Halloween H20: 20 Years Later (1998)

Alternatieve titel: Halloween: H20

Horror / Thriller

geregisseerd door Steve Miner
met Jamie Lee Curtis, Josh Hartnett en LL Cool J

Laurie Strode (uit de eerste twee Halloween delen) is nu de hoofdlerares aan een pretigieuze privéschool, waar haar 17-jarige zoon op zit. Op de 20e verjaardag van de gebeurtenissen in het eerste Halloween-deel begint Laurie nachtmerries te krijgen over haar slechte broer, Michael Myers. Myers komt op Halloween de school bezoeken, en gebruikt de school als toneel voor een laatste gevecht tussen Strode en Myers.

Matig.

Film die onderuit gehaald wordt door het slecht acteerwerk van Curtis en Harnett, lijdt aan een teveel revival en een te hoog Dawson's Creek gehalte, en een iets te actieve Myers, die zijn tentje opzet in elk deurgat dat hij tegenkomt.

Verder is het wel vermakelijk, de film is ook echt zo voorbij. Einde duurt inderdaad wat lang, maar ipv me af te vragen wanneer Myers nu eindelijk sterft, vraag ik me liever af wanneer hij nu eindelijk eens de persoon die hij wil vermoorden kan vermoorden. Mag toch wel een keer, na 7 pogingen.

Aardig, vermakelijk, degelijk filmpje in de serie, maar zeker niet de beste.

avatar van Halcyon
Zonder verwachtingen bekeken en al bij al aangenaam verrast.

De Halloween-sfeer uit de jaren '70 en '80 heeft duidelijk plaats gemaakt voor een meer eigentijdse blik op de jeugd. Echter, nog altijd gedreven door seks, drank en drugs smeden de jongeren een plan om een avondje uit de bol te gaan. Koren op de molen van Michael Myers uiteraard, of wat dacht u.
En ook Myers is duidelijk geëvolueerd. Meer screentime, een moderner masker en een groter mes (maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn). Meedogenloos als altijd hakt hij erop los. Veel bloed zie je dan wel niet, dat wordt allemaal vakkundig weggemonteerd, maar over de wreedheid van Myers bestaat al lang geen twijfel meer.
Laurie Strode is eindelijk terug van de partij, vertolkt door de immer sympathieke Jamie Lee Curtis en ook enkele jonkies maken hun intrede op het witte doek.

Het verhaaltje is als vanouds erg simpel. Steek enkele jongeren in een huis waar opeens alle deuren en ramen op slot blijken te zijn en laat een bloeddorstige psycho met een keukenmes los op het kansloze slachvee. Er wordt veel gefoefeld met schrikmomenten en hints die je meermaals op het verkeerde spoor zetten, iets wat we ook al uitvoerig uitgewerkt zagen in Scream. Dat kan wel eens vervelend worden na verloop van tijd, maar over het algemeen lijkt het wel te werken en de relatief korte speelduur zorgt ervoor dat alles vrij goed verteerbaar is.

Het einde van H20 mag trouwens niet onbesproken blijven. Het minste wat je hierover kan zeggen is dat het onconventioneel is en tegen de regels van de franchise indruist. Na tal van wederopstandingen besluit Laurie voor eens en altijd komaf te maken met Michael, en hoe! Maar als je dan ziet dat zo'n 5 jaar later alweer een vervolg werd afgevuurd op het publiek, dan begin je toch wel te denken...

Maar desalniettemin blijft H20 ondanks z'n minpunten een vermeldenswaardig deel binnen de serie.

avatar van Quentin
Heb wel een zwak voor de serie, maar dit deel past er niet in. Veel te hoog soap-gehalte (Hartnett & co.) en LL Cool J is bijna net zo vervelend als in Deep Blue Sea. 2*

avatar van Demoniac
Tsjah... vond het al vreemd dat Laurie dood was gegaan, maar dat bleek dus toch niet zo te zijn. Nougoed dan. Dit deel zou je kunnen zien als een deel 3, want de andere vervolgen slaat de film gewoon over.

