The House That Jack Built (2018)

Denemarken / Frankrijk / Duitsland / Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Lars von Trier
met Matt Dillon, Bruno Ganz en Ed Speleers

Verenigde Staten, de jaren 70. De film volgt de uiterst intelligente Jack over een periode van 12 jaar en volgt de moorden die de ontwikkeling van Jack als een seriemoordenaar definiëren. Jack ziet elke moord als een kunstwerk op zich. Als de onvermijdelijke politie steeds dichterbij komt, neemt hij meer en meer risico in een poging zijn ultieme kunstwerk te creëren. Tegelijkertijd beleven we Jack zijn persoonlijke toestand, problemen en gedachten middels een terugkerend gesprek met de onbekende Verge.

• vanaf woensdag 15 mei te koop op dvd en blu-ray

avatar van $pecial
Zojuist gezien in Eindhoven. Ik moet het even laten bezinken de eerste keer dat ik 't echt niet weet wat ik er exact van vind.

En dat is een compliment.

avatar van de grunt
Basto schreef:
Is de Cannes versie dan anders dan wat we hier in de bios hadden?

Het zou mij verbazen als ik niet de controversiële Cannes versie heb gezien. Bij die abjecte scène liepen uit mijn zaal ook mensen weg.

Hier wordt meer uitgelegd.

de grunt schreef:

Hier wordt meer uitgelegd.

Link werkt niet. Maar dat gaat over de US release. Zal mij niks verbazen als wij hier gewoon de uncut versie hadden.

Ik heb nog wat verder gegoogled, maar in Nederland hadden we gewoon de uncut versie draaien. In Cannes lopen ze ook heel snel weg.

avatar van de grunt
Basto schreef:
In Cannes lopen ze ook heel snel weg.

Kan me wel indenken waarom.

avatar van Brabants
Lars von Trier laat veel tot de verbeelding over wat in deze setting een perfecte match blijkt te zijn. Prima film waar ik zeker van genoten heb.

avatar van jeroentjuhhhhh
De benoeming 'provocateur' doet Lars von Trier in dezen niet genoeg eer aan. Een geniale schenentrapper is het. Met gestrekt been in op alles binnen en buiten de film zelf. Een harde tackel op de verouderde regels van film en een gemene elleboog op de neus van de critici die het fluitje in de mond nemen. Het is even vaak hilarisch als huiveringwekkend. Een unicum.

avatar van coor.white
Ja ik vond m toch wel gaaf. Vorige week ook al eens opgezet maar was er niet voor in de juiste stemming. Eergisteren weer bekeken en viel nu goed in de smaak. Wat een eng incel achtig mannetje die Jack. Vond het verrassend om Matt Dillon in zo'n rol te vinden. De referenties/beelden naar eigen eerder werk van von Trier vond ik gewoon grappig. Niet te serieus nemen zoiets. Prachtig einde ook. De toon/klank die je vond in de hel,het afdalen en het misselijke zelfgenoegzame trekje dat hij wel even over zal naar de andere kant maar daar heerlijk in faalt en dan afsluitend met Hit the road Jack. The house that Jack built maakte dat ik eíndelijk een moviemeter username aanmaakte om een score achter te kunnen laten. Geen knallende 4.5 maar toch een meer dan prima dikke 4.

Een film van Lars von Trier over Lars von Trier. Want dat mag toch wel duidelijk zijn: Jack staat symbool voor Von Trier. En wat te zeggen over een film van Von Trier? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik lees hierboven al allerlei (diepgaande) analyses en herken deels punten daaruit. Maar ik heb denk ik ook veel dingen gemist in de film, ook omdat ik niet zo bekend met zijn eerdere werk, waarnaar blijkbaar ook wordt verwezen hier en daar. De film als geheel heeft me weinig gedaan (vond het soms zelfs saai, maar dat zal dan dus wel komen doordat ik de clou dan heb gemist), behalve dat ik regelmatig even moest grinniken om bijvoorbeeld de absurditeit van bepaalde scenes. Het einde, de afdaling naar de hel, vond ik overigens indrukwekkend en lijkt een verwijzing te zijn naar de hel waarin Von Trier soms (of vaak?) leeft, bijvoorbeeld door zijn depressie, al zal het ongetwijfeld naar veel meer verwijzen. Voor de rest is het mij duidelijk dat Von Trier graag tegen schenen trapt en filmwetten naast zich neerlegt. In die zin is The House that Jack built een genre overstijgende film te noemen. Dat vind ik op zich wel bewonderenswaardig en het kan ook zeker een functie hebben, maar bij Von Trier vraag ik me soms af of het niet gewoon provoceren om het provoceren is.

avatar van broncode
Weet niet zo goed wat ik van deze film moet maken. Vergeten zul je hem nooit, maar dat komt meer door de expliciete beelden dan de film en zijn verhaallijnen zelf. Echt gruwelijk en bloederig is hij niet, ben al wat gewend op dat gebied, maar dat is ook niet de bedoeling van een van Trier film, maar de onderlaag is me ook niet duidelijk.

avatar van rebelkush
Gelokt door de verhaal en de hoge cijfers kon ik niet wachten om dit film te zien.
Wekenlang had ik me afgevraagd of ik een film zou zien die zich kon meten met films als American psycho, Kiss the girls, Manhunter, Red dragon, Chained, Frozen ground en misschien heel misschien zelfs Se7en.

