Operation Crossbow (1965)

Alternatieve titel: The Great Spy Mission

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met George Peppard, Trevor Howard en Tom Courtney

Een groep Engelse commando's slaagt erin te infiltreren in een Duits centrum waar de nazi's een raketwapen ontwikkelen.

Best een aardige oorlogsfilm. Interessant verhaal, best mooie beelden. Alleen de truc met de oude beelden werkte niet echt.
Boeiende film, 3.5*

avatar van Quentin
18 oktober op dvd bij Indies wel in 4:3

Een goede oude klassieker, boeiend en onderhoudend , dat het verhaal goed weergeeft van de ontwikkelingen van de V2 en zo getrouw mogelijk nagemaakt.
De acteer prestaties waren ook zeer goed, Sofia Loren een prachtige vrouw om te zien.

Deze film was echt niet op 4:3

avatar van Dogie_Hogan
Nu op DVD in 2.35:1: DVDReview

avatar van dionj
Superfilm, Jammer dat deze film geen waardige dvd-release in Nederland heeft....

avatar van dionj
Als je van de vroege James Bond-films houd, is dit absoluut een aanrader. De Duitsers spreken gelukkig ook echt Duits!

avatar van Wembleyfever
Deze film is overigens wel met enige regelmaat op TCM te bewonderen, voor degenen die hierover beschikken...Dit geldt ook voor Home from the Hill en The Subterraneans.

Dick2008
Een heel aardige avonturen oorlogsfilm. Het geheime wapen vond ik een beetje SF-achtig overkomen. De eindscene is verrassend en eigenlijk ook wel grappig.

neo (crew)
Vooral de wat oudere lichting oorlogsfilms zijn nogal altijd een waar genot. Operation Crossbow is ook weer zo'n typische stukje film waarin het draait om heroische daden en spanning, meer niet. De film opent al meteen heerlijk met een fanfare van Ron Goodwin, verantwoordelijk voor de muziek van veel soortgelijke films. De Duitsers spreken ook echt Duits, iets wat de studiobonzen pas achterkwamen toen ze de uiteindelijke versie kregen te zien. De regisseur hield gelukkig voet bij stuk en wist hen te overtuigen. Sophia Loren mag dan een prachtige verschijning zijn, maar haar rol is helemaal niet zo groot. Spannend van begin tot eind.

In de loop der jaren al regelmatig Tweede Wereldoorlog films gezien waarin men archiefmateriaal gebruikte. Meestal past het nied naadloos in de film, zo ook niet in het geval van Operation Crossbow. Dat het wel goed kon bewees men met One Minute To Zero.

avatar van ThaMovieVoter
Degelijke oorlogsfilm, maar wel met één van de meest overbodige rollen die ik tot noch toe in een film heb gezien: die van Sophia Loren. Verder vond ik het gebruik van oude beelden van kanonnen uit de Tweede Wereldoorlog een beetje goedkoop.

Jongens het kan aan mij liggen hoor, maar speelt hannibal van het a team niet in deze film?

ja dus, george peppard. wat leuk. nu wil ik hem zeker zien.

avatar van Uzza_Sparta
Best een redelijk oorlogsfilm aangezien die bijna 50 jaar geleden gemaakt was

avatar van Uzza_Sparta
de waargebeurd verhaal over Operation Crossbow waarop deze film is gebaseerd is vanavond te zien op BBC2. de documentaire begint om 22:00 uur en duurt een uur.

BBC - BBC Two Programmes - Operation Crossbow - bbc.co.uk

Oorlogsfilm gebaseerd op een historisch gebeuren en dat is zowat het enige dat de aandacht kan gaande houden.
Heel overtuigend is het allemaal niet. Het eerste gedeelte is traag en absoluut niet boeiend en later in de film wordt het dan avontuurlijk (inderdaad à la Bond).
De acteurs valt weinig te verwijten, zelfs Sofia Loren niet al verdient zij absoluut geen eerste plaats op de affiche. Daarvoor is haar rol te klein en eigenlijk van weinig tel. Maar goed, het is een knappe vrouw en de makers zullen wel gedacht hebben laat ons aan deze aantrekkingspool niet voorbij gaan. Het bewijst een beetje het matige van de film...

avatar van Humphrey
Alhoewel reeds een oldtimer, is dit best een interessante film om te bekijken. De acteurs komen goed over en de effecten zijn, gezien de leeftijd van de film, zeer aanvaardbaar. 3*.

Dick2008
Toch alweer een hele tijd geleden dat ik hem heb gezien, of is dit al de derde keer.(?). Zo vaak komt hij niet op tv. Maar ik heb hem eindelijk weer gezien. Maar dit bericht klopt niet...

Dick2008 schreef:

Dat hoort bij: Escape to Athena (1979)

De V1 en V2's waren uiteindelijk wel de future voor latere raketwapens en ruimtevaart. Het is jammer dat de film wel wat aan de lange kant is voor dat, wat we te zien krijgen. Het gedeelte met Sophia Loren is ook niet bijster, hoewel Lilli Palmer juist wel een mooie rol speelt. Het laatste gedeelte duurt ook wat te lang. Als geheel is het mooi gemaakt, met een sterke rolbezetting. Ik had wel meer het idee naar een James Bond-achtige oorlogsfilm te kijken. En zo gek is dat niet. Het is een MGM-film en de bijtitel is "The great spy mission". Dat er veel Duits wordt gesproken is een pluspunt. De speciale effecten zijn ook goed.

Vooral het eerste gedeelte met die experimenten is goed gedaan en kwam wel aardig overeen met een documentaire over Peenemünde en dan zien we tenminste ook wat van Duitse zijde. Later met die lanceringen, dat huizenblokken uiteenvallen en hoe ze die wapens bestrijden, dat hebben ze eveneens goed gedaan, ook al zie je af en toe, zwartwit archiefbeelden tussendoor. Dat laatste is dan wel weer jammer, maar verder waren die gedeelten juist wel leuk om te zien, ook al waren het vreselijke wapens.
Op sommige momenten langdradig en saai, maar op andere momenten toch bijzonder spannend. 4.0

avatar van knusse stoel
Gewoon een prima film in zijn genre, gewoon een goed geschiedenisverhaal wat redelijk de waarheid benaderde. Zelfs wist ik niet dat de V eerst een bom was met een aandrijving in een soort van staart erboven op. Ik heb altijd gedacht dat ze allemaal op een raket leken. Fout gedacht dus!
Ook de acteurs in moederstaal laten spreken stel ik erg op prijs. Laten we wel wezen, klinkt toch gek dat een SS-oficier of andere Duitser in het Engels zich uitdrukt?

lezertje
Prima oorlogsavontuur in de traditie van ‘The guns of Navarone’ (1961), die alleen minder bekend is geworden dan zijn voorganger.
Producer Carlo Ponti, getrouwd met Sophia Loren, dacht dat haar populariteit in de verenigde Staten de film een boost zou geven, maar haar kleine bijrol is zo verschrikkelijk overbodig dat hij verwaarloosbaar is geworden.