Michael Myers is wel weer goed aanwezig, leuke moorden, spannend ook wel redelijk. Jammer is de muziek. Te hard, en te weinig van het bekende originel Carpenter-deuntje.

De eindscene is ook wel oke. Ik vraag me af wat ze hierop hebben bedacht hebben voor het vervolg.

avatar van hellblazer93
Best leuk vervolg en leuk idee ook. Muziek viel me tegen. Steedsw minder van de leuke Carpenter melodie. Maar wel vermakelijk.

tegenvallend; jammer dat Strode zich hier nog voor heeft kunnen engageren. Zelfs het liedje (lees: introtune) is een beetje gemoderniseerd wat totaal niet had gemoeten. Maja, het concept blijft natuurlijk schitterend, en zulke filmpjes zorgen altijd voor griezelplezier als je 's nachts kijkt

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
In tegenstelling tot de Friday the 13th-reeks ontbreekt het deze Halloween-reeks aan humor en zelfrelativering. De spanning in Halloween is veel sterker, maar als dat ontbreekt bij een sequel als dit, kan je ook niet terugvallen op humor. Een standaard film dus met de nodige achtervolgingen en slachtpartijen. Leuk om eens te zien, maar verder niet veel bijzonder.

avatar van dutchtuga
Herzien en hoewel met een halfje verhoogd blijft dit een erg zwak deel. De sfeer is ok en technisch ziet het er prima uit maar Halloween H20 mist elke vorm van dreiging. Michael Myers is nergens dreigend en het is eigenlijk een schande dat er geen één fatsoenlijke kill in deze film zit. En dat voor een slasher... Het volgende deel zou pas écht een ramp worden.
2,5* voor deze.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanavond de film na jaren herzien aangezien ik bezig ben met een totale kijk van de Halloween serie en ik was nu bij H20 beland en ook al kende ik hem van jaren terug al; ik ging toch nog eens kijken.

De film stond me altijd bij als 1 van de betere Halloween delen en dat zeg ik na herkijken nog.
De film keert veel meer back to the basics. Itt de mindere deel 5 en het zelfs behoorlijk slechte deel 6 keert Halloween H20 terug naar wat ze ooit waren. Een simpel plot, zeker geen diepgaande achtergrond info of apart plot (Net of het mij uitmaakt hoe Myers Laurie weer vond) en meer spanning en opbouw van het verhaal.
Zeker het 1e half uur is gewoon best goed. Je ziet weer zoals in het origineel een stalkende, observerende Myers die pas later in de film echt toeslaat. Michael Myers zag er trouwens goed uit 20 jaar na het origineel. Hij blijft dreigend en creapy door dat masker en het gebrek aan emotie. Daarom is hij killer nr 1.
De film kende niet eens heel veel kills en erg bijzonder waren ze ook niet. Wel jammer, maar het past wel meer bij zoals het ooit bedoeld was. Goed om Jamie Lee Curtis weer terug te zien als Laurie. Na de talentloze hoofdrolspelers uit voorgaande delen eindelijk weer eens iemand die wel kan acteren. Sterke rol van haar. De andere rollen vallen weinig op en LL Cool J was erg slecht. Paste totaal niet in de film met zijn onzin dialogen.

Twee dingen vielen me op. De verwijzing naar het origineel toen Michael in de ingebouwde kast begon te hakken. In het origineel zat Laurie erin, nu juist niet. Grappig.
Nog opvallender was dat Myers daadwerkelijk is gedood in de film. Des te stommer dat dit niet de laatste was uit de reeks maar dat hij in Halloween Resurrection terug kwam. Ik weet niet meer hoe, zal die binnenkort nog eens herkijken. Zonde, want de serie had hier heel waardig kunnen eindigen. Gedood door zijn zus, de zus waar de hele serie mee begon....

Maar goed, alles bij elkaar een vermakelijke Halloween die bij de betere van de serie gerekend mag worden.

