Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)

Alternatieve titel: Halloween 4

Horror / Thriller

geregisseerd door Dwight H. Little
met Ellie Cornell, Donald Pleasence en Danielle Harris

Na 10 jaar in coma te hebben gelegen wordt Michael Myers overgebracht naar een andere inrichting. Hij ontsnapt echter onderweg en gaat op zoek naar Jamie Lloyd (Danielle Harris). Jamie is de dochter van Michaels jongste zus Laurie Strode. Omdat Jamie's ouders inmiddels dood zijn, is ze geadopteerd door de familie Carruthers. Michael wil Jamie vermoorden en richt op weg naar zijn ultieme slachtoffer een moorddadig spoor door het eens zo rustige stadje. Dr. Loomis (Donald Pleasence) keert terug en wil Michael koste wat kost stoppen.

Aardig vervolg, beter dan deel 2 en 3.

Heeft vaak wat weg van een remake van deel 1. De film gaat in ieder geval terug naar z'n roots. En da's eigenlijk wel een pluspunt. Het is minder beklemmend dan het eerste deel, ook bekender terrein natuurlijk, maar verder wel erg aardig allemaal.

Ook het deel dat ik ooit al eerder gezien had. Wie het eerste deel gezien heeft weet wat hij kan verwachten. Zelfde sfeer, zelfde muziekje, zelfde alles eigenlijk, alleen is Myers hier net iets actiever en in beeld dan in het eerste deel.

3 kleine * dan maar. Fijn vervolgje, doet het beter dan z'n voorgangers.

Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) is eindelijk weer een Halloween waardige film. Vanaf het begin zit de spanning erin, dankzij de terugkomst van Michael Myers uiteraard.

Michael Myers zoals we hem kennen uit het originele eerste deel. Met zijn gevoelloze masker rustig en onvermoeibaar richting zijn slachtoffer lopent om deze vervolgens op een brute wijze om het leven te brengen. Gewoon helemaal geweldig weer, blijft gewoon een van de beste creeps uit de horror geschiedenis.

Halloween 4 zit vol met cliches, maar dat stoorde mij niet echt. Heb me eigenlijk wel prima vermaakt, niks mis mee met deze film. Het einde mocht er btw ook wel wezen, erg gruwelijk bedacht.

Krijg weer wat vertrouwen in de vervolg delen. Halloween 4 het beste deel na het eerste deel.

avatar van Halcyon
Heerlijk vervolg in de reeks. Het mag dan wel een herhalingsoefening zijn van het origineel, toch is deze film op ALLE vlakken de moeite waard. Suspens, goede sound, goede belichting, sterke acteurs en personages, een ijzersterk script en natuurlijk een ijskoude Michael Myers...het zit er allemaal in.
Waarom deze zo'n lage score krijgt is me dan ook een raadsel. Waarschijnlijk de sequelvloek? Vreemd, want zelfs qua sfeer zit het deze keer ook dik voor mekaar, iets waar sequels nogal eens over vallen.
Ik heb me in ieder geval vet vermaakt met die pareltje.

avatar van Linn
Dit is zeker het beste vervolg op deel 1 en komt er ook het dichtst bij in de buurt Ik vond het vooral geweldig hoe de kleine Jamie in hetzelfde clownspakje als Meyers rondstruint en op het einde haar(stief) moeder vermoord

Michael is weer heerlijk op dreef. Dit is veel beter als de slechte delen 5 en 6 en krijgt van mij een dikke 3,5*

