Don Camillo (1952)

Alternatieve titels: De Kleine Wereld van Don Camillo | Il Piccolo Mondo di Don Camillo | Le Petit Monde de Don Camillo

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Julien Duvivier
met Fernandel, Gino Cervi en Vera Talchi

De eerste film van de beroemde Don Camillo saga. In Brescello, een klein dorpje liggend in de hoogvlakte van Po, Italië hebben de 'rooien' een verpletterende overwinning behaald tijdens de verkiezingen en Peppone is tot burgemeester gekozen. De pastoor Don Camillo, kleurrijk en impulsief, gaat tegen hem in verzet met alle mogelijke middelen. Hij laat de klokken luiden om de redevoering van de overwinnaar te verstoren, en weigert de zoon van Peppone te dopen en wel in de naam van Lenin... Maar door advies van God, met wie hij rechtstreeks praat, moet hij toenadering zoeken met Peppone en een bijdrage in de gemeente kas storten. Tegenstanders en medeplichtigen, Don Camillo en Peppone lokken opstootjes en gekkigheden uit. Maar op een de dag besluit de gemeenteraad Don Camillo te verbannen. Maar hoe zal het dorp reageren?

Was erg populair destijds, deze reeks. Vooral door Fernandel met zijn rubberen kop en paardengebit. Deze en nr vijf (DC in Rusland) waren geloof ik de beste.

Gino Cervi was een goeie acteur. Hij deed bijvoorbeeld ook de italiaanse Maigret.

avatar van speedy23
De film naar het gelijknamige boek (Il Piccolo Mondo Di Don Camillo) van Giovanni Guareschi, speelt zich af omstreeks 1951 in Brescello, een klein Italiaans provinciestadje in de Reggio Emilia, tussen Milaan en Bologna. Fernandel en Gino Cervi zijn om op te vreten en de rest van de cast is al even heerlijk. Daarbij komt nog een verrukkelijk script van regisseur Julien Duvivier. Dit is puur genieten. Echt een must voor elke cinefiel... 5*

Ramon K
Binnenkort op dvd in Nederland! 5 Don Camillo films in 1 box!

Ramon K schreef:
Binnenkort op dvd in Nederland! 5 Don Camillo films in 1 box!

Waar? Hoeveel? En wanneer?

FisherKing
Nog veel onbekend wat en waar.

Lime-Lights Pictures brengt op 5 juli uit:
DVD1: De kleine wereld van Don Camillo (1951)
DVD2: De terugkeer van Don Camillo (1952)
DVD3: Don Camillo en de Edelachtbare Peppone (1955)
DVD4: Don Camillo op de barricade (1961)
DVD5: Don Camillo in Rusland (1965)

Technische gegevens:
Genre: Komedie
Totale speelduur: 550 minuten
Italiaans gesproken (Nederlands ondertiteld)
Geluid: dolby 2.0
Beeldformaat: 4:3 (zwart/wit)
Kijkwijzer: 6
Consumentenadviesprijs: 39,95 euro

Waar ze te koop zijn, is op dit moment nog onduidelijk.

Ligt een beetje in hetzelfde straatje als Marcelino Pan Y Vino, toch? Grootoudersnostalgie.

T.O. schreef:
Grootoudersnostalgie.

LOL
Hangt ervan af hoe oud je bent natuurlijk

Ik vind het top vermaak.

avatar van speedy23
Heerlijke humor. En telkens die haat/liefdeverhouding tussen de communisten er katholieken. Inderdaad top vermaak. Deze box moet ik hebben. Ik ga die boel goed volgen. Bedankt heren voor de boodschappen.

En ouderdom heeft hier helemaal niets mee te maken. Die oude films zijn gewoon een liefhebberij. Net zo goed voor jong als voor oud.

Ik heb de box in huis en werkelijk hij is prachtig

Wat een idee de box in de vorm van een oude bijbel......Prachtig mensen koop deze box.

Er is nu een prachtige dvd box uit met de films Compagno Don Camillo, Il ----Don Camillo e l'Onorevole Peppone-----Don Camillo Monsignore ma Non Troppo-----Petit Monde de Don Camillo, Le-----Retour de Don Camillo, Le.

De box ziet er uit als een oude bijbel en is werkelijk prachtig voor de liefhebbers onder ons is deze dvd-box een must!!!
De totale tijdsduur box: Ca 550 min Geluid dolby 2.0- beeld 4.3 zwart-wit.
De films zijn allemaal digitaal op gepoetst

stinissen schreef:
Ik heb de box in huis en werkelijk hij is prachtig

Ik heb hem eindelijk ook: DON CAMILLO & PEPPONE - Special Edition. Prachtig ding.

avatar van Richard1189
Ik kon de verleiding niet weerstaan om de film weer te zien en ja, opnieuw en nog steeds een verrukkelijke film met personages om op te vreten.

avatar van mirjo 2
stinissen schreef:

Bedankt voor de tip. Heb hem inmiddels aangeschaft.
Genieten!!

avatar van The One Ring
Mwah, ik ben niet echt onder de indruk van deze eerste Don Camillofilm. Hij was niet echt slecht of vervelend, maar hij weet mij ook nergens echt te boeien of me aan het lachen te maken. Fernandel heeft een aardige rol als priester, maar, hoewel dit ongetwijfeld de bedoeling was, kon ik de hele film niet geloven dat ik naar een geestelijke zat te kijken. Iedereen in de hele film kwam eigenlijk geloviger over dan Don Camillo. Nogmaals, het zal vast zo bedoelt zijn maar voor mij werkte het niet.

