Under Fire (1983)

Alternatieve titel: In de Vuurlinie

Drama / Oorlog

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Nick Nolte, Gene Hackman en Joanna Cassidy

Nicaragua 1979: fotograaf Russel Price maakt een verslag van de burgeroorlog tegen president Somoza. Het kost Russel veel moeite om neutraal te blijven. Op een gegeven moment maakt Russel een foto van de leider van het verzet en daardoor maakt het leger jacht op hem. Samen met zijn vrienden Claire en Alex probeert Russel om uit handen van het leger te blijven.

avatar van blabla
Klein detail in deze film, Russel heeft echt film in z'n camera's zitten, als ie een foto neemt transporteert de camera.
Heerlijk, dat soort dingen zie je bijna nooit in films, honderden foto's en geen film transport.
(drie maal raden wat 1 van m'n hobby's is !!)

FisherKing
Klopt; Hele realistische Thriller die je nooit vergeet; Ik dacht dat Nolte ook van fotografie houdt ?

avatar van blabla
Ik dacht dat Nolte ook van fotografie houdt ?

Geen idee, hij bediend en houd de kamera in ieder geval heel geroutineerd vast.

avatar van jedymaster
nick rules!!!!!!!!!!! ik meen dat dit de eerste film was die ik zag met nick en ik vond m goed acteren

avatar van thomzi50
Inderdaad een sterke en vooral erg realistische thriller. Weet iemand overigens waarom zowel op de hoes als bij de credits stond "Ed Harris as Oates" terwijl bij alle andere acteurs enkel de naam stond?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudend en realistisch oorlogsdrama met een sterke cast. Nolte excellereert. Goed.

avatar van flipflop
vermakelijke, erg realistische film die op het eind nog best spannend weet te worden. Sommige karakters waren leuk uitgediept, helaas andere weer wat oppervlakkig. Verhaaltje was leuk verzonnen en ging lekker diep.

orbit
Kan er niks aan doen, dit is gewoon de voorloper van Salvador! Alhoewel Salvador de betere film is, heeft deze film absoluut als bron gediend voor die film en is minstens zo intens bij momenten. Dit soort films zijn eindeloos actueel, je kan dit zo maken over welk dictatoriaal regime waar dan ook. Er veranderd niks. Prima rol van Nolte en ook van Cassidy. Aan het eind komt alles iets te toevallig samen, terwijl dat land toch iets groter moet zijn dan wordt gesuggereerd. Desalniettemin, heerlijke kijkervaring, om dit soort films gaat het!!

avatar van frolunda
Goede film maar het vergelijkbare Salvador is inderdaad (iets) beter.

avatar van baspls
Geweldige film! Goede effecten, Goed Geacteerd, Heel erg goede muziek en schitterende locaties. Heb hem samen met mijn Opa, die al sinds 1992 ieder jaar naar Nicaragua gaat en daar een aantal boerencoöperaties en scholen helpt, gekeken. Mijn Opa kende bijna iedere locatie, hij heeft dus letterlijk gelopen waar deze film zich afspeelt. Mooie en heel erg Goede film!

Matig, en in ieder geval onder het niveau van meerdere films (voorbeeld "Missing") die werden gemaakt, ook in die tijd, met staatsgrepen en daarmee gepaard geweld en chaos, in Centraal- en Zuidamerikaanse Staten of in Afrika, als onderwerp.
Dit lijkt meer op een avonturenfilm, zonder meer, met toch wel enkele foutjes in het script.

Uitstekende film over een oorlogsfotograaf die van oorlog naar oorlog reist. De film laat goed zien hoe moeilijk het is om als journalist een neutrale positie te houden in een burgeroorlog. Ondanks dat de film in Mexico is opgenomen (en niet in Nicaragua, waar het verhaal zich afspeelt), oogt de film realistisch. Ook de driehoeksverhouding is goed in het verhaal verworven en komt mede dankzij de goede cast prima over.