The Passage (1979)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Anthony Quinn, Malcolm McDowell en James Mason

Een Baskische gids (The Basque) helpt Bergson, de professor scheikunde, en diens gezin ontsnappen over de Pyreneeën. Nazi-fanatiekeling Von Berkow zit hen echter op de hielen.

Wat ik hiervan vooral onthouden heb, is hoe ergerlijk McDowell wel kan zijn.

Ik vond Malcolm McDowell juist lekker sadistisch spelen in deze film. Vooral toen hij aan het koken was, was hij wel lekker opdreef. Chop chop De film is onderhoudend maar meer ook niet. Er spelen best veel bekende acteurs in mee maar die overtuigen niet allemaal. De actie is soms erg belachelijk, schieten op treinwagons die dan direct ontploffen ?

orbit
Malcolm is erg goed.. de rest van de film zozo.

Muggsy
Vond McDowell toch ook wat overdrijven, vooral wanneer hij die man, vastgebonden op z'n stoel, in brand steekt. Dit overdrijven mag zolang hij ook een gevoel van onbehagen weet over te brengen maar ik bleef eigenlijk wat onverschillig bij zijn daden. Ook het feit dat McDowell z'n accent niet kan wegsteken doet de film geen deugd daar hij een SS'er moet voorstellen. Op het einde krijgen we dan opeens een misplaatste experimentele scène die in deze film weinig kwam doen. Quinn en Mason vallen totaal niet op in enig opzicht en de acteur die de zoon van Mason's personage speelde was lamentabel.

Ik heb deze film niet gezien. TCM toont volgende week het. Kon iemand het voor me, alstublieft registreren? Ik ben in Engeland en TCM het UK toont het niet.

Donderdag, 29 Juli
04:20 - 06:00 The Passage

Dank u, hoop ik!

avatar van Plan 9
Goed gemaakt en spannende 2de wo film met de goede acteurs vooral james mason.

Goede rol van Malcolm McDowell in een soms brute film.
Leuk om eens te zien maar heeft te weinig inhoud. Had meer ingezeten.

avatar van dionj
Brute actie, behoorlijk over de top en vrij onrealistisch.
Maar ondanks dat weet de film mij toch te bekoren. Het verhaal heeft weinig om het lijf en is niet erg spannend. Maar de hoge actiedichtheid zorgt wel voor spanning.

Malcolm McDowell heeft me nooit echt kunnen overtuigen (zelfs niet in Clockwork Orange) en doet dat deze keer ook niet echt. Hij is dit keer wel behoorlijk sadistisch, wat zijn performance toch redelijk draaglijk maakt.

De film komt redelijk goedkoop over. Toch heeft deze film een zeer degelijke cast met een aantal A-sterren.

Het handheld camerawerk van Michael Reed is zeer mooi, alleen is de montage niet altijd even best. Het is soms erg lastig te volgen Wat doe Quinn bij de bewaker van de meisje? Steekt hij hem neer?

Leuk weetje: De beelden van de lawine aan het eind van de film komen uit On Her Majesty's Secret Service (1969), welke ook geschoten werd door Reed.

avatar van blurp194
Onevenwichtig.

Mason en Quinn zijn echt niet goed in deze film - miscast, zitten niet in hun rol, onovertuigend - gewoon alles is mis. Maar McDowell is dan weer perfect op zijn plaats, hij weet met zijn ietwat aan waanzin grenzende uitstraling precies de nietsontziende SS-er te treffen.

Het verhaal is ook maar matig. De eerste driekwart zijn al niet zo sterk, maar het einde is bespottelijk slecht - het gedoe op de brug slaat al nergens op, maar dan de droombeelden nog. Als een tang op een varken, zeiden we in die tijd over zoiets.

Maar voor de goede opletter is er dan wel weer een jonge Christopher Lee te zien - nouja jong, 57 was hij daar al. Toch leuk.

avatar van knusse stoel
Prima acteurs die Anthony Quinn, Malcolm McDowell en James Mason! Ook hier zetten ze weer een prima film neer met regisseur J. Lee Thompson, ook bekend van de film "The guns of Navarone" uit 1961die dus eerder op het scherm te bewonderen viel. Ook hierin acteurskanonnen uit die tijd, Gregory Peck, David Niven en wederom Anthony Quinn.
Die man is een geweldig acteur in mijn ogen, vrijwel geen film waar hij in meespeelde vind ik een flop, alhoewel moet ik er eerlijk bij vermelden dat het dan wel de actie- en oorlogsfilms betreft. Het melodramatische uit die tijd ben ik geen liefhebber van, vanwege het zoetsappige wat vaak de boventoon voert.
De film is redelijk spannend en er is ook de nodige actie, mooie beelden van de Pyreneeën.
Onze waardering is een 7-.