typisch kenmerk van de '80's slasher, maar stiekem hoop ik elke keer op een iets langere payoff na tien minuten van "Billy? Is that you? Where are you? Billy?".

Deel II is bovendien opvallend gratuiter dan zijn voorganger. Wat meer naakt, meer meisjes in strakkere (of kortere) topjes, meer butt-shots en andere gratuit door het beeld geslingerde vrouwelijke lichaamsdelen. En meteen ook de meest in het oog springende elementen van dit vervolg. Want van Jason met een zak over zijn hoofd wordt ik nou niet bepaald wild.

Gelukkig is het acteren en het camerawerk er over de hele lijn iets op vooruit gegaan. En het laatste kwartiertje is zelfs nog wel aardig. Spannend niet, wel een leuke poging om het personage van Jason toch nog een klein beetje uit te werken.

Maar dat neemt niet weg dat ook deze sequel over de hele lijn ondermaats is.

1.5 sterren.

avatar van hellblazer93
Als je van horrors houd vind je dit zekjer een topper. In mijn ogen niet zo goed, maar wel vermakelijk. Enorm veel cliches, voorspelbaarheid en niks is origineel. Jammer. Maar toch een leuke film. 3 *

avatar van Demoniac
Dit deel is zo'n beetje een herhaling van deel 1 met als grootste verschil dat Jason de plaats van z'n moeder inneemt. Ik vindt hem af en toe trouwens wel wat klungelig. Ik moest lachen toen hij naast het bed op een stoel stond en er toen af viel. Zulke stukjes waren er wel meer. Ach, wat maakt het uit. Het is lekker simpel vermaak.

avatar van totalreject
De waardeloze remake van Friday the 13th die dit jaar in de bios te zien was is voor mij een aanleiding geweest om originele serie weer opnieuw te bekijken.

Dit 2de deel sluit aan op zijn voorloper.
Het is 5 jaar nadat Jason heeft gezien hoe zijn moeder werd onthoofd door een kampleider. Sindsdien heeft hij de gewoonte om iedereen die zijn terrein betreed bruut uit de weg te ruimen.

Zo zou je ongeveer de hele F13 serie kunnen samenvatten.
Maar de F13 films kijken we natuurlijk ook niet voor het geweldige verhaal, maar vooral om Jason (hoe ziet hij er nu weer uit), de moorden (wat flikt hij deze keer), de sfeer (in geen enkele andere slasherflick geevenaard) en naked chicks... nouja, een beetje dan...

Dit 2de deel begint zoals gewoonlijk met de introductie van het slachtvee. Zo zijn daar deze keer weer de kampleiders die een nieuw kamp willen opzetten aan Crystal Lake, een lolbroek, een verliefd stelletje (waaronder Sandra, haar broer zal later in de serie opduiken om haar te zoeken) een dude in een rolstoel en zijn vakantievriendinnetje, en een chick met een ongelofelijk strak kontje.
Deze en andere characters zijn genoeg reden voor Jason om zijn machete weer even bij te slijpen.

De sfeer van het eerste deel word niet geevenaard, maar wel aardig nagebootst. Zo zien we tijdens het eerste deel van de film niet veel van Jason. Enkel P.O.V. shots, zijn schoenen of hele korte flitsen of zijn schaduw.
Toch hangt er de hele tijd een dreigende sfeer.
Bepaalde elementen uit het eerste deel zijn dus nog wel aanwezig.
Ze worden niet geevenaard, maar wel goed nagebootst.
Zelfs Crazy Ralph komt nog even langs. (mensen die het eerste deel hebben gezien weten wie hij is)

De moorden zijn bruter dan in het eerste deel.
Dit komt misschien ook wel omdat hier eigenlijk alles onscreen gebeurt. Dit is officieel onze eerste kennismaking met Jason, maar het is meteen duidelijk dat Jason geen genade kent.
Ook het idee met Jason's shack en de shrine met het hoofd van zijn moeder is goed bedacht.

We zien Jason zelf pas goed tegen het einde van de film. En ook al is hij hier nog een mens (in latere delen van de serie is hij meer een soort van zombie) komt hij behoorlijk dreigend over.
Hij heeft hier nog niet zijn trademark hockeymask, maar die rag over zijn hoofd maakt hem misschien nog wel creepier.

