The House That Jack Built (2018)

Denemarken / Frankrijk / Duitsland / Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Lars von Trier
met Matt Dillon, Bruno Ganz en Ed Speleers

Verenigde Staten, de jaren 70. De film volgt de uiterst intelligente Jack over een periode van 12 jaar en volgt de moorden die de ontwikkeling van Jack als een seriemoordenaar definiëren. Jack ziet elke moord als een kunstwerk op zich. Als de onvermijdelijke politie steeds dichterbij komt, neemt hij meer en meer risico in een poging zijn ultieme kunstwerk te creëren. Tegelijkertijd beleven we Jack zijn persoonlijke toestand, problemen en gedachten middels een terugkerend gesprek met de onbekende Verge.

avatar van schenkowiets
Het zal wel aan mij liggen want iedereen is zo positief over deze film maar ik vond er niets aan.
Geef mij maar wolf creek 2 als t over serie moordenaars moet gaan,100 keer beter.
Irritant camera werk ook elke keer dat inzoomen.
Het acteren was wel oke maar dan heb je t ook gehad.

avatar van clubsport
De eerste scene met die vrouw langs de weg en hun conversaties in zijn bus zijn sterk gedaan en zorgen er zelfs voor dat je sympathie krijgt voor zijn actie en geef je er stiekum geen reet om dat zij het loodje legd .
Daarna word het toch wat minder al blijft het wel boeien , bizar sadistisch .
De manier waarop hij er mee weg blijft komen word op een gegeven moment wel wat ongeloofwaardig
maar mischien schuilt daar wel een soort kern van waarheid in in een wereld waarin iedereen in zijn eigen
bubbel leeft .

avatar van Noodless
pfff...tja...sowieso veel te lang qua duur en een zeer pretentieus uitgewerkt slot, maar dat kon je misschien wel verwachten gezien de regisseur. De opening is nochtans wel goed en ook de opzet met de 5 hoofdstukken was best oké, al vond ik de conversaties van Jack met Verge tussendoor soms wel storend omdat dit het tempo en de spanning uit de film haalde. Goed acteerwerk overigens. De manier waarop Jack zijn plan teweeg bracht, zijn gedragingen erbij en het uitvoeren van zijn kills waren goed gedaan, toch kwam hij vaak er erg gemakkelijk mee weg waarbij de ongeloofwaardigheid van heel het concept alsmaar toeneemt. Ook dat hij meer en meer risico's nam kwam raar over gezien zijn persoonlijke toestand om alle moorden telkens nadien te controleren om geen enkel foutje te maken. Dit OCD gedrag (obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis ) vond ik een boeiend gegeven, maar nadien werd dit op een simplistische manier ondermijnd door zijn obsessie naar het ultieme kunstwerk. 5/10

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kwetsbare knipoog.

Na een sterke Antichrist en Melancholia komt de in cinemaland bewierookte regisseur Lars von Trier wederom met een horrorwerk op de proppen. Dat wil zeggen zijn typische interpretatie daarvan. Vervolgens schudt de handycam er lustig op los als seriemoordenaar Matt Dillon zijn donkere zijde onderzoekt in theatrale onderonsjes met onder meer Uma Thurman. Alles in een kunstzinnig jasje uiteraard en dus wordt David Bowie er te pas en te onpas ingemixt tot je er tureluurs van raakt en wordt de beeldschone kleindochter van Elvis Presley op erotische wijze ingeluid als slachtoffer tijdens een segment dat - evenals het Bijbelse einde met de steadier dan-steady-cam voor een extra serieus resultaat – uit een andere film lijkt te komen.

Dat laatste zou je als kritiek kunnen zien, maar de regelmatig verguisde filmmaker heeft zijn verhaal netjes in hoofdstukjes ingedeeld. Van OCD gesproken. Het is niet het enige wat Von Trier publiekelijk opbiechtte en daarom zijn hoofdpersonage heeft meegegeven. In 2011 klapt hij dusdanig uit de school tijdens een persconferentie dat hij wordt uitgekotst door praktisch iedereen. Zo zei hij dat hij Hitler begrijpt en zelfs een beetje met hem sympathiseert. Natuurlijk werd de keutel snel weer ingetrokken, maar führer Bruno Gansz (Der Untergang) mag hier Dante Dillon naar de hel vergezellen. Toeval? Je vraagt jezelf evengoed af waarom de beelden van concentratiekampen worden getoond. Het shockgehalte an sich is immers hoog genoeg.

