Where Eagles Dare (1968)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Actie

geregisseerd door Brian G. Hutton
met Richard Burton, Clint Eastwood en Mary Ure

In 1944 wordt een Amerikaanse generaal neergeschoten bij een zwaarbewaakt Duits fort en gevangen genomen. Meteen wordt er een reddingsoperaties op touw gezet door de Britten, aangezien de generaal bevrijd moet worden voordat hij de plannen van een invasie in Frankrijk onthult. Als de missie op touw gezet wordt, worden er geheime agenten en een mysterieuze Amerikaanse luitenant toegevoegd aan het team die de missie moeten gaan uitvoeren.

avatar van royals
Erg lange film maar wel één groot avontuur. Ik vind deze film zeker wel heel anders dan andere oorlogsfilms met scenes zoals met de ski-lift op het einde, en de spannende achtervolging, zorgen dat je op het puntje van de stoel blijft zitten. Het gaf me wel een beetje een The Great Escape gevoel.

Mijn favoriete film met caligula.
Blijft heerlijk om te zien.
En ik ben weg van Heidi (ingrid pitt)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
James Bond in WO II. Het lijkt meer op een spionage actiefilm dan op een oorlogsfilm. Al loopt het wel wat mis hier en daar. Je ziet ook een acteerverschil tussen Richard Burton en Clint Eastwood. Ik had graag die 2e meer op de voorgrond gehad. De film komt wat geforceerd over. Niet dat het allemaal historisch correct moet zijn, daar gaat het me niet om. Maar er wordt een heroïsche avonturenfilm van gemaakt, minder dan de dramatische oorlogsfilms die we in Europa gewoon zijn, maar dan mag het avontuurlijke en plezier er wel wat meer uitkomen. We krijgen grote shots te zien, maar prachtige beelden zijn het nu ook weer niet.

De film heeft zeker haar momenten en draagt een goed onderhouden verhaal. Maar het lijkt me toch wel wat gedateerd. En er mocht wat meer pit in zitten.

TMP
Degelijke film met sterke en minder sterke momenten. De film bevat behoorlijk wat actie en is niet altijd even realistisch, maar ook weer niet te overdreven. Dat de Duitsers Engels spreken helpt niet echt om er een geloofwaardige en sterke film van te maken, hoewel er ook (om onduidelijke redenen) af en toe wel Duits wordt gesproken. Een gedegen plot, met enkele sterke scènes, maar hier en daar ook wat minder interessante gedeeltes. Het acteerwerk is degelijk, met aardige vertolkingen van Burton en Eastwood.

avatar van Thiver
bart007bond schreef:
Mijn favoriete film met caligula.

Caligula? Ik heb Malcolm McDowell of John Hurt nergens gezien, hoor...

Dat klopt. Dit is samen met Caligula mijn favoriete film.

avatar van Boneka
Buitengewone plezante avontuurlijke oorlogsfilm die serieus overkomt maar natuurlijk nooit serieus kan worden uitgevoerd. Had 'm ooit wel eens gezien, maar dat is echt al heel lang geleden. Vond de opbouw prima mooie winterse plaatjes een jonge Clint Eastwood en een prima transfer op blu ray. Jammer alleen dat er geen Duits wordt gesproken. Altijd wel een minpuntje. Film duurt lang maar dat is geen straf. De explosies zijn soms iets teveel van het goede voor het geluid altijd lekker om te horen. En natuurlijk worden er vooral Duitsers geraakt. Allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar voor dit soort films prima!