De Jason die we in dit deel zien is wel een van de coolste in de serie.

Al met al is dit een geslaagde opvolger van de moeder der slashers.
En een aanzet tot vele vervolgen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Jason Voorhees werd vooral naar voren gezet als een soort parodie op de Halloween films. Zoals Piranha was voor Jaws. De eerste film is eigenlijk harder dan deze opvolger, die vooral herhaalt. Jason is ook niet het klassieke horrorfiguur zoals hij wel bekend is. We zullen moeten wachten tot de latere films om hem in die vorm te leren kennen.

avatar van 606
Redelijk vervolg van eerste deel.
Spanning zit er redelijk in.

3 sterren

avatar van movie acteurs
Goed deel uit de reeks. Met goede schrikmomenten zoals in het begin dat die kat opeens via het raam naar binnen springt. Tevens is dit deel best spannend. 3,5.

avatar van Naomi Watts
Een herhalingsoefening van het voorgaande deel maar de positieve impulsen zijn de impuls aan de nudity en gezinspeel suggestief nudity en natuur Jason. Helaas nog zonder zijn masker en ook is ie helaas nogal te clumsy. De sfeer is wel iets minder, maar de campy sfeer is nog steeds van een erg hoog niveau.

Personages zijn hier al wat leuker dan in he teerste deel, de vrouwelijk personages ook al iets bevalliger (al is dit nog wel een punt waar veel ruimte voor verbetering is) en toffe kills worden afgewisseld met wat mindere maar Friday moet het sowieso hebben van sfeer, en die is volop aanwezig.

Wel jammer van dat vod over Jason's hoofd en zijn onhandigheid, zo kom je nou niet echt over als een ijzingwekkende killer. Vooral erg dramatisch als hij van die stoel valt, hoe verzin je het . Gelukkig werd dit beter in de vorige delen. Ook die POV cameraview vind ik totaal geen meerwaarde hebben, integendeel zelfs.

Toch wel erg genoten, en heb dit altijd een geweldige reeks gevonden alleen vallen de resultaten nu nog tegen maar naar mijn weten werden ze later pas echt beter. Goede film, en kwalitatief gezien een goede opvolger.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vorig jaar heb ik eens de hele Halloween reeks gekeken, een tijdje terug deed ik dat ook met de Nightmare on Elm Street reeks en nu ga ik dat doen met de Friday the 13th reeks waar ik alleen het originaal (bijzonder zwak) en de remake (best leuk) van heb gezien.

Friday the 13th deeltje 2 is echt een stuk leuker dan deel 1. Meer en leukere kills, minder irritante personages (alleen die lange slungel nerd vond ik nu vervelend) en iets beter acteerwerk.

Het is typisch een horrorslasher uit de 80's met een groep tieners die niet weten wat hun overkomt, waarna ze domme actie's ondernemen. Uiteraard lopen de meeste dames wel bloot door beeld en bevat de film ook die crappy jaren 80 muziek. Dat blijft toch wel zonde. Zon enorm leuk decennium voor films en dan bij bijna elke film zulke slechte muziek erbij. Maar ach....

Het duurt even voor de film op gang raakt, maar dan moord Jason best lekker erop los. De kill met de speer op het sexende koppeltje vond ik wel leuk, net als de manchete kill op de gehandicapte jongen. En vergeet niet de jongen wiens keels doorgesneden werd als hij onderste boven hangt...
Wel jammer is het dat het allemaal zo snel gaat. Je ziet maar heel weinig. Dat doen ze in de horrorfilms tegenwoordig wel wat beter.
Wel jammer dat het laatste kwartier van de film best zwak is. Dat zie je vaker in dit soort reeksen. Dan wordt de killer ontdekt en gaan ze het gevecht met hem aan. Meestal zijn dat hele voorspelbare en niet boeiende gevechten. Nu ook.

Wel jammer is dat Jason bepaald nog niet cool overkomt met dat stomme tafellaken over zijn gezicht. Ik hoop maar dat dit in deel 3 een stuk beter is. Ik wil zijn ijshockeymasker zien!

avatar van Spetie
Redelijk vervolg, dat echter grotendeels een herhalingsoefening is t.o.v. het eerste deel. Het is allemaal best onderhoudend maar vaak nogal behoorlijk voorspelbaar wat de spanning niet altijd ten goede komt. Daar vond ik deel 1 dan toch wat beter in.