Toch is er naast verbazing ook ruimte voor waardering voor The House That Jack Built. Het is namelijk meer dan een kwetsbare knipoog naar de maker zelf. Zo zit er een bijzondere en komische ondertoon in de sadistische spelletjes die Jack met zijn slachtoffers speelt. En bewandelt men alles behalve de gangbare paden, hetgeen verfrissend is in een wereld van formulewerk. Het grote publiek zal de filmmaker ook hier niet mee bekoren, maar zijn trouwe schare fans zal hem nog meer verafgoden en de filmrecensenten zijn wederom verdeeld tot op het bot. Het ligt er inderdaad wat dik bovenop allemaal. Na Fame wordt Bob Dylan er ook wel heel vaak en flauw bijgehaald, maar de film blijft afwijkend en er is voldoende stof tot nadenken. Soms heb je niet veel meer nodig.

***

Met dank aan September Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van maxcomthrilla
Sterk eigenzinnig!

Fijn dat er nog regisseurs rondlopen die niet iedereen lijken te willen behagen.

Knap hoe Von Trier iedere vorm van emotie op afstand weet te houden. Geen vrolijke film om te kijken, maar een inktzwart portret van een gewetenloze moordenaar die verdoemenis en verderf zaait. De kille registraties van de moordpartijen en de aparte theorieën van de moordenaar maken dat je jezelf geen moment verveelt. Punt dat Von Trier ook even mooi aan weet te stippen, is dat we in deze samenleving best wat meer naar elkaar om mogen kijken, zonder dat op een simplistische manier uit te dragen dan.

Visueel ook interessant, creativiteit kun je de man niet ontzeggen. De scenes in de hel zijn daar ook een mooi toonbeeld van. Muziekkeuze had beter gekund. Dikke 4*

avatar van CorvisChristi

Absoluut. Het is dé scene uit de film en op filmgebied überhaupt één van de meest gedenkwaardige momenten ooit, althans dat vind ik. Tevens is het tegelijkertijd op een bepaalde manier komisch en absurd. En dat maakt het daardoor nog sterker. De sfeer en insteek van de film wordt met dit shot praktisch in één keer samengevat.

avatar van Warp
Precies, dat heb je goed verwoord!

Qua fundering best een aardig huisje, doch qua inrichting hadden Von Trier en zijn Jack een betere smaak moeten tonen. Altijd veel waardering voor deze regisseur, probeert altijd controversieel te zijn en levert lekker provocerende projecten af(Dancer in the Dark en Idoterne behoren tot mijn favorieten voor immer), maar deze keer werkt het niet helemaal. Een gruwelijk portret over een alledaags ogende maar gruwelijke man(een redelijke Dillon, maar had beter gekund), zou eigenlijk voor de nodige kippenvel of nadenk momenten moeten zorgen, doch die blijven, bij al dat kunstzinnig gedoe, eigenlijk uit. Te mooi om waar te zijn vaak, en veel nieuws over de thematiek aangaande seriemoordenaars heeft Von Tier helaas niet te melden. Redelijk ingehouden eigenlijk en een gebrek aan realisme vooral, welk tegen het visueel fraaie aparte einde zelfs een beetje bespottelijk wordt. Typerend voor de film dat het beste moment(als Jack een agent te slim af is, en op de vlucht slaat met achter aan zijn auto het lijk van een slachtoffer vastgeknoopt ) een hilarische lach of ik schiet scène is...….zal vast de bedoeling niet zijn geweest. Meest opvallende is het schijnbaar ondankbare bijrolletje van Uma Thurman, bijna een parodie op haar iconische rol van The bride.

Aardige film over een serie-moordenaar die praat over een aantal van zijn moorden. De film heeft zeker zijn momenten en zoals gewend van Lars von Trier worden er geen concessies gedaan. Echter kwam het ditmaal wat gekunsteld over en vooral langdradig. Niet slecht, maar wel de minste die ik van von Trier heb gezien en ook Matt Dillon heeft betere rollen neergezet.