avatar van Demoniac
Het verhaal gaat weer verder. Gelukkig. Ik vroeg me alleen wel af waar Laurie gebleven was, ze was toch niet dood? Nouja, in tien jaar kan veel gebeuren... De film was weer behoorlijk spannend, ook weer met dat deuntje van Carpenter wat echt een kenmerk van de reeks is. Een einde dat inderdaad onverwacht kwam, ben benieuwd wat hiermee gebeurt in de volgende delen. Ik vond alleen wel dat Rachel dood had moeten zijn nadat ze van het dak viel dat toch redelijk hoog was. Michael is een supermens en kan hier wel tegen. Ik ga er ook van uit dat hij er gewoon weer bij is in deel 5. Het einde suggereerde volgens mij dat hij zijn krachten overgedragen had aan Jamie toen ze zijn hand vast had, maar ik denk dat hij niet dood is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik moet zeggen, dit deel valt me zeker niet tegen. Halloween 1 en 2 bevielen me al prima en dit 3e deel met Michael Myers (Dat gedrocht dat deel 3 genoemd wordt heeft niks met de Myers serie te maken) is ook vermakelijk.

Sure, het is weer 1 grote herhaling. Michael ontsnapt, komt terug en begint te moorden. Dr Loomis (wederom een prima rol van Donald Pleasence als de dokter) hoort het en komt de politie waarschuwen....is dat erg? Nee. Je weet wat je krijgt bij een Halloween deel en het is weer prima verzorgd. Michael Myers blijf ik met afstand de beste van alle horroriconen vinden. Die ijzingwekkende kilheid, dat kille masker en die emotieloze slachtpartijen...echt gaaf! Ook in dit deel is hij weer prima op dreef bij momenten.

Wel viel de film midden in wat stil. Tussen een prima 1e half uur en een prima laatste half uur is het wat saai en rustig.
Ik had de film 3* willen geven maar dankzij het uitstekende einde geef ik hem een half puntje hoger.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Blijft toch één van de betere vervolgen in de Halloween reeks. Het is allemaal verre van vernieuwend, maar zeker in vergelijking met de delen die hierna komen is The Return of Michael Myers bijna een verademing te noemen. De film opent sfeervol en de suspense blijft hoog in het vaandel, tot het geweldige(!) einde aan toe. Verwacht dan ook geen bloederige taferelen of Jason Voorhees- achtige praktijken, The Shape is subtieler en duisterder en enkel zijn aanwezigheid is voldoende. Verder een paar prima rollen en eindelijk een film waar je je niet continu zit te storen aan de personages. Naast Pleasence in opnieuw een sterke rol leveren ook Cornell en Harris prima werk af. Wilbur als de man met het masker en het keukenmes steelt echter de show.

3 ruime sterren.

avatar van Metalfist
Ten years ago he changed the face of Halloween. Tonight he's back!

Het eerste deel van Halloween is een klassieker, het tweede deel is iets minder maar zeker en vast geen slecht vervolg. Het derde deel is dan weer een twijfelgeval. Over het algemeen neergesabeld omdat het zonder Myers is maar toch nog leuk om eens te kijken. Benieuwt hoe deel 4, deze keer terug met Myers, het er van af ging doen.

Michael Myers is nog altijd het beste personage van heel de Halloween reeks en ook in dit 4e deel is hij nog altijd het stoere horroricoon van Haddonfield. Alleen zag ik één minpunt deze keer en dat was zijn masker. Waar er de vorige keer nog schakeringen in zijn masker zaten waardoor het meer op een grimas leek is het nu gewoon spierwit waardoor het een pak minder angstaanjagend is.

Het verhaal in The Return of Michael Myers is eigenlijk meer een herhaling van deel 1 maar dat stoort gelukkig nergens. Vind alleen jammer dat er soms zo'n idiote beslissingen in de film zitten zoals het overbrengen van Myers op Halloween. Hadden ze nu echt geen betere dag kunnen uitkiezen? Halloween is voor Michael Myers kerstmis en Nieuwjaar tegelijkertijd... Ach, anders had het geen echte Halloween geweest. Michael is deze keer weer wat minder in beeld dan in deel II en dat is beter eigenlijk want nu komt hij toch enger over. Heel het subplotje tussen Rachel, Brady en Kelly had van mij eigenlijk niet gehoeven. Heb liever meer Myers dan wat romantisch gezever. Normaal gezien zou de film niet meer dan een 3* krijgen maar dankzij het geniale einde waar Jamie haar stiefmoeder vermoordt in eenzelfde clownspak als Michael 25 jaar geleden komt er toch nog een half puntje bij.

