ad

Genre: Thriller

Geregisseerd door: Aneesh Chaganty

Met onder meer: Sarah Paulson, Kiera Allen en Pat Healy

Over Run

"You can't escape a mother's love."

Diane Sherman is een vrouw die haar gehandicapte dochter Chloe zelfstandig heeft opgevoed. Echter heeft ze ervoor gezorgd dat haar dochter in totaal isolement is opgevoed en daarbij volledig afgesloten was van de buitenwereld. Vervolgens komt Chloe tot de ontdekking dat haar moeder een duister geheim voor haar verborgen heeft.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Security Guard (Corrections)

Security Guard (Hospital)

avatar van Collins

Collins

De film begint heel sympathiek en introduceert een goedhartige alleenstaande moeder en haar opgroeiende dochter. Dat de dochter gehandicapt is en afhankelijk van de moederlijke zorg, maakt de uitgangssituatie zelfs nog een tikje sympathieker. Wat al snel gaat knagen is de obsessieve drang van de moeder om haar dochter heel fanatiek binnen haar invloedsfeer te houden. De dochter leeft in een verstikkende gouden kooi. De sympathieke eerste indruk maakt al snel plaats voor twijfel, onrust en ongemak. Spannend.

De meeste scènes spelen zich in de gezamenlijke woning af. De meeste scènes doen het met de twee hoofdpersonages. Dat voelt benauwend. Goed acteerwerk van moeder Sarah Paulson en dochter Kiera Allen, die beide weinig speelveld hebben maar er goed in slagen hun personages te voorzien van vleugjes wanhoop, angst en paniek. Naast de gelimiteerde setting, helpt hun bezielende spel bij de totstandkoming van een nare claustrofobische sfeer.

Prima sfeertje dus. Het verhaal is echter wel enigszins voorspelbaar. Ik had meerdere keren inhoudelijke associaties met Misery (1990). Het goede camerawerk leidt gelukkig af van teveel geassocieer. De camera haalt het maximale uit de benauwende setting, vindt steeds weer pakkende perspectieven om het spanningsniveau op peil te houden en behoedt de kijker voor teveel herinnering aan gebaande paden.

Kiera Allen heeft in Run haar filmdebuut. Zij speelt de gehandicapte dochter authentiek. En dat is geen wonder. Na afloop las ik dat Allen sinds zes jaar in een rolstoel zit. Logisch dus, dat zij in de film zo overtuigend met een rolstoel in de weer is.

Run is een prima thriller. Het verhaal is niet heel opzienbarend en zelfs nogal voorspelbaar. Goed acteerwerk en goed camerawerk doen je dat vaak vergeten. Dat is knap.

Mooi einde haha.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Een echte film voor American Horror Queen Sarah Poulsen, beetje voorspelbaar, maar met een tof einde.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Prima thriller met een goeie spanning opbouw !

avatar van Noodless

Noodless

Goed opgebouwd verhaal rond het Munchausen syndroom waarbij de spanningskracht voortdurend wordt opgevoerd naar de uiteindelijke climax die misschien wel een beetje geforceerd overkomt. Maar de film weet de hele tijd wel te boeien en dit is vooral te danken aan de geleidelijke spanningsopbouw en vooral het uitstekend acteerwerk van beide hoofdrolspelers. Het slot kent ook een toffe twist. 7/10

avatar van wibro

wibro

Een van de betere thrillers die ik de laatste tijd gezien heb en dat vooral vanwege de zeer goede spanningsopbouw. Ik heb vanaf het begin in spanning gezeten, ook vanwege de plotinhoud dat verraadde dat de film de nodige verrassing in petto had. Geen al te voorspelbaar einde dus. Ik heb me in ieder geval geen minuut verveeld. Verder goed acteerwerk van beide dames.

avatar van Antonev

Antonev

Ik ben positief verrast! Het verhaal sprak me niet echt aan, maar bij gebrek aan alternatieven toch maar opgezet.

In tegenstelling tot veel andere suspense thrillers ontbrandt deze behoorlijk snel. Weinig introductie en weinig uitdieping vooraf. Vooral weinig onnodig geklets.

Zodra het eerste bommetje is gedropt, volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. De film werkt dan in hoog tempo naar het plot en het einde toe. Je weet al vrij vlot welke kant het op zal gaan, maar dat deert niet. Het laatste puzzelstukje kun je namelijk nog niet leggen

Omdat de film zo eenvoudig is opgebouwd, vond ik het persoonlijk ook best wel realistisch. Ik had op meerdere punten in de film zoiets van, ja dit zou eigenlijk best wel echt kunnen gebeuren. In Amerika zijn wel gekkere dingen gebeurd.

