Morituri (1965)

Alternatieve titel: The Saboteur, Code Name Morituri

Drama / Oorlog

geregisseerd door Bernhard Wicki
met Marlon Brando, Yul Brynner en Janet Margolin

W.O.II. Een in India levende Duitser wordt door de Britten gechanteerd om een SS-officier te imiteren. Zijn opdracht is aan boord te gaan op een vrachtschip dat van Japan naar Duitsland reist en rubber vervoert om banden van te produceren. De Duitser dient het schip te saboteren.

een goede film

Bart Simpson
Een goede oorlogsfilm. Verveeld niet maar kan beter.

3.5

Bart Simpson
Prachtfilm! Aanrader voor liefhebbers van oude oorlogsfilms!

Bart Simpson
Oe, ik zie dat ik tegen mij zelf aan het praten ben best cool, oe.

Ik heb de film net gezien (ik dacht dat deze film 80 minuten duurde, maar ik zat er meer dan 40 minuten naast en ben later begonnen dan gepland) alleen hij is wel erg laat afgelopen.

Aangezien er toch weinig mensen hier kijken op mij zelf na:

Oordeel 1: 3.5*
2e oordeel (raar, maar ik heb deze film maar écht 2x gezien): 3.0*
3e oordeel: 4.0*

4.0* dus

Prima oorlogsfilm, dat kan je wel aan Wicki overlaten. Brando, goed als altijd, schudt zo'n rol moeiteloos uit zijn mouw. Verder is de film behoorlijk beklemmend. Ik vond de dood van de Joodse erg aangrijpend. 3,5 dikke sterren. Onterecht ietwat vergeten.

Aardige film over een Duitser in India die zich moet voordoen als SS-er op een Duits schip vol rubber. Een oorlogsfilm die zich bijna geheel afspeelt op een schip. De personages hadden wat beter geïntroduceerd mogen worden. Wel wordt het verhaal steeds spannender naar het einde toe.

lezertje
Ietwat vergeten film met Marlon Brando. Én van de vele oorlog sabotagefilms die er zijn gemaakt.

Heel behoorlijke oorlogsfilm. Groot pluspunt is dat Morituri echt spannend blijft, tot de slotminuten heb je als kijker werkelijk geen idee wat de uiteindelijke ontknoping zal zijn. Dat die ontknoping uiteindelijk wel wat flauw en gemakkelijk is doet daar nauwelijks aan af. Verhaal zit ook redelijk goed in elkaar. Minpunt is dat Hollywood sterren als Brando en Brynner hier engels sprekende Duitsers moeten spelen en aan dat idee is het maar moelijk wennen, tart de geloofwaardigheid op bijna fatale wijze. Beide topacteurs doen overigens gewoon hun ding, maar hun rollen in deze redelijke spuonagefilm zullen niet als allerbeste genoteerd staan op hun indrukwekkend cv.