• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.256 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.077 gebruikers
  • 9.375.880 stemmen
Avatar
 
banner banner

Halloween (1978)

Horror / Thriller | 91 minuten / 101 minuten (extended cut)
3,59 2.073 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 91 minuten / 101 minuten (extended cut)

Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes

IMDb beoordeling: 7,7 (335.973)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 mei 1979

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Halloween

"The Night He Came Home!"

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Sam Loomis

Laurie Strode

Annie Brackett

Lynda Van Der Klok

Sheriff Leigh Brackett

Lindsey Wallace

Tommy Doyle

Marion Chambers

Graveyard Keeper

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Film-Maniakje

Film-Maniakje

  • 5 berichten
  • 23 stemmen

Zo maken ze ze niet meer op vandaag. De lokatie van deze film is zelfs bij daglicht eng maar s'nachts begint de fun pas echt. Eigenlijk 4 1/2 ster maar door die ene scene met die grafsteen op dat bed toch maar 5 sterren.

Ps. Ook redelijk tot goeie vervolgen.


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3566 stemmen

Carpenter maakt op briljante manier gebruik van de point of view-camera, wat voor zeer beangstigende cinema zorgt.


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

Film-Maniakje schreef:

Ps. Ook redelijk tot goeie vervolgen.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Eigenlijk geen 1 vervolg komt dicht in de buurt van deze. Want de inbreng van Carpenter is gewoon geniaal en valt niet te evenaren


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

salvatore schreef:

Eigenlijk geen 1 vervolg komt dicht in de buurt van deze. Want de inbreng van Carpenter is gewoon geniaal en valt niet te evenaren


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Carpenter's origineel is natuurlijk met geen vervolg te overtreffen, maar ik vind dat deel 2 de enige film is die nog redelijk in de buurt komt van dit deel. De delen die daarop volgen, tot het meest recente deel aan toe, zijn behoorlijk flut. Alleen H20 vond ik nog enigszins vermakelijk.


avatar van belber

belber

  • 40 berichten
  • 10 stemmen

Sluit mij aan bij Chainsaw...komt toch waarschijnlijk door de inbreng van de eerste twee delen van Jamie Lee Curtis en Donald Pleasance.

Is bij H20 natuurlijk lastig aangezien Pleasance in '95 is overleden.

De rest van de vervolgen vind ik ook zeer matig wat voor mij ook voor de "Friday the 13th films gold.


avatar van mikey

mikey

  • 28989 berichten
  • 5141 stemmen

mijn eerste griezel en meteen een van de engste. lekker meekijken door de ogen van de moordenaar. geweldig suggestief cameragebruik. mjammie. carpenter is een van de meest getalenteerde filmmakers ooit. ook al had hij wel eens een off-day.


avatar van Daanio

Daanio

  • 31 berichten
  • 14 stemmen

weet iemand waar je de halloween box kan kopen??


avatar van KoekieJason

KoekieJason

  • 10 berichten
  • 26 stemmen

Hele goede film met een echte griezel sfeer!!

De moorden zijn goed en je kijk goed uit de ogen van Micheal Myers!! De delen hierna overtroffen deze niet meer!!


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5770 stemmen

De moeder aller "krijsende tieners worden vermoord"- films. Is ook één van de enige uit dit genre dat nog niks van zijn impact verloren heeft.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

ik ergerde me wel aan de film .. 3x zogenaamd denken dattie dood is ... als ie dan ligt dan steek je em toch helemaal dood dan gaje tog niet na 1 steek op de bank zitten ...

maja


avatar van Ash Krueger

Ash Krueger

  • 90 berichten
  • 0 stemmen

een redelijke klassieker in het genre.

overigens heb ik een interessante vergelijking. Halloween is leuker dan Scream, maar Friday the 13th is leuker dan Halloween.


avatar van Mister_Pink

Mister_Pink

  • 632 berichten
  • 0 stemmen

Zeer interessant.


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5770 stemmen

ik vond persoonlijk Scream leuker dan Halloween, maar Halloween leuker dan Friday the 13th.;)


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

moviemike schreef:

De moeder aller "krijsende tieners worden vermoord"- films. Is ook één van de enige uit dit genre dat nog niks van zijn impact verloren heeft.

Hmm... klopt niet helemaal denk ik. The texas chainsaw massacre (1974) mag zich misschien meer de moeder noemen volgens mij, zonder impactverlies. Het verhaal is daar ook veel sterker en origineler.