Verhoging met 0,5 naar 3,5*

avatar van misterwhite
Michael Myers begint mij zowat te vervelen. Dit deel had zijn goede momenten maar het heeft mij toch niet dat ' wow ' gevoel gegeven wat trouwen alleen maar de allereerste halloween gaf.

avatar van Metalfist
The face of pure evil is back for Laurie Strode. 20 years later...

Het zevende en voorlaatste deel in de originele Halloween reeks en ergens hoopte ik dat het een goed deel ging. Misschien een rare vergelijking maar heel de Freddy Kruger reeks heeft zich ook heruitgevonden met deel 7.

Dit deel is misschien wel het interessantste deel uit heel de reeks doordat het de terugkeer van Laurie Strode bevat. Ik heb het altijd idioot gevonden hoe ze haar er ineens zomaar hebben uitgeschreven met een auto-ongeluk. Eén gigantische plothole viel me wel op, normaal gezien was Jamie (uit de vorige delen) toch de dochter van Laurie? Hier wordt er nochtans niets over gerept maar toch heeft Laurie haar eigen dood in scène gezet en tegelijkertijd haar enige dochter achter gelaten? Als je dan ziet hoe ze hier haar zoon beschermt dan lijkt me dit compleet tegenstellend. Voor de rest verschilt het niveau niet zo bijzonder hard van de betere vervolgen. Ik vraag me alleen af hoe ze aan Halloween: Resurrection gaan beginnen omdat Michaels hoofd hier wordt afgeslagen met een bijl! Op zich had het hier mee moeten stoppen, vooral omdat de reeks begon met Laurie en hier eindigde.

Het grootste pluspunt aan H20 is de wederopstanding van Jamie Lee Curtis als Laurie Strode. Vond het dan ook geweldig dat er effectief 20 jaar tussen deze en deel 1 zitten, al zou je dat aan Curtis niet zien omdat ze er qua uiterlijk nog altijd hetzelfde. Dat is dan ook niet echt als compliment bedoeld want ik vond dat ze er in '78 al oud uitzag. Waar ze wel in is gegroeid is haar manier van acteren, wat een verschil. Ze komt nu meer natuurlijker en minder gemaakt over. Wat ik ook leuk vind aan dit soort horror-sequels is dat er vaak een relatief onbekende acteur in voorkomt die het later wel wat zou gaan maken. In Halloween 6 is dat Paul Rudd en hier is dat natuurlijk Josh Hartnett. Spijtig om te zien dat hij toen al redelijk beroerd acteert. LL Cool J had voor mijn part trouwens ook mogen blijven rappen in plaats van acteren want veel bakt hij er niet van.

Michael blijft Michael natuurlijk. Nog altijd dezelfde bruut met een gigantisch mes die het meeste van zijn tijd verdoet met het vermoorden van tieners wat meestal resulteert in een paar gruwelijke kills. Meestal maar hier niet en dat vind ik wel jammer, hij is meer angstaanjagender doordat hij meestal in de schaduw staat maar je mist de echte slachtpartijen. Ook lijkt hij me meer emotioneler dan anders, iets wat goed te zien is wanneer hij zijn hand uitsteekt naar Laurie vlak voor ze zijn kop afhakt.

Weer één van de betere vervolgen.

avatar van DVD-T
Film die naar mijn idee een beetje mee vaarde op de slasher opleving die Scream weer een beetje gestart had.

De film kent een sterk begin. Een ontzettend spannende scène die zo lang wordt gerekt dat het bijna niet meer is uit te houden. Dan begint de film echt. We worden getrakteerd op de terugkomst van Laurie Strode. Zij heeft inmiddels een zoon en is nog steeds ondergedoken. Wat volgt zijn wat saaie verwikkelingen tussen haar en haar zoon. Het duurt dan ook even voordat het een beetje op gang komt. Als Michael Myers weer ten tonele verschijnt, wordt het gelukkig weer een stuk leuker. De moorden zijn leuk, maar hadden nog net wat beter gekund. Vaak wat bloedeloos en zo vanuit het niets. Ik miste hier een beetje van dat stalken wat wel redelijk tot goed in de andere delen aanwezig was. De spanning miste gewoon. Dan komen we weer richting het einde wat te lang wordt uitgerekt, maar gelukkig is de climax nog enigszins bevredigend.

