• 12.940 nieuwsartikelen
  • 169.099 films
  • 11.083 series
  • 31.741 seizoenen
  • 629.333 acteurs
  • 196.156 gebruikers
  • 9.176.075 stemmen
Avatar
 
banner banner

Under Fire (1983)

Drama / Oorlog | 128 minuten
3,38 138 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 128 minuten

Alternatieve titel: In de Vuurlinie

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roger Spottiswoode

Met onder meer: Nick Nolte, Gene Hackman en Joanna Cassidy

IMDb beoordeling: 7,0 (8.793)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 22 november 1984

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Under Fire

"This wasn't their war but it was their story... and they wouldn't let it go!"

Nicaragua 1979: fotograaf Russel Price maakt een verslag van de burgeroorlog tegen president Somoza. Het kost Russel veel moeite om neutraal te blijven. Op een gegeven moment maakt Russel een foto van de leider van het verzet en daardoor maakt het leger jacht op hem. Samen met zijn vrienden Claire en Alex probeert Russel om uit handen van het leger te blijven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5194 stemmen

Klein detail in deze film, Russel heeft echt film in z'n camera's zitten, als ie een foto neemt transporteert de camera.

Heerlijk, dat soort dingen zie je bijna nooit in films, honderden foto's en geen film transport.

(drie maal raden wat 1 van m'n hobby's is !!)


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Klopt; Hele realistische Thriller die je nooit vergeet; Ik dacht dat Nolte ook van fotografie houdt ?


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5194 stemmen

Ik dacht dat Nolte ook van fotografie houdt ?

Geen idee, hij bediend en houd de kamera in ieder geval heel geroutineerd vast.


avatar van jedymaster

jedymaster

  • 886 berichten
  • 2481 stemmen

nick rules!!!!!!!!!!! ik meen dat dit de eerste film was die ik zag met nick en ik vond m goed acteren


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1973 berichten
  • 2449 stemmen

Inderdaad een sterke en vooral erg realistische thriller. Weet iemand overigens waarom zowel op de hoes als bij de credits stond "Ed Harris as Oates" terwijl bij alle andere acteurs enkel de naam stond?


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10205 berichten
  • 7058 stemmen

Onderhoudend en realistisch oorlogsdrama met een sterke cast. Nolte excellereert. Goed.


avatar van flipflop

flipflop

  • 215 berichten
  • 284 stemmen

vermakelijke, erg realistische film die op het eind nog best spannend weet te worden. Sommige karakters waren leuk uitgediept, helaas andere weer wat oppervlakkig. Verhaaltje was leuk verzonnen en ging lekker diep.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Kan er niks aan doen, dit is gewoon de voorloper van Salvador! Alhoewel Salvador de betere film is, heeft deze film absoluut als bron gediend voor die film en is minstens zo intens bij momenten. Dit soort films zijn eindeloos actueel, je kan dit zo maken over welk dictatoriaal regime waar dan ook. Er veranderd niks. Prima rol van Nolte en ook van Cassidy. Aan het eind komt alles iets te toevallig samen, terwijl dat land toch iets groter moet zijn dan wordt gesuggereerd. Desalniettemin, heerlijke kijkervaring, om dit soort films gaat het!!


avatar van frolunda

frolunda

  • 1106 berichten
  • 4491 stemmen

Goede film maar het vergelijkbare Salvador is inderdaad (iets) beter.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Geweldige film! Goede effecten, Goed Geacteerd, Heel erg goede muziek en schitterende locaties. Heb hem samen met mijn Opa, die al sinds 1992 ieder jaar naar Nicaragua gaat en daar een aantal boerencoöperaties en scholen helpt, gekeken. Mijn Opa kende bijna iedere locatie, hij heeft dus letterlijk gelopen waar deze film zich afspeelt. Mooie en heel erg Goede film!


avatar van Movsin

Movsin

  • 8050 berichten
  • 8283 stemmen

Matig, en in ieder geval onder het niveau van meerdere films (voorbeeld "Missing") die werden gemaakt, ook in die tijd, met staatsgrepen en daarmee gepaard geweld en chaos, in Centraal- en Zuidamerikaanse Staten of in Afrika, als onderwerp.