Donald Pleasence blijft de ideale Dr. Loomis. Vergeet zijn rol in James Bond, dit is zijn meesterwerk. Waar ik me in de vorige delen verschrikkelijk aan kon storen is dat de acteurs voor de bijrollen soms zo verschrikkelijk fake konden overkomen. Gelukkig is dat niet het geval in deze sequel. Ellie Cornell speelt haar rol van Rachel uitstekend maar Danielle Harris was toch het beste als Jamie. Normaal heb ik het niet zo op kinderen in films maar vooral op het einde was ze hier heel goed.

Uitstekend vervolg en één dat hier toch wel ondergewaardeerd is.

avatar van DVD-T
Na het goede einde van het tweede deel in de reeks was ik een beetje huiverig voor de manier waarop Myers terug zou komen en of ze qua verhaal nog wat voor ons in petto hadden, Beide is dat een beetje half gelukt.

Qua verhaal doet The Return of Michael Myers een beetje hetzelfde aan als deel een, maar dan met een kleine upgrade en verder gebaseerd op het einde van het tweede deel. Toch bleef ik aan het einde met wat vragen zitten. Hoe heeft hij de hevige brand die menig mens zou verkolen overleeft en heeft hij maar een paar kleine brandwonden aan zijn handen. Ook meen ik mij te herinneren dat zijn ogen er uitgeschoten waren door Loomis, maar hier ziet hij weer perfect. Zo goed zelfs dat hij zonder moeite iedereen en alles afmaakt en zelfs Haddonfield zonder problemen terug weet te vinden.. Hierin krijg je niet echt een uitleg van het hoe of wat. Ook de hele familie verwikkelingen was wat warrig allemaal. Laurie heeft inmiddels een dochter, die is weer geadopteerd. Waar is Laurie dan gebleven? Verhaal technisch dus niet erg hoogstaand.

Vanaf het begin is het meteen wel weer erg spannend. De film leek weer een beetje de kant op te gaan als het origineel. Die spanning bleef er ook goed in en ik zat echt op het puntje van de bank. Het eerste half uur is dan echt ontzettend sterk. Daarna wordt het helaas wel wat minder. De film verandert in een iets te standaard hack & slash film, en de snelheid is er dan ook een beetje uit. Het stalken was nog wel een beetje aanwezig, maar het leek de makers vooral te gaan om het aantal kills, die trouwens stuk voor stuk allemaal erg goed waren. Daarmee was ook een groot deel van de spanning verdwenen. Myers zelf was ook niet meer zo huiveringwekkend, maar is nog steeds erg fijn om bezig te zien. De film blijft dan van begin tot eind, ondanks het wat zwakke midden, best vermaken.

Dan gaat ineens het tempo wat omhoog, en krijgen we een geweldig slotakkoord te zien. Een geweldige climax die het niveau van de film een heel stuk omhoog haalt. Erg goed gedaan, en dan is er nog het toch wel briljante einde. De beste afsluiter van de reeks toch wel.

Acteerwerk is natuurlijk niet erg bijzonder. Donald Pleasence doet het nog erg leuk, maar zijn rol begint nu wel een beetje achterhaald te worden. Verder lof voor het kleine meisje wat het uitstekend deed. De rest doet het matig, maar het werk wat zij leveren is goed genoeg voor een film als dit. Verder erg donker weer geschoten, wordt het geheel lekker onheilspellend van. Ik miste wel dat lekker virtuoos camerawerk wat deel een en twee wel hadden. De muziek is ook weer goed gebruikt, al begint dat Halloween deuntje wel een klein beetje te vervelen.