avatar van Baboesjka
Ik vind deze film ook wat gekunsteld en vooral langdradig. Ik vind hem wel origineel, de moorden en wat daaraan vooraf gaat vind ik erg spannend, sterk en vrij realistisch uitgewerkt en ik vind de acteerprestaties goed. Echter boeiden de stukjes met verschillende beelden en informatie tussendoor mij niet altijd, en bij het laatste stuk raakte de film mijn aandacht echt kwijt. Dat vind ik te gemaakt. Al met al een kleine voldoende. 3*

avatar van themanwiththeplan
Dit is wat er gebeurt als de arthouse cinema zich inlaat met het serial killer genre.
Kunst en seriemoordenaars vloeken even hard als Ozzy Osbourne op een concert van André Hazes Junior. Anders gezegd: het slaat als een tang op een varken.
"Sombre" was letterlijk niet te bekijken en "velvet buzzsaw" was ondanks de uitstekende Jack Gyllenhaal een potsierlijk staaltje faux serieux.
De schokkende scènes waar men op voorhand voor had gewaarschuwd heb ik niet kunnen ontwaren. In het eerste deel valt nog iets of wat een verhaallijn te achterhalen maar in het tweede deel ontspoort de film compleet om te verzanden in complete nonsens. De kunstzinnige en litteraire duiding waarmee men tot vervelens toe op de proppen komt zijn even boeiend als een marathonuitzending van de tour de France.
Een bittere ontgoocheling is dit geworden.

avatar van Ebenezer Scrooge
De titel is afkomstig van het populaire kinderrijmpje 'This is the house that Jack built' en verwijst tevens naar een scène uit een vroege film van Von Trier: The element of crime. Ook in het eerste hoofdstuk van de graphic novel From Hell komt de titel langs, wanneer een gepensioneerde inspecteur Abberline zijn huis omschrijft als 'the house that Jack built', daarmee bedoelend dat zijn huis is gefinancierd door Jack the Ripper.
Bij de scène met het kuikentje was ik even in shock. Ben meteen gaan googelen en goddank ontdekte ik dat het maar een siliconen pootje was. Sterk trouwens hoe het jongetje nadat ie het kuikentje achteloos heeft teruggegooid in het water direct in de camera kijkt. Er was nog wat ophef daarover, maar Peta heeft de film en Von Trier terecht verdedigd en stak de loftrompet over de wijze waarop Von Trier het verband legt tussen psychopathisch gedrag/seriemoord en dierenmishandeling. Ook in de jachtscène waarin Jack zijn gezin uitmoordt wordt een zeer doeltreffende vergelijking getrokken met het jagen op dieren, iets wat naar mijn weten nooit eerder is gedaan. Aan het einde heeft hij zijn vrouw en twee zoons netjes naast elkaar gelegd in het gras, zoals jagers dat ook doen, met daarboven een enorm aantal afgeschoten kraaien in twee lange rijen. Zijn zoontje gaat mee naar huis als trofee en wordt opgezet.
De film kent een paar moordscènes waar je maag van omdraait, maar echt eng kan ik het allemaal niet vinden. De zwarte humor zit vooral in de aanloop naar de moorden toe, of vlak erna: het lijk achter het busje, haha... Fame van David Bowie wordt wel erg vaak ingezet, één keer is wel voldoende.
De naïeve politieagent die niet ingrijpt als er een vrouw in paniek een huis uit komt rennen is helemaal niet zo stereotiep als je zou denken. Praktisch hetzelfde gebeurde in de Jeffrey Dahmer-zaak; een 14-jarig slachtoffer van hem wist in 1991 uit zijn huis te ontsnappen. De jongen was gedrogeerd en geheel naakt toen hij een politieauto aanhield die daar toevallig rondreed. Dahmer was inmiddels ook naar buiten gekomen en hing een of ander kulverhaal op. Volgens hem zouden het twee geliefden zijn. De politie geloofde dat meteen en de jongen mocht weer mee naar binnen. Diezelfde avond bracht Dahmer de tiener om het leven.

Ondanks de humor en de fraaie kills slaat de verveling toch toe, allengs. Wat pretentieus gefilosofeer over de tijger en het lam en natuurlijk mag William Blake niet ontbreken. Wat ziet Uma Thurman er trouwens mooi uit.

avatar van james_cameron
Typische aanstootgevende film van beroepsdwarsligger Von Trier, maar stiekem best goed. Matt Dillon is fenomenaal in de maffe hoofdrol en de film is, ondanks de forse lengte, continu boeiend. Tegen het einde begint de boel te slepen en is één en ander wellicht te surrealistisch en van de pot gerukt, maar tot die tijd valt er veel te genieten. Als je tegen een stootje kunt, althans.

