The House That Jack Built (2018)

Denemarken / Frankrijk / Duitsland / Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Lars von Trier
met Matt Dillon, Bruno Ganz en Ed Speleers

Verenigde Staten, de jaren 70. De film volgt de uiterst intelligente Jack over een periode van 12 jaar en volgt de moorden die de ontwikkeling van Jack als een seriemoordenaar definiëren. Jack ziet elke moord als een kunstwerk op zich. Als de onvermijdelijke politie steeds dichterbij komt, neemt hij meer en meer risico in een poging zijn ultieme kunstwerk te creëren. Tegelijkertijd beleven we Jack zijn persoonlijke toestand, problemen en gedachten middels een terugkerend gesprek met de onbekende Verge.

• Vanaf donderdag 10 januari 2019 in de bioscoop

avatar van xgogax
TornadoEF5 schreef:
-"I've just walked out of Lars Von Trier premiere at Cannes 2018 because seeing children being shot and killed is not art or entertainment."

avatar van TornadoEF5

Sarcasme of... ?

Zelf maakt het voor mij niet uit. von Trier is nog niet echt een succes geweest, maar ik denk wel dat ik zowel Dogville, Antichrist als Melancholia met een verkeerde instelling ben begonnen, zeker bij die laatste. Maar ik geef eerst de prioriteit aan wat andere films. Melancholia gooi ik misschien ook nog wel eens in de herkijk, dat hij me beter bevalt, als ik het sf-element negeer (en louter als decor gebruik), net zoals bij Groundhog Day het sf-element ook irrelevant is (wat een vergelijking ook...).

avatar van xgogax
TornadoEF5 schreef:
Sarcasme of... ?
Geen sarcasme , ik meen het echt . Ik kan niet tegen kinderleed ( en dierenleed ) . Ik word alleen blij van blije kinderen .

Filmisch gezien ziet de trailer er wel fantastisch uit , maar ook erg extreem / sadistisch . Het is maar net waar je van houdt ...

avatar van TornadoEF5
xgogax schreef:

Ik denk nu wel sowieso niet dat je van de films van Von Trier vrolijk of blij zal worden, maar ik ben zelf ook erg negatief en pessimistisch ingesteld, en ik weet niet of ik dan zelf wel nood heb om me bloot te stellen aan extreme negativiteit. Dat is een beetje hetgeen wat me tegenhoudt bij zijn werken. Al zijn de meeste films die goed ontvangen worden, niet echt films waar je vrolijk van wordt.

Met dierenleed in een film heb ik ook wel een probleem, of extreme mensenleed, maar ik heb er te weinig ervaring mee om te weten waar voor mij de grens ligt. Maar ik weet zeker dat ik in het dagelijks leven echt al moeite heb om mensen te zien die bvb. een schop geven tegen hun hond. Bij film denk ik wel dat ik meestal kan zeggen: "het is maar film", wat het misschien voor mij minder schokkend maakt. Al liggen bepaalde dingen wel gevoeliger dan andere. Un chien andalou is bijvoorbeeld gewoon vies om naar te kijken. Net zoals A Clockwork Orange. Maar een zwak van mij is als mensen echt in de ogen van anderen moeten gaan zitten, en je daar naar moet kijken, bah.

avatar van fappie
Echt jammer , daar kan ik ook niet tegen !

Opzich snap ik het wel. Het is ieder zijn keus. Maar in Henry: Story of a serial killer zitten ook dat soort dingen. Ik ben er ook niet bepaald liefhebber van. Maar het is nogal onvermijdelijk als je een film over een seriemoordenaar maakt. Maar goed Von Trier is natuurlijk wel de ultieme provocateur. Lol! ;P

avatar van Seam
Hopelijk wordt het weer een extreem controversiele film. Dat zijn meestal Von Triers beste films.

10 januari 2019 !!!

avatar van de grunt
Wie anders dan Koekebakker heeft hem alweer gezien...

Echt jammer , daar kan ik ook niet tegen !

Ik ook niet, maar de scene is geniaal. Sowieso is de eerste 2/3 van de film geweldig, maar wordt verpest als Von Trier besluit uitsluitend een illustratie van Dantes Inferno te maken.

avatar van barcam
Lars Von Trier is terug met een zeer controversieel meesterwerk.
Een film over een seriemoordenaar van de seventies die zijn moorden 'kunst' vind en daarbij verwijzingen doet naar meesterwerken en iconen. Toch twee mensen bij de vertoning de cinemazaal zien verlaten die de shockerende inhoud niet meer aankonden. Denk dat Lars vooral de zinloosheid en betekenisloosheid van het menselijk leven op de aardkloot wilde aantonen. Matt Dillon draagt op een indrukwekkende wijze de film. Het laatste deel van de film is zeer onverwacht en vind dat het een meerwaarde heeft.
Niet voor gevoelige kijkers.

avatar van Shadowed
barcam schreef:
Lars Von Trier is terug met een zeer controversieel meesterwerk.
Niet voor gevoelige kijkers.

