La Caduta degli Dei (Götterdämmerung) (1969)

Alternatieve titels: The Damned | De Verdoemden | Luchino Visconti's The Damned

Italië / West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Luchino Visconti
met Dirk Bogarde, Helmut Berger en Ingrid Thulin

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambitieuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar...

Ja precies, ik vind het ook minder mooi.

93.9 schreef:
Eindelijk gezien, moet eerlijk toegeven dat ik eerst even op mijn gemak de familiebanden op me heb laten inwerken. Ik haat het als ik blanco in een film ga, helemaal in zo een.
Werkelijk fenomenale film. Enige zeer storend ding vond ik weer de taal. Zo ergelijk als alles klopt in de film. Even dacht ik ze te betrappen met een filtersigaret, maar die werden al vanaf 1930 gerookt, zeker in die decadente kringen. Des te jammer dat Duitsers wel Duits schrijven en lezen, maar Engels praten omdat er geen Duitse dub is, wel een Franse...

Hm, ik heb juist wel Duitse dub maar die bevalt me totaal niet. Vraag me af welke beter is...

avatar van GrobbekuikenXL
Eindelijk weer eens herzien. Blijft erg interessant allemaal. Op mijn dvd staat leeftijdskeuring 6 jaar Bizar ! Binnenkort Gattopardo maar weer eens bekijken.

Ondanks dat deze Drama / Oorlog film inmiddels 50 jaar oud is, behoorlijk lang duurt met circa 150 minuten en misschien soms ook wat langdradig is, was het zeker een interessante, boeiende en leerzame film, met daarin ook veel veel interessante en boeiende dialogen. Deze dialogen zijn overigens in het Engels, terwijl het verhaal zich volledig afspeelt in Duitsland.

Het verhaal zit goed in elkaar en choqueert hier en daar zelfs wat en dan doel ik op de incest scène (zie ook filmposter) in het verhaal tussen zoon Martin von Essenbeck (goed gespeeld overigens door Helmut Berger, en zijn travestie scène tijdens een cabaretuitvoering mocht er best wezen) en moeder Sophie von Essenbeck (goed gespeeld door de best mooie Ingrid Thulin), waarvan ook wat bloot te zien is in de vorm van billen en borsten. Verder is er ook wat pedofiele te zien (in de vorm van zoenen) tussen Martin en jonge kinderen (meisjes, waarvan er eentje, te weten Lisa, zelfs zelfmoord pleegt door zich op te hangen) en o.a. met één van de dochters, te weten Thilde, van Charlotte Rampling (in de rol van Elisabeth Thallman) die ook in deze film meespeelt en destijds vrij jong was en er ook best mooi uitzag. De gehele cast speelt sowieso goed in deze film en tilt het ook naar een hoog niveau.

Verder vond ik het interessant dat deze film zich afspeelt in de hoogtijdagen van de nazi's, namelijk in de jaren 30 en daarvan zien we o.a. de volgende belangrijke gebeurtenissen de revue passeren, te weten "Rijksdagbrand" (via een bericht tijdens het begin van het verhaal), "Boekverbranding" (wordt even in beeld gebracht), gedoe tussen het Duitse leger, SA (sterke rol van Reinhard Kolldehoff als Konstantin von Essenbeck) en SS (sterke rol van Helmut Griem als hoge SS-officier Aschenbach) en "Nacht van de Lange Messen", welke op een best indrukwekkende en harde manier in beeld wordt gebracht. Vlak voor de aanvang van de laatste gebeurtenis (welke zich afspeelt in Bad Wiessee), zien we ook nog even Ernst Röhm in beeld, waar iets komisch over gezegd wordt i.v.m. zijn aankomst per auto i.p.v. de trein.

Het einde van het verhaal mocht er best wezen met het tot zelfmoord (via een cyaankali capsule) dwingen van Sophie von Essenbeck (zag er in die scène best apart uit men een wit geschminkt gezicht) en Friedrich Bruckmann (gespeeld door Dirk Bogarde) op hun trouwdag door Martin von Essenbeck, die daardoor alleenheerser wordt over het industriële staalimperium van het geslacht Essenbeck, maar ook reddeloos verloren is in de handen van de nazi's.

Al met al best een goede en interessante Drama / Oorlog film die geïnspireerd is op het leven van de familie Krupp. Deze oude Duitse familie staat vooral bekend om haar enorme staal- en wapenproductie gedurende de oorlog. Ondanks de bezwaren die de familie aanvankelijk had tegen samenwerking met de nazi’s, ging de familie Krupp toch zaken met hen doen en dat zien we ook met de familie von Essenbeck in dit verhaal.