The Man Who Would Be King (1975)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door John Huston
met Sean Connery, Michael Caine en Christopher Plummer

Daniel Davrot en Peachy Carnehan zijn twee ex-sergeanten van het Britse leger, die nu een avontuurlijk en erg ongeregeld leventje leiden. Maar hun bestaan is hen nog niet avontuurlijk genoeg, en ze willen het kruiden met een even ambitieuze als stoutmoedige onderneming. Davrot en Carnehan willen namelijk doordringen in het onherbergzame en ongenaakbare rijk van Kafiristan. Sinds Alexander de Grote zouden zij de eerste Europeanen zijn die dit onbekende land betreden. Ze willen meteen ook de opvolgers van Alexander worden: koning worden van Kafiristan en zich onmetelijke rijkdommen toe-eigenen.

avatar van Brix
AnthonyG. schreef:

Wat wel opvalt is dat vrouwen bijna niet spreken in deze film.

Da's waar, maar een van hen sprak Michael Caine wel aan Shakira Baksh, die de rol van Roxanne speelt.
Hij is er namelijk mee getrouwd.

avatar van witboek
De authenticiteit van deze film is ver te zoeken.

orbit

avatar van AnthonyG.
witboek schreef:
De authenticiteit van deze film is ver te zoeken.

Ik heb alle definities van authenticiteit voor de zekerheid opgezocht, maar zie nog altijd de reden niet voor anderhalve ster. Verklaar u nader.

avatar van Sergio Leone
Groots avonturendrama.

The Man Who Would Be King bevat allereerst een plot met meer dan genoeg stof voor een interessante uitwerking. Dat is dan nog gelukt ook. Het is luchtig in het begin, nadien volgt de ontnuchtering en krijgen we wat drama voorgeschoteld.
Hoewel ik volledig mee was, ontging me één punt, nl dat van het "contract". Wat was daar de bedoeling van? Ik snap de link tussen Kipling en de 2 'helden' niet helemaal.

Michael Caine en Sean Connery spelen beiden uitstekend. Er zit enorm veel enthousiasme en plezier in hun vertolkingen, dat je zo meeleeft. Connery heeft trouwens geen onaardige zangstem.

John Huston weet de film perfect vorm te geven. De beelden in de bergen zien er bijna 37 na datum nog steeds schitterend uit. Dat in combinatie met de schitterende muziek - heel de film lang, trouwens - zorgt voor een aangename sfeerbeleving.

avatar van Noodless
Rosicky schreef :
Niet zo kapot van. De twee hoofdrollen worden met glas vertolkt door Connery en Caine, maar het verhaal deed me bijzonder weinig. In het begin was me vrij onduidelijk wat ik van The Man Who Would Be King kon verwachten, en dat gevoel is nooit helemaal verdwenen. De film lijkt wat stuurloos.

Sluit me hier bij aan. Gelukkig speelden Connery en Caine prima. Ook de beelden van de landschappen en bepaalde locaties zagen er goed uit.
Helaas vond ik het matige verhaal langdradig en waren er heel wat dialogen die mij niet wisten te boeien. 4/10

avatar van RuudC
Geinig, maar toch niet veel meer dan dat. En dat geinige zit ‘m dan letterlijk in de dialogen tussen en het gedrag van Michael Caine en Sean Connery. Dat was namelijk best leuk, ondanks dat de twee nauwelijks chemie hebben. De karakters op zich zijn dan wel sterk, maar verhaaltechnisch is het vrij zwak. Wat dat betreft valt het op dat John Huston een beroerd scenarist is. Het plot heeft gewoon erg weinig om het lijf. Wanneer het verhaal zich eindelijk naar Kafiristan verschuift wordt het beter, maar de film moet het echt van de individuele acties hebben, en dus de twee onzuivere kerels die zelfs hun moeders zouden verkopen als dat moest. Verder is er hier wat avontuur, daar wat drama. Het nadeel van een regisseur van de oude stempel is toch de moralistische (boontje-komt-om-zijn-loontje)boodschap waar het allemaal om draait. Beetje flauw en kinderachtig eigenlijk.

avatar van notsub
Het is vooral de humor, die ik hier waardeer. Het label drama vind ik wat ongepast. Daarvoor zit er echt te veel melige Monty Python achtige humor in. De acteurs doen hun werk naar behoren. Zo is het prima ontspannen toeven met deze film, die het dus vooral van de luchtigheid moet hebben. Als je dit serieus gaat nemen, ziet je er echt naast. De beelden uit Marokko blijven me ook bij, prachtig.

Drama slaat inderdaad nergens op.

Uitstekende film waarin twee voormalig Britse legerofficieren besluiten voet te zetten in Kafiristan. Een avontuurlijk verhaal dat, afgezien van de finale, verrassend luchtig van toon. De prachtige locaties zorgen voor veel mooie plaatjes. Sean Connery en Michael Caine zijn samen goed gecast en vormen een leuk duo.

avatar van Devedeetje
HEERLIJKE AVONTURENFILM van begin tot eind !

Prachtrollen van Sean Connery en Michael Caine in deze geweldige klassieker

avatar van fun in acapulco
Ontzettend vaak gezien. Verveelde me nooit. Beste avonturenfilm ooit?

TMP
Aanvankelijk wordt het niet echt duidelijk waar de film nu precies heen wil. Gedurende de film komt daar wel enige verbetering in. Als avonturenfilm is het uiteindelijk redelijk geslaagd, qua humor en drama komt het minder uit de verf. Het acteerwerk van Caine en Connery is in orde. Het plot kon mij echter niet boeien, waardoor de film al met al toch tegenvalt.

avatar van Vinokourov
Solide avontuur met Caine en Connery in de hoofdrol. Het speelt zich af eind 19e eeuw en deze twee oud-soldaten reizen af naar een onherbergzaam gebied in Afghanistan: Kafiristan. Het verhaal wil dat Alexander de Grote de laatste blanke was die daar rond heeft getrokken. Anyway ze komen daar aan en worden al gauw helden. Connery wordt zelfs koning!

Plottechnisch is de rest wel in te vullen en dat maakt de film niet heel bijzonder. Daarbij moet een tolk (die daar heel toevallig is!) veel vertaalwerk doen tussen onze twee helden en de locals om nog iets van plot over te houden. Ook slaat die typische Engelse humor bij mij nooit aan. Wat nog wel tof is zijn de gefilmde schitterende landschappen.

avatar van 93.9
Ze moesten die twee eens naar het huidige Afghanistan sturen

Overigens fan-tas-ti-sche buddy film.
Weergaloze rollen van Cain-Connery