Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)

Alternatieve titel: Halloween 4

Horror / Thriller

geregisseerd door Dwight H. Little
met Ellie Cornell, Donald Pleasence en Danielle Harris

Na 10 jaar in coma te hebben gelegen wordt Michael Myers overgebracht naar een andere inrichting. Hij ontsnapt echter onderweg en gaat op zoek naar Jamie Lloyd (Danielle Harris). Jamie is de dochter van Michaels jongste zus Laurie Strode. Omdat Jamie's ouders inmiddels dood zijn, is ze geadopteerd door de familie Carruthers. Michael wil Jamie vermoorden en richt op weg naar zijn ultieme slachtoffer een moorddadig spoor door het eens zo rustige stadje. Dr. Loomis (Donald Pleasence) keert terug en wil Michael koste wat kost stoppen.

Beetje trage film, maar de sfeer en de allerlaatste scene vergoeden veel.

Clapboy
Vind deze gelijkwaardig aan de eerste twee delen en in mijn ogen het beste vervolg uit de reeks.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond een keertje aan vriendinnetje nic1991 laten zien - die 'm gelukkig ook kon waarderen - en ondanks dat de film eigenlijk noch spannend noch eng is heb ik hier een zwak voor. Haalt het qua sfeer niet bij het superieure eerste deel, maar een paar mooie shots, een prachtig spelende Daniel Harris en toch elke keer weer dat einde... Ik kan het niet laten.

Half puntje omhoog naar 3,5*

avatar van Kondoro0614
Halloween is al sinds dinsdag afgelopen (toen heb ik de film ook gekeken) maar ik heb nog geen tijd gehad om er een mening over te typen (ik moet woensdags altijd tot 2000uur naar school en daarna direct naar bed om de dag erna weer om 0400 uur op te moeten staan) en daarom maak ik nu een wat kleinere recensie. Ik vond ‘Halloween 4: The Return of Michael Myers’ toch beter dan verwacht en misschien komt dat wel omdat ik natuurlijk ook het verschrikkelijke deel ‘ Halloween III: Season of the Witch (1982) ‘ achter de rug heb en ook wel toe was aan heerlijke ouderwets griezelen met Michael Meyers ook al is hij niet de engste horrorpersonage die ik ken.

De film was in het begin erg soft (nadat Meyers uitbrak), het verhaal liep fijn door maar daar blijft het ook wel bij. Op het einde is de film erg leuk en komt de spanning ook wat op zetten. Vooral het moment waar ze het huis gaan verdedigen maar dat Meyers toch binnen weet te komen en bijna de hele familie uit weet te moorden en dan vervolgens zijn nichtje het toch nog weet af te maken met een schaar, leuk!

Het verhaal was geinig. Meyers weet weer te ontsnappen om dit keer af te maken waar hij gebleven was: zijn familie uit te moorden. Hij is nu dit keer achter zijn nichtje aan die als laatste overlevende bij een pleeggezin in leeft. Terwijl hij achter haar aan zit word Meyers opgejaagd door de oude Dr. Sam Loomis en de polite. Ze zetten alles op alles om Meyers te stoppen maar dat mag niet baten en de jonge Jamie verandert langzaam ook in een bloederige killer.

Ja, deze film vond ik een stuk leuker dan voorheen en ik verhoog hem met een punt. Zeker de laatste scene ben ik erg over te spreken en de scene in het politiebureau nadat Meyers daar langs is geweest was ook tof. Al om al, prima vermaakt met mijn laatste film voor de Halloweenmaand van 2017.

avatar van Ajax&Litmanen1

Sorry, denk ik?

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:

Sorry, denk ik?

Aan wie? Las het alleen in meerdere van je Halloween reviews, dacht ik zal je een feitje leren

Ajax&Litmanen1 schreef:

Aha, oké. Nee, ik dacht altijd dat je het als 'Meyers' schreef (ik dacht dit zo ook op internet gezien te hebben).

