Soom (2007)

Alternatieve titel: Breath

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Chen Chang, Ji-a Park en Jung-woo Ha

Als Yeon er op een dag achter komt dat haar man vreemdgaat, besluit ze de ter dood veroordeelde Jin op te zoeken, een man die al meerdere malen op het nieuws is verschenen vanwege zijn zelfmoordpogingen. Door de bezoeken van Yeon groeit er een sterke band tussen de twee. Wanneer Yeon's man dit in de gaten krijgt, verbiedt hij haar nog naar de gevangenis te gaan.

avatar van LimeLou
filmsz schreef:
Mijn 5e ki-duk onderhand, maar ik kan zijn films wel waarderen, vooral de stilte in de films en de manier van filmen. Er wordt amper gesproken maar toch wordt zoveel duidelijk en daarnaast is er veel ruimte voor eigen invulling. Zo ook voor deze film al viel hij wel een soort van in herhaling. Maar, Onderhond of iemand anders, kennen jullie regisseurs die soortgelijke films maken die aan te raden zijn of andere aziatische regisseurs waarvan je zegt bekijk dat eens (buiten de vele vecht films uit deze regione). Zoals ik zei, deze films bevallen me wel maar weet niet zelf niet echt waar ik moet zoeken voor meer van dit soort films..

Hirokazu Koreeda is een regisseur om in de gaten te houden

avatar van Black Math
Probeer ook Dolls eens, zou ik zeggen.

avatar van jikamajoja
Prachtige Kim Ki-Duk film. Heb ze bijna allemaal gezien, en deze is ook weeral schitterend !
De algemene sfeer is drukkend, maar wordt verlucht met een briesje prettig droge humor die de absurde situaties uitademen. Liefde is bij Kim Ki-Duk altijd overheersend, verslindend en verstikkend en daar hou ik wel van.

avatar van SaNDuTjE
Een paar K-Duk films nu gezien en vond deze wat betreft verhaal het minst, maar visueel wederom erg mooi met mooie gekleurde, abstracte shots.

Het verhaal brengt niets nieuws en kent geen verrassende elementen (met uitzondering van de scenes in de cel) wat de focus meer op de beide hoofdrolspelers legt. Deze zetten beiden een prima rol neer als gevangenen in hun eigen wereld. De dood heeft voor beide een belangrijke betekenis wat zich uit in een mooi en ontroerend einde.

Alles oogt mooi, de rollen zijn goed maar toch weet de film me niet genoeg te pakken.

avatar van Djumbo
Weer een prachtige film van Kim Ki-duk. Sober verhaal, op het begin toont het een simpel, eenvoudig verhaal, maar hoe verder de film vordert, hoe meer je het gevoel krijgt dat er meer achterzit. Dat de beelden maar het topje zijn van een ijsberg; krijg je het vermoeden dat er nog een heel deel niet uitgesproken werd. Welke diepere betekenis je kan geven blijft onuitgesproken, maar de film grijpt je wel naar de keel. Prachtige beelden en heel knappe vertolking.

AddictedToMovies
Reinbo schreef:
Ki-Duk valt in herhaling. Het seizoenen thema, de gevangenis, de zwijgzame types, ik ken ze inmiddels wel. De film heeft absoluut een paar aardige absurdistische scenes, maar als geheel voelt het gewoon te weinig orgineel aan.

Eens met Reinbo. Had de hele tijd een beetje ´been there, done that´ gevoel en dat terwijl ik maar twee films eerder had gezien vak Kim Ki-Duk, die beiden veel meer impact maken dan deze film. Desondanks zit er best wel aardige stukken in en blijft het een zeer interessant filmmaker, ook op (audio)visueel gebied.

avatar van Fryce
Ik vond deze iets minder plezierig om naar te kijken. Iets te langdradig. Desondanks wel mooi neergezet.

avatar van Gish
Tamelijk onzinnige film, doet het vast erg goed op filmfestivals, maar het verhaal slaat de plank in alle opzichten mis. Leuk bedacht allemaal om die cel steeds te behangen met strandtafereeltjes en kleurige bloemen, maar het slaat werkelijk nergens op. Intellectueel geneuzel van de bovenste plank. En dan al die saaie scenes in die gedeelde cel. Slecht geregisseerd en vooral slecht geacteerd, het leek wel toneel en geen film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij deze Ki-duk moest ik er toch even inkomen, maar eens de film bezig is ben je zo mee in het sprookje van de regisseur. Hij blijft toch maar steeds verbazen met een simplisme. Weinig dialoog, behalve als het moet. Dit verhaal is vrij eng qua locaties, en dat zorgt wel voor mooie intieme beelden, maar minder visueel. De ontvangkamer van de gevangene is daarbij gelukkig een uitzondering.

