Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)

Alternatieve titel: Halloween 4

Horror / Thriller

geregisseerd door Dwight H. Little
met Ellie Cornell, Donald Pleasence en Danielle Harris

Na 10 jaar in coma te hebben gelegen wordt Michael Myers overgebracht naar een andere inrichting. Hij ontsnapt echter onderweg en gaat op zoek naar Jamie Lloyd (Danielle Harris). Jamie is de dochter van Michaels jongste zus Laurie Strode. Omdat Jamie's ouders inmiddels dood zijn, is ze geadopteerd door de familie Carruthers. Michael wil Jamie vermoorden en richt op weg naar zijn ultieme slachtoffer een moorddadig spoor door het eens zo rustige stadje. Dr. Loomis (Donald Pleasence) keert terug en wil Michael koste wat kost stoppen.

Beetje trage film, maar de sfeer en de allerlaatste scene vergoeden veel.

Clapboy
Vind deze gelijkwaardig aan de eerste twee delen en in mijn ogen het beste vervolg uit de reeks.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond een keertje aan vriendinnetje nic1991 laten zien - die 'm gelukkig ook kon waarderen - en ondanks dat de film eigenlijk noch spannend noch eng is heb ik hier een zwak voor. Haalt het qua sfeer niet bij het superieure eerste deel, maar een paar mooie shots, een prachtig spelende Daniel Harris en toch elke keer weer dat einde... Ik kan het niet laten.

Half puntje omhoog naar 3,5*

avatar van Kondoro0614
Halloween is al sinds dinsdag afgelopen (toen heb ik de film ook gekeken) maar ik heb nog geen tijd gehad om er een mening over te typen (ik moet woensdags altijd tot 2000uur naar school en daarna direct naar bed om de dag erna weer om 0400 uur op te moeten staan) en daarom maak ik nu een wat kleinere recensie. Ik vond ‘Halloween 4: The Return of Michael Myers’ toch beter dan verwacht en misschien komt dat wel omdat ik natuurlijk ook het verschrikkelijke deel ‘ Halloween III: Season of the Witch (1982) ‘ achter de rug heb en ook wel toe was aan heerlijke ouderwets griezelen met Michael Meyers ook al is hij niet de engste horrorpersonage die ik ken.

De film was in het begin erg soft (nadat Meyers uitbrak), het verhaal liep fijn door maar daar blijft het ook wel bij. Op het einde is de film erg leuk en komt de spanning ook wat op zetten. Vooral het moment waar ze het huis gaan verdedigen maar dat Meyers toch binnen weet te komen en bijna de hele familie uit weet te moorden en dan vervolgens zijn nichtje het toch nog weet af te maken met een schaar, leuk!

Het verhaal was geinig. Meyers weet weer te ontsnappen om dit keer af te maken waar hij gebleven was: zijn familie uit te moorden. Hij is nu dit keer achter zijn nichtje aan die als laatste overlevende bij een pleeggezin in leeft. Terwijl hij achter haar aan zit word Meyers opgejaagd door de oude Dr. Sam Loomis en de polite. Ze zetten alles op alles om Meyers te stoppen maar dat mag niet baten en de jonge Jamie verandert langzaam ook in een bloederige killer.

Ja, deze film vond ik een stuk leuker dan voorheen en ik verhoog hem met een punt. Zeker de laatste scene ben ik erg over te spreken en de scene in het politiebureau nadat Meyers daar langs is geweest was ook tof. Al om al, prima vermaakt met mijn laatste film voor de Halloweenmaand van 2017.

avatar van Ajax&Litmanen1

Sorry, denk ik?

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:

Sorry, denk ik?

Aan wie? Las het alleen in meerdere van je Halloween reviews, dacht ik zal je een feitje leren

Ajax&Litmanen1 schreef:

Aha, oké. Nee, ik dacht altijd dat je het als 'Meyers' schreef (ik dacht dit zo ook op internet gezien te hebben).

Matige film waarin de serie-moordenaar tijdens een overplaatsing naar een andere inrichting ontsnapt. Zoals wel te verwachten is deze slasher meer van hetzelfde. De kills stellen niet al te veel voor en spannend wordt het ook niet echt (afgezien van de finale). Wel weet de film de halloween-sfeer goed neer te zetten.

avatar van Alathir
Zeer goed vervolg in de Halloween reeks. Dit is wel echt weer de sfeer van in de eerste Halloween film. In de derde stoorde ik me nog een beetje dat Jamie Lee Curtis er niet in meedeed, maar hier ging het over haar dochter. Dat maakte wel veel goed want kinderen vermoorden in horrorfilms is toch iets wat niet vaak voorkomt. Ik was dus zeer benieuwd wat dit zou geven. Verder vond ik het ook best fijn dat Myers terugkeert net als Dr. Loomis. Het is misschien een beetje onrealistisch maar goed je ziet bij beiden wel de gevolgen van de brand uit deel twee.

De soundtrack stond hier dus weer prachtig op punt, het verhaal heeft weer diezelfde sfeer als in deel één. Er loopt bovendien ook weer een rondborstige jonge deerne rond in de film die (bijna) haar D-cup toont in volle glorie. Helaas moest de papa weer eens thuiskomen op het verkeerde moment lol. We krijgen dus weer een cliché romantisch gedoe net zoals in deel één maar dat is toch altijd wel geinig. Wat ik zo apprecieer aan Michael Myers is dat hij er zijn tijd voor neemt. Dat maakt het een pak spannender en maakt hem ook een akelig figuur. Hij heeft zo een aura rond hem hangen van "ik krijg je uiteindelijk toch wel". Ik ga vast deel 5 ook nog zien want ik krijg hier nu niet direct genoeg van. Heerlijk.