The House That Jack Built (2018)

Denemarken / Frankrijk / Duitsland / Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Lars von Trier
met Matt Dillon, Bruno Ganz en Ed Speleers

Verenigde Staten, de jaren 70. De film volgt de uiterst intelligente Jack over een periode van 12 jaar en volgt de moorden die de ontwikkeling van Jack als een seriemoordenaar definiëren. Jack ziet elke moord als een kunstwerk op zich. Als de onvermijdelijke politie steeds dichterbij komt, neemt hij meer en meer risico in een poging zijn ultieme kunstwerk te creëren. Tegelijkertijd beleven we Jack zijn persoonlijke toestand, problemen en gedachten middels een terugkerend gesprek met de onbekende Verge.

avatar van schenkowiets
Het zal wel aan mij liggen want iedereen is zo positief over deze film maar ik vond er niets aan.
Geef mij maar wolf creek 2 als t over serie moordenaars moet gaan,100 keer beter.
Irritant camera werk ook elke keer dat inzoomen.
Het acteren was wel oke maar dan heb je t ook gehad.

avatar van clubsport
De eerste scene met die vrouw langs de weg en hun conversaties in zijn bus zijn sterk gedaan en zorgen er zelfs voor dat je sympathie krijgt voor zijn actie en geef je er stiekum geen reet om dat zij het loodje legd .
Daarna word het toch wat minder al blijft het wel boeien , bizar sadistisch .
De manier waarop hij er mee weg blijft komen word op een gegeven moment wel wat ongeloofwaardig
maar mischien schuilt daar wel een soort kern van waarheid in in een wereld waarin iedereen in zijn eigen
bubbel leeft .

avatar van Noodless
pfff...tja...sowieso veel te lang qua duur en een zeer pretentieus uitgewerkt slot, maar dat kon je misschien wel verwachten gezien de regisseur. De opening is nochtans wel goed en ook de opzet met de 5 hoofdstukken was best oké, al vond ik de conversaties van Jack met Verge tussendoor soms wel storend omdat dit het tempo en de spanning uit de film haalde. Goed acteerwerk overigens. De manier waarop Jack zijn plan teweeg bracht, zijn gedragingen erbij en het uitvoeren van zijn kills waren goed gedaan, toch kwam hij vaak er erg gemakkelijk mee weg waarbij de ongeloofwaardigheid van heel het concept alsmaar toeneemt. Ook dat hij meer en meer risico's nam kwam raar over gezien zijn persoonlijke toestand om alle moorden telkens nadien te controleren om geen enkel foutje te maken. Dit OCD gedrag (obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis ) vond ik een boeiend gegeven, maar nadien werd dit op een simplistische manier ondermijnd door zijn obsessie naar het ultieme kunstwerk. 5/10

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kwetsbare knipoog.

Na een sterke Antichrist en Melancholia komt de in cinemaland bewierookte regisseur Lars von Trier wederom met een horrorwerk op de proppen. Dat wil zeggen zijn typische interpretatie daarvan. Vervolgens schudt de handycam er lustig op los als seriemoordenaar Matt Dillon zijn donkere zijde onderzoekt in theatrale onderonsjes met onder meer Uma Thurman. Alles in een kunstzinnig jasje uiteraard en dus wordt David Bowie er te pas en te onpas ingemixt tot je er tureluurs van raakt en wordt de beeldschone kleindochter van Elvis Presley op erotische wijze ingeluid als slachtoffer tijdens een segment dat - evenals het Bijbelse einde met de steadier dan-steady-cam voor een extra serieus resultaat – uit een andere film lijkt te komen.

Dat laatste zou je als kritiek kunnen zien, maar de regelmatig verguisde filmmaker heeft zijn verhaal netjes in hoofdstukjes ingedeeld. Van OCD gesproken. Het is niet het enige wat Von Trier publiekelijk opbiechtte en daarom zijn hoofdpersonage heeft meegegeven. In 2011 klapt hij dusdanig uit de school tijdens een persconferentie dat hij wordt uitgekotst door praktisch iedereen. Zo zei hij dat hij Hitler begrijpt en zelfs een beetje met hem sympathiseert. Natuurlijk werd de keutel snel weer ingetrokken, maar führer Bruno Gansz (Der Untergang) mag hier Dante Dillon naar de hel vergezellen. Toeval? Je vraagt jezelf evengoed af waarom de beelden van concentratiekampen worden getoond. Het shockgehalte an sich is immers hoog genoeg.