The house that Jack built is helaas de slechtste film die ik in 2019 heb gezien en heeft één van de slechtste openingsscène die ik ooit heb gezien.

De voice-over was verschrikkelijk irritant, verhaal wordt waardeloos gespeeld, film springt van de hak op de tak, bepaalde kills worden niet uitgelegd, politieagenten in dit films zijn geestelijk zwaar gehandicapt maar blijkbaar ook blind, gelukkig krijg je eens in de zoveel tijd een voice-over die je wat bijleert over de natuur, fruit en niet te vergeten vliegtuigen

Dit film deed mij heel erg denken aan Mother, film duurt te lang en is afschuwelijk slecht.
.David Bowie en Matt Dillon hebben dit film nog beetje kunnen redden.

avatar van Black Math
Geforceerd. Zo voelt veel in deze film aan. De dialogen, met name die tussen Dillon en Ganz, voelen geforceerd aan, het klinkt allemaal niet natuurlijk, wat wellicht door de raamvertellingstructuur komt, maar het ligt denk ik voor het grootste gedeelte aan het script, dat vol zit met momenten waar Von Trier kennelijk als een Harry Mulisch zijn boekenkast omvergegooid heeft om op geforceerde wijze op zoek te gaan naar een filosofische vondst.

Buiten deze momenten lange momenten waar de film een beetje blijft hangen en waar ik mijn aandacht verlies. Dit zijn met name de momenten die erg Dogma aanvoelen, dus ook visueel niet de meest interessante momenten. De moorden zijn soms dan wel weer inventief en vermakelijk, maar komen wat inventiviteit dan weer nergens in de buurt van die in een film als Dream Home, hetgeen, toegegeven, wel een heel ander soort film is. Wat wel positief is, is de soundtrack, aangezien ik net als Von Trier van klassiek hou.

Ik had hier veel meer van verwacht en ik keek er ook erg naar uit om deze film te zien, maar uiteindelijk blijft de film helaas op 2* steken.

rebelkush schreef:

Hoe kom je in godsnaam bij dat rijtje films?
Von Trier zijn stijl staat mijlen ver van de geliktheid van Hollywood. Enige overlap is dat het om een serial killer gaan, maar dan komt dit veel meer in de buurt van Henry en C’est arrive pres de chez voes.

avatar van Thomas83
Je hebt wel ballen als je zo'n karakterstudie van een seriemoordenaar durft te maken. Dillon is heel goed gecast voor die rol. Vind de film alleen wel echt langer (en daarmee ook langdradiger) dan nodig is. De pretentie spat er ook vanaf in die gesprekken tussen Jack en Verge tussendoor. Verder ook wel een hoop verknipte beelden. Vond die met dat eendje misschien nog wel het meest verontrustend. Gelukkig waren dat special-effects. 2.5*.

avatar van rebelkush
Basto schreef:

Hoe kom je in godsnaam bij dat rijtje films?

Al die films die ik opnoemde gaan over seriemoordenaars en aangezien het hier ook over een seriemoordenaar gaat plus de recensies maakte ik helaas de vergissing.
Dit was trouwens ook de eerste film die ik van Trier had gezien.

avatar van Zwolle84
Heerlijk! Wat levert hij toch weer een prachtig misantropisch kunstwerk af. Wat mij betreft mag hier trouwens ook met dikke letters ‘komedie’ boven staan.

Hoogtepunt: de moeder met haar jonge dochtertje die dansend ‘Hit the road Jack’ zingend langs de zaal liep nadat de film was afgelopen.

avatar van ArcovandenBroek
Zwolle84 schreef:

Ook toevallig net in Pathé City geweest? Ik kom net de zaal uit..

Wat een film zeg, ontzettend heftig maar typisch Von Trier.

Klopt.

avatar van ArcovandenBroek

Dat je ook in dezelfde zaal zat, of dat het een typische Von Trier is?