avatar van fappie
Na die scene dat hij die moeder en kinderen vermoordt, wilde ik eigenlijk een 1,0 of 2,0 geven. Ik snap ook wel waarom mensen wegliepen. Het gaat te ver. Ik heb niks tegen provoceren. Von Trier doet dat altijd, maar een film over een seriemoordenaar werkt minder goed vind ik. Wat de film nog redt, is het feit dat het waarschijnlijk wel de gruwelijke realiteit weergeeft en het sterke einde dat hij uiteindelijk niet krijgt wat hij wil en naar de hel gaat. Uiteindelijk nog een 3,5 maar Von Trier neemt wel erg veel risico met deze film.Hij heeft de aandoening OCD wel heel goed weergegeven trouwens .

avatar van fappie

Eens. Het doet mij een beetje denken aan het laatste shot van A Clockwork Orange, maar het zal er ongetwijfeld niks mee te maken hebben.

fappie schreef:

Ik snap daar helemaal niks van als ik eerlijk ben. Hoe kan een film te ver gaan? Het is nota bene fictie! Zelfs kindersprookjes zijn per definitie 'gruwelijk' (wolven die oma's opeten, heksen die kinderen vetmesten om ze op te eten, etc) maar ik denk dat dat essentieel is voor een gezonde ontwikkeling. Zoals kinderen tegenwoordig waarschijnlijk zo vaak een allergie hebben omdat hun ouders te beschermend waren en de kinderen onvoldoende met microben in aanraking zijn gekomen, zo is de maatschappij veel te beschermend geworden om zieltjes niet te kwetsen, resulterend in politieke correctheid, waarschuwingen bij (helemaal niet schokkende) 'schokkende' beelden in het Journaal en daardoor een pathologische overgevoeligheid bij de hedendaagse burger of jongere ('snowflakes')...

Zwolle84
Het is vooral een stukje worsteling met zichzelf, denk ik: moeilijk kunnen aanvaarden dat deze materie je intrigeert. Waarom zou je anders naar een film over een seriemoordenaar gaan en dan achteraf klagen dat de moordenaar iemand vermoordt?

Zwolle84 schreef:

Plato schrijft daar al over. Plato schrijft ergens dat we het geloof ik verleidelijk vinden om naar een lijk te kijken (of naar een auto-ongeluk in de andere rijbaan als we het naar onze tijd vertalen) maar dat we ons daar ook voor schamen. Volgens Plato is die eerste neiging te wijten aan het laagste zielendeel, de begeerte, en de schaamte daarvoor aan de 'thymos' (een veelzijdig begrip dat onder meer 'trots' betekent) en dat een hoger zielendeel is.

avatar van bugels
Zwolle84 schreef:

Omdat het nutteloos is en in zekere zin absurd omdat het in de film zit en geen doel dient....

Ik vond de scene met de kindermoorden niet indrukwekkend. De chronologie is onduidelijk en daardoor de relatie van Jack tot de moeder met haar kinderen ambigue. Je weet niet of die kinderen biologisch van hem zijn, of dat hij jarenlang op de relatie gebroed heeft en het beu is, of dat hij de familie nog maar kort kent en met een of ander ziek expiriment bezig is.
Ik wil niet klagen omdat er een moord zit in een film over een seriemoordenaar maar dit is toevallig wel een van mijn grootste irritatie's bij de film. Afgezien van het jongetje dat als bouwsteen dienst doet en Jack's gedrag dat in toenemende mate escaleert heeft deze scene geen enkel nut.
Het is geen plotmechanisme, het is een scene die wanneer je hem zou knippen niets aan het verhaal veranderd. Onnodig en iets in mij zegt dat wanneer je zoiets gruwelijks als dit gegeven aanwend in je film dat je daar een doel bij moet hebben. En niet zoiets onbenulligs als shockeren.

Von Trier is pervers zoveel is duidelijk, toch had ik hem hoger ingeschat als bijvoorbeeld Loyd Kauffmann of als het om onbenullig gaat John Waters maar dat maakt hij niet waar.

De filosoof schreef:

Het uitleggen van een bepaald gevoel is wel lastig hoor. Ik denk niet dat ik een goed antwoord op je vraag kan geven, maar ik vond het in ieder geval walgelijk. Maar misschien is dat ook wel Von Triers bedoeling. Ik ben ook wel blij dat ik verder heb gekeken. Het einde is prachtig.

bugels schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij wil Von Trier door middel van Jack - in reactie op alle moralisten die zijn kunst afwijzen omdat die immoreel zou zijn - zijn stelling onderzoeken dat kunst voorbij goed en kwaad is of misschien zelfs wel immoreel moet zijn. Het immorele en walgelijke heeft dus beslist een functie in deze film.