Toch wel weer vermakelijk, plot is het misschien allemaal net niet en ook kent de film een beetje rare tempo wisselingen. Maar het einde maakt weer veel goed en zorgt voor een voldoende voor The Return of Michael Myers. Eens kijken hoe hij in het vijfde deel zijn wraak gaat nemen aangezien hij dood is, alweer...

avatar van Naomi Watts
Erg onderschat deel van de Halloween reeks. Erg goed deel en wat is dit toch een geniale reeks. Michael Myers, dat deuntje, dat heerlijke acteerwerk van Pleasence en in navolging van deel 2 gooien ze er hier ook gewoon weer een rondborstige dame in.

Dat Halloween thema van Carpenter is natuurlijk briljant en werkt enorm sfeerverhogend. En ondanks dat de kills van Myers eigenlijk pretty lame zijn, wil dat de pret niet drukken. De aanloop naar die kills blijft geweldig. Danielle Harris' personage is wel een beetje jammer maar goed. Weer heerlijke jaren 80 cheesiness, sterke soundtrack, leuke stereotypering ook en de sfeer is weer weergaloos. En ja, Kathleen Kinmont en dat einde .

avatar van goongumpa
Vakkundig gemaakt vierde deel, had duidelijk ook een groter budget. Leuke film, maar hij mist de auteursstempel van deel 1 en de schaamteloos exploitatieve fun van deel 2.

avatar van nognooit
Een slap vervolg.
De eerste Halloween is een klassieker, vooral binnen het slasher genre.
Het tweede deel was saai en deed wat geforceerd aan en het derde deel heb ik overgeslagen.

Deel vier was zeker beter dan deel twee, maar absoluut een stuk minder dan het eerste deel.
Dit deel mist een aantal leuke en belangrijke elementen. Karakters die een beetje interessant of leuk zijn. Een beetje, want binnen het slasher genre mag en word vaak een half oogje dicht geknepen als het om karakters gaat. Hier was echter merendeel van de karakters zo ontzettend vlak, oninteressant en ook helemaal niet leuk. Daarnaast kwam het karakter Jamie Lloyd voor mij echt helemaal uit de lucht gevallen. Halloween 2 heb ik zo'n tien jaar geleden gezien, maar ik kan me niet herinneren dat Laurie toen zwanger was, laat staan een vriendje had?
Hoe Michael van haar bestaan af weet is ook niet duidelijk. Dat word nog even gevraagd in de film, maar word verder niet echt aandacht aan besteed. Dat hoeft ook niet, dit maakt het wel wat mysterieuzer, maar dat mysterie had wel iets meer mee worden gedaan dan het heel even vlug geforceerd aan kaarten en daarna te negeren.

Een ander ingrediënt dat ik miste, was het feit dat er niets nieuws met het karakter van Michael werd gedaan. De moorden (ingrediënt drie) waren ook saai en het belangrijkste ingrediënt van allemaal miste ook: spanning!

De sfeer en de belichting was over het algemeen wel goed en het keek wel aardig weg. De twist op het einde, hoewel ik die direct zag aan komen zodra we het van een gezichtspunt zien en het feit dat Jamie een gelijkend clowns pak draagt voor halloween, was wel leuk gevonden. Deed me denken aan een Friday the 13th sequel die een stuk beter was. Beide film series hebben niets meer met die twist op het einde gedaan (van Halloween heb ik het alleen gehoord). Jammer.

Goed voor twee zeer krappe sterren, maar dat is misschien al iets te veel.

Toch leuk die 5 voor 5 euro bakken bij de Bart Smit. Niet alleen is het een mooie manier om voor weinig geld mijn collectie nog groter te maken, meer dan de helft van de tijd kom ik ook op goeie films die ik anders nooit had aangeschaft terecht. Het is niet dat ik een hekel aan de Halloween reeks heb, maar echt interessant vind ik het slashergenre (met uitzondering van Scream, nota bene een parodie) ook weer niet. Michael Myers en Jason Voorhees zijn natuurlijk iconen, maar juist de zwijgende moordenaar (helemaal als het nog mensen zijn van origine) vind ik zo ongelooflijk saai en niet angstaanjagend. Geef mij dan maar een sadistische Pinhead of een grappige Freddy Kruger, die stralen veel meer coolheid van zichzelf uit dan de grote, stille schuifelaars met hun grote messen.

