Prom Night (1980)

Canada
Horror

geregisseerd door Paul Lynch
met Jamie Lee Curtis, Leslie Nielsen en Casey Stevens

Een meisje is per ongeluk vermoord tijdens het spelen met een groepje kinderen in een verlaten schoolgebouw. De kinderen zweren niets te zeggen. Toch was er nog een andere getuige. Tien jaar later op een schoolfeest, worden ze een voor een afgeslacht door degene die hun daad gezien heeft en uit is op wraak.

avatar van Die Hard,Willis
Nu moet jij ook de film weer eens herzien, want die 0,5 is overdreven weinig.

avatar van Friday the 13 th
Ja wil ik nog wel eens doen, maar dan wil ik wel een betere versie hebben, want de mijne was prulkwaliteit en absoluut te donker. Ik kon helemaal niks zien bij momenten.

avatar van dutchtuga
Mijne was juist overbelicht had ik het idee . Deel 2 staat ook al op de stapel. Die hoort totaal anders te zijn dan dit eerste deel.

avatar van Die Hard,Willis
Deel 2 lijkt me ook erg leuk, jammer genoeg heb ik die niet in mijn collectie. Heb je die nieuwe R1 release ?

avatar van dutchtuga
Nee

dutchtuga schreef:

Deel 2 schijnt inderdaad heel anders te zijn, met een bovennatuurlijk sfeertje, wat ik persoonlijk minder graag heb. Maar volgens mij is het niet moeilijk om het origineel te overtreffen

avatar van Aapje81
Standaard horrorfilmpje, dat past in de jaren 80. Prima vermaakt maar niet bijzonder

avatar van namingway24
Geen bijzonder originele slasher, maar wel een goede. Het gaat in deze film niet om het bloed (met uitzondering van de resultaten van de moorden en dat afgehakte hoofd), maar om opbouw van spanning. De moordenaar is gelukkig geen bovennatuurlijke killer, maar gewoon iemand van vlees en bloed die af en toe ook wel eens een klap om de oren krijgt. De identiteit van de moordenaar is eigenlijk vrij voor de hand liggend, ondanks de klassieke 'red herrings".

Jamie Lee Curtis was mooi en acteerde goed. De rest van de cast was ook redelijk, en de personages waren daadwerkelijk enigszins sympathiek ondanks dat ze fout zaten. Soms vond je het zelfs erg als er iemand vermoord werd. Dat zie je niet vaak in films. Gooi daar nog wat naakt en Jamie in een BH aan toe en je hebt één van de betere slashers uit de beginperiode van het genre.

avatar van mikey
herzien, leuke halloween/carrie rip off, de slash/dice stukjes zijn nogal matig qua realismuh.

avatar van AmazingPP
Typisch jaren '80 horror-productie. Dat zie je ten eerste aan de langzame opbouw, ten tweede aan de kleding, ten derde aan het geweldige dansje van Curtis en vriend (hahaha...) en ten vierde aan het camerawerk. Al met al helemaal niet onaardig, hoor, maar echt een topfilm wordt het nergens. Het had van mij allemaal wat bloederiger gemogen, ietwat zoals Friday the 13th. Rest nog wel te vertellen dat deze film wel een digitale opknapbeurt nodig heeft, voordat hij weer eens op DVD gezet wordt, want de kwaliteit van de DVD laat nogal te wensen over. 3 *

avatar van movie acteurs
Standaard 80 horror/slasher. Niet speciaal maar ook niet zeer slecht. Sfeer en opbouw was wel goed. En Curtis speelt het als gewoonlijk niet slecht. Zelfs komiek Nielsen zat erin. Een kleine 3,5.

avatar van Naomi Watts
Standaard slashers, de waarheid gebied het me te zeggen maar op zich toch wel erg genietbaar. Prom Night is echt formule werk maar Curtis is zo'n enorme meerwaarde. Sfeervol vond ik 'm best wel, en dat redt de film wel. Net als de spanningsopbouw want die is toch wel erg subliem in Prom Night. En tel daarbij de beha scene op, wie geeft hier dan no geen negatief cijfer voor? Zeer degelijke slasher.