De twee dames vullen de hoofdrollen knap en geloofwaardig in. Van Paulson wisten we al dat het een prima actrice is, maar van Allen had ik nog nooit iets gehoord. Deze film blijkt dan ook haar debuut op het witte doek te zijn. Ik denk dat we nog veel van haar zullen horen.

Zoals gezegd een positieve verassing!

scorsese

Aardige film over een tienermeisje die in een rolstoel zit en verzorgd wordt door haar moeder. Het verloop is aan de ene kant wat voorspelbaar maar de ontknoping en finale zijn verder wel prima. De film had zeker niet langer moeten duren. Sarah Paulson doet het goed, maar ook wel wat veilig (dat geldt eigenlijk ook voor de rest van de film). Met gemak 3.0 sterren.

Update: nieuwe bioscoopreleasedatum is 29 april.

avatar van Daan258

Daan258

Prima thriller!

Persoonlijk vond ik het verhaal wel wat aan de voorspelbare kant. Je weet al heel snel hoe de vork in de steel steekt. Desalniettemin is het goed vermaak, maar dat ik momenten op het puntje van mijn stoel zat? nee dat helaas niet.

Mede door het acteerwerk van zowel Sarah Paulson als Kiera Allen deed het niveau wel wat stijgen.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

• 2043 stemmen

Goede thriller die de aandacht goed vasthoud. Uitstekend vermaak! 4.0

avatar van shrink

shrink

Wat een gave film. De moeder is natuurlijk bekend uit 'American Horror Story', maar in deze film stijgt ze boven zichzelf uit. De film begint matig, maar wordt hoe sterker hoe sterker. Het einde is gewoon fenominaal!

avatar van Jynxter

Jynxter

Vooruit, drie sterren. Al wilde ik er eerst 2,5 geven. Want al met al vind ik Run toch erg matig. Op zich wordt er grotendeels aardig geacteerd, maar nu en dan vliegen beide dames uit de bocht. En dat geldt ook voor het script dat redelijk geloofwaardig begint maar later af en toe gewoon absurd wordt. En waar de scenario schrijvers Chloe eerst nog moeite laten doen om de nodige informatie in te winnen, maken ze zich er verder in de film wel heel erg makkelijk van af. (Met een doos in plain sight, vol papieren die meteen alles haarfijn uitleggen, als dieptepunt) Daarbij komt ook nog, dat deze thriller eigenlijk nooit verrast, omdat alles vooraf vrij duidelijk getelefoneerd wordt.

Maar Run ziet er wel gewoon goed uit en is en blijft best spannend. Daarbij is het allerlaatste shot toch nog een aardige verassing. Vandaar toch net 3 sterren.

avatar van Shinobi

Shinobi

"You figured it out."

Aneesh Chaganty had mij met 'Searching' erg verrast, maar met deze film weet hij helaas geen blijvende indruk achter te laten.

De gehandicapte Chloe wordt sinds haar geboorte in zowat volledig isolement opgevoed door haar moeder. Ze kan zich slechts met haar rolstoel voortbewegen en neemt dagelijks allerlei medicijnen in om haar gezondheid te bevorderen. Op een dag blijkt er toch meer achter Chloe's situatie te schuilen...

Het geheel begint op zich lekker onheilspellend, ondanks dat de film redelijk voorspelbaar is. Desondanks is de kleinschalige aanpak zeker te waarderen. Veel gaat daarbij uit van het spel tussen Sarah Paulson en Kiera Allen. Met name de casting van Allen is uitstekend, gezien zij in het echte leven ook gehandicapt is; het voegt iets authentieks toe.

Op den duur merk je als kijker alleen wel dat men zich er iets te makkelijk vanaf wil maken. Vooral tegen het einde aan lijkt alles op een presenteerblaadje voorgeschoteld te worden, waardoor er weinig te raden overblijft. Enkele spannende scènes houden je nog enigszins bij de les.

Al met al is 'Run' een aardige thriller voor tussendoor, maar de film zal je niet lang bijblijven.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Errol Flynn

Errol Flynn

Zeer goede en realistische thriller met veel spanning, maar een min of meer voorspelbaar einde.De twee hoofdrolspeelsters zijn uitstekend.Prima om eens te zien.

Quotering:8/10

avatar van Walter S.

Walter S.

Vond het geen heel bijzondere film, best aardig, maar had wel zijn dubieuze momenten zoals Jynxter hierboven ook al meldt. Slecht is het niet, goed ook niet, 6,5 op de schaal van 1-10. zoiets.