Matige film waarin de serie-moordenaar tijdens een overplaatsing naar een andere inrichting ontsnapt. Zoals wel te verwachten is deze slasher meer van hetzelfde. De kills stellen niet al te veel voor en spannend wordt het ook niet echt (afgezien van de finale). Wel weet de film de halloween-sfeer goed neer te zetten.

avatar van Alathir
Zeer goed vervolg in de Halloween reeks. Dit is wel echt weer de sfeer van in de eerste Halloween film. In de derde stoorde ik me nog een beetje dat Jamie Lee Curtis er niet in meedeed, maar hier ging het over haar dochter. Dat maakte wel veel goed want kinderen vermoorden in horrorfilms is toch iets wat niet vaak voorkomt. Ik was dus zeer benieuwd wat dit zou geven. Verder vond ik het ook best fijn dat Myers terugkeert net als Dr. Loomis. Het is misschien een beetje onrealistisch maar goed je ziet bij beiden wel de gevolgen van de brand uit deel twee.

De soundtrack stond hier dus weer prachtig op punt, het verhaal heeft weer diezelfde sfeer als in deel één. Er loopt bovendien ook weer een rondborstige jonge deerne rond in de film die (bijna) haar D-cup toont in volle glorie. Helaas moest de papa weer eens thuiskomen op het verkeerde moment lol. We krijgen dus weer een cliché romantisch gedoe net zoals in deel één maar dat is toch altijd wel geinig. Wat ik zo apprecieer aan Michael Myers is dat hij er zijn tijd voor neemt. Dat maakt het een pak spannender en maakt hem ook een akelig figuur. Hij heeft zo een aura rond hem hangen van "ik krijg je uiteindelijk toch wel". Ik ga vast deel 5 ook nog zien want ik krijg hier nu niet direct genoeg van. Heerlijk.

De film vandaag weer even herzien.en heb zeker weer genoten.weer een prima vervolg.met een heel erg goeie rol van danielle harris.zeker op die leeftijd.en de rest van de cast speelt het ook prima.ook fijn dat dr loomis(donald pleasence) ook weer aanwezig is.en michael myers is weer lekker bezig met uitroeien.ook weer een leuk bedacht verhaal in de film.ik ben best wel fan van de reeks geworden.zoiezo vind ik op zijn fijn om een slacher te zien. Vooral halloween en friday the 13th.en zeker ook nog meer die ik leuk vind.dit deel was in iedergeval weer geweldig.

avatar van Chainsaw
Halloween 4: The Return of Michael Myers blijft één van de beste vervolgfilms uit de Halloween reeks. Dat is op zich geen enorm compliment, want de Halloween filmserie bestaat uit een hele hoop cinematografische drollen. Maar Halloween 4 van Dwight H. Little is oprecht zo slecht nog niet. De film kwam zes jaar na Halloween 3, een film waar fans destijds boos over waren, omdat hun favoriete William Shatner-masker dragende seriemoordenaar ontbrak. Inmiddels heeft Halloween 3 volkomen terecht veel liefhebbers gevonden, maar destijds werd de film intens gehaat en waren fans blij om na zeven jaar Michael Myers weer terug te zien. Dit deel kwam in een tijd dat collega’s Jason en Freddy op hun hoogtepunt zaten en eigenlijk stiekem al een beetje aan hun retour begonnen. Ook bij Michael zou na deze film snel zijn aftakeling beginnen. Er begonnen duidelijk flinke deuken te ontstaan in het jaren terug zó populaire slashergenre.

Halloween 4 gaat verder waar Halloween 2 ophield. Het enige logische personage dat zou kunnen terugkeren is Laurie Strode en laat dat nu net degene zijn die níet terugkeert. Wel zien we haar gezicht even, want haar dochtertje Jamie Lloyd heeft schijnbaar een productiefoto van de eerste Halloween van haar in bezit. Wel terug zijn uiteraard Myers - voor wie dat nog niet door had gezien de titel van de film - en ook Donald Pleasence. Beide hebben hier en daar wat brandwonden en Pleasence loopt even met een stok. Maar logisch of niet, het is wel een zegen dat Pleasence terug is. In tegenstelling tot zijn wat matige spel in Halloween 2 speelt hij hier een opvallend fijne rol. Iets minder schreeuwerig, maar iets meer emotie. Loomis is een fijn personage; hij is heldhaftig, kan enorm dramatisch en theatraal doen en is af en toe gewoon een gekkie. Telkens als hij op het scherm verschijnt, vraagt hij alle aandacht.