Verder was ik wel enigszins verrast dat Jason hier nog niet zijn bekende masker droeg. Dat komt dan dus blijkbaar pas later in de reeks. De kills waren verder wel aardig, met als hoogtepunt het zwaard in een keer door het stelltje heen terwijl ze op elkaar op bed lagen. Toch hoop ik in de volgende delen op iets meer originaliteit in zijn geheel.

avatar van stephan73
Na jaren geleden dit voor het laatst te hebben gezien, nu maar weer eens bekeken en Friday the 13th blijft een fantastische slasherserie.
Niet zo extreem bot en goor zoals enkele latere delen, maar spannend en sfeervol genoeg om hier enorm van te genieten.

Nu heb ik de film op een oude huurtape gezien, maar ik moet zeker achter betere versies van deze reeks aan.

avatar van DeCol
Aardig vervolg.

Dit tweede deel is vrijwel identiek aan het eerste deel. Zowel begin en eind zijn hetzelfde. Zitten weer een paar heerlijke kills in, maar qua sfeer en spanning is het wel iets minder. Einde is dan wel weer beter dan in het eerste deel, alhoewel ook hier de killer zijn onaantastbaarheid een beetje verliest. Het is positief dat Jason een persoon krijgt, maar jammer dat hij houterig en stuntelig is.

avatar van sinterklaas
Het vervolg komt weer op hetzelfte neer als deel 1. We zien wel eerst even hoe het met Alice uit deel 1 afloopt en vervolgens beginnen we weer een nieuw verhaal. Weer een groepje jongeren die gaan feestbeesten in het bos en dit keer gaat Jason Voorhees er helemaal op eigen houtje op af en beginnen er weer slachtoffers te vallen. Het einde komt trouwens ook verdacht veel ophetzelfte neer als die einde van deel 1. Zou dit nou zo 6 delen doorgaan? Nouja, we zullen het zien.

In iedergeval weer een vermakelijk vervolg. Oohja, ook de meiden waren erg hot!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pulppisser.

Wanneer men in Hollywood een succesformule heeft wordt een cinematografische melkkoe bij voorkeur doorgemolken. Met een rauwe uier als gevolg. Dat die vervolgens alleen nog maar meer pulp ‘uitpist’ ligt met name aan de melkende boer. In dit geval Stephen Miner, die na zijn bemoeienissen met deel 1 zichzelf liefkozend Steve begon te noemen.

De regisseur die Cunningham verving deed dat gelukkig met dusdanig veel ‘klasse’ dat het gemis niet als zodanig werd ervaren. Ook Miner wist een aardige zomerkamp-slasher neer te zetten. Deze herhalingsoefening blijkt tevens een van de leukere uit de belachelijk lange serie. Ook het driedimensionale deel drie nam de regisseur voor zijn rekening.

Goed.

avatar van ibendb
De film was best goed.
Het nieuwe van Friday the 13th is er nu wel af, maar daardoor is de film niet minder vermakelijk. Dit is een heerlijk stukje pulp. Wat ik wel jammer vind is dat je Jason nergens echt ziet. (behalve op het einde). De kills zijn ook minder creatief. Een mooie 3*.

avatar van Tall man
Voor mij net iets beter dan deel 1. Het is hier weer de perfecte campy sfeer, spannende muziek en de heerlijke kills. Jason mag hier eindelijk aan het werk gaan en daar wordt gelijk goed gebruik van gemaakt. Ondanks dat het acteerwerk soms onder de maat is heeft het mij niet gestoord en is het misschien wel sfeerverhogend in een campy 80's horrorfilm. Ook de intro maakt al gelijk een goed begin aan dit 2de deel.

het enige kleine nadeel vind ik het lange eindgevecht met Jason. Die was gewoon net iets te lang. Maar verder een prima vervolg op deel 1.

avatar van Metalfist
These kids smoke better dope than I do

Het eerste deel van de Friday the 13th reeks was gisteravond een succes en we besloten om het tweede deel er ineens maar achter te gooien. Ik vroeg me af hoe ze het eigenlijk gingen flikken om hier een vervolg aan te breiden (iedereen was er dan ook van overtuigd dat Jason vele jaren geleden was verzopen in het meer) maar Hollywood zou Hollywood niet zijn mocht er geen manier worden gevonden waarmee ze dit euvel konden oplossen. Sequels hebben meestal de naam slechter te zijn dan zijn voorganger maar ik hoopte dat dat nu nog niet het geval ging zijn.