Als echte slasher liefhebber,mag deze typische Halloween kloon natuurlijk niet ontbreken. Scream Queen Curtis (de enige echte, en niet Quigley) speelt een soortgelijke rol, in een soortgelijk verhaal. Welliswaar niet zo goor en expliciet als vele andere nakomelingen maar desondanks de moeite waard. Met goede
acteer prestaties en veel bekende gezichten. By the way de vervolgen hebben helemaal niets met dit verhaal te maken. 3,0

avatar van perceived
Standaard slasher met nogal wat nietszeggende momenten. Toch leuk om 'm eens gezien te hebben. 5/10*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Grappige dansscènes.

Waar deze horrorklassieker heden ten dage vooral in uitblinkt is middelmatigheid. De film kent naast een enigszins verrassend einde vooral het bekende slashergegeven, dat nogal traaf en weinig indrukwekkend de revue passeert. Op een enkele moord en wat grappige dansscènes na althans.

Doorsnee.

Meneer Bungel
Prom night - Everything is alright!

Leslie Nielsen hardop horen denken in een slasher, nádat je hem zo al talloze malen meemaakte in The Naked Gun: eigenlijk een doodsteek voor de spanning. Maar slashers als deze zijn toch al vaak niet vreselijk eng, maar gewoon lekker vermakelijk. Zo ook hier.

Het intro is weer zo'n mooie ''hoe het allemaal begon'', om vervolgens een aantal jaren later, op een highschool net voor prom night (inclusief SNF-blokjes dansvloer, die hier gretig gebruikt wordt) een keur aan verdachten en slachtoffers voorbij te zien komen. Bleek ik me nog net verslikt te hebben in het kiezen van de juiste verdachte, al had ik 'm wel eerder in de smiezen gehad.

Een uitdagende JLC , een paar fijne killscenes, een lekker lange achtervolging door de higschool en een slotakkoord dat weer helemaal aansluit op de aandoenlijke opening. En wat was Tom Cruise lelijk! O nee, dat was David Mucci...

Wegens herhaaldelijk terugdenk-plezier een halfje erbij - 3,0* ---> 3,5*.

avatar van akira124
Is deze met nl subs verkrijgbaar?

Meneer Bungel
Niet dat ik weet...

avatar van Edie
Slecht.. Helaas, op naar deel 2.. Heel veel off-screen, slechte belichting/regie/scenes.. Eigenlijk vrij weinig positiefs over te melden. Nergens ook maar enigsinds spannend of 'leuk' om te zien.. Genoeg films uit '80 die er stukken beter uitzien/te volgen zijn.

1.5 (en zelfs dat is eigenlijk al best hoog voor dit middelmatige filmpje)

avatar van FillumGek
Niet verwacht dat deze zo erg tegen zou vallen. Soms voel je het al een beetje aankomen dat het niet veel meer gaat worden, dat gevoel kreeg ik bij het zien van de matige intro. Uiteindelijk is het meer dan een intro, de opbouw duurt namelijk een uurtje. Argh!

En dat is niet erg als de boel enigszins interessant is, maar wat zijn de personages ongelofelijk saai. Jamie Lee Curtis is een klein pluspuntje, maar kan de boel in haar eentje niet redden. De film is vaak te donker geschoten en mist aan spanning.

De killer is alles behalve angstaanjagend die helaas ook niet creatief met een bijl weet om te gaan. Slechts één moord is een klein beetje de moeite waard. En waarom de steekbewegingen klinken als een blaffende hond met een verkoudheid snap ik ook niet. Mager plot, oersaaie cast, laffe moorden en een slappe killer. Slechte slasher.

avatar van Richard_Voorhees
Erg standaard en dat zorgt ervoor dat het niet altijd even interessant is. Vooral de nogal schaamteloos van Halloween gekopieerde scènes en de telefoon scènes (die ook al in een film als When a Stranger Calls zaten) waren nou niet echt interessant. Gelukkig heeft de film ook wel zijn betere momenten, zo speelt Jamie Lee Curtis haar rol goed en zit er een erg toffe dansscene in. Ook het plot vond ik nog best tof en voor de verandering eens best realistisch (zie je niet heel vaak in het slashergenre). Door het soms wel erg formulematige werk kom ik op 2.5*.

