ad
  • 8.147.237 stemmen

La Vingt-Cinquième Heure (1967)

Oorlog / Drama | 130 minuten

Genre: Oorlog / Drama

Alternatieve titels: The 25th Hour / The Twenty-Fifth Hour

Oorsprong: Frankrijk / Italië / Joegoslavië

Geregisseerd door: Henri Verneuil

Met onder meer: Anthony Quinn, Virna Lisi en Michael Redgrave

Oorspronkelijke taal: Frans

Over La Vingt-Cinquième Heure

1939. Johann Moritz leeft samen met zijn vrouw Suzanna en twee kinderen vredig op het Roemeense platteland. Door een plaatselijke collaborateur die een oogje op zijn vrouw heeft, wordt Johann erin geluisd: hij krijgt het predikaat 'jood' opgeplakt en wordt gedwongen voor het nazi-regime te werken. Dat is het begin van de wonderlijke en trieste oorlogsjaren van de goedige en naïeve Johann Moritz.

image

Le ministre

L'avocat de Lohann

avatar van jay73

jay73

Vannacht heb ik deze film op TCM gezien. Ik had er nog nooit van gehoord.

Een aangename verrassing moet ik zeggen. De film kwam wat traag op gang maar daarna werd het een mooi, meeslepend drama, zij het iets te fragmentarisch verteld.

Anthony Quinn zet hier een prachtige rol neer van een lieve goedzak die de waarheid van de oorlog maar niet beseft.

4*.

De Engelse titel: The 25th Hour is ook in gebruik (bijv. bij TCM).

avatar van replicator

replicator

Hmm, 5 stemmen met minimaal 4 sterren....... Zegt dat wat? Zal eens kijken of ik hem ergens te pakken kan krijgen.

avatar van Fabrice

Fabrice

Ik schrok me dood, zou deze film niet bekend zijn op onze site .. gelukkig stond ie bekend onder z'n franse titel !

Super film en verdiend 4,5 *

avatar van FisherKing

FisherKing

Is deze film op DVD uit?

avatar van Fabrice

Fabrice

Ik heb de DVD nergens kunnen vinden, ik heb deze film op TCM gezien...

avatar van neo

neo (crew)

Mooie film met een zeer interessant gegeven:verwarring.Niet zo zeer verwarring van de oorlog die begonnen is, maar die van verschillende volkeren met hun vijand.Moritz staat dan weer in positief daglicht bij de Duitsers, dan wordt komt hij daar weer terecht en veranderd steeds weer mee met de nieuwe plek waar hij komt.Hij is een jood, dan weer een nazi en dan weer... De film belicht echt op een uitzonderlijke manier (en voor mij ook niet eerder gezien) de verschillen tussen vijand en vriend zijn, alles te maken met het ras. De scene waarin hij gekeurd wordt door de ss-er en een boel anderen staan mee te kijken. Ik krijg daar altijd een eng gevoel bij.Zijn eigen identiteit krijgt hij pas weer terug op het eind.Vooral die laatste scene met het glimlachen wat een omzwaai maakt is indrukwekkend.Quinn schittert zoals zo vaak, Delerue en Maurice Jarre raken de juist snaar,goede regie. 4.5 sterren

Ik ben reeds lang op zoek naar deze film, heb deze jaren geleden in de bioscoop gezien en heeft bij mij een sterke indruk nagelaten. Maar helaas lukt het mij niet om deze film ergens op de kop te tikken.

kan iemand mij vertellen of deze film ooit op video of dvd is uitgebracht ???

bedankt op voorhand !

avatar van ewalk

ewalk

Ik heb hem eergisteren op TCM gezien. Zeer goed spel van Quinn. Sommige scenes kwamen op mij komisch over maar de film heeft een zeer tragisch karakter.

avatar van Mug

Mug

Laat ik dan maar de sleur doorbreken van alle positieve berichten alhier.

Een film met momenten, zeker naar het (fantastische!!) einde toe. Maar het duurt wel heel erg lang voordat het ook maar enigszins interessant werd.