En dat is het ook niet. Ik heb de indruk dat de reeks hier op MovieMeter wat minder beoordeeld wordt dan bijvoorbeeld een Halloween of Nightmare on Elm Street maar het is zijn status voor mij in ieder geval tot nu toe al waard. Het was oorspronkelijk helemaal niet de bedoeling dat er nog vele vervolgen gemaakt gingen worden maar door Jason toch te laten overleven kon er een nieuwe killer opstaan in Camp Crystal Lake. Een leuke, doch makkelijke, opzet en het resulteert weer in een vermakelijke film. Alleen wat jammer van het abrupte einde. Paul wordt meegesleurd door Jason maar verdwijnt dan uit de film om niet meer terug gezien te worden en opeens is het dag en wordt Ginny in een ambulance gedragen. Echt zonde eigenlijk want voor de rest heeft dit tweede deel een interessante opzet. Zeker omdat dit eens een film is waar de gebruikelijke blondine, hier natuurlijk Ginny, eindelijk eens haar hersens weet te gebruiken in plaats van de gehele tijd te staan gillen totdat ze afgemaakt wordt. Ze doet dat nog af en toe (wanneer Paul is aan het vechten met Jason staat ze er maar bij als een zak patatten) maar de ingeving om zich voor te doen als Jason's moeder viel bij mij in goede aarde. Voor de rest weer dezelfde summer camp sfeer die ook al zo goed aanwezig was in deel 1 dus op dat gebied niets op aan te merken.

Valt wel op dat er voor veel meer bloot is gegaan dan in het eerste deel. De kleren die Kirsten Baker draagt kun je amper nog kleren noemen maar dat is nu eenmaal iets dat bij het genre hoort en mij hoor je niet klagen. Wel leuk om een paar bekende koppen uit het vorige deel te zien. Heerlijk ook dat er ineens komaf wordt gemaakt met Alice. Wel op aandringen van Adrienne King want die werd continu gestalkt door een geobsedeerde fan en wou eigenlijk liever niet meer acteren. Betsy Palmer keert ook nog even terug en ook Walt Gorney als Crazy Ralph is even te zien. Deze keer geen Tom Savini in het make-up departement maar gelukkig zijn de kills nog altijd van een hoog niveau. De machete kill op die knul in de rolstoel of de double kill van Jeff en Sandra, het is leuk om te zien. Deze keer krijgen we ook veel meer Jason te zien maar het stak me een beetje tegen dat hij enorm klungelig is. Een killer die van een stoel afvalt, voor mij had dat niet gehoeven. Ben in ieder geval benieuwd hoe ze zijn personage in de vele vervolgen gaan uitwerken.

Erg aangenaam vervolg dat op een aantal punten mist (onder andere de knulligheid van de killer) waardoor ik hier niet dezelfde score als aan zijn voorganger kan geven. Door de vermakelijke kills en de iets betere personages, voornamelijk Ginny, komt de film toch echter erg dicht in de buurt. Op naar deel 3!

avatar van frolunda
De spannende camera voering,enkele prima schrik effecten en de bloedstollende muziek van Manfredini maken Friday the 13th part 2 een goede slasher die een waardig vervolg is op het onovertroffen origineel.Niets verrassends maar zeer vermakelijk.

avatar van dutchtuga
Een heel punt erbij na herziening van de erg sterke blu-ray (deel van de fenomenale Friday the 13th blu-ray set). Vroeger had ik nooit wat met deze Jason met zak over het hoofd, maar gaandeweg ben ik hem toch steeds meer gaan waarderen. Jason was hier nog 'menselijk' en dat geeft dit deel, net als deel 1, een ander sfeertje mee dan het vervolg van de serie.

Friday 2 kent relatief voelbare personages en het leuke camerawerk tijdens een paar van de kills, waarvan die in de rolstoel toch wel één van de beste van de hele Friday-serie is, is een leuke extra. Friday 2 is een sfeervol en donker deel uit de geweldige Friday-reeks die misschien wat te lang doorgaat aan het eind, maar verder gewoon een uitstekend vervolg is.