Daarbij mist het script voor mij scherpte. Het blijft allemaal wat braaf en ik miste echt vuur tussen de twee partijen. Veel meer dan loos dreigen is het niet. De grappen zijn wwat oubollig, maar dat geldt eigenlijk voor de hele film. Aardig om eens gezien te hebben, maar niks bijzonders wat mij betrefd. Waarschijnlijk vooral door de tijd ingehaald.

FisherKing
Ik vond ze vroeger al vrij flauw en gedateerd.

Ramon K
Ik vind ze nog steeds leuk. Wel erg braaf, maar de kracht zit 'm toch echt in de vertolkingen.

avatar van Mac Hammer Fan
Als Don Camillo is Fernandel gewoon uniek. Zijn vertolking en zijn dialogen zijn de grootste kwaliteit in deze film. Hij is dorpspastoor in een plaatsje ergens in Noord-Italië, waar de communist Peppone burgemeester is. Beiden hebben de beste bedoelingen, maar komen voortdurend met elkaar in botsing, hoewel ze in de grond beste vrienden zijn. Een pittige en getrouwe verfilming van de roman van Guareschi.
Voor mij bijzonder genietbaar.

Nog steeds het kijken meer dan waard. Gino Cervi en Fernandel zijn een groots koppel. Ga direkt door naar de andere films.....

avatar van Black Math
Een wat mindere Don Camillo, vooral omdat Fernandel zijn geweldige glimlach een stuk minder laat zien in vergelijking met de andere Don Camillo films. Hierin zit toch de meeste charme.

Verder is het wel erg lieflijk om te zien hoeveel genegenheid Don Camillo en Peppone voor elkaar hebben, dat ze eigenlijk voor dezelfde zaken strijden hoewel ze eigenlijk aan tegenovergestelde kanten staan. Maar an sich is dit niet echt nieuw vergeleken met de andere Don Camillo films, dus vanwege wat minder charme een halfje minder ten opzichte van die andere films. Ik vind deze overigens nog steeds wel 2* waard, dus krijgen de andere twee die ik heb gezien een ophoging van een halve ster.

Voor de mensen die Don Camillo nog niet kennen een echte aanrader

ARD (Don Camillo, zondag 8 april, 12:35 uur)

avatar van FILM!BOY!
Lekker ouderwets lachen. 3.0

Wordt geciteerd als de beste uit de reeks. Zo is het doorgaans. De eerste van een suksesreeks heeft het verrassingselement aan zijn zijde en dat is nu ook niet anders : het originele, sympathieke van de de geschetste situatie, de herkenbaarheid uit ons eigen dagelijks leven, de gesprekken van meesterkomiek Fernandel met het kruisbeeld, de liefde-haat-haat-liefde-vriendschap tussen de 2 hoofdfiguren en die warmte die er doorheen uitstraalt.
Geen mens kan het afstoten.

Leuke film die ik me nog zeer goed herinner uit mijn jeugd, toen hij wel jaarlijks op de TV kwam.
Nu meer dan 60 jaar oud maar toch blijft het een goede film met de onnavolgbare Fernandel.
De eerste uit een serie ook, die bijzonder veel succes oogsten in die tijd.

avatar van 93.9
Beetje te veel nietszeggende kinderachtige humor.
Als dit z'n leukste is hou ik mijn hart vast bij de rest...

lezertje
Heerlijk verfilming van het gelijknamige boek van Giovannino Guareschi. Net als het boek is de film een aaneenrijging van een aantal korte verhaaltjes/anekdotes die een blik geven in de eeuwige strijd tussen de communistische burgemeester Giuseppe ‘Peponne’ Bottazzi (Gino Cervi) en de priester Don Camillo (Fernandel). Is het toeval of is acteur Gino Cervi gekozen vanwege zijn gelijkenis met schrijver Guareschi?

Ondanks zijn gevorderde leeftijd nog altijd een kostelijke satire over het naoorlogse Italië, waar de katholieke kerk op lokaal niveau een deel van zijn van oudsher dominante positie moest afstaan aan communisten, die minder recht in de leer waren dan zij zelf dachten.
Een verzameling heerlijke schetsjes met puike hoofdrollen van Fernandel en Gino Cervi. Ik heb deze film al vaker gezien. In mijn ogen blijft het een onverwoestbare oldtimer.