Acteerwerk was mager. Jamie Lee Curtis is vooral erg irritant, Hartnett loopt er, zoals altijd, wat verloren bij. De rest van de cast is niet eens noemenswaardig. Qua effecten niet meer dan redelijk. Ik heb beter in de reeks gezien tot nu toe. Een beetje jammer dat ze de film letterlijk een beetje hebben laten doodbloeden.

Een beetje de doodsteek van een leuke reeks. Had toch wel meer ingezeten qua terugkeer van Laurie en de twintigste verjaardag van Halloween is dan ook niet gedenkwaardig en zo weer vergeten. Van de serie enkel nog Resurrection voor de boeg, maar het gemiddelde daar belooft weinig goeds.

Ondanks the return van Jamie Lee Curtis en een sterke cast met o.a. , Josh Hartnett, LL Cool J en de sexy Michelle Williams is deze Halloween film niet meer wat hij ooit geweest was. Spannend is het eigenlijk nergens en de film is saai en tevens voorspelbaar. Dankzij de cast blijft de film nipt overeind staan.

avatar van goongumpa
Film heeft een teveel aan drama en een tekort aan sfeer, identiteit en (vooral ) ultra-violence. Mikey heeft een lelijk schattig puppy-masker op en mist elke vorm van dreiging. Desondanks is de film wel door vakmensen gemaakt en zijn er een of twee spannende scènes.

avatar van moviemafketel
Gister nogmaals bekeken. We hadden even zin in een simpele no-brainer. Dan zit je met dit deel van Halloween wel goed.
Voor mij wel teveel een soort Scream-sfeertje en dat bedoel ik uiteraard niet positief. Het was me iets te modern en Michael zie ik toch altijd meer als een horror-relikwie uit oudere tijden. Hij past haast niet in onze tijd. Ja klinkt vreemd, maar hoop dat jullie me snappen.

Verder werden er wel zo verschrikkelijk veel domme beslissingen gemaakt door de slachtoffers, dat ik het niet meer serieus kon nemen. Het was ook niet spannend en dat ben ik zo gewend aan de Halloween-reeks. Je begint bijna Michael aan te moedigen om die knakkers zo hard mogelijk af te maken. In eerdere delen koos ik toch echt wel de kant van de slachtoffers, maar hier kon het me niks meer interesseren.

Nee, het voelde toch wel weer als uitmelken van een klassieker.
Erg jammer blijft dat. Ik verlaag met een halfje.

avatar van Spetie
Zevende deel uit de Halloween reeks en niet eens zo heel slecht.

Het is goed om Jamie Lee Curtis weer in de reeks te zien al acteert ze niet zo heel goed. Josh Hartnett is redelijk al is acteerwerk in een film als deze nooit het allerbelangrijkste punt.

Het verhaal heeft enige tijd nodig om op gang te komen, maar op een gegeven moment gaat Myers weer lekker los. De moorden zijn behoorlijk en er zijn een paar goede schrikmomenten. Vooral de scène metmoeder en dochter op de wc is leuk. Verder is het allemaal weinig vernieuwend en verrassend, maar onderhoudend is het wel. Het einde doet erg vluchtig aan en wordt behoorlijk afgeraffeld, zodat de film na 75 minuten al afgelopen is.

Niet echt goed, maar wel redelijk vermakelijk, zo kun je dit deel wel het beste omschrijven.

avatar van namingway24
Heel brave film die de afsluiter van de reeks had moeten zijn.

