Operation: Daybreak (1975)

Alternatieve titels: Operation Daybreak | The Price of Freedom | Seven Met at Daybreak

Verenigde Staten / Tsjechoslowakije / Joegoslavië
Avontuur / Oorlog

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Timothy Bottoms, Martin Shaw en Anton Diffring

De Engelse legertop geeft in 1941 drie Tsjechische soldaten - Jan Kubis, Karel Curda en Jozef Gabcik - de opdracht de pas aangestelde bevelhebber van Tsjechië, Reinhard Heydrich, te vermoorden. De genadeloze Heydrich wordt beschouwd als uiterst gevaarlijk en zijn invloed op Hitler is groot. De drie slagen erin Tsjechië te bereiken en komen dankzij de hulp van de plaatselijke bevolking steeds dichter bij hun doelwit. Maar de Duitsers zijn waakzaam en elke verzetsactie wordt met zware represailles bestraft.

neo (crew)
Diffring maakt grote indruk als belangrijk nazi figuur. Hij kreeg zelfs last van type casting. Op zich een aardig spannende film met een standaard missie verhaal Dat loop uiteindelijk uit op een in mijn herinnering niet al te boeiende partijtje ''brandweer spuiterij promotie'' van de nazis. 3 sterren

Voor zover ik het me kan herinneren is het een erg goede film. Dit weekend maar eens herzien.

avatar van Jan met de pet
Goede film, lang geleden al gezien en was toen al onder de indruk, nog steeds het aankijken meer dan waard: 3,5

Onderhoudende verfilming van de moord op Reinhard Heydrich in 1942, met Anton Diffring in de rol van Heydrich. Film is opgezet op de klassieke manier: voorbereiding-uitvoering-nasleep. Oogt nu een beetje ouderwets. Maar het echte probleem is de afstandelijkheid, je komt er niet echt in en je raakt niet betrokken bij de personen en de gebeurtenissen.
Diffring is een degelijk acteur, maar hij mist het vermogen om het arrogante en demonische van 'dat blonde beest' zichtbaar te maken. Het blijft nu een hoge nazi als zovelen. Over het persoonlijke leven van Heydrich komen we niets te weten. Dochtertje zien we van een afstand.

De plegers van de aanslag krijgen iets meer relief, maar hun onderlinge geschillen helpen ook niet mee om je met hun strijd te identificeren. De uiteindelijke verwoesting van Lidice, als vergelding van de Duitsers voor de aanslag, is volslagen emotieloos in beeld gebracht. Executies van de bevolking zijn niet te zien, want het moest kennelijk wel leuk blijven. Blijft al met al best spannend en een interessant stukje geschiedenis, maar ook verouderd en te oppervakkig.

avatar van joolstein
Redelijke film over de aanslag op Reinhard Heydrich Reichsprotector van Protectoraat Bohemen en Moravië die werd vermoord door twee Tsjechen. De film is vrij tam en laat voornamelijk de historische feiten zien van de Tsjechen die bij de aanslag betrokken waren. We horen de legerleiding zeggen dat Heydrich een 'bijzonder gevaarlijk man', was die koste wat het kost geliquideerd moest worden, maar helaas zien we alleen Heydrich in dagelijkse beslommeringen en niet wat hij in werkelijkheid was, heette niet voor niets de slager van Praag? Anton Diffring was wel een prima Heydrich. In de film speelt ook een jonge Martin Shaw (George Gently Judge John Deed) als Karel Curda. En na deze film zal regisseur Lewis Gilbert twee James bonds gaan filmen.

avatar van de grunt
Nu wil ik deze ook zien na Anthropoid

avatar van Insignificance
Afscheid nemen doet pijn, de film heeft er nog meer last van. Hier zit dus ook zo'n stierlijk vervelende romance in. Verder wat gebalanceerder dan Anthropoid. In die zin dat enkele andere spelers wat meer aandacht krijgen. Bij Heydrich pakt dat niet onaardig uit. Onverbiddelijke kerel met ferme uitstraling. Bij de verrader gaat het op zich ook niet verkeerd, ware het niet dat de manier waarop hij draait wat flauwtjes overkomt. Idem voor dé bekentenis. Vond het alles bij elkaar wat meer drive hebben dan die van Sean Ellis, het eerste uur is veel gemakkelijker door te komen, maar ook hier ontbreekt de bittere ernst in de aanloop. Ik hou wel van die wat avontuurlijke oorlogsfilms van toen, maar hier matcht dat niet zo lekker voor mijn gevoel. Net als de vreselijke synthesizer muziek trouwens.