Het andere gekkie dat terugkeert is iets minder op z’n plek. Was hij in de eerste film nog vooral een schaduw dat ergens stond, in Halloween 2 werd hij al actiever. In Halloween 4 zien we Michael nog iets meer doen en dan blijkt dat hoe meer hij doet, hoe minder eng het personage wordt. Ik snap ook wel dat hij niet de gehele film enkel ergens kan staan, maar een stilstaande Michael is toch echt enger dan een actieve Michael. Wat ook niet helpt is dat hij ditmaal een enorm lelijke variant van het bekende masker draagt. En het feit dat hij overduidelijke schoudervulling onder zijn overall aan heeft maakt ‘m er ook niet minder sullig op. Eigenlijk werken de scènes waarin Michael zijn masker nog niet heeft juist het beste. Overigens best geestig dat je in Haddonfield het masker van een grote seriemoordenaar gewoon in de winkels kan kopen. Maar goed, ook weer niet zo heel gek voor een stadje waarin pestkoppen op school kleine Danielle Harris pesten met teksten als “jij bent een weeskind! Jamie is een weeskind!”

Danielle Harris doet het overigens uitstekend als de kleine Jamie Lloyd. Ze speelt een sterke rol en wordt goed bijgestaan door Ellie Cornell. En eerlijk is eerlijk, ook de rest van de cast doet het eigenlijk prima, van Beau Starr als de sheriff tot Carmen Filpi als de dronken priester die Loomis een lift geeft. Qua script is Halloween 4 niet veel bijzonders. Sterker nog, de film is in grote lijnen hetzelfde als de eerste film. Je zou de film zelfs als een mini-reboot kunnen zien. Wederom ontsnapt Michael Myers om een jongedame te stalken in Haddonfield tijdens Halloween en gaat Dr Loomis met een sheriff achter hem aan. Het script geeft ons eigenlijk amper iets nieuws, dus veel meer dan een fijne typische slasher hoef je niet echt te verwachten. Enkel het einde blijf ik erg sterk vinden, evenals de enorm sfeervolle opening van de film. Het einde werd door Halloween 5 trouwens volkomen genegeerd, want stel je voor dat we voortborduren op iets interessants. Nee, baanbrekend is Halloween 4 misschien niet, maar vergeleken met wat erna komt in de serie, is het een bijzonder aangename film.

3 flinke sterren.

oke nummer 4 Micheal komt tot leven ach waarom niet het zal nog wel eens gebeuren. super man batman? neen niets van dat alles hij mag wel de naam dragen van super man want dat is hij wel je snap wel, kogels doen hem niet wanneer hij dood is komt hij weer tot leven hij heeft kracht gelijk 100 man maar ja hij is niet voor te helpen of te beschermen maar enkel om te doden. en zo gaat het maar door dan met jamie lee curtis dan weer zonder ik vond de eerste en tweede film goed maar net als de anderen films uit die soorten komen ze telkens weer met een nieuwe. en jamie lee curtis mag dan op haar oude dag ook nog ens tegen michael myers beginne. en in deze film is het een klein meisje dat buit is voor michael en zoals steeds is er niemand tegen hem opgewassen. is goed om eens te kijken maar verder is er niets bizonder want je weet dat hij terug komt want die mens krijgt nooit genoeg ja hij komt ook nog een thuis maar dat is dan weer een ander verhaal. was that the boogeyman?

avatar van BlueJudaskiss
Haal even adem.

avatar van Duke Nukem
Michael Myers en dr. Loomis zijn weer terug, slechts wat schrammetjes overgehouden aan hun avontuur in een vuurzee na een enorme ontploffing in het tweede deel. Realistisch is het niet, maar dat zijn we gewend van films als Halloween en Friday the 13th. En het is een goede manier om het derde deel uit deze serie te vergeten. Halloween 4: The Return of Michael Myers is op het niveau van de originele Halloween film. Ik mis wel een beetje Jamie Lee Curtis, maar die komt in latere delen gewoon terug uit het rijk der doden. Dus no biggie!

avatar van Basto
A-typische Halloween, al was het maar omdat deze 1:1,85?is geschoten en alle andere afleveringen widescreen (2,35) zijn.