avatar van fappie
Of het echt nutteloos is weet ik niet. De film is gewoon arthouse of arthouse-achtig, daarbij gaat het vaak vooral om karakterontwikkeling. Zonder die gruwelijke scenes kom je er wel minder goed achter wie Jack is. Met het einde neemt Von Trier in mijn ogen wel een stelling in en worden zijn daden gelukkig niet verheerlijkt.

avatar van Ted Kerkjes
De filosoof schreef:
dat kunst voorbij goed en kwaad is of misschien zelfs wel immoreel moet zijn.
Mij lijkt het niet zozeer 'immoreel', maar eerder 'amoreel'.

avatar van bugels
De filosoof schreef:
Het immorele en walgelijke heeft dus beslist een functie in deze film.

Ah, ja maar dat spreek ik zeker niet tegen. Wanneer hij zich dan bewust is van het feit dat hij moralisten shockeerd met zijn kunst, is hij dan geen gijzelnemer? ....en is zijn doel dan niet "der wille zur macht"?

Wat mij stoort is dat deze scene een wereldschokkende, ademstokkende, impact had kunnen hebben, als hij de kinderen had geintroduceerd bijvoorbeeld, maar in plaats daarvan is Von Trier impotent en en laat hij een vertwijfeld publiek achter. Waar een of twee mensen in Cannes de bioscoop verlieten had ik liever de bioscoop leeg gezien.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Het had een half uurtje korter gemogen maar van Trier heeft weer een fijne film toegevoegd aan zijn oeuvre, en zoals zo vaak zijn de meningen erg verdeeld. Alleen daarom scoort von Trier bij mij al punten: hij heeft een visie, een zwartgallige, cynische visie misschien en soms wat onvolwassen, maar hij houdt zich gelukkig verre van de matige middle of the road cinema waar met name Hollywood, maar ook de pers, zo dol op lijken de laatste jaren.

Von Trier is natuurlijk een provocateur, daar is iedereen het wel over eens volgens mij, maar hij lijkt toch gevoelig voor kritiek. Iets te veel misschien, want veel delen in The House That Jack Built lijken wel direct geadresseerd aan zijn criticasters: de niet al te intelligente vrouwen die hij opvoert als zijn slachtoffers bijvoorbeeld lijken een reactie op de vele beschuldigingen van misogynie, waarna hij nog wat olie op het vuur gooit met het opvoeren van het weinig benijdenswaardige personage Simple.

The House that Jack Built is een film waarin de duistere kanten van de mens volop worden belicht. Niet alleen in de persoon van Jack (een zeer overtuigende Dillon, die overigens steeds meer op Willem Dafoe begint te lijken) maar ook de incapabele of erger nog, ongeïnteresseerde medemens, met name weer in de sequentie met Simple. Soms gebruikt von Trier hiervoor te grote gebaren, ik vond de documentairebeelden van o.a. concentratiekampen nogal ongepast. Verder weer een aantal typische von Trier-elementen zoals kleurrijke super slowmo-shots en zwarte humor, en een einde dat ergens hangt tussen kunst en kitsch. Ik snap de kritiek op zich wel maar ik heb me wel vermaakt, en in elk geval blijkt weer dat een von Trier altijd wel de moeite waard is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Minder mijn ding dit, het komt wat geforceerd over. Zijn vorige drie films (Antichrist, Melancholia en Nymphomaniac) hadden zoveel passie met melancholie en visueel ook de moeite. The House that Jack Built wil volgens mij een boodschap doorgeven of de motivatie van een seriemoordenaar tonen, maar ik zie het niet echt. Het is niet slecht, maar het voelt enorm geforceerd over. Een mindere film van de man.

avatar van harm1985
Moet het hebben van de shock value, maar heb ook een aantal keren smakelijk moeten lachen. Min introductie met Lars von Trier valt niet tegen maar er had iets meer diepgang in gemogen. Aan de andere kant, als je een verhaal vertelt over een serie moordenaar, dan doe je dat uiteraard aan de hand van zijn daden, dat censureren is dan compleet zinloos.

Wel een aardige film maar het is geen standaard film over een seriemoordenaar ik vond hem afentoe een beetje moeilijk en die scenes tussen de moorden door konden mij niet echt boeien. Tevens het einde, maar voor mij heeft een film ook geen uitleg nodig. Hou het simpel. De moorden waren lekker sadistisch en goed in beeld gebracht.

avatar van Rodger
In het begin vond ik deze film nog wel aardig, maar op ten duur te langdradig..
2.5 **