Zeer geslaagde Halloween nakomeling. Goede opbouw en aardige acteerprestaties. Aantal scenes zijn de slasher geschiedenis ingegaan. Geniet nog altijd van deze. 4,0

avatar van BlueJudaskiss
Aardige film waarbij ik helaas nogal moeite had sommige personages uit elkaar te houden - kan ook mede te maken hebben met de slechte beeldkwaliteit van YouTube. Weinig verrassingen, maar goed geacteerd en hier en daar sfeervol camerawerk. Verhaaltje is even simpel als effectief.

Ondanks de lage score en zonder verwachtingen heb ik deze voor een laag prijsje via ebay besteld.
En het heeft me zeker positief verbaasd.
De killer zag ik ook niet aankomen.

avatar van Daan258
"Killers are comming, killers are comming".

Een aardig slasher filmpje.
Met name de eerste helft van de film was zeer geslaagd. Lekkere sfeer en aardig spannend, vooral de creepy telefoon scene's waren erg tof.
Jammer dat de tweede helft wat minder was door de nogal vele saaie, langdradig en onnodige scene's waardoor het hier en daar toch een klein beetje saai werd.

Maar al met al een was dit toch een aardig tussendoortje.

avatar van PEN15
Dit soort films zijn als de pest voor mijn stemgemiddelde. Ik hoop telkens maar dat er nog iets tussen zit dat ik destijds heb gemist en ondergewaardeerd blijkt te zijn, maar deze is toch weer de zoveelste die thuis hoort op de schroothoop der horrorfilms.

niels1990 schreef:
Een van de betere jaren 80 horror filmpjes,
4sterren

Dat moet toch wel echt sarcasme zijn. Je zou soms denken dat ze het in die tijd niet kunnen of willen, maar je kunt er echt zo wel een rits opnoemen die de vloer aanveegt met deze prom night. Leslie Nielsen is van de partij, maar vertolkt een onbelangrijk rolletje als de rector. Ze wilden misschien een soort Donald Pleasence hebben of Mike Kellin en daarmee Halloween opnieuw uitvinden, maar dan met een dansbalavond. Dat moet de enige reden zijn dat ze Curtis hebben benaderd, want inderdaad ik heb zitten uitzoeken en rekenen; kan iemand hier echt geloven dat zij destijds 21j was? Als die "moeder" bij de deuropening staat en zij zegt "mum", scoot ik in een diepe lach. Ze zagen er bijna even oud uit.

Het enige memorabele vond ik het lekkere blote kontje.

avatar van Insignificance
Vervelend dat zo'n slasher anno nu bloederige verwachtingen schept, maar daar lange tijd niet aan toe komt. Het mist (uiteraard) de kwaliteit van de films die Lynch van inspiratie hebben voorzien, waardoor de aanloop als een hele hap aanvoelt. Het is af en toe ook wat té serieus van toon. Leslie Nielsen, ja, die dan weer wel en dan weer niet wordt gebruikt. Lynch is druk in de weer met van alles, maar vooral met het (opnieuw) optuigen van z'n schoolklas om wat meer effect uit het eindbal te halen. Daar komt niet veel van terecht. Z'n killer ontbeert elke dreiging, die pesterijtjes stellen ook niet veel voor en de moord met het meeste effect komt door iemand die tot dan toe de minste aandacht kreeg en verreweg het leukste karakter is. Geweldige pretbus, Slick.

Nadat ik vorige week nog de leuke, vermakelijke en sfeervolle jaren 80 Horror film "Terror Train (1980)" had gezien, waarin ook Jamie Lee Curtis in meespeelde, was ik benieuwd geraakt naar deze Horror film en daarom heb ik hem afgelopen nacht dan ook bekeken. Maar helaas valt deze film vies tegen en is hij al zeker niet leuk, vermakelijke of sfeervol, maar juist traag, saai en langdradig.