De film raast voorbij, maar niet op de goede manier. Het heeft allemaal erg weinig om het lijf; de pogingen om Laurie Strode diepgang te geven mislukken finaal omdat de makers blijkbaar veel haast hadden om de gebruikelijke genre-cliché's af te raffelen en de serie naar het graf te dragen. Er zijn weinig moorden waarvan ook een paar keer de impact miste. Zelfs het origineel was nog venijniger!

De enige reden om te kijken zijn de laatste minuten met de beslissende confrontatie tussen Laurie en Michael, maar ook dat is binnen no time afgelopen. En Mikey heeft na zoveel delen zijn scherpte blijkbaar verloren want hij komt totaal niet dreigend over. Het hele masker en dat haar zijn ook gewoon fout. Je kan van Rob Zombie's versie zeggen wat je wil maar daar werd Myers ten minste weer een bad-ass.

Het laatste moment tussen Laurie en Myers is wel een redelijk mooi moment om mee af te sluiten, maar daarvoor wil het nooit spannend of leuk worden, mede dankzij de personages. Michelle Williams erg cute is in een vroege rol, maar totaal overbodig, net als Hartnett als Laurie's zoon die in het laatste gedeelte totaal ontbtreekt, Om niet te spreken van LL Cool J. Gewoon een erg slordig, matig script met slecht uitgewerkte personages. Wel een leuke cameo van Curtis' moeder met de subtiele Psycho-theme op de achtergrond, een melodie die beter is dan de gehele verdere soundtrack.

Ondanks dat de cirkel hier na 20 jaar eindelijk rond is was dit geen waardige afsluiter van de serie. Want dit was ECHT de laatste in de reeks.

Echt waar...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deel drie.

Nieuwkomer Hartnett en de destijds al wat langer meedraaiende Joseph Gordon-Levitt vallen op, evenals de terugkeer van de originele scream Queen Curtis. Dit 7e deel sluit naadloos aan op deel 2 en doet gelukkig snel de meuk die men vanaf 3 t/m 6 ten toon spreidde vergeten. Want dit is de enige Halloween die zich mag meten met het enigszins overschatte origineel.

Steven Miner op de regiestoel was sowieso een goede keuze en leverde een simpel maar vermakelijk filmpje op. Het vervolg, 'Halloween: Resurrection', is als vanouds tenenkrommend slecht. Gelukkig zou enige jaren later regisseur Zombie de serie van nieuw elan voorzien, met een succesvolle remake (plus vervolg).

Goed.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb nooit veel met de Halloween-franchise gehad, noch met het origineel noch met de vele vervolgen, maar déze herinnerde ik me als een aardig deel in de reeks. Bij herzien valt dat eigenlijk wel mee, hoewel het wel onderhoudend is om te letten om de piepjonge acteurs die later beroemd zouden worden (Josh Hartnett met een bizarre coupe, Michelle Williams, en Joseph Gordon-Levitt in een helaas niet ál te lange rol) en natuurlijk de minirol van Janet Leigh. Als Michael Myers halverwege de film bij het internaat aankomt gaat de spanning wat omhoog, en Laurie's besluit om haar kwelgeest ditmaal zeer assertief en heerlijk agressief onder ogen te komen geeft de film een bevredigende climax. Pluspunten daarnaast zijn de sterke setting, het fraaie camerawerk en het niet eens beroerde acteren van het jongere deel van de cast. Niet echt goed, maar toch ook lang niet kwaad (met dank aan Steve Miner, die van Lake Placid ook al zo'n vermakelijke film maakte).

avatar van IH88
“Michael Myers... yeah, right!”