De film is mooi, dat mag gezegd worden. Maar kan nergens overdonderen zoals pakweg Bin-jip of Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom die je meer omver blazen. De acteurs zijn niet slecht, maar geven toch niet altijd alles denk ik.

Tot nu toe kan ik de films van de regisseur een hoge score geven en ik denk dat ze bij een herziening nog meer kunnen krijgen omdat ik dan sneller in de sfeer kan geraken. Zeker films die een herkijkbeurt verdienen. (maar nog niet direct)

avatar van Waackx
Vaag, heel erg ongeloofwaardig en totaal niks boeiends aan.

Ik begin Kim Ki-Duk zo zoetjes aan toch wel een te erg overgewaardeerde regisseur te vinden.
De verhaaltjes zijn toch allemaal wel erg simplistisch, al is deze wel toegankelijker en vooral minder saai. Maar fouten als een auto die in de ene scene veel sneeuw op de motorkap heeft en dan weer niet en dan weer wel, mogen toch echt niet voorkomen als je jezelf serieus wil nemen.

avatar van soom
Ik heb er 5 jaar over gedaan om 'm te bekijken. Zo'n beetje althans. Ik schreef in elk geval al een nutteloos berichtje in 2007, en ik heb 'm jarenlang op de planken laten liggen. Het scheelt in elk geval wel dat ik zowat alles van m'n collectie heb verkocht, want ik zou er nog zeker 99 jaar over gedaan hebben om 'm te zien. Ook Soom zou verkocht gaan worden, net als Youth in Revolt, maar op de valreep dus toch nog gezien.

Adembenemende cinema. Krachtig, mooi, lieflijk, schitterend. Contrasten met Europa zijn pijnlijk duidelijk op momenten. Hier kunnen ze je aanklagen als je hen zo zou behandelen zoals in de film wordt getoond. De schoonheid van alles doordrenkt in de mooiste beelden denkbaar, het is zo fijn, zo stil te kunnen zijn. Nog steeds zonder woorden schept Ki-duk nog steeds de sfeer die ik zo magistraal vond in Spring-Spring. Het Koreaanse bloed dat nog altijd door mijn aderen stroomt, laat me beseffen dat ik trots mag zijn op wat ik ben, en trots ben ik, wat ik ook ben. Aan de buitenkant ben ik buitenlands, maar ik voel me echt zo blank als wat. En toch voel ik me op een vreemde manier verbonden met mijn geboorteland, helemaal door een pareltje als dit. Soom heeft me betoverd en omvergeschopt.

avatar van motoko303
In de afgelopen jaren heb ik al aardig wat films van Kim Ki-Duk gezien en ik heb nog geen tegenvaller van deze man mogen meemaken. Soom is dan wel niet het meest indrukwekkende werk uit Ki-Duk's oeuvre, maar als je te maken heb met een regisseur van zijn kaliber wil dat absoluut niet zeggen dat we hier met een slechte film te maken hebben.

De formule die hier gebruikt wordt is verre van nieuw. Degenen die The Isle, Bad Guy of 3-Iron gezien hebben is weten wel waar ik over praat. Maar ondanks dat blijft de uitwerking er van altijd bijzonder op een manier zoals alleen Kim Ki-Duk dat kan. Al zijn films bevatten intrigerende personages die zowel teder en liefdevol zijn, maar anderzijds ook kil, emotieloos en hard.

Camerawerk is goed, misschien niet zo ambitieus als in Spring..., maar ik heb genoeg sterke shots kunnen ontdekken. Muzikaal gezien was Soom zeker wel bijzonder. Niet zozeer de muziek op de achtergrond, maar meer de stukken die gezongen werden door de vrouw aan het begin van elke seizoenswisseling. Tijdens deze scènes verscheen er elke keer een glimlach op mijn gezicht, wat ik niet had verwacht van een film met deze thematiek.