Ik ga zo naar Climax, eerst even eten.

avatar van Zwolle84
Dat eerste. Maar dat tweede ook.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik weet niet wat het over mij zegt, maar ik vond het vooral een erg vermakelijke film. Met name bij de eerste drie verhaaltjes heb ik hartelijk gelachen. Daarna kwam de klad er een beetje in. Dat quasi-filosofische gewauwel met Verge voegde wat mij betreft niets toe en de epiloog had ook geschrapt mogen worden, maar het stoorde mij ook weer niet zodanig dat het de film noemenswaardig verzwakte. Er valt natuurlijk van alles achter deze film te zoeken en dat mag ik graag doen, maar ik vind niets van mijn gading, het zet mij op geen enkele manier aan het denken. Dat hoeft ook niet altijd; soms is dom vermaak genoeg.

avatar van bugels
Absurd en overbodig,

de intro was het spannendste van de hele film.

Ik heb vele fictieve serial-killer stories gezien en gelezen en ik moet zeggen dat deze niets toevoegd.
Von Trier waant zich meer een kunstenaar dan een entertainer en dat geeft niet ware het niet dat dat deze film me volstrekt koud laat. Het doel van kunst is vooral om gevoel op te wekken en daarbij schiet von Trier keer op keer zijn doel voorbij. Geen prikkelling, geen openbaring of a-ha moment, geen spanning, geen walging of afschuw, geen introspectief moment. Niets! ...er zitten wel wat momenten in die normaal gesproken afschuw zouden moeten opwekken maar het wordt allemaal zo droog gepresenteerd dat je geen kans krijgt om het te ervaren.

Het acteerwerk van Dillon is bewonderenswaardig en door de kort opvolgende hapklare brokken verhaal is de film wel onderhoudend genoeg om uit te zitten zonder echt te vervelen maar het wordt nergens echt interessant. De impact die een serial-killer heeft op zijn omgeving wordt totaal genegeerd, terwijl daar juist zo prachtig veel door verteld kan worden. En de zogenaamde afdaling naar de hel is nauwelijks ondersteunend voor de film, het is meer Von Trier aan het woord die met een ondertoon van dedain zijn eigen werk verheft boven wat hij banaal vind.

Hij had beter de intro en de ending-credits aan elkaar kunnen monteren, dan had ik 5 sterren gegeven

avatar van tbouwh
Redactiediscussie rond kunst, geweld, het kwaad, enfant terrible en The House that Jack Built: klik

avatar van Ted Kerkjes
tbouwh schreef:
Voor filmrecensenten vind ik ze eerlijk gezegd bijzonder kortzichtig en onprofessioneel.

Ted Kerkjes schreef:

Zal m'n hoofdredacteur even appen heb zelf één bijdrage aan het begin gedaan en het daarna op z'n beloop gelaten. Overigens is dit freelance filmkritiek, hangt er dus net vanaf wat je onder professioneel verstaat. Zelf vind ik sommige freelancers beter dan anderen die er wel een boterham mee verdienen. Verschilt per medium en zelfs per individuele recensent.

avatar van Ted Kerkjes
tbouwh schreef:
Hahahaha, ik wist niet dat jij Tim Bouwhuis himself was.
Het ging mij vooral om het feit dat enkele deelnemers aan de discussie van alles over de film zeggen zonder de film daadwerkelijk gezien te hebben. Verder vind ik het wat onprofessioneel om Lars Von Trier als privépersoon mee te nemen in de beoordeling - dat lijkt mij toch redelijk irrelevant. En aan het einde die opmerking "Dat strookt voor geen meter met het lugubere misdaaddrama dat we zojuist hebben gezien!" - een beetje serieuze filmkijker zal hier toch wel een ironische stijlbreuk in herkennen? (Of moet ik spreken van Tri(e)ronie? ) In plaats van verbaasd naar de stijlbreuk te wijzen, kan men beter nadenken over wat Von Trier mogelijk met de film te zeggen heeft.
Mooie site verder, Tim! (Mooi verhaal op FilmVandaag ook!)

avatar van tbouwh
Ted Kerkjes Dank, en dat is verre van een publiek geheim hoor, een blik op m'n mm-profielpagina is al afdoende. Ik snap je punt wel, ik heb er zelf ook principieel moeite mee om van alles over een film te roepen (laat staan te schrijven) als ik 'em nog niet gezien heb. Wel gaat het hier om een cineast die al bekendheid geoogst heeft en een discussie die breder getrokken wordt dan de film alleen. Maar dat is hooguit een argument terzijde.

avatar van CorvisChristi
Verge: "Schweiß".
Jack: "You're damn right. Schweiß!".