Matige film waarin een stel kampleiders één voor één het loodje leggen. Als vervolg redelijk geslaagd. Zo zijn er meer kills en is er ook meer sex. Opnieuw weinig tot geen plot, waardoor het tussen de moordscenes door nogal aan de saaie kant is. Ook het acteerwerk is verre van goed. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van DVD-T
Vermakelijke herhaling en voortzetting.

De legende van Jason wordt uitgebreid. Een fijne gestalte, al kennen we Jason in dit deel niet zoals de meeste mensen een beeld vormen bij zijn karakter en dat is natuurlijk met hockey masker.
Daarnaast komt hij soms wel erg knullig uit de hoek. Er gaat iets minder dreiging uit van zijn karakter. Dat maakt dat er in dit deel een stuk minder aan spanning te vinden is. Er wordt te weinig van het stalken gebruik gemaakt.

Verder is de sfeer natuurlijk weer geweldig. Het kamp sfeertje heeft het gewoon. En dat wordt alleen maar beter naarmate de film vordert. Verhaal is natuurlijk nergens echt hoogstaand en kent jammer genoeg niet veel verassingen meer. Het begin en het einde konden daarin ook niet heel veel doen.

Wat overblijft is een film met een wat lompe/klungelige moordenaar in een heerlijke setting die wel een hele hoop leuke kills veroorzaakt. Want daarin slaagt de film wel, een hoge fun factor neerzetten.

In de jaren 80 vond ik dit altijd een leuke slasher reeks om naar te kijken en waarvan ook de nodige delen zijn gemaakt.

Dit is de opvolger van het eerste deel welke weinig nieuws onder de zon heeft. Dat hadden overigens vrijwel alle delen uit deze reeks gemeen. Ook in dit deel komt een groepje domme en geile jongeren (uiteraard zijn sommige vrouwen bloot te bewonderen, wat opzicht altijd wel geinig was destijds) samen bij Crystal Lake Camp en worden ze één voor één voor vermoord door een gevaarlijke psychopaat. Ondanks het bekende recept, kijkt de film zich wel lekker weg en zijn de kills wel aardig. Van de cast moet je geen geweldige acteerprestaties verwachten, want ze dienden vooral als slachtvoer voor de bekende psychopaat Jason Voorhees die zal uitgroeien tot een populaire horroricoon.

Al met al gewoon een leuk vervolg en de film duurt ook niet lang.

avatar van Vinokourov
Ha! Daar is ie dan: Jason Voorhees. Hij neemt het stokje over van zijn moeder en moordt er vrolijk en gruwelijk op los. Het is echt 'zoek de verschillen' als je dit wilt vergelijken met het eerste deel, maar ik begin dit wel leuk te vinden.

avatar van FillumGek
Deze sequel was eveneens een groot kassucces. De verschillen met het eerste deel zijn op een enkele hand te tellen, maar het feit dat het nu daadwerkelijk om Jason zelf draait geeft toch dat beetje extra.

Vijf jaar na de massacre bij Camp Crystal Lake trekt een groepje jongeren er weer naar toe en kan het verhaaltje zich opnieuw voordoen. In tegenstelling tot het eerste deel is er wat meer eyecandy. Het lekkerste lichaam gaat zelfs volledig naakt om te skinny dippen. Hoort ook gewoon bij het summercamp-genre. Zelfs Adrienne King heeft nog een klein rolletje maar verlaat al snel het toneel omdat ze door een obsessieve fan gestalkt werd.

De moorden zijn ook wat beter, meer variatie in wapens en ook wat bloederiger. Helaas is Jason nog niet zo imposant als we hem kennen. De zak over zijn kop oogt knullig, evenals zijn worstelingen. De scenes waarin je de boel door zijn ogen bekijkt zijn echter ouderwets spannend.

Het einde is weinig verrassend, want het is veel afgekeken van het origineel. Toch is de uitvoering sterk. Scoort net wat minder dan het eerste deel omdat het meer een herhaling van zetten is, maar zonder meer een overtuigende slasher.

avatar van baspls
"I told the others, they didn't believe me. You're all doomed. You're all doomed."

Waardeloos vervolg op Friday the 13th. Waar ik het eerste deel erg sfeervol vond en erg vermakelijk is dit deel een beetje saai. Bij de eerste vond ik het jammer dat Jason er niet in zat maar nu we hier dan eindelijk oog in oog komen te staan met de beroemde slasher-killer vind ik het eigenlijk enorm tegenvallen.

