Maiden (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Alex Holmes
met Tracy Edwards

"Maiden" is het verhaal van Tracy Edwards, een 24-jarige kokkin op charterboten. Ze wordt de allereerste schipper van een zeilboot met een volledig vrouwelijke bemanning die deelneemt aan de "Whitbread Round the World Race" in 1989. Tracy's droom wordt van alle kanten bekritiseerd: haar mannelijke concurrenten denken dat een volledig vrouwelijke ploeg het nooit zal redden, de chauvinistische zeilers sluiten weddenschappen af op haar falen, en potentiële sponsors verwerpen haar, uit angst dat ze zal sterven op zee. Met de steun van haar opmerkelijke bemanning wil ze de sport choqueren en bewijzen dat vrouwen gelijk zijn aan mannen.

• Vanaf 9 juli in de bioscoop

Goeie documentaire over het eerste vrouwelijke zeilteam dat meedoet met de Whitbread Round the World Race. De race speelt zich af in 1989 en daarmee toch ook wel een andere tijd. De opbouw is nogal standaard en het archiefmateriaal niet altijd van de beste kwaliteit. En ook al komen de andere vrouwen van het team aan woord, de focus ligt iets te veel op Tracy Edwards alleen. Maar de zeilrace over de wereld zelf, blijft imposant.

avatar van james_cameron
Eersteklas documentaire over de (destijds) 24-jarige Tracy Edwards, de allereerste schipper van een zeilboot met een volledig vrouwelijke bemanning die deelneemt aan de Whitbread Round the World Race in 1989. Het archiefmateriaal, hoewel sporadisch spectaculair, is van wisselende kwaliteit, maar de gebeurtenissen zijn zo meeslepend dat dit weinig uitmaakt. Het is sowieso een wonder dat men in dergelijke barre weersomstandigheden heeft kunnen filmen. De interviewfragmenten anno 2018 bieden mooie herinneringen en inzichten en de documentaire is niet zelden behoorlijk aangrijpend.