Halloween was voor mij een teleurstelling. Het had zo'n mager verhaaltje en alles was ook redelijk voorspelbaar. Angstig vond ik het ook niet echt. Suggestief, maar je wist meestal wat er komen zou, en echt veel gebeurde er ook niet. Heeft veel gehaald uit Psycho, dario argento's bird with the..., Texas chainsaw enz..., alles wat herwerkt en in een nieuw jasje gestoken dat blijkbaar zeer trendsettend was en nog is. Jammer dat de meeste werken in dit genre zo voorspelbaar en cliché gemaakt zijn. Ik vind dit subgenre van de horror, slashers, dan ook de zwakste van hetheen horror te bieden heeft, maar dit even terzijde.

Halloween was een flauwe horrorfilm met slappe dialogen en zwak verhaal, vooral gemaakt als publiekslokker. De spanning was er niet echt en de voorspelbaarheid was irritant. De moorden waren inspiratiloos, en de langdradigheid was wederkerend met bitter weinig afwisseling. Nee, halloween heeft voor mij persoonlijk weinig inhoud, originaliteit of creativiteit. Geen boeiende horrorfilm die zeker niet opkan tegen klassiekers als TCM, die veel meer te bieden had op gebied van de reeds vermelde elementen. 1 voor de moeite.


avatar van mikey

mikey

  • 28989 berichten
  • 5141 stemmen

Ow wat schrijf je nu toch allemaal? Waarom zou je deze film willen vergelijken met the tcm? De opzet was totaal verschillend. de tcm was een recht voor je raap slasher party met een leren masker on a killing spree. Dit eigenlijk ook. Maar in deze film zie je nauwelijks bloed, het enige wat je ziet is wat myers ziet, althans dat wordt gesuggereerd want je hoort de zware adem van deze meneer. En hij ziet een slachtoffer. Deze film is een en al suggestie, het voelt als een nachtmerrie. en heeee bro' hij staat in mn top 10! een ding, deze film maakt inderdaad gebruik van hitchcocks idee van spanning, dat is: jij weet wat er gaat gebeuren. maar het slachtoffer niet. een andere methode kan zijn, niemand weet wat er gaat gebeuren en opeens gebeurt er iets. hopelijk volg je me nog. Vakwerk. 5


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12697 berichten
  • 5831 stemmen

mikey schreef:

Maar in deze film zie je nauwelijks bloed

mag je mij vertellen waar je het bloed in TCM ziet. slechts een paar seconden bloed gedurende de hele film. zelfs in dat opzicht lijkt Halloween dus op TCM.


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

djelle schreef:

(quote)

Hmm... klopt niet helemaal denk ik. The texas chainsaw massacre (1974) mag zich misschien meer de moeder noemen volgens mij, zonder impactverlies. Het verhaal is daar ook veel sterker en origineler.

Halloween was voor mij een teleurstelling. Het had zo'n mager verhaaltje en alles was ook redelijk voorspelbaar. Angstig vond ik het ook niet echt. Suggestief, maar je wist meestal wat er komen zou, en echt veel gebeurde er ook niet. Heeft veel gehaald uit Psycho, dario argento's bird with the..., Texas chainsaw enz..., alles wat herwerkt en in een nieuw jasje gestoken dat blijkbaar zeer trendsettend was en nog is. Jammer dat de meeste werken in dit genre zo voorspelbaar en cliché gemaakt zijn. Ik vind dit subgenre van de horror, slashers, dan ook de zwakste van hetheen horror te bieden heeft, maar dit even terzijde.

Halloween was een flauwe horrorfilm met slappe dialogen en zwak verhaal, vooral gemaakt als publiekslokker. De spanning was er niet echt en de voorspelbaarheid was irritant. De moorden waren inspiratiloos, en de langdradigheid was wederkerend met bitter weinig afwisseling. Nee, halloween heeft voor mij persoonlijk weinig inhoud, originaliteit of creativiteit. Geen boeiende horrorfilm die zeker niet opkan tegen klassiekers als TCM, die veel meer te bieden had op gebied van de reeds vermelde elementen. 1 voor de moeite.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Inderdaad:


avatar van mikey

mikey

  • 28989 berichten
  • 5141 stemmen

mister blonde schreef:

mag je mij vertellen waar je het bloed in TCM ziet. slechts een paar seconden bloed gedurende de hele film. zelfs in dat opzicht lijkt Halloween dus op TCM.

ik wil niet flauw doen, maar was jij niet helemaal klaar met mij??

