Deepwater Horizon (2016)

Drama / Actie

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, Kurt Russell en John Malkovich

De film vertelt het waargebeurde verhaal van het BP-boorplatform Deepwater Horizon dat in 2010 het gezicht werd van een ecologische ramp in de Golf van Mexico. Het beruchte Britse booreiland vloog in brand en explodeerde op 20 april 2010 tijdens boringen. Er kwamen 11 bemanningsleden om het leven en veroorzaakte de grootste olieramp in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

avatar van TheManInBlack
Na lang uitstellen zag ik dat de film gisterenavond op TV was. Uiteraard heb ik de film bekeken, ik ben toch wel aangenaam verrast. Ik heb wel een beetje spijt dat ik hem zolang heb laten uitstellen. Zelf wist ik niet heel veel van de olieramp af van 2010. Erg interessant en uitstekend verfilmd.

Super film. Sterk gespeeld van begin tot eind en geen seconde verveeld.

avatar van ILDIB
Vooral interessant om te zie hoe het er aan toe gaat op zo'n eiland. Helaas iets teveel heroism en Amerikaanse vlag vertoon. maar zeker boeiend.

avatar van Toontje G
Ja zo gaat het, ga voortaan maar airmiles sparen ipv freebees.

avatar van panax
spannende film over een gigantische ramp
heel goed verfilmd!!
wahlberg is weer oke !!
maar kurt russel ook !!

avatar van Mark de Jong
Redelijke rampenfilm. Spanning zit vooral in het eerste uur.

avatar van m1701
Ontzettende goeie film! Mooi verhaal,ramp wordt ook mooi weergegeven. Spannende film!

Van begin tot eind top. Prachtcast.

Verrassend leuk.

Had er eigenlijk niks van verwacht, maar ik had wel zin in een hersenloos actiefilmpje. Wist ook niet echt veel van het ware verhaal hierachter, dat helpt altijd. Niet dat dat er nu zoveel toe doet, want Berg maakt er een echt Hollywood spektakel van. Wie hoopt op een eco-moraaltje kan maar beter een docu over deze ramp opsnorren.

De aanloop van dit soort rampenfilms vind ik meestal het boeiendst. De spanning wordt goed opgebouwd, je voelt dat er iets serieus mis gaat lopen, maar het is vooral afwachten tot het allemaal openbarst. De ramp zelf stelt dan vaak wat teleur, maar ook dat weet Berg goed op te lossen. Ondanks dat het een klein beetje inzakt in het midden, is de finale toch best weer spannend en indrukwekkend.

Er zit nog steeds wel wat ballast aan de film (zoals de compleet overbodige rol van Hudson), maar verder een best strak rampenfilmpje, het type waar Hollywood erg goed in zou moeten zijn. Weinig inhoud of diepgang, maar des te meer spektakel.

avatar van Ste*
Opvallend hoog stemgemiddelde, en dan vind ik er net weer niet zoveel aan. Ik ben normaal gesproken nooit de moeilijkste met rampenfilms, geef me wat spektakel en een dom plot en ik ben tevreden.

Maar deze film heeft het tegen zich werken dat de oorzaak en het ontstaan van de ramp vrij lastig uit te leggen en interessant te verfilmen zijn. De hele aanloop vond ik echt te warrig voor de gewone leek om te volgen. Oke, we zien wat onheilspellende metertjes uitslaan, altijd spannend, maar al het gelul en gedoe er omheen weet niet echt te boeien, in ieder geval niet als het meer dan de helft van de film beslaat.

Als de ramp eenmaal aan de gang is weet het best te amuseren, heel prima geschoten ook, maar op een of andere manier is het ook wel weer vrij snel voorbij. Van het platform af zien te komen, gered worden, en dat was het dan alweer. De echte ramp was natuurlijk de nasleep met de olievlek in de Golf van Mexico, maar daar gaat de film verder niet echt over natuurlijk.

Dus ja, snap op zich wel dat dit verfilmd is, een spectaculair exploderend boorplatform en wat spanning, maar tegelijkertijd vind ik het op een of andere manier ook wel wat magertjes.

avatar van N00dles
Om maar met deur in huis te vallen: het probleem van Deepwater Horizon is dat het gebaseerd is op een (recente) waargebeurde ramp, waarvan veel nabestaanden en slachtoffers nog in leven zijn. Waarschijnlijk dat de makers daarom ervoor gekozen hebben om met de film een passende ode te brengen aan de 'helden' van Deepwater Horizon, in plaats van een 'no strings attached' popcorn-blockbuster.

Niet dat er geen spektakel te zien is -daarover straks meer-, maar je merkt toch dat men vooral heeft getracht de personages die gebaseerd zijn op de betrokkenen zo heroïsch mogelijk neer te zetten (terwijl BP manager Vidrine tot onmiskenbare bad guy wordt gebombardeerd). Topacteurs als Kurt Russell en John Malkovich proberen te maken van hun rollen wat ze kunnen, maar ze zijn eenzijdig geschreven en hebben geen enkele diepgang.

De eerste helft van de film maken we kennis met eerdergenoemde helden die werkzaam zijn op het platform. Via opzichte expositie wordt duidelijk wie wie is en volgen er vele dialogen volgestouwd met allerlei technische details over de beslissingen die genomen moeten worden, de stand van zaken (wel of geen cement test), de gevolgen van die keuzes en gebekvecht tussen de werkman en de managers van BP.
Hoewel de film probeert spanning op te bouwen naar de ramp, is het geen bijster interessante eerste helft. Probeer van zulk droog technisch jargon maar iets spannends te maken.