En toch moet ik toegeven dat men in de jaren '80 wel beter in staat was die zwijgzame gevallen in films te zetten. Helemaal de Halloween reeks heeft wel een ijzersterke soundtrack en bij de meeste films uit de reeks ook personages die niet meteen vallen onder wat wij nu ervaren als 'vervelende tieners die zo snel mogelijk door een koelkast geplet dienen te worden' (is de koelkast uberhaupt al eens gebruikt daarvoor?) categorie. Daarnaast proberen deze films ook niet het publiek te verleiden met goedkope scares, maar met good old suspense, en dit zorgt er nu net voor dat dit soort films beter werken dan de halfgare remakes (Friday The 13th, braak) of andere ongeinspireerde reeksen (I Know What You Did Last Summer etc.).

Goed, deel 3 heb ik nooit iets goeds over gehoord, dus het is niet zo vreemd dat men Myers weer op liet draven. Gelukkig maar, want met Myers krijgen we automatisch dr, Loomis (de immer magnifieke Donald Pleasence) erbij en zijn personage is gewoon erg sympathiek. Wat volgt is een kat-en-muis spel van wegrennen van Myers die op de een of andere manier overal opduikt (ondanks het feit dat hij nooit rent, die gast moet kunnen teleporteren!) en enkele weinig belangrijke zijpersonen die allen proberen hem af te maken. Dit resulteert niet in heel veel gore, maar het moment waar Myers iemand een shotgun door de buik ramt en zo het slachtoffer in de muur vast pint genoot ik toch wel.

Halloween IV verrast nergens en wordt terecht bekritiseerd op het feit dat er weinig vernieuwingen zijn aangebracht ten opzichte van de eerste twee delen, maar uiteindelijk vond ik de film door het acteerwerk, de soundtrack en de sterke regie zeer goed te pruimen. Misschien toch tijd om eens meer uit deze reeks aan te schaffen.

Michael Myers is terug en iedereen zal het geweten hebben.

Al doet deze film me toch net iets minder dan de vorige delen (uitgezonderd van het 'andere' deel 3 natuurlijk). Het geeft allemaal een 'seen it before' gevoel; maar goed... dat maakt de film natuurlijk ook weer 'uniek' op z'n eigen manier. Muziek, acteren, ... het blijft allemaal een beetje verderkabbelen

Door het verrassende einde wou ik eerst wel nog 3* geven, maar uiteindelijk hou ik het toch maar 2.5*. Kijk wel uit naar de volgende delen!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Commerciële koe.

Voor een ieder die blij was dat na het matige deel 3 weer werd teruggekeerd naar het oorspronkelijke verhaal met de gemaskerde Michael Myers, moet dit al ras een behoorlijke teleurstelling zijn geweest. Want veel beter dan het vorige 'Twilight Zone-achtige' deel kun je dit nauwelijks noemen. Gelukkig is Pleasence, inclusief zijn onheilspellende blik, weer aanwezig. Vrij standaard en spanningsloos allemaal, met een einde dat de sluizen wagenwijd open zette voor een vervolg en het dus nog verder uitmelken van de geldkoe.

Doorsnee.

avatar van tattoobob
Na dat ik deel drie overgeslagen heb vanwege dat de film toch niets met de reeks te maken heeft ben ik dit deel gaan kijken.
Ik vond het een zware tegenvaller.....ten eerste vind ik Michael Myers lachwekkend met dit masker....het ziet er zoveel anders uit dan de eerste twee delen,eigenlijk onacceptabel!!
Verder is er minder spanning en orginaliteit te bekennen ....kwa sound is deze ook veel minder.