Een vraagje. Waar heb je deze film gezien?

avatar van Psycho-M
Wat duurt het belachelijk lang voordat we deze film in de bios kunnen gaan bekijken.
Een nieuwe Lars von Trier heeft altijd wel mijn aandacht.
Zeker niet je mainstream feelgood verhaaltje en als ik de reviews lees van deze film dan is het toch echt weer een stevige von Trier film.

avatar van barcam
Heb deze film in premiere gezien in Kinepolis Oostende tijdens de BNP Paribas Fortis Film Days.

avatar van Flitskikker
Begin november te zien op LIFF. Ben benieuwd!

avatar van Fisico
Deze staat bij mij ook met stip genoteerd. Altijd uitkijken naar een nieuwe von Trier. Het doet me zelfs zin krijgen om een aantal oudere werken van hem te (her)zien de komende weken.

avatar van de grunt
Is er ergens ook nog een connectie met het nummer van Metallica ?

avatar van Mekol
Von Trier levert de beste komedie in jaren af. Alles is zodanig over the top dat het een doldwaze, gortige rollercoaster rit wordt van 155 minuten. Ik begrijp niet dat de humor en zelfspot in deze film blijkbaar volledig over het hoofd gaat van sommige recensenten en van die arme Cannes bezoekers die gedegouteerd de zal verlieten. Visueel stak het laatste stuk met zijn prachtige tableaus er met kop en schouders bovenuit. Film in speelt erg sterk maar ook de slachtoffers spelen er goed. Op komisch vlak stal Georgie de show. Het liedje tijdens de eindcredits was de kers op de taart.
Je houdt van hem of je houdt niet van hem, maar Von Trier maakt het niet uit, hij blijft gewoon keihard zijn zin doen en hopelijk doet hij dat nog lang.

Speelt nu bij Kinepolis in Gent.

avatar van Fisico
Dat de nieuwe film van Lars von Trier opnieuw controverse zou oproepen, stond in de sterren geschreven natuurlijk. Het verbaast me dan ook telkens weer dat er steeds mensen geshockeerd de zaal uitlopen. Alsof je niet doorhebt dat het een film van von Trier betreft. Dan weet je nu eenmaal dat zoiets kan gebeuren.

Nu, ik had me op het “ergste” voorbereid met deze “The house that Jack built” en ik moet zeggen dat het allemaal wel nog meevalt. Films van von Trier leiden op den duur een eigen leven. Akkoord, voor sommigen is dit niet bestemd, zeker ook niet voor kinderen, maar je ziet geen dingen die je al eens niet zag in een andere film. Hannibal Lecter bvb kon ook best sadistisch uit de hoek komen. Geen mens die er om maalde …

De film is op zijn von Triers best eigenaardig te noemen. Niet voor het eerst deelt hij zijn films in in hoofdstukken. Deze “The house that Jack built” beslaat 5 hoofdstukken en een epiloog waarbij hij vol trots vertelt over enkele van zijn slachtoffers. Zijn denken en handelen wordt gestuurd door het zogenaamde stemmetje in zijn hoofd, lijfelijk vertolkt door Bruno Ganz. Jack legt een link tussen zijn daden en de architecturale en schilderkunst. Ook hij voelt zich een kunstenaar en zoekt naar zijn magnum opus. Dit lugubere master piece krijgt uiteindelijk op het einde vorm. Beetje misselijkmakend, maar in de stijl van von Trier ook wat grappig? Het is een andere manier om naar de film te kijken, maar de zwartgallige absurde humor is bij momenten wel aanwezig. Wat minder humoristisch was de moord op de kinderen: koel en afstandelijk, vrij hard zelfs. Mooi bijrolletje wel van Sofie Grabol.
Dat magnum opus deed me trouwens denken aan de B-film Resurrection (1999) met Christopher Lambert waarbij ook een serial killer zijn meesterwerk trachtte te vervaardigen met lichaamsdelen van zijn slachtoffers om zo Jezus te benaderen.

Sterke scènes worden afgewisseld met zwakkere. Eén van de interessante hoofdstukken was de schitterende conversatie met zijn “Simpeltje”, Jacqueline als ik het me goed herinner. Matt Dillon is dan geweldig op dreef waarbij hij zijn psychologisch spelletje speelt met zijn slachtoffer. De scène (en de film in zijn geheel) kan ook gerust als maatschappijkritiek ervaren worden omdat de wereld zo kil en egoïstisch is. Niemand schiet het slachtoffer ter hulp, zelfs de politie niet. Het is een bekend fenomeen. Naar het schijnt zou “brand!” wel helpen…
Maar ook de “krikscène” (Uma Thurman) in het begin, of de “badgescène” met Siobhan Fallon (uit Men in Black/Dogville/Dancer in the dark) zijn erg sterk in dialoog!

Dat von Trier steeds vol van zichzelf is, wisten we al. Vreemd om dan ook in deze films fragmenten te zien uit zijn andere films zoals Nymphomaniac, Antichrist etc. Hier en daar wat vervelende tussenstukken waarbij hij intellectueel wil doen, alsof de kijker oerdom is. Die Hitlertoestanden waren dan ook overbodig. In zijn totaalvorm zeker een geslaagde film met enkele goede ideeën. Geen meesterwerk alvast voor von Trier. Dit blijft weggelegd voor Dogville…

Leuk.