Ruim een uur later (voelde langer) gaat de boel goed mis en worden we -om het maar even oneerbiedig te zeggen- getrakteerd op spektakel. Qua visual effects is het mooi en overtuigend gedaan. De explosies, de vlammenzee en de chaos zijn voelbaar en maakt een hoop goed van de saaie eerste helft.
Is Deepwater als rampenfilm dan wel geslaagd? Mjoah, al had ik liever een fictieve variant van een dergelijke ramp gezien met iets meer creatieve vrijheid. Nu voelt het toch behoorlijk als een film die erg de voet op de rem hield uit respect naar de slachtoffers en nabestaanden.

Op weg naar 4* want een aangrijpende, spannende en mooi in beeld gebracht relaas van de ramp met de Deepwater Horizon. Helaas nog een half puntje aftrek voor de melodramatische toon op het einde.

avatar van Fisico
Deepwater Horizon stond ook al eventjes op het lijstje. De film vulde de verwachtingen volledig in. Meer dan degelijke film over de bekende olieramp in de Golf van Mexico. Niet dat ik zo laaiend enthousiast ben, daarvoor was de film volgens mijn verwachtingen nogal technisch. Als leek ben ik niet zo thuis in olieboringen en al die metertjes en computerschermen. Net als zoveel rampenfilms is het wachten tot de ramp plaatsvindt. Het gedeelte ervoor is bladvulling en opvulsel.

Berg slaagde erin geen typische Hollywoodiaanse verfilming van het plot te vertellen. Geen echte superhero's of te dik aangemaakt plot om de waarheid geweld aan te doen op het eerste zicht. De fiere draperende ongeschonden Amerikaanse vlag in volle vuurzee mag dan een kleine smet zijn op voorgaande zinnen. Centraal staat het personage van Mike Williams. Ik zag bij uitzondering een vrij goede Mark Wahlberg die zijn rol sereen op zich nam.

Opvallend zijn ook de uitstekende (afwisselende) beelden van onder water en vanuit de lucht. Ook de ramp zelf met de explosies en vuurvlammen waren erg goed in beeld gebracht. Spannend was het sowieso. BP komt er hier erg bekaaid vanaf, geen idee of het werkelijk zo gelopen is, maar het is algemeen bekend dat diegenen met het meeste geld het voor het zeggen hebben of de beslissingen nemen.

avatar van DoctorMovie
Zag hem voor de tweede keer.
Blijft een geweldige spannende film met erg goede acteer prestaties vooral van de inmiddels al 68 jarige Kurt Russell. Erg goede special effects

avatar van bjerik76
visueel is het erg knap gemaakt, ook de muziek maakt dat je meeleeft met de cast.
De film is grotendeels een en al ontploffing, de ene boem na de andere.
Ik kon het eigenlijk allemaal niet volgen, de oorzaak ook niet echt. de termen zeiden me niks, en wat er nou precies gebeurde wie wie was, wie waar was. het was een grote chaos in een chaos.....

mij irriteerde de wapperende amerikaanse vlag midden in de vuurzee, maar deze stof was wel heel erg brandwerend dat ie niet in de fik vloog.

het middenstuk werd ook iets te langdradig, en steeds minder interessant.
pluspunten dus voor de mooie beelden en de muziek.

Sterke verfilming van deze ramp. Een goede opbouw en een blijvende spanning. De aftiteling geeft je een brok in de keel.

Ondanks dat de vaktermen niet helemaal duidelijk zijn en de ene ontploffing na de andere best chaotisch was in de film (waarschijnlijk in het echt ook zo), heb ik erg genoten.

avatar van Iamvue
Echt 'n hele vette film vind ik wel 1tje waar je daarna over nadenkt en praat

Een hele indrukwekkende docu/film. Een film waar je nog over praat. Visueel erg goed!!!

snap niks van de positieve berichten. Het verhaal was niet te volgen zonder uitgebreide kennis van booreilanden. zonder die kennis was er geen enkele spanningsopbouw alleen goedkoop effect niet meer dan dat. veel vlammen en dooie mensen. Als je dat leuk vindt, ok. Als je opbouw van spanning zoekt is dit de verkeerde film. Tower inferno achtige oppervlakkigheid een werkelijkheid teruggebracht tot een slappe moneymakermovie.

avatar van Grindhouse62
Vanmiddag als 1e film van vandaag herzien bij Ziggo Films & Series. Blijft een goede krachtige film. Opnieuw prima mee vermaakt. De volgende films heb ik vandaag ook gezien:

Ben Hur {2016) was herziening bij Ziggo Films & Series - 2e middagfilm
Phileine Zegt Sorry (2003) op Videoland 1e keer - 1e vroege avondfilm
Vet Hard (2005) bij Videoland 1e keer - 2e avondfilm
en als late night movie de horror
Dead Mary (2007) uit eigen collectie

avatar van Filmkriebel
Standaard rampenfilm zonder veel meer. Richting matigheid zelfs. Het is gewoon wat je kan verwachten van dit soort films. Procedures die niet gevolgd worden en leiden tot een niet te overziene ramp. Soms wat te technisch voor een leek als mezelf, waardoor het niet altijd duidelijk is wat er precies gebeurt. De film staat weer opmerkelijk stil bij de heldhaftigheid van de werkers op het boorplatform, maar over de schandalige milieuramp die volgde wordt met weinig woorden gerept ... ssttt, ,niet te veel zeggen. Feit is dat BP en consorten gewoon grote kapitalistische vuilakken zijn en het boorplatform een symbool daarvan is. Niet slecht maar helaas overweegt de sensatie teveel op de ethiek om de film uit de oppervlakkigheid te redden.