Toch had ik het gevoel dat er een stukje magie mistte aan deze film, wat ik wel bij andere films van Kim Ki-Duk had. Ik kan niet goed uit leggen hoe dat nou komt, maar dat was gewoon het gevoel dat bij mij opkwam na afloop. Neemt niet weg dat Soom van mij 3.5* krijgt, een cijfer waar nog wel een half puntje groei in kan zitten.

avatar van Banjo
Een mooie film die alle tijd er voor neemt..
er zit van alles in deze film liefde, de dood, vertrouwen, verlangen, om begrip
de kilheid van opgesloten zitten. het had nog wat krachtiger gekunt maar dit was een goede poging.

3 1/2 ster

vond het maar niks.

avatar van Ferdydurke
Gave, fraai gestileerde, poëtische impressie van een huwelijk in doodsnood, mooi verbonden met een terdoodveroordeelde die zijn gezin heeft uitgemoord.

Geen woord en geen beeld teveel in deze film. Narratief echt heel sterk vormgegeven, op het ritme van de seizoenen, met betoverende optredens van de vrouw, die met haar toenadering tot de gevangene haar relatie ten grave lijkt te dragen, maar uiteindelijk deze juist op een tamelijk effectieve manier uit het slop lijkt te trekken.

Hoe kun je overtuigend uitdrukken wat de waarde is van de liefde, de liefde die sterk is als de dood, en die ook kan omslaan in (zelf-)vernietiging? Kim-Ki-Duk, de regisseur met zijn camera, en zijn personage, de maakster van beelden, komen een heel eind.

Enigszins verrast bemerkte ik achteraf dat ik al drie films van deze regisseur in de kast heb staan (waarvan twee in één doosje, toegegeven). Die moet ik dan maar eens gaan herzien, want dit is een heel goede film.

Soulfood voor geliefden in crisis.

N.B.:
Volgens mij is het nummer van de gevangene één hoger dan het getal op de nummerplaat. Hmmm.. Maar dat kan kloppen, want het gezin van de gevangene telde ook één dochtertje meer! Ook weer opgelost!

avatar van Billy-Pilgrim
AddictedToMovies schreef:

Sluit ik mij bij aan. Dit is mijn zesde Ki-Duk Kim en samen met Coast Guard de minste. Het voelde allemaal iets te vertrouwd aan. Kon me nergens verassen. Wel weer een mooie film en de nadruk op stilte kan ik erg waarderen bij deze regisseur. De scenes van het 5 minuten bezoek zijn de spil van de film en de beste momenten, daaromheen kabbelt het maar wat voort.

avatar van Hansjepansje
Mijn tweede Ki-duk, en weer onder de indruk.

Erg interessant plot, dat draait om liefde en relaties in al z'n mogelijke vormen. Er is de relatie tussen Yeon en haar man, een relatie die op de klippen dreigt te lopen. In haar wanhoop besluit Yeon Jin op te zoeken, haar ex-man die in een gevangenis zit te wachten op z'n komende executie. Een van de celgenoten van Jin is dan weer hopeloos verliefd op hem, maar vindt geen woorden om hiermee om te gaan. Complexe verhoudingen die met een minimum aan dialoog toch allemaal voldoende worden uitgewerkt.

Grote kracht van de film is het gebruik van stilte. Waar andere films vaak gebruik maken van dialoog om emoties aan de kijker duidelijk te maken (en dan nog vaak, naar mijn idee, falen), lukt het Ki-duk via stilte. Yeon die elke vraag van haar man gewoon in de lucht laat hangen zonder erop in te gaan, hartverscheurend pijnlijk.

Mooi drama, luchtige en grappige muzikale intermezzo's, sterk acteerwerk. Alweer zin in de volgende Ki-duk. 4*

Ps. Leuke cameo van Ki-duk zelf trouwens. Ook even een grijns toen.

Absoluut kundig filmmaker die Ki-duk-Kim. 6 films van hem gezien en allemaal zijn ze wel de moeite waard, soms zelfs prachtig. Hij heeft een redelijk uniek oeuvre zo langzaam aan.

Vind Soom wel wat achterblijven bij zijn beste werk, maar er zitten mooie scenes in. Eigenlijk is alles dat binnen de muren van de gevangenis gebeurt (bijzonder) de moeite waard, alles daarbuiten meteen een stuk minder. De bezoeken waren geestig (hoewel we de parallel met de seizoenen nu wel kennen) en best mooi en alles binnen de cel (lijkt me sterk trouwens dat je als doodveroordeelde met 3 anderen opgehokt zit in een meubelloze kamer, of zou de regisseur hier andere bedoelingen mee hebben?) vond ik vaak juist ook heel geestig. Wat een vervelend stel was dat, die medegevangenen.

