• 10.605 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titel: Hitler's Hangman

Geregisseerd door: Douglas Sirk

Met onder meer: Patricia Morison, John Carradine en Alan Curtis

IMDb beoordeling: 6,5 (910)

Gesproken taal: Engels

Plot Hitler's Madman

"Sensational!"

Waar gebeurd verhaal over Reinhardt Heydrich, de SS-officier die belast was met het wel en wee in Tsjechoslowakije. Wanneer hij gedood wordt door het Tsjechische verzet, verzinnen de Nazi's een gruwelijke wraakactie. Ze doden alle mannen in het plaatselijke dorp, verbannen de vrouwen en kinderen naar kampen en branden het dorp plat.

logo tmdbimage

Dvorak - the Shopkeeper

Vage poster: 'Sensational!'

avatar van damon

damon

Is dit niet een horror film?

Blijkbaar niet.

avatar van MFEO

MFEO

Dit is een waargebeurd verhaal. Toen ik in Tsjechie op vakantie was. Ben ik op de plek geweest waar het dorpje (Lidice) stond dat plat gebrand is!! Dat er al gelijk een film over gemaakt was in 1943. Er is hier verder volgens mij nooit een film over gemaakt.

Deze film zou ik wel eens willen zien. Mara volgens mij is die niet verkrijgbaar.

avatar van Bas17

Bas17

Zou dit best willen zien, lijkt op een film uit de 2e wereldoorlog die zich negatief uit over de nazi's.

avatar van timbo_

timbo_

MFEO schreef:

Dat Lidice platgebrand is als gevolg van de dood van Heydrich klopt. Maar verder is er bijzonder weinig waargebeurds aan deze film. Al is het maar omdat Heydrich in Praag werd vermoord.

avatar van CINEMATEKbe

CINEMATEKbe

De Metropolis effecten cameraman Eugen Schüfftan schoot het grootste deel van de film, maar kreeg geen credit vanuit de studio regels.. De producers moesten de oorspronkelijke titel ‘Hitler’s Hangman” veranderen om verwarring met Fritz Lang's Hangmen Also Die! te vermijden.

John Carradine schittert in de hoofdrol, eerder speelde hij Casey in John Fords The Grapes of Wrath. In deze film beheerst hij perfect zijn rol al een vreselijke schurk, met toch een vleugje humor, te zien bij ons in Brussel op 24.06 én 04.07. CINEMATEK - Programma - Hitler's Madman Meer boeiende achtergrond vind je hier Hitler's Madman | Trailers From Hell - trailersfromhell.com