Wow! Wat een geweldige knal in het gezicht heeft deze film bij mij opgeleverd zeg!
Na deze twee keer in één week tijd gezien te hebben, kan ik nu al zeggen dat deze zeker in mijn top 10 jaarlijst zal eindigen van 2019. Wat technisch gezien niet klopt, want de film stamt alweer uit 2018. Maar toch!

Anyway, Matt Dillon draagt deze film van begin tot eind in misschien wel zijn beste rol tot op heden. Als de compleet geflipte Jack gaan wij mee in een periode van zijn leven waarin we te maken krijgen met vijf incidenten die hem uiteindelijk maken tot de persoon die hij al die tijd eigenlijk al was. Namelijk een extreem nihilistische en ijskoude seriemoordenaar.
De manier hoe hij zich ontwikkelt en uiteindelijk ten onder gaat in zijn obsessie voor de fascinatie van de dood, is ontzettend goed neergezet door Lars von Trier die bij mij een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten met zijn Depression Trilogy, oftewel de films Antichrist, Melancholia en Nymphomaniac.
Bijgestaan door de immer indrukwekkende Bruno Ganz als de symbolische Verge (Vergilius uit Dante's Inferno), volgen we Jack niet alleen in zijn daden, maar ook in zijn hoofd en krijgen we allerlei vergelijkingen en andere diepzinnigheden voorgeschoteld, die hem motiveren en bewegen om zijn gruwelijke daden ten toon te spreiden.
Dit levert uiterst geweldadige en schokkende scenes op, doorspekt met een i.m.o. extreme vorm van zwarte humor die ik zeker wel kan waarderen en waarmee Lars von Trier een indrukwekkende trap onder de kont van de vele critici weet te bezorgen. Iets wat ik wel kan waarderen.

De film beleeft een artistiek en indrukwekkend hoogtepunt als Jack uiteindelijk ten onder gaat in zijn focus en fascinatie voor de dood, middels zijn eigen afdaling naar de hel.
De wijze hoe Lars von Trier met name dat laatste half uur tot visualisatie heeft gebracht, is ongekend goed en zorgt zelfs voor één van mijn favoriete film-momenten allertijden, namelijk dit moment:

Velen zullen deze film haten, maar zolang Lars von Trier films als deze weet af te leveren, zit het wat mij betreft wel snor. Uiteindelijk kan ik, met de juiste spreekwoordelijke bril op, me enorm vermaken met een film als deze. Zolang je het niet al te serieus neemt....

avatar van IH88
“If you feel like screaming, I definitely think that you should.”

Weer een Lars von Trier film. Zwartgallig, gewelddadig, vreemd, depressief en eigenzinnig… Met The House That Jack Built laat Von Trier zich weer van zijn meest compromisloze kant zien. Het resultaat is een film die zijn aardige momenten kent en fantastisch acteerwerk heeft, maar ook een veel te lange speelduur en een einde waarbij ik echt even moest kijken of het nog steeds dezelfde film was. Von Trier zal er vast idee mee hebben gehad, maar ik vond het einde zeer matig en pretentieus. Na zo'n lange zit, waarbij ik vaak mijn aandacht verloor en op de klok zat te kijken, waren deze laatste tien minuten toch wel de druppel.

Gisteravond deze film gezien en was er van onder de indruk. Een kijkje in het hoofd van een gestoorde, zieke seriemoordenaar en wat hem vervolgens drijft, hoe hij denkt, voelt, handelt. Dit is voer voor psychiaters en zullen smullen van zo'n ongelooflijk, "geniaal" gestoord, ziek persoon, die zijn misdaden verwerkt tot een waar kunstwerk. Een briljant gemaakte film met een glansrol van Matt Dillon, die de film moeiteloos kan dragen. Ook Bruno Ganz laat zien dat hij niet alleen der Führer perfekt kan naspelen, maar ook in deze film zijn mannetje kan staan. Zondermeer een meesterwerk deze film.

avatar van schenkowiets
Het zal wel aan mij liggen want iedereen is zo positief over deze film maar ik vond er niets aan.
Geef mij maar wolf creek 2 als t over serie moordenaars moet gaan,100 keer beter.
Irritant camera werk ook elke keer dat inzoomen.
Het acteren was wel oke maar dan heb je t ook gehad.

avatar van clubsport
De eerste scene met die vrouw langs de weg en hun conversaties in zijn bus zijn sterk gedaan en zorgen er zelfs voor dat je sympathie krijgt voor zijn actie en geef je er stiekum geen reet om dat zij het loodje legd .
Daarna word het toch wat minder al blijft het wel boeien , bizar sadistisch .
De manier waarop hij er mee weg blijft komen word op een gegeven moment wel wat ongeloofwaardig
maar mischien schuilt daar wel een soort kern van waarheid in in een wereld waarin iedereen in zijn eigen
bubbel leeft .