Effectief filmpje. Soms doet het zwijgen wat schreeuwerig aan (geforceerd, niet echt, gekunsteld), maar vaker is het juist verfrissend. Een mooi statement tegen nutteloze dialogen. Dat dubbele gevoel, dat zeker meer neigt naar het positieve dan dat het een probleem is, geldt ook wel voor zijn dubbele bodems en symboliek. Ik geloof hem niet altijd helemaal, maar meestal wel.

3,5 sterren.

avatar van Ferdydurke
mister blonde schreef:

Mochizuki Rokuro schreef:
De vier gevangenen waren één en dezelfde gevangene.

Ik heb ook de neiging om het in die richting te zoeken. Kim's films draaien vaak om sterke emoties als liefde, begeerte, jaloezie en wraak, zaken die mensen uit hun evenwicht kunnen brengen. Het zijn nooit volledig rechtijnige, realistische vertellingen; ze zitten vaak vol met beelden die eerder een subjectieve mentale toestand lijken uit te drukken, dan een reële situatie.

Je zou kunnen zeggen dat de film als geheel een subjectief beeld is van de vrouw die reageert op de ontrouw van haar man, dat in haar geest de terdoodveroordeelde en haar man één en dezelfde zijn, en dat de gevangenen tezamen een beeld vormen van de - mede door het optreden van de vrouw - in zichzelf verdeelde geest van de terdoodveroordeelde, waarin liefde en wil tot destructie met elkaar in gevecht zijn. En dat innerlijke gevecht heeft eerder kennelijk geleid tot het uitmoorden van zijn gezin.

avatar van ZenZin
Wat er in mooie beelden gefilmd te zien is : een stelletje mafketels in een gevangenis en een contactgestoord getrouwd stel stel waarvan de vrouw één van de gevangenen gaat bezoeken, waarom mag Joost weten. Ze verrast hem met leuk wisselend behang en weliswaar slecht gezongen en onbenullige maar juist daarom leuke liedjes.
Vanuit een soort positieve discriminatie - het doet artistiek aan en het komt van ver- zou je dit positief kunnen benaderen en kan je van alles verzinnen om er een of andere betekenis en waarde aan te geven. Een echte film voor de gevorderde doe-het-zelver dus !

avatar van Black Math
Herzien. De vorige keer was net iets meer dan vier jaar geleden, en ik ben zeker het één en ander vergeten. Met name het einde herinner ik me anders.

Nog steeds een mooie film die het vooral moet hebben van de bijzonder personages. Veel vraagtekens. Waarom maakt de vrouw deze keuzes? Waarom laat de gevangenisdirecteur het allemaal toe? Wat is de relatie tussen de gevangenen onderling? Het levert veel verwondering op. Ondertussen proef je wel dat er tussen alle personages een bepaalde genegenheid leeft, wat het extra bijzonder maakt.

De vorige keer heb ik deze film 4,5* gegeven, maar daar sta ik niet langer achter. Daar vind ik de film visueel toch te karig voor. Voor mijn gevoel is een waardering tussen 3,5* en 4* meer op z'n plaats. Vanwege de uniciteit van een dergelijke film ga ik toch voor het laatste.

Na het matiger en übercheesy 'The Bow' vond ik dit weer een sterke film van Ki-Duk, met van die tumultueuze Aziatische emoties, bijzondere scenes en prachtige beelden. Erg van genoten in de bios destijds. Moet hoognodig in de aanschaf.

avatar van depri83
Het kan aan mij liggen en mijn stemmen voor 'Bin-Jip' en 'Spring, Summer' zijn alweer van even geleden en de details staan me niet helemaal meer bij maar van die films heb ik toch echt genoten. Behoorlijk realistisch en weinig overacting.

Maar net als met 'The Bow' kan ik ook met deze Ki-Duk helemaal niks. Symboliek oké, maar van de homo-erotische celervaringen tot de voyeuristische gevangenisdirecteur ging me dit qua geloofwaardigheid toch echt ver boven de pet.

