
La Vache et le Prisonnier (1959)
Alternatieve titels: The Cow and I | La Vacca e il Prigioniero
Frankrijk / Italië
Komedie / Oorlog
118 minuten
geregisseerd door Henri Verneuil
met Fernandel, Pierre-Louis en Ellen Schwiers
De Tweede Wereldoorlog. Een Franse krijgsgevangene krijgt van de boerin van de hoeve in Duitsland waar hij tewerkgesteld is, een koe als vrijgeleide bij zijn ontsnappingspoging. De koe moet er voor zorgen dat de Duitsers geen achterdocht krijgen: het heeft er immers de schijn van dat hij het dier naar de weide brengt. Intussen levert de koe aan de krijgsgevangene het nodige voedsel. De 800 kilometer lange tocht naar huis verloopt niet zonder moeilijkheden. Ondertussen gaat de gevangene zich steeds meer aan de koe hechten.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=ki8qBmLzphQ
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Ik ben dol op deze film!!!


4.0*
Hoe kom ik aan deze film? Kan ik deze ergens bestellen/ kopen?
Ik heb deze als kind eens gezien en wil hem nu graag met mijn kinderen zien.


***
Fernandel is dan ook niet voor niets een mythe
Dat einde is zo grappig maar dan ook weer niet want na zo'n zware tocht van de franse prisonnier leefde ik echt met hem mee.
een dikke aanrader, 4,5*
Ondanks z'n gevangenschap had hij een relatief aangenaam leven in Duitsland, er was dus weinig reden om een ontsnappingspoging te wagen met het risico naar een echt strafkamp te moeten. Hij verlangt echter naar de vrijheid en het avontuur. In Duitsland spreekt hij vol nostalgie over Frankrijk. De Donau vindt hij maar niks in vergelijking met Franse rivieren. Hoe dichter hij bij z'n einddoel komt, hoe minder lovend hij echter wordt over Frankrijk. Dan slaat hij op vlucht voor de Franse politie. Wanneer hij tenslotte per vergissing op een trein terug naar Duitsland stapt, zou dat kunnen betekenen dat hij onderbewust niet thuis wil komen, dat hij eeuwig op de vlucht wil blijven.
In het begin wordt verwezen naar Zeus die zijn buitenechtelijke minnares Io in een koe veranderde. Ook tussen Charles Bailly en zijn koe ontstaat een intieme band. Wanneer ze verloren raakt tussen een kudde koeien, zou hij evengoed een andere koe kunnen nemen, maar hij is al gehecht aan die ene. Hij verpersoonlijkt haar, kent haar menselijke eigenschappen als moed toe. Hij praat met haar, stort z'n hart bij haar uit. Als kijker voel je medelijden met Marguerite wanneer hij haar achterlaat in Stuttgart.
Henri Verneuil is de regisseur, maar vermoedelijk heeft Fernandel zelf een deel van de artistieke controle naar zich toe getrokken. Met z'n Provençaalse accent en z'n beeldende taalgebruik (mon laissez-faire, mon passe-partout) creëert hij een poëtische atmosfeer. Z'n trektocht levert mooie beelden op, bijvoorbeeld die hoge bomen in dat Duitse bos.
Fernandel is een van de grote karakterkoppen van de Franse cinema, en dit is z'n beste rol. Vroeger was hij een publiekslieveling in Frankrijk en buurlanden, maar critici hebben hem nooit de waardering gegeven die hij verdient. Internationaal blijft hij miskend.