Op deze poster hierboven zie je het oude masker volgens mij......beetje slordig.

avatar van Kondoro0614
Halloween is al sinds dinsdag afgelopen (toen heb ik de film ook gekeken) maar ik heb nog geen tijd gehad om er een mening over te typen (ik moet woensdags altijd tot 2000uur naar school en daarna direct naar bed om de dag erna weer om 0400 uur op te moeten staan) en daarom maak ik nu een wat kleinere recensie. Ik vond ‘Halloween 4: The Return of Michael Myers’ toch beter dan verwacht en misschien komt dat wel omdat ik natuurlijk ook het verschrikkelijke deel ‘ Halloween III: Season of the Witch (1982) ‘ achter de rug heb en ook wel toe was aan heerlijke ouderwets griezelen met Michael Meyers ook al is hij niet de engste horrorpersonage die ik ken.

De film was in het begin erg soft (nadat Meyers uitbrak), het verhaal liep fijn door maar daar blijft het ook wel bij. Op het einde is de film erg leuk en komt de spanning ook wat op zetten. Vooral het moment waar ze het huis gaan verdedigen maar dat Meyers toch binnen weet te komen en bijna de hele familie uit weet te moorden en dan vervolgens zijn nichtje het toch nog weet af te maken met een schaar, leuk!

Het verhaal was geinig. Meyers weet weer te ontsnappen om dit keer af te maken waar hij gebleven was: zijn familie uit te moorden. Hij is nu dit keer achter zijn nichtje aan die als laatste overlevende bij een pleeggezin in leeft. Terwijl hij achter haar aan zit word Meyers opgejaagd door de oude Dr. Sam Loomis en de polite. Ze zetten alles op alles om Meyers te stoppen maar dat mag niet baten en de jonge Jamie verandert langzaam ook in een bloederige killer.

Ja, deze film vond ik een stuk leuker dan voorheen en ik verhoog hem met een punt. Zeker de laatste scene ben ik erg over te spreken en de scene in het politiebureau nadat Meyers daar langs is geweest was ook tof. Al om al, prima vermaakt met mijn laatste film voor de Halloweenmaand van 2017.

Matige film waarin de serie-moordenaar tijdens een overplaatsing naar een andere inrichting ontsnapt. Zoals wel te verwachten is deze slasher meer van hetzelfde. De kills stellen niet al te veel voor en spannend wordt het ook niet echt (afgezien van de finale). Wel weet de film de halloween-sfeer goed neer te zetten.

avatar van Alathir
Zeer goed vervolg in de Halloween reeks. Dit is wel echt weer de sfeer van in de eerste Halloween film. In de derde stoorde ik me nog een beetje dat Jamie Lee Curtis er niet in meedeed, maar hier ging het over haar dochter. Dat maakte wel veel goed want kinderen vermoorden in horrorfilms is toch iets wat niet vaak voorkomt. Ik was dus zeer benieuwd wat dit zou geven. Verder vond ik het ook best fijn dat Myers terugkeert net als Dr. Loomis. Het is misschien een beetje onrealistisch maar goed je ziet bij beiden wel de gevolgen van de brand uit deel twee.

De soundtrack stond hier dus weer prachtig op punt, het verhaal heeft weer diezelfde sfeer als in deel één. Er loopt bovendien ook weer een rondborstige jonge deerne rond in de film die (bijna) haar D-cup toont in volle glorie. Helaas moest de papa weer eens thuiskomen op het verkeerde moment lol. We krijgen dus weer een cliché romantisch gedoe net zoals in deel één maar dat is toch altijd wel geinig. Wat ik zo apprecieer aan Michael Myers is dat hij er zijn tijd voor neemt. Dat maakt het een pak spannender en maakt hem ook een akelig figuur. Hij heeft zo een aura rond hem hangen van "ik krijg je uiteindelijk toch wel". Ik ga vast deel 5 ook nog zien want ik krijg hier nu niet direct genoeg van. Heerlijk.