In de eerste tien minuten van de film zien we hoe Adrienne King falsh-backs krijgt naar de gebeurtenissen uit het vorige deel en vervolgens word vermoord. 5 jaar later is er een nieuw zomerkamp tegenover het oude cystal lake en het moorden begint opnieuw...

Vrijwel elk sequel-cliché word gebruikt in dit vervolg. In het begin hoopte ik op een verandering van setting maar dat bleek niet het geval te zijn. Het verhaal is ook erg magertjes, en bovendien klopt het niet met het eerste deel. In het eerste deel sloeg Mrs. Voorhees aan het moorden omdat haar zoontje was verdronken en ze er gestoord van was geworden, maar hier word verteld dat ze Jason gewoon heeft opgevoed en dat Jason toekeek toen zijn moeder werd onthoofd en daarom wraak neemt... Het slaat natuurlijk allemaal nergens op. Waar Jason zijn reputatie vandaan haalt is me ook een raadsel, want we krijgen hem wel te zien in deze film maar zeer magertjes. Nog steeds geen hokey-masker maar een of andere zak met gaten, natuurlijk gewoon gepikt uit de film The Town That Dreaded Sundown.

Ook de kills waren maar magertjes. Er is aardig wat opbouw maar uiteindelijk zijn de kills erg kort. Ook de gore was maar magertjes, Tom Savini werkte toendertijd namelijk aan een andere film: The Burning (een film die trouwens veel beter is dan deze).

Nee, echt een tegenvaller. Duidelijk alleen gemaakt om meer geld te verdienen, er zijn zogenaamde rip-off's van de eerste film die beter zijn dan dit vervolg. Misschien dat ik het derde deel nog eens ga bekijken maar verwacht niet dat die het eerste deel weet te evenaren.

avatar van Herculaas
Vandaag deel 1 en 2 gezien. Deel 1, waar ik hoge verwachtingen van had, viel me vies tegen. Dit vervolg vond ik dan weer best aardig. De film is bij vlagen behoorlijk spannend, de personages zijn sympathiek, de vrouwen naakt of schaars gekleed en de moorden origineel, al komen ze helaas wel erg kort in beeld. (Als ik het goed heb begrepen is de film voor de Amerikaanse release gecensureerd en zijn de weggeknipte stukken verloren gegaan.)

De hier veel bekritiseerde klungeligheid van Jason sprak me juist aan. Hij is geen bovennatuurlijke supermoordmachine, maar een mens van vlees en bloed, een getraumatiseerd, sociaal onaangepast type dat zijn moeder mist. Dat maakt de film voor mij alleen maar realistischer.

avatar van Miszmi
Doordat ik deel 1 met teveel verwachtingen ben gaan kijken, had ik bij deze film minder hoge verwachtingen. Dit scheelde een hoop, maar wederom mistte ik het verhaal. Er was weinig verhaal in te vinden en niet echt vernieuwend ten opzichte van het eerste deel. Het verhaal begon redelijk met een terugblik naar deel 1, maar achteraf zag ik het verband daar niet zo van in. Ik had verwacht dat daarop verder zou worden gespeeld, maar er komt uiteindelijk gewoon een nieuw verhaal, althans, een nieuwe film. Ik heb het allemaal al eens eerder gezien in het vorige deel. Het einde voelt een beetje raar en niet compleet, het is onduidelijk wat er nu op het einde is gebeurd. Ik hoop dat ik hier in deel 3 antwoorden op krijg.

avatar van jeroentjuhhhhh
Mijn mening blijft, na deel 1, ook hier ongewijzigd. Blijf hem gelijkwaardig vinden. Ditmaal dus met een volgroeide Jason en een fashion-wise onverdedigbare witte zak op z'n kop. Maar ook hier geldt: het ontbreken van de Jason zoals we hem kennen deert de film geen moment. Sterker nog: ik ben van mening dat Miner hier zelfs beter in het hele summercamp sfeertje weet te komen dan de eerste van Cunningham. Veel vlotter, iets uitbundiger qua types en meer richting de ''regels'' die we later in dit soort slashers religieus aanhielden (seksualisering met name). En een legendarische kill (rolstoel)!!