Het is voornamelijk een one-man show van Quinn, de rest is nogal onopvallend. Aardig script (soms iets te vreemd, gezocht en onrealistisch mijns inziens), maar ondanks de traagheid van de film wordt er hier en daar flink geknipt in tijdszones zodat je het gevoel krijgt veel (belangrijke) informatie verloren te hebben. De film loopt gewoon gevoelsmatig niet lekker.

En dan heb je ook nog zo'n vervelend personage als de agent die de vrouw van Moritz tot de zijne wil maken. Een nogal lachwekkend en treurig personage die nogal wat modder aan zijn kleren krijgt tijdens de film. Nee, dat paste niet.

3 grote sterren.

avatar van Cupido

Cupido

De rol van die agent was idd een beetje karikaturaal, maar dat personage was gelukkig na een klein half uurtje weer verdwenen. Vanaf dat moment wint de film dan ook met iedere minuut meer aan overtuigingskracht. De slotscène is er één die ik niet snel zal vergeten...Totale verwarring bij de hereniging van Moritz en zijn familie en de onmacht om er een fatsoenlijke lach van af te brengen op de foto...vreselijk diep door de ziel snijdend.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

waar is deze te verkrijgen?

avatar van Movsin

Movsin

Lotgevallen van een doodbrave roemeense boer die er steeds vanuit gaat dat éénieder bekommerd is om het goede doen, wat helaas zo niet is. Onze ongelukkige held is gedurende 10 jaar (WO II inbegrepen) de speelbal van kleinzierige en lage menselijke gedragingen.

De film is een echte tragedie, evenwel doorspect met komisch aandoende scènes in de hand gewerkt door het naïve optreden van het hoofdpersonnage, meesterlijk vertolkt door Anthony Quin.

Merkwaardig toch dat deze acteur, toch bekend om zijn ernstige karakterrollen, ook dit perfect aankan.

Is het de franse titel die deze film aan ons overwegend engelsdenkend publiek heeft doen voorbijgaan ?

Zekerlijk ten onrechte. Het is geen meesterwerk maar zeker de moeite om te bekijken.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Wat ik hier allemaal lees vind ik de beoordeling toch wat aan de hoge kant, redelijke film niet meer en niet minder, pluspunt suzanna zijn mooie vrouw. 2.5

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Heel erg goede film. Draait regelmatig op TCM.

Zelf vind ik de waardering een beetje aan de lage kant, een 4.0 gemiddeld past wel bij deze film. Jammer dat zo weinig mensen deze film hebben gezien, ik hoop dat hij binnenkort uitkomt in Nederland. De film creeërt een sfeertje, die er ook was bij: La Vache Et Le Prisoner.

Alleen die poster klopt niet helemaal. Je ziet dat vliegtuigen enz. in actie komen en dat er explosies plaats vinden, maar in de film komt er bijna geen actie voor. Dus die poster is erg misleidend (voor de gene die alleen naar de poster kijken bij aankoop/zien van een film).

Ook hoort de titel hier in het Engels, niet in het Frans. In de film wordt namelijk gewoon Engels gesproken en de film heeft ook helemaal niets met Frankrijk te maken, behalve dat de naam een keer in de film voorkomt. Kan dat gewoon verandert worden naar de Engelse naam?

Goede film. 4.5*

avatar van badfans69

badfans69

• 1928 berichten

Dijk van een film, combinatie van oorlog /drama. Volgens imdb niet verkrijgbaar op dvd. Op internet wordt het wel eens aangeboden (TCM opname)

avatar van gotti

gotti

Ik heb een tv opname op dvd. Voor de liefhebbers...

avatar van gotti

gotti

Wat een film. Quinn is fantastisch als goedzak, die van de ene naar de andere partij stapt, zonder echt de consequenties er van in te zien. Zeker het laatste uur is bijzonder indrukwekkend.

avatar van Rob Holtslag

Rob Holtslag

Vind het een hele aardige film. Natuurlijk wat aan de oude kant maar prima spel van Anthony. Zelf ben ik wel een liefhebber van classics.

