Prom Night (1980)

Canada
Horror

geregisseerd door Paul Lynch
met Jamie Lee Curtis, Leslie Nielsen en Casey Stevens

Een meisje is per ongeluk vermoord tijdens het spelen met een groepje kinderen in een verlaten schoolgebouw. De kinderen zweren niets te zeggen. Toch was er nog een andere getuige. Tien jaar later op een schoolfeest, worden ze een voor een afgeslacht door degene die hun daad gezien heeft en uit is op wraak.

avatar van Friday the 13 th
Na 10 jaar nog eens herzien en is in waarde voor mij gestegen. Het duurt echt te lang eer dat de eerste dode valt, pas na 60 minuten.... Maar Jamie Lee Curtis en haar disco dans scene, de old skool muziek en de spannende en lange chase scène van Wendy zorgen ervoor dat dit obscure horrorwerkje net boven het gemiddelde uitsteekt.

avatar van rebelkush
Vanwege slechte cijfers op IMDB en dit site Prom Night altijd geskipped, onterecht afteraf.
Dit film heeft een beter verhaal dan bijvoorbeeld Halloween of Friday the 13th maar heeft helaas ook zijn minpunten.
Aangezien het een slasher film is duurt het helaas iets te lang voordat er iets gebeurd net zoals de acteerprestaties van sommige acteurs, maar dat ben ik wel gewend van de jaren 80 slasher.
Heel erg vreemd en apart om Leslie Nielsen in dit film te zien, Curtis doet het aardig.
Haalt never nooit het niveau van Halloween maar kan zich in mijn ogen wel meten met bijvoorbeeld Friday the 13th.

avatar van alexspyforever
Ik zie regelmatig mensen vergelijkingen maken met Halloween. Maar buiten dat beide films slashers zijn en Jamie Lee Curtis in een van de hoofdrollen zie ik geen overeenkomsten. Sterker nog Prom Night heeft een veel beter verhaa en uitgangspunt dan Halloween, een veel leukere uitvoering en vooral een geloofwaardigere killer die niet over superkrachten beschikt. Halloween mag dan nog het summum zijn voor velen, hoe meer slashers ik zie hoe meer ik begin te denken dat de Carpenter film eigenlijk een toonbeeld is van hoe het eigenlijk niet moet. Toch zijn er minpunten want na een leuk begin wanneer de protagonisten nog kinderen zijn is het lang wachten voor het slashergedeelte begint (na een uur of zo). Het slashen zelf is dan niet erg origineel maar wel fijn. Ik zie de vergelijking met Carrie passeren omwille van het eindbal maar daar stopt de vergelijking ook weer. Sterk einde wel, al zijn er nogal een aantal dingen die niet echt geloofwaardig zijn in de onderlinge vriendschappen gezien het incident aan het begin van de film.

avatar van Filmkriebel
Absoluut niet slecht wat mij betreft. Een spelletje met slechte afloop heeft buiten ieders medeweten een getuige, die jaren later terugkeert om de schuldigen om te brengen. Prom Night heeft het van zijn sterke build-up, waarin voornamelijk de ouder geworden schuldigen gevolgd worden en de familie van het slachtoffer, daags voor de jaarlijkse prom night. Zeker een genietbare sfeer, en ondanks de lange aanloop, vond ik het niet erg dat de killer pas in het laatste half uur in actie schiet. Leslie Nielsen kent iedereen van Naked Gun; daarom is dit best een opmerkelijk (maar matig) rolletje voor hem. Curtis als disco queen vond ik een stuk beter.