Toch komt deze qua sfeer en spanning het meest in de buurt van het origineel. Ook al heeft het bij vlagen een 80’s vibe. De blu ray heeft een beetje fletse kleuren. Of dat een beperkte transfer is of typerend voor de 80’s vind ik lastig te zeggen.

Maar goed, dit is een hele fijne aflevering, misschien wel het beste vervolg.

avatar van joolstein
Tja, er moest een nieuwe Halloween-film komen en om de fans van Michael Myers te plezieren (en de kassa te laten rinkelen) werd hij nieuw leven in geblazen. Een poging om af te wijken van het originele verhaal, was diezelfde fans niet zo goed bevallen dus kwamen ze met grotendeels hetzelfde verhaal als Halloween I. Dhr. Myers wordt uitgerekend in de Halloweennacht verplaatst en geheel volgens traditie, breekt hij uit, vermoordt vervolgens een automonteur voor zijn uniform en rijdt naar Haddonfield om nu ditmaal zijn jonge nichtje te vermoorden. Men dacht vermoedelijk dat het effectiever was als het doelwit van Michaels razernij een jong meisje betrof. Hmm, hoe loopt het met kinderen in horrorfilm meestal af...? Gelukkig had de film nog wel een creatief einde in petto! Erg positief was ook dat de body-count hoger lag dan in de eerste twee delen (derde bezit zelfs tijdens dit schrijven nog de hoogste) Hoewel ook sommige van die sterfgevallen relatief onopvallend zijn en andere buiten het scherm plaatsvinden, zijn er ook genoeg die gedenkwaardig waren. Het vierde deel van Halloween was nog best vermakelijk maar vertoont wel wat scheurtjes om echt heel goed te zijn.

avatar van Shadowed
Ok.

Halloween 4 vind ik beter dan deel 3, en nee dat is niet omdat Myers zelf weer terug is maar omdat het filmisch gewoon een vooruitgang is. Ik vind het niet zo erg dat een reeks een keertje besloten heeft de standaard killer eruit te halen, de uitwerking is waar het me om gaat.

De uitwerking is wat mij betreft in dit deel dan ook wat geslaagder. Het is wel een matige keuze om een kind aansprakelijk te stellen als hoofdrol maar Harris was vanaf kinds af aan opvallend goed in acteren. Ze stijgt ver boven haar leeftijdsgenoten uit in ieder geval, ik was echt serieus onder de indruk.

De sfeer hangt weer een beetje richting het origineel, maar deel 2 vond ik wat meer lijken op de klassieker uit 1978. Dit deel maakt van Myers vooral een soort demon. Hij is sterker, langer, breder en dreigender terwijl zijn gestalte in de eerste twee delen iets subtieler was. Het hoort de film spannender te maken, maar doet dit eigenlijk niet.

De opbouw duurt ook wel heel lang voor een slasher. Nu was Halloween ook wel een reeks die van lange en trage opbouwen hield, maar in dit deel neemt het zeker 65 van de 88 minuten in voordat de spanning echt loskomt. Wanneer dat gebeurt is de pay-off niet bijzonder genoeg.

Visueel ziet het er nog steeds best leuk uit. Het sfeertje heerst wat minder, wat wel jammer is, maar het is genoeg om de reeks zelf eer aan te doen. Tussendoor hebben we iets minder echt goede spanningsopbouw, maar wel genoeg om je op z'n minst braaf in je stoel te houden.

Pleasence speelt iets dwazer, alhoewel hij zijn charme zeker niet verliest. De kills zijn best braaf. Braaf steekgeweld, maar dat is in een Halloween-reeks wel vaker zo. Het is zeker niet slecht allemaal, maar op z'n beurt ook niet echt memorabel. Gelukkig duurt het niet te lang waardoor het wel een waardig deel blijft binnen de reeks.

avatar van Corcicus
De zoveelste miskleun uit de reeks. Slechte acteurs, flauw verhaal, zero sfeer, complete baggerfilm.