• 8.296.777 stemmen

Il Compagno Don Camillo (1965)

Komedie | 93 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titels: Don Camillo in Rusland / Don Camillo en Russie

Oorsprong: Italië / Frankrijk / West-Duitsland

Geregisseerd door: Luigi Comencini

Met onder meer: Fernandel, Gino Cervi en Graziella Granata

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Il Compagno Don Camillo

Vijfde aflevering van de serie komedies rond Italiaanse dorpspastoor (Fernandel) en zijn eeuwige strijd met de communistische burgemeester Peppone. Nadat Peppone een vriendschapsverdrag tussen zijn dorp en een Russisch stadje gesloten heeft, reist een communistische delegatie onder zijn leiding naar Rusland. De pastoor helpt een Russische tolk naar het Westen te vluchten.

imageimageimage

avatar van speedy23

speedy23

Deel vijf uit de Don Camillo-serie kreeg nieuwe impulsen door een andere situering. Hoewel dit een opdrachtfilm was voor Luigi Comencini, is de film vlotter en aardiger dan alle vroegere delen behalve het eerste, al is de plot achterhaald door de geschiedenis... 5*

stinissen (crew films & series)

Er is nu een prachtige dvd box uit met de films Compagno Don Camillo, Il ----Don Camillo e l'Onorevole Peppone-----Don Camillo Monsignore ma Non Troppo-----Petit Monde de Don Camillo, Le-----Retour de Don Camillo, Le.

De box ziet er uit als een oude bijbel en is werkelijk prachtig voor de liefhebbers onder ons is deze dvd-box een must!!!

De totale tijdsduur box: Ca 550 min Geluid dolby 2.0- beeld 4.3 zwart-wit.

De films zijn allemaal digitaal op gepoetst

stinissen (crew films & series)

5 december 2010

13:50 - 15:35

ZDF

aanrader

avatar van Black Math

Black Math

An sich een charmant filmpje. Fernandel blijft een mooi figuur met een mooie lach als hij weer eens een streek uithaalt. De film is filmtechnisch iets beter dan Don Camillo E l'On. Peppone, die ik nog uit mijn jeugd kende. Maar ook voor deze film, waarbij ik geen nostalgische gevoelens heb, want nu voor het eerst gezien en niet in mijn jeugd, geldt dat het plot nog steeds nogal fragmentarisch overkomt. De aantiteling met de hoedjes vond ik overigens wel grappig, hoewel een beetje langdurend. Uiteindelijk krijgt ook deze Don Camillo film 2*, vooral vanwege de charme van Fernandel.

avatar van Brix

Brix

Een van de leukste film-duo's ooit, Don Camillo en Peppone, in een van de beste films uit de serie (en mijn favoriet)

Ook een aardig rolletje voor Gianni Garko, die enkele jaren later de filmgeschiedenis in zou gaan als een van de coryfeeën van de Spaghettiwestern: 'Sartana'.

avatar van Movsin

Movsin

Dorpspastoor Don Camillo samen met de communistische burgemeester Peppone naar Rusland : een prachtige vondst of flauwe kul. Het is duidelijk dat het commercieel sukses van de 4 voorgaande films tot het maken van een volgende verleidde en dan valt men bijna altijd in geforceerde toestanden. Ook nu is dat het geval, maar naast de absurditeit zijn er toch meerdere goed geslaagde gags in en is de ondertoon steeds vriendschappelijk en vredelievend. En natuurlijk is daar Fernandel, een unicum in de filmgeschiedenis. Waarom deze Russische belevenissen dan lager kwoteren dan de andere 4.

Tarkus

13 Jaar na de eerste film kwam er deze laatste (met Fernandel).

Maar ik vind deze toch de minste van de 5 films, hoewel het duo Fernandel-Cervi ook hier de pannen van het dak spelen.

Heb de 5 films nu allemaal na elkaar opnieuw bekeken, en het was vooral een trip terug in de tijd, ik was nog een jonge kerel toen deze films op TV kwamen, maar het was zeer leuk om ze eens weer te zien.

Misschien dat deze films de hedendaagse jeugd helemaal niet meer aanspreken, maar wie houdt van film in zijn geheel, zal ook deze graag bekijken.

Nostalgie is het zeker voor velen.