Skate Kitchen (2018)

geregisseerd door Crystal Moselle
met Rachelle Vinberg, Dede Lovelace en Jaden Smith

De introverte 18-jarige skateboarder Camille woont op Long Island met haar alleenstaande moeder. Na een blessure belooft ze haar moeder te stoppen met skateboarden, maar de drang om te skaten is te sterk. Op Instagram ontdekt ze 'The Skate Kitchen', een subcultuur van meisjes wiens levens draaien rond skaten. Ze besluit hen op te zoeken. De sexy en onstuimige meisjes uit de grote stad nemen de naïeve Camille al snel op in hun groep. Al snel maakt ze deel uit van stuntvideo's en stellen ze haar bloot aan een losbandig leven dat ze nog nooit heeft meegemaakt.

avatar van John Milton
Fijne film.

Coming of age met vleugje Andrea Arnold? Ik weet het niet, Moselle is anders genoeg en heeft tegelijkertijd nog net niet dat betoverende van American Honey, al moest ik er bij bepaalde scènes wel aan denken. Wat mij betreft een mooie sprong vooruit ten opzichte van haar succesvolle debuut The Wolfpack (2015), dat ik een maandje terug voor het eerst eindelijjk zag.

Qua script is het misschien niet zo baanbrekend, maar het gevoel en de vrijheid die ze erin weten te leggen lieten mij dat direct vergeten. Mooi geschoten ook.

Tweede goede skate film die ik zie dit jaar, na het indrukwekkende Minding the Gap (2018). Rachelle Vinberg draagt de film met gemak, leuke meid ook.

avatar van McSavah
Ik doe er nog een halfje bij wegens de hoge gunfactor (een nietszeggend vaag begrip om mijn cijfer-uitdeel-onkunde te verhullen).

Fijn om een film met conflicten te zien (die weliswaar aan de voorspelbare en geforceerde kant zijn), maar zonder oordeel en cynisme. Neem alleen al hoe het de verbindende sociale kant van sociale media laat zien. De enige negatieve uiting is louter een voortzetting van een bestaand (straat)conflict. Moselle zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt bij Camille en haar vrienden te (willen) zijn. Camille is een beperkt en tegelijk sterk uitgewerkt personage. Daarmee bedoel ik dat veel wordt weggelaten, voornamelijk op het gebied van haar verleden (school en vrienden?) en haar toekomst (nergens krijg je een idee van hoe ze hierover denkt). Het is zomer(vakantie) en waarschijnlijk heeft ze haar high school diploma behaald (ze is net achttien geworden). Haar personage wordt in het nu echter enorm invoelbaar; haar gevoelens, identiteit, seksualiteit. In dat opzicht vergelijkbaar met jaargenoten als Eighth Grade en Madeline's Madeline. Vooral Camille's thuissituatie met gescheiden ouders (eigenlijk het enige wat we over haar verleden via een gesprek met vriendin Janay krijgen te weten) wordt mooi verbonden met conflicterende (schuld)gevoelens en de worsteling met haar zelfbeeld en identiteit. Ik denk dat de keuze van Moselle en de andere scriptschrijvers om verleden en toekomst vrijwel geheel uit te sluiten bijdraagt aan het zo puur mogelijk neerzetten van de belevingswereld van Camille.

De gebezigde taal en gedragen mode zorgen ook voor een mooi tijdsdocument van een hippe jeugd(sub)cultuur, die ik waardeer, maar helaas nooit zelf deel van ben geweest of zal worden. Wat ik eerder las over de spontane ontstaansgeschiedenis en authentieke aanpak van dit project is zeker in de uitwerking te zien. Met Nico Leunen achter de montagetafel wordt de intuïtieve cinematografie bovendien voorzien van een fluïde dromerige sfeer die niettemin gegrond blijft in naturel realisme. De soundtrack is voortreffelijk, zowel de reeds bestaande nummers als de voor de film gecomponeerde muziek. Het zorgt voor momenten van beroering en euforie.

De magie van een American Honey heeft Skate Kitchen inderdaad niet, maar toch wel die van een Beach Rats of die van de zojuist aangehaalde vergelijkingen.

avatar van John Milton
Goed verwoord, compleet mee eens.

avatar van danuz
Het is gewoon top om soms weer zo'n juweeltje te zien die je tegelijkertijd melancholisch stemt over je eigen 'verloren' jeugd en een euforisch gevoel geeft over de bubbel waarin deze Kids (pun intended) hun wereld beleven. Dan vergeef je Moselle de soms net iets te geforceerde conflictsituaties makkelijk.

Uitstekende film over een tienermeisje die het liefst met haar nieuwe vriendinnen in het park skate. De film heeft niet echt een verhaal, maar is wel een oprecht overkomend portret (de eerste helft is in dat opzicht ook het beste). De skate-scenes zijn goed in beeld gebracht en de film heeft vooral een heerlijke, onbezonnen sfeer en een fijne soundtrack. De jeugdige cast komt heel naturel over.

Wat veel skate films de laatste tijd

Hoewel ik vermoedelijk niet tot de doelgroep hoor, vind ik dit toch een mooie film over volwassen worden. Vaak gaat dat van au, zoals deze film met zijn inkijkje in de authentiek ogende jongerencultuur laat zien.
In eerdere commentaren wordt verwezen naar American Honey (2016). Ik kan daarin meegaan, al ontbreekt wel een beetje de magie van die film, zoals McSavah terecht opmerkt.