De lifter deed al bloederig. ik heb eigenlijk geen zin meer om deze appel met die peer te vergelijken.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Ook ik ben het absoluut niet met Djelle eens...

Halloween is in mijn ogen 1 van de beste 'slashers' die ik ken. Geweldige muziek, een enge Meyers, goed verhaal. Het heeft bij mij in ieder geval meer gehaald dan The Texas Chainsaw Massacre (1974) (vergelijking van Djelle)...

Raar dat ik deze op *3.0* heb staan...

Verhoogd naar *3.5*...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

Ik ook al(weer).

Waar TCM een fletste, low-budget film is die de tand des tijds absoluut niet heeft doorstaan en niet meer eng maar meer grappig is geworden. Is deze film nog steeds stijvol, eng & goed ..... makkelijk 4 *


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

4* had ik ook al staan. En hij is het meer dan waard. Ondanks het lage budget, heel goed gedaan, met heel veel schokeffecten en de nodige grappen die genreliefhebbers zeker zullen aanspreken. Deze prent is intussen een cultfilm geworden (net als TCM trouwens) met grote invloed op de psychohorrorwerkjes in de jaren '80-'90, zodanig dat in die jaren veel aan na-aperij gedaan werd...


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

speedy23 schreef:

die genreliefhebbers zeker zullen aanspreken.

Ik ben best een genreliefhebber maar deze film kon me om de een of andere reden niet boeien. Ik vind TCM of NoES veel beter. Veel interessantere bad guys.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

En bij mij is het net omgekeerd. Daaraan kan je zien dat er in smaken grote verschillen zitten, wat maar goed is ook, anders werd het één grote eenheidsworst...


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

BoordAppel schreef:

Ik vind TCM of NoES veel beter.

NoES ?


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Nightmare on Elm Street


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

speedy23 schreef:

En bij mij is het net omgekeerd. Daaraan kan je zien dat er in smaken grote verschillen zitten, wat maar goed is ook, anders werd het één grote eenheidsworst...

Mooi gezegd.


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

mikey schreef:

Ow wat schrijf je nu toch allemaal? Waarom zou je deze film willen vergelijken met the tcm? De opzet was totaal verschillend. de tcm was een recht voor je raap slasher party met een leren masker on a killing spree. Dit eigenlijk ook. Maar in deze film zie je nauwelijks bloed, het enige wat je ziet is wat myers ziet, althans dat wordt gesuggereerd want je hoort de zware adem van deze meneer. En hij ziet een slachtoffer. Deze film is een en al suggestie, het voelt als een nachtmerrie. en heeee bro' hij staat in mn top 10! een ding, deze film maakt inderdaad gebruik van hitchcocks idee van spanning, dat is: jij weet wat er gaat gebeuren. maar het slachtoffer niet. een andere methode kan zijn, niemand weet wat er gaat gebeuren en opeens gebeurt er iets. hopelijk volg je me nog. Vakwerk. 5

Ik volg je wel hoor, maar toch. Zoals je zelf toegeeft is er gebruik gemaakt van hitchcocks idee, en daarnaast heeft hij nog veel inspiratiebronnen gebruikt: op zich niet erg, want halloween heeft zelf ook eigen kenmerken aan het genre toegevoegd en een soort van nieuwe standaard gezet. Maar écht veel interessante nieuwigheden heeft halloween tenslotte niet gebracht, en als je altijd weet wat er gaat gebeuren, dan kan de film niet echt spanning geven. Geef mij maar de 2de methode die je aanhaalt.

De opzet is voor een groot deel gelijk, en of je nu veel of weinig bloed ziet, dit maakt niet zozeer het verschil. Wel een groot verschil is inderdaad de killer zelf die, zeker in het begin, wat anders naar voor is gebracht. Goed punt, maar naast die enkele "nieuwigheden", kan je halloween moeilijk boeiend noemen naar mijn mening. (geen spanning, mager verhaal, voorspelbaarheid, altijd dezelfde soortgelijke scenes... enz) Bijvoorbeeld TCM heeft toch veel meer te bieden of bv inderdaad de eerste Nightmare on elm street (eens een heel ander, intrigerend verhaal, spanning, suspence, afwisselling...)

Het is helemaal mijn bedoeling niet om jou film in je top 10 helemaal af te breken hoor. Het kon mij gewoon niet bekoren, in tegenstelling tot vele anderen trouwens.