Het verhaal (draait om wraak van iemand in 1980 tijdens het schoolbal, omdat 6 jaar geleden een meisje, te weten Robin Anne Hammond, per ongeluk is omgekomen tijdens het spelen van een moordenaar spel in een verlaten schoolgebouw en waarbij de vier kinderen die erbij betrokken waren, zweren om niets te zeggen. De persoon die nu wraakt neemt, was destijds getuige, zonder dat de andere kinderen dat wisten) stelt eerlijk gezegd weinig voor en weet ook niet te boeien en het eerste uur daarbij is ook nog eens zeer saai, traag en langdradig en de opening met de krijsende kinderen die steeds roepen "kill, kill, kill" (vanwege het spel wat ze aan het spelen zijn), was zelfs tenenkromend slecht en dat tot het irritante af. Ik had toen eigenlijk gelijk de film moeten afzetten, maar ik was helaas zo dom om toch verder te gaan kijken. Na circa één uur wordt het verhaal gelukkig wat vermakelijker en begint eindelijk ook de wraak van de persoon die dan één voor één de kinderen van destijds begint te vermoorden. Nadat door verwisseling van iemand (zou het laatste slachtoffer moeten worden van de wraak) de verkeerde persoon wordt vermoord (beter gezegd onthoofd), wordt eindelijk duidelijk wie er achter de moorden zit en dat was niet bepaald verrassend (het was namelijk de broer van Robin Anne Hammond, te weten Alex Hammond) en eerlijk gezegd zelfs flauw.

Visueel gezien stelt het eigenlijk ook allemaal weinig voor, maar de jaren 80 spatten wel weer lekker van het scherm af d.m.v. busjes, draaischijftelefoons met irritant rinkel geluid en discodansen. Ook valt er wat bloot te bewonderen in de vorm van een blote kont (wordt getoond aan de ietwat achterlijke conciërge Mr. Sykes) van Pita Oliver (in de rol van Vicki, die verder eigenlijk geen rol heeft in het verhaal) en de borstjes van Mary Beth Rubens (in de rol van Kelly Lynch, die destijds één van de vier kinderen was). M.b.t. de laatste had ik liever de borsten gezien van Jamie Lee Curtis (in de rol van Kim Hammond, die de zus is van Robin Anne Hammond), er was wel enige vorm van inkijk op haar borsten in de kleedkamer na het sporten, of van Anne-Marie Martin (in de rol van Wendy Richards, die destijds ook één van de kinderen was), die ik wel een mooie verschijning vond. De gehele cast speelt overigens slecht en dat is helaas ook van toepassing op Jamie Lee Curtis en Leslie Nielsen (in de korte rol van vader Hammond, die tevens de directeur is van de school).

Al met al een hele matige Horror film, die nauwelijks weet te vermaken en al zeker niet weet te boeien (laat staan dat het ergens spannend wordt). Mijn advies is dan ook om deze film niet te bekijken.

avatar van wendyvortex
Deze slasher doet er wel erg lang over om in aktie te komen. Eigenlijk zijn we alle interesse al kwijt als er nog eens een beetje wat gebeurt. Leuke jaren 80 highschool omgeving en Jamie Lee Curtis zijn misschien nog positieve punten. Verder volledig overbodig.

Een leuke film.heb hem net gezien en moet zeggen hij was vermakelijk.maar er zijn betere slashers.de cast deed het prima.vreemd om leslie nielsen te zien in een serieuse rol,maar hij kan dat wel vind ik.zat ook wel een redelijk goed verhaal in.net voor het eind had ik al wel door wie de moordernaar was.maar wel goed bedacht.ja een prima film.

avatar van Friday the 13 th
Na 10 jaar nog eens herzien en is in waarde voor mij gestegen. Het duurt echt te lang eer dat de eerste dode valt, pas na 60 minuten.... Maar Jamie Lee Curtis en haar disco dans scene, de old skool muziek en de spannende en lange chase scène van Wendy zorgen ervoor dat dit obscure horrorwerkje net boven het gemiddelde uitsteekt.

avatar van rebelkush
Vanwege slechte cijfers op IMDB en dit site Prom Night altijd geskipped, onterecht afteraf.
Dit film heeft een beter verhaal dan bijvoorbeeld Halloween of Friday the 13th maar heeft helaas ook zijn minpunten.
Aangezien het een slasher film is duurt het helaas iets te lang voordat er iets gebeurd net zoals de acteerprestaties van sommige acteurs, maar dat ben ik wel gewend van de jaren 80 slasher.
Heel erg vreemd en apart om Leslie Nielsen in dit film te zien, Curtis doet het aardig.
Haalt never nooit het niveau van Halloween maar kan zich in mijn ogen wel meten met bijvoorbeeld Friday the 13th.