Redelijk. Als je een nieuwe Halloween film wilt maken en iconische personages als Michael Myers en Laurie Strode wilt terugbrengen, zorg er dan wel voor dat je een geïnspireerd script hebt met goede ideeën. Maar zeker het begin van H20 is vooral saai, van de personages tot de locatie, en van de moordpartijen tot Myers himself. Michael Myers is een iconische seriemoordenaar, maar hier vond ik hem niet echt goed uit de verf komen. Lichtpuntje is Jamie Lee Curtis en het laatste gedeelte, waarin het tempo wordt opgevoerd en er meer moordpartijen te zien zijn.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het is begrijpelijk dat men voor een soort reboot koos na de rotzooi die The Curse of Michael Myers heette. Het hele slashergenre was eigenlijk dood in de jaren 90, dus toen Scream verscheen, kwam alles weer tot leven. En dus moest Halloween ook in zo'n jasje worden gestoken. En dus werd er een Scream variant van Halloween gemaakt en zelfs Kevin Williamson werd aangehaald om de boel een beetje te maken zoals zijn grote hit. De vorige films werden genegeerd, Jamie Lee Curtis werd teruggebracht en een LL Cool J en Josh Hartnett - die toentertijd hot waren - werden ingezet. Duidelijk een hele andere koers dan waar de serie heen ging met Halloween 6. Maar levert het een goede film op? Hmmm, niet echt.

Er is een hoop mis met Halloween H20: 20 Years Later. De titel alleen al is enorm idioot. Het grootste minpunt is de enorme hoeveelheid jumpscares en dan met name de valse jumpscares. De film zit werkelijk bomvol met mensen die tegen anderen opbotsen, waarna een sound effectje klinkt. "I keep scaring you today", zegt Adam Arkin zelfs als hij voor de zoveelste keer tegen Jamie Lee Curtis oploopt. Zelfs als men probeert enge momenten van de eerste film na te bootsen met een Michael Myers die gewoon ergens staat, gooit men er een jumpscare geluidje overheen. Spanning opbouwen of enge momenten neerzetten lukt men in ieder geval niet. En ook interessante personages creëren lijkt vrij lastig. Josh Hartnett is maar een inwisselbaar figuur en zijn vriendin en vrienden zijn al helemaal inwisselbare vaatdoeken. Het zou je echt worst zijn als Michael Myers hen van kant maakt, je bent ze enkele seconden later toch weer vergeten. Zelfs de film lijkt Hartnett en zijn vriendin gaandeweg compleet te vergeten.

Uiteindelijk is het vooral Jamie Lee Curtis die de boel moet redden, want Donald Pleasence is immers overleden ten tijde van de zesde film. Overigens zit in deze film nog wel een mooie verwijzing naar de man met een stemacteur met een vrij overtuigende imitatie. Verder gaat H20 vooral over Curtis en haar problemen om het verleden te laten rusten. Dit gaat gepaard met een hoop - zucht - jumpscares (men botst uiteraard steeds tegen ramen als ze ergens rustig zit), maar er zijn ook kleine momenten waarop ze met kleine karaktertrekjes geloofwaardig overkomt als iemand die kampt met een duister verleden. Haar momentjes met Adam Arkin zijn dan ook best aardig, waar dat normaal de meest suffe sequenties zijn in een slasher. Maar goed, H20 gaat natuurlijk vooral om de grote confrontatie tussen Michael Myers en Laurie Strode. Deze confrontatie is ook best aardig uitgevoerd, maar er zijn geen momenten waar je echt ondersteboven van zult raken. Het is fijn dat dit werd gepresenteerd als zo'n mooie definitieve laatste film. Maar goed, we weten allemaal dat Halloween: Resurrection daar op compleet bespottelijke wijze verandering in bracht.

2,5 sterren.

avatar van Alathir
Viel mee, wel niet meer zo goed als deel 1 of 4, wat ik de sterkste delen vond in de reeks. Dit deel vond ik beter dan deel 5 en 6, die wat standaard popcornentertainment waren. Hier krijg je toch iets meer drama en ook psychologische oorlogsvoering. Bovendien is het terug met Jamie Lee Curtis wat een pluspunt is. Josh Hartnett in waarschijnlijk één van zijn eerste films. En ook dit is niet het einde van de reeks. Er is nog een film die ik nog niet gezien heb. Binnenkort zal ik wel eens kijken wat die nog te bieden heeft, al leek het einde hier wel echt het einde van de reeks te zijn. Maar goed, uitmelken om uit te melken zeker.