Een surrealistisch, deprimerend, maar vooral saai (familie)drama, dat een soort déjà vu gevoel op moest wekken. maar geen moment pakkend werd. Het scenario was volkomen absurd en ongeloofwaardig en barstte ook nog eens van de logistieke fouten. De beelden uit de bezoekersruimte werden getoond door de ogen van een voyeuristische gevangenisdirecteur. De cast speelde, zeker voor Koreaanse begrippen, bijzonder matig.

avatar van Donkerwoud
Een gedesillusioneerde huisvrouw en een terdoodveroordeelde willen ontsnappen aan de psychische gevangenschap waarin zij verkeren. Hun seksuele liaison is een verzet tegen de onderdrukkende machten (instituut huwelijk, gevangenisbestaan) die hun persoonlijke vrijheid in de weg zitten.Kim Ki-duk is zoals altijd een meester in het woordeloze, in de rauwe emotie van het moment. Dialogen zijn spaarzaam. Locaties zijn beperkt tot enkele claustrofobische sets. Van veel handelingen wordt het waarom in het onwisse gelaten. Waarom zit de gevangenisdirecteur mee te kijken naar het intieme samenzijn tussen de overspelige moeder en de veroordeelde gevangene? Waarom werpen deze twee eenzame zielen zich in elkaars armen om de loutering te vinden die zij in hun alledaagse leven ontzegd wordt? Het mysterieuze maakt het tot een absurdistische, kafkaëske prent waarbij je waarschijnlijkheid en realisme moet vergeten. Een bloedmooie parabel over de liefde als een gepassioneerde wurggreep.

avatar van sinterklaas
Weer een zeer prima film van Kim Ki Duk...

Wel een beetje het softe variant als je het met zijn andere films vergelijkt... Al dan niet minder bizar en absurdistisch. Dat Ki Duk een rare fantasie heeft is me al duidelijk. En waarover nu weer? Een vrouw die een groeiende interesse krijgt voor een ter dood veroordeelde man... Deze had zojuist een tweede zelfmoordpoging ondergaan en nadat hij weer uit het ziekenhuis is ontslagen besluit de vrouw hem op te zoeken in de cel. De man is echter door zijn poging wel zijn stem kwijt. De vrouw lijkt eerst slechts voor oogcontact te komen maar vervolgens.... die toneeloptredes van haar en de hele decoratie die ze in de bezoekkamer heeft geplakt zijn grandioos. De bewaking is ook opmerkelijk: In eerste instantie erg zachtzinnig voor mensen die zware criminelen in de gaten moeten houden, met als klap op de vuurpijl die camerabewaking die de voorstellingen van de vrouw observeert... en dan plotseling moet de knuppel even getrokken worden en bruut geweld gebruikt worden als ze niet worden gehoorzaamd. Ook die echtgenoot was erg opmerkelijk. Met als toppunt die sneeuwscene met het hele gezinnetje... na dit alles...

Die toneelstukjes leken overigens een knipoog te zijn naar Ki Duk's eerdere Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring.

Ja, heb weer genoten van deze Ki Duk-prent. De meester van saaie lege films die je weten te bewonderen.

avatar van mjk87
Een dag later nog steeds geen idee waar dit precies over ging (al kan je er genoeg over zeggen of van vinden) maar dat maakt niks uit. Ik vond dit meestentijds een hele mooie film. En gewoon net wat anders dan andere films. Vaak heel stil zonder enig geluid (zelfs nauwelijks omgevingsgeluid) en in haar soberheid erg fraai en sfeervol geschoten. Ji-a Park is geweldig, vooral als ze gaat zingen en helemaal sprankelt. En de humor is van een absurdisme dat precies goed valt voor mij (en soms ook niet, maar vooruit), vooral aan het eind zit een geweldige cut, van twee seksende mensen naar een dochtertje dat een sneeuwpop maakt. Dat is gewoon humor. De film is kort en dat past uitstekend, deze is geen minuut te lang of te kort. En ondertussen wordt heel knap zonder veel woorden nog een relatie geschetst ook. 4,0*.

Om wraak te nemen op haar overspelige man en om hem te vernederen begint een huisvrouw een onwaarschijnlijke relatie met een ter dood veroordeelde gevangene, die na een paar zelfmoordpogingen niet meer kan praten.
In vergelijking met andere producties van Ki-duk Kim een tedere film. Mooi hoe veelzeggende stiltemomenten —als blikken konden doden!— en de vrolijke, kleurrijke ontmoetingen in de gevangenis sterk met elkaar contrasteren. Niet Kim's beste naar mijn mening, maar wel een aandoenlijke, sfeerrijke film.