• 10.585 nieuwsartikelen

Met onder meer: Tracy Edwards, Jo Gooding en Nancy Harris

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 9 juli 2020

Plot Maiden

"They were told no because they were women. This is the true story that proved everyone wrong."

Na de plotselinge dood van haar vader ontspoort het leven van Tracy Edwards waardoor ze als 15-jarige zonder diploma en zonder enige vaardigheden op een dood spoor lijkt te komen. Dankzij een baan als kok op gecharterde jachten in Griekenland leert ze zeilen en ontstaat de droom om mee te doen aan de Whitbread Race Around The World. Wanneer ze ontdekt dat de mannelijke bemanningsleden neerkijken op vrouwen, zet ze haar zinnen op een nieuwe droom: meedoen aan deze slopende zeilrace met een volledig vrouwelijke bemanning.

avatar van MarcellaLibra

MarcellaLibra

Vandaag gekeken, erg goede biografie en heel mooi in beeld gebracht. Volgde zelf de whitbread round the world race (nu volvo ocean race) al jaren en ben ook in 1997 zelf bij de start in Southampton geweest. Veel mooie herinneringen en de sfeer werd erg goed gepakt. Aanrader.

kappeuter (crew films)

Vanaf 9 juli in de bioscoop (Periscoop Film)

scorsese

Goeie documentaire over het eerste vrouwelijke zeilteam dat meedoet met de Whitbread Round the World Race. De race speelt zich af in 1989 en daarmee toch ook wel een andere tijd. De opbouw is nogal standaard en het archiefmateriaal niet altijd van de beste kwaliteit. En ook al komen de andere vrouwen van het team aan woord, de focus ligt iets te veel op Tracy Edwards alleen. Maar de zeilrace over de wereld zelf, blijft imposant.

avatar van james_cameron

james_cameron

Eersteklas documentaire over de (destijds) 24-jarige Tracy Edwards, de allereerste schipper van een zeilboot met een volledig vrouwelijke bemanning die deelneemt aan de Whitbread Round the World Race in 1989. Het archiefmateriaal, hoewel sporadisch spectaculair, is van wisselende kwaliteit, maar de gebeurtenissen zijn zo meeslepend dat dit weinig uitmaakt. Het is sowieso een wonder dat men in dergelijke barre weersomstandigheden heeft kunnen filmen. De interviewfragmenten anno 2018 bieden mooie herinneringen en inzichten en de documentaire is niet zelden behoorlijk aangrijpend.

avatar van Richardus

Richardus

Leuk, maar nogal clichématig verhaal. Dat werkt dus altijd wel maar qua uitvoering ook niet bovengemiddeld goed of verrassend genoeg om 3.5* te halen.

avatar van Canon1967

Canon1967

Ik moet zeggen dat deze documentaire werkelijk heel goed is. Het is alsof men alle beelden effectief heeft geschoten om er x aantal jaren een film over te maken. Het stoort dan ook geen seconde dat de kwaliteit soms iets minder is. Het is soms ongelooflijk tot wat een individu in staat is. Ik had nog nooit over dergelijke race gehoord en heb ook totaal geen voeling met zeilen. Deze documentaire is aangrijpend, realistisch en heeft mij geen seconde ongeboeid gelaten.

avatar van mrklm

mrklm

Alex Holmes interviewde alle (vrouwelijke) hoofdrolspelers, alsmede de (mannelijke) journalisten en zeilers die stuk voor stuk geloofden dat Tracy Edwards en haar 100% vrouwelijke bemanning nog niet bijkans in de buurt zou komen van de aankomst van de eerste etappe in de Whitebread Race Around The World, de zwaarste, gevaarlijkste en (dus) meest prestigieuze race ter wereld, laat staan dat ze de volledige race zouden voltooien. Bovendien is er een schat aan beeldmateriaal gebruikt om ons een beeld te geven van alle fases die de bemanning van het schip 'Maiden' moesten doorlopen om hun doel te bereiken.

Het thema van vrouwen die het opnemen tegen mannelijk chauvinisme past bovendien perfect in het huidige klimaat, bovendien is Tracy (inmiddels een vijftiger) een charismatische persoonlijkheid die op levendige wijze kan terugkijken op een reis die het leven van alle betrokkenen compleet heeft veranderd.

Een gouden formule dus en Holmes is verstandig genoeg om het verhaal zonder al teveel opsmuk te vertellen. En met de triomfantelijke, maar nooit aanmatigende muziek van Rob Manning en Samuel Sim, moet je van goeden huize komen om geen brok in de keel te krijgen of een traan weg te pinken bij het zien van dit inspirerende, indrukwekkende relaas van een jonge vrouw die haar grote droom, tegen beter weten in, probeerde waar te maken