Bij von Trier is het steeds wat afwachten. Sommige van z'n films vind ik geweldig, andere doen mij wat minder. Op papier leek The House That Jack Built niet al te interessant, maar gelukkig draaide het anders uit.

Het shockerende valt best wel mee, je weet ondertussen ook wel met wie je te maken hebt. Sommige scenes zouden inderdaad niet misstaan in de stevigere horrorwerkjes en de toon van de film zorgt er vaak ook voor dat het wat harder aankomt, tegelijkertijd is er ook veel ruimte voor humor. Al maakt dat het misschien voor de lichtgevoelige mens alleen maar erger.

Visueel is het een mix van von Trier's experimenten. Soms hypergestileerd, soms Dogme-achtig. Acteerwerk is ook verrassend goed, geen grote Dillon fan maar wat hij hier laat zien is keurig. Enkel de soundtrack is aan de magere kant.

Naar het einde toe iets teveel interessantdoenerij (en daar bedoel ik niet de epiloog mee, wel de conversaties tussen Jack en Verge), maar dat maakt het ook wel weer typisch von Trier en geeft de film ook wel weer een eigen smoelwerk.

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van Mekol
Fisico schreef:

Bedoel je dan niet "Niet vreemd dan ook..."? Of lees ik het verkeerd?
Ik las in een interview dat hij initieel wel scènes uit andere films had gekozen, maar de rechten waren te duur. Hij koos er dan maar voor om scènes uit zijn eigen films te nemen, omdat die gratis waren. Voor mij werkt het wel. Ik zie het ook niet meteen als zelfverheerlijking, eerder als zelfspot.

avatar van Flitskikker
Oké, wat heb ik zojuist gezien?

Een bijzondere film die onlangs de lange speelduur toch de aandacht weet vast te houden. Het gebeurde is allemaal best sappig en soms (arguably) choquerend, maar ik zal toch wat uitleg moeten lezen om de symboliek te kunnen begrijpen en daardoor een goed cijfer te kunnen geven. Ik neig nu naar 2,5 of 3 sterren. Er zijn 'choquerende' films die ik wel begreep en die daardoor een hoger cijfer kregen, zoals A Serbian Film, omdat het voor mij toch bijdraagt aan het voldane gevoel na het kijken.

Over dat choquerende: er zaten best wat scènes in waarvan je zou kunnen afvragen hoe ze door de Kijkwijzer zijn gekomen (ook al waren de VFX bij het 'afschieten' van de kinderen best wel matig). Maar goed, ik ben wel wat gewend, en om die choquerende scènes draait de film natuurlijk helemaal niet. Maar over hetgeen het wel draait kan ik dus nog niet zo veel zeggen.

Voor nu ten slotte de ondertiteling waar ik wel al wat over kan zeggen: het leek alsof er meerdere vertalers aan het werk waren; de eerste helft was goed, daarna leek het opeens op de Netflix-toer te gaan (zinnen die te snel uit beeld verdwenen). Of er was één vertaler die er na een tijdje geen zin meer in had. Paar taalslordigheden die niet hadden gehoeven (bijv. 'heengaan', ergens een ontbrekende 'ik', 'full metal jack kogel').
Grootste ergernis was toch wel het in beeld zetten van de vertaalcredit nét voordat de credits verschenen, waardoor het verrassingseffect van het einde verpest werd. Dat heeft deze vertaalstudio (Subs Media) wel vaker gedaan, bijvoorbeeld bij It Comes at Night. Wacht dan gewoon een paar seconden.

avatar van Bélon
Is een aardige kluif zo om half 12 's ochtends. Beste scene is eigenlijk een vrij banale scene aan de deur bij de vrouw waarbij de argwaan van de vrouw het verliest van haar hebzucht (ik verdubbel je pensioen). Hilarisch en zeer realistisch. Sowieso is de film zeker in pak 'm beet de eerste helft vaak erg grappig. Simpeltje was ook grappig als we het over goedgelovigheid gaan hebben.

Voor wie Antichrist (2009) en Nymphomaniac (2013) kent zal de film niet echt shockerend zijn. Er liepen wel wat mensen weg bij de culling van de kinderen

4-4.5* (ik ga 'm nog wel eens op een wat groter scherm herzien in januari)

avatar van Basto
Kijk hier echt enorm naar uit. De trailer is hilarisch.

avatar van Warp
Blijkbaar lag Gaspar Noé in een deuk bij deze film

avatar van Mr Thee
Schandaal leidt tot boete.
De directors cut versie van de film (de meest gruwelijke) werd eenmalig gedraaid in de VS in een aantal theaters. Dat mag niet van de MPAA. Dus krijgt de distributeur een boete. bron - Filmkrant

avatar van Flitskikker
Ik ben wel benieuwd welke versie ik heb gezien, dan. Ik kan nergens iets vinden over de verschillen.