Dit lijkt meer op een avonturenfilm, zonder meer, met toch wel enkele foutjes in het script.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12418 berichten
  • 10566 stemmen

Uitstekende film over een oorlogsfotograaf die van oorlog naar oorlog reist. De film laat goed zien hoe moeilijk het is om als journalist een neutrale positie te houden in een burgeroorlog. Ondanks dat de film in Mexico is opgenomen (en niet in Nicaragua, waar het verhaal zich afspeelt), oogt de film realistisch. Ook de driehoeksverhouding is goed in het verhaal verworven en komt mede dankzij de goede cast prima over.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5510 stemmen

Spannende film over een fotograaf in een oorlogsgebied. Het verhaal laat vooral zien dat het soms moeilijk is een kant te kiezen.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4690 berichten
  • 4986 stemmen

Moeilijk een kant kiezen was geen sprake van, de hele wereld was op de hand van de sandinisten, Somoza was dan ook een bijna groteske schurk uit een dynastie van schurken. Toch blijken de woorden van Trintignant op het eind profetisch: de sandinisten onder Ortega bleken uiteindelijk meer van hetzelfde maar met een socialistisch sausje. Carlos Fonseca (op wie “Rafaël” geïnspireerd lijkt) moet zich omdraaien in zijn graf.

Over de film: een spannende en best realistische kijk op de burgeroorlog van ‘79, fictief maar met duidelijke verwijzingen naar de moord op Bill Stewart. Na die moord liet de regering Carter Somoza vallen al zou hun rol nog lang niet uitgespeeld zijn met de contra’s. Goed spel van de drie hoofdpersonen en mooie plaatjes, afgewisseld met het nodige (niet al te expliciete) oorlogsgeweld. Opvallend cynische kijk op de rol van de VS, belichaamd door de amorele, opportunistische huurling gespeeld door Harris- het waren immers de tijden dat het communisme als een rood gevaar in Latijns Amerika tierde en overal werden dubieuze dictators door de gringo’s gesteund om dat te beteugelen.

Locaties overigens in Mexico maar een heel Nicaraguaanse vibe, León leek op het echte León, Idem voor Managua en het noordelijk gebied: dergelijke krijtrotsen kom je daar ook tegen. Puik werk van de locatiescouts dus. Ook zien de figuranten er als Nicaraguanen uit en praten ze ook als Nicas, Amerikaanse films hebben de neiging voor alle Spaanssprekende rollen Mexicanen te casten maar hier is daar dus geen sprake van.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1399 berichten
  • 841 stemmen

Vooral een knappe reconstructie van de burgeroorlog in Nicaragua waarin de rol van de CIA niet wordt verbloemd (verpersoonlijkt door het personage van Ed Harris met de nodige dosis ironie). Maar de film is minder sterk als een moreel dilemma voor Nolte. De objectiviteit van de pers en de emotie van een individu. Hij overschrijdt een grens door mee te werken bij een enscenering. Hier kiest hij een kant, hij krijgt jij een primeur en een waardering als journalist. Morele integriteit vs ideologie. Maar er wordt niet dieper op ingegaan. Geen echte consequenties. Niet voor Nolte en ook niet voor de oorlog. De echte consequentie komt later en het is precies alsof we in een nieuw plot zitten. Door de moord van Hackman te fotograferen, keert de USA zich tegen de overheid/dictatuur. Nolte stuurt de oorlog (door zijn foto) naar een beslissing. Hier wel een consequentie, opoffering en wroeging. De structuur van het scenario is wat warrig en rommelig maar de love story in het verhaal werkt wel. Door de driehoeksverhouding al in de eerste scene te situeren, weegt die invalshoek direct op de personages. Joanna Cassidy is een onbeminde en ondergewaardeerde actrice vind ik en hier zet ze de juiste toon als de vrouw die moet kiezen tussen 2 mannen terwijl onrechtvaardigheid rond haar welig tiert. Spottiswoode vertelt knap (die generiek bv met die foto’s) en treft mooi de couleur locale van Midden Amerika. Hij schetst duidelijk de kloof tussen politiek en burgers die in een burgeroorlog steeds terug komen (de luxe recepties bij de machtshebbers, de discussies, armoede, ellende, het verraad). De constante dreiging (die autoritten door het rebellen territorium) en gevaar dat plots opsteekt (de scene in het restaurant, de shooting bij de kerk) grijpt je bij het nekvel. Boeiende film, vaardig gemaakt maar mist diepgang over het thema (oorlogsjournalistiek) waardoor het allemaal bij situering blijft.