Toch is er naast verbazing ook ruimte voor waardering voor The House That Jack Built. Het is namelijk meer dan een kwetsbare knipoog naar de maker zelf. Zo zit er een bijzondere en komische ondertoon in de sadistische spelletjes die Jack met zijn slachtoffers speelt. En bewandelt men alles behalve de gangbare paden, hetgeen verfrissend is in een wereld van formulewerk. Het grote publiek zal de filmmaker ook hier niet mee bekoren, maar zijn trouwe schare fans zal hem nog meer verafgoden en de filmrecensenten zijn wederom verdeeld tot op het bot. Het ligt er inderdaad wat dik bovenop allemaal. Na Fame wordt Bob Dylan er ook wel heel vaak en flauw bijgehaald, maar de film blijft afwijkend en er is voldoende stof tot nadenken. Soms heb je niet veel meer nodig.

***

Met dank aan September Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van maxcomthrilla
Sterk eigenzinnig!

Fijn dat er nog regisseurs rondlopen die niet iedereen lijken te willen behagen.

Knap hoe Von Trier iedere vorm van emotie op afstand weet te houden. Geen vrolijke film om te kijken, maar een inktzwart portret van een gewetenloze moordenaar die verdoemenis en verderf zaait. De kille registraties van de moordpartijen en de aparte theorieën van de moordenaar maken dat je jezelf geen moment verveelt. Punt dat Von Trier ook even mooi aan weet te stippen, is dat we in deze samenleving best wat meer naar elkaar om mogen kijken, zonder dat op een simplistische manier uit te dragen dan.

Visueel ook interessant, creativiteit kun je de man niet ontzeggen. De scenes in de hel zijn daar ook een mooi toonbeeld van. Muziekkeuze had beter gekund. Dikke 4*

avatar van CorvisChristi

Absoluut. Het is dé scene uit de film en op filmgebied überhaupt één van de meest gedenkwaardige momenten ooit, althans dat vind ik. Tevens is het tegelijkertijd op een bepaalde manier komisch en absurd. En dat maakt het daardoor nog sterker. De sfeer en insteek van de film wordt met dit shot praktisch in één keer samengevat.

avatar van Warp
Precies, dat heb je goed verwoord!

Qua fundering best een aardig huisje, doch qua inrichting hadden Von Trier en zijn Jack een betere smaak moeten tonen. Altijd veel waardering voor deze regisseur, probeert altijd controversieel te zijn en levert lekker provocerende projecten af(Dancer in the Dark en Idoterne behoren tot mijn favorieten voor immer), maar deze keer werkt het niet helemaal. Een gruwelijk portret over een alledaags ogende maar gruwelijke man(een redelijke Dillon, maar had beter gekund), zou eigenlijk voor de nodige kippenvel of nadenk momenten moeten zorgen, doch die blijven, bij al dat kunstzinnig gedoe, eigenlijk uit. Te mooi om waar te zijn vaak, en veel nieuws over de thematiek aangaande seriemoordenaars heeft Von Tier helaas niet te melden. Redelijk ingehouden eigenlijk en een gebrek aan realisme vooral, welk tegen het visueel fraaie aparte einde zelfs een beetje bespottelijk wordt. Typerend voor de film dat het beste moment(als Jack een agent te slim af is, en op de vlucht slaat met achter aan zijn auto het lijk van een slachtoffer vastgeknoopt ) een hilarische lach of ik schiet scène is...….zal vast de bedoeling niet zijn geweest. Meest opvallende is het schijnbaar ondankbare bijrolletje van Uma Thurman, bijna een parodie op haar iconische rol van The bride.

Aardige film over een serie-moordenaar die praat over een aantal van zijn moorden. De film heeft zeker zijn momenten en zoals gewend van Lars von Trier worden er geen concessies gedaan. Echter kwam het ditmaal wat gekunsteld over en vooral langdradig. Niet slecht, maar wel de minste die ik van von Trier heb gezien en ook Matt Dillon heeft betere rollen neergezet.