scorsese

Goed oorlogsdrama waarin een katholieke Roemeense boer als jood wordt aangezien aan het begin van de tweede wereldoorlog. Een onderhoudend verhaal, en ook meeslepend gefilmd. Alleen niet altijd even geloofwaardig, vooral vanwege de naïviteit van het hoofdpersonage waarbij het lijkt of hij geen benul heeft dat er een oorlog gaande is. Anthony Quinn draagt de film single handedly.

avatar van lezertje

lezertje

Niet echt heel bijzondere en verre van indrukwekkende oorlogsfilm. Met een leuke rol van Anthony Quinn, dat dan weer wel.

avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

Vandaag nog eens een film uit de oude doos gekeken, en wat een dikke meevaller zeg.

Quinn zet hier een mooie rol neer als goedzak, oorlog en drama mooi gecombineerd.

Keuze voor de film zat erg dicht tegen 4 sterren aan, maar een dikke 7.

Prima vermaakt en zeker een aanrader ondanks de film uit 1967 is.

avatar van Fransman

Fransman

Deze film wordt dus nog steeds bekeken, blijkt hier. Toch valt er niet makkelijk aan te komen. Nooit op DVD uitgebracht, bij mijn weten. Maar zeker nog de moeite waard. Al heb ik ook wel wat kanttekeningen. De filmstijl vond ik toch wel (erg) verouderd. Anthony Quinn draagt de film in z'n eentje, en dankte mede aan deze rol zijn faam (en aan Zorba natuurlijk). Maar ik kreeg gaandeweg wel een beetje de kriebels van dat naïeve optimisme, alsof de hele oorlog een vergissing is.

Ik heb destijds het boek niet gelezen. Had ik moeten doen, want iedereen las dat boek toen (uit de bibliotheek, je ging niet zo snel naar de boekwinkel, had je geen geld voor). Kan dus ook niet controleren of door Henri Verneuil en Carlo Ponti het boek nauwgezet is gevolgd. Trof nogal wat historische ongerijmdheden aan. Bij mijn weten werden er in 1939 nog geen razzia's onder de joden gehouden in Roemenë. Ook werd Roemenië niet in april 1944 door de Russen 'bevrijd', dat kwam later pas. Een simpele SS-soldaat stond niet terecht voor het oorlogstribunaal in Neurenberg. Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Allemaal 'dichterlijke vrijheden' van Virgil Gheorghiu, die het boek schreef? De boodschap is natuurlijk wel duidelijk, namelijk hoe een simpele ziel door de raderen van de oorlog en het noodlot wordt fijngemalen. Wat dat betreft houdt deze film ook na meer dan een halve eeuw zijn waarde.

avatar van joolstein

joolstein

Beetje dubbel deze film! Op zich is de film niet slecht maar als ik ervan uit mag gaan dat ze het boek (niet gelezen) dat de film inspireerde hebben verfilmd, waarom zijn er dan geen aanpassing gedaan? In de film wijzen ze namelijk naar koning Carol, alsof die de deportaties van Joden begon? Echter verantwoordelijk voor de meeste Joodse vervolgingen en deportaties was het regime van de fascistische dictator Ion Antonesc en schrijver Virgil Gheorghiu kon geen kritiek hierop uiten want hij was een minder belangrijke diplomaat in dit regime.

Aan de andere kant is dit ook een wat tegendraadse film uit een tijd dat het WO II-conflict nog heroïsche werd getoond. Een verhaal over de omzwervingen van Johann / Yankele Moritz (Anthony Quinn), een eeuwige optimist, die achtereenvolgens verward wordt als Jood, nazi, Roemeense spion, en zodoende altijd aan de verliezende kant staat. Echter hij verlies nooit de hoop! Daardoor is deze film; Emotioneel, grappig (op een ietwat donkere manier), triest, irritant en zijn er ook verschillende goede scènes in te vinden! Zowel een prima film over een naïeve man, verstrikt in de waanzin van de mens en het leven, in moeilijke tijden maar die nooit helemaal begrijpt waarom. Als ook een subtiele vervorming van de geschiedenis, die ik als kijker dan weer minder goed begrijp?