Patriots Day (2016)

Verenigde Staten / Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, John Goodman en Kevin Bacon

'Patriots Day' volgt de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013. Na de aanslag werkte politiecommissaris Ed Davis nauw samen met de FBI. Samen met zijn team deden ze onderzoek naar de aanslag en joegen ze de daders op.

avatar van MENEER L3GIOEN
Ik vond het allemaal wat inconsistent. Aan de ene kant wil de film een ontroerende, biografische prent zijn die fungeert als een eerbetoon aan de gebeurtenissen. Langs de andere kant is de film gevuld met allerlei Michael Bay-taferelen (humor, patriottisme wat allemaal erg geforceerd en ontoepasselijk overkomt). Ga dan all the way en blijf niet hangen.

Wel even props naar de aanslag-scène. Die was nog best heftig en kwam hard binnen.

avatar van darkknight
MENEER L3GIOEN schreef:

Ben het hier volledig mee eens, hoewel enkele goedgeplaatste grappen films een grote meerwaarde kunnen geven, voelden ze hier geforceerd aan, alsof ze niet helemaal in de film passen. Bij mij kun je nooit zoveel fout doen als het gaat om het oproepen van gevoelens van saamhorigheid, ook niet als dat op de gebruikelijke amerikaanse patriotistische manier moet, moet dan toch wel wat traantje wegpinken. Want hoe cliche ook, het is toch wel een mooie boodschap dat liefde het altijd wint van terrorisme en angstzaaiers.

De waargebeurde component daargelaten, is dit nog steeds een degelijke actiefilm.

avatar van MENEER L3GIOEN
darkknight schreef:

Humor kan zekers een meerwaarde zijn in een film. Het kan een bepaalde oprechtheid creëren in de karakteropbouw/uitdieping. Genoeg films die ik prees daarom. Maar hier vind ik het gewoon echt in het teken staan van geforceerd comic-relief (Een Chinese jongen die niet vloeiend Engels kan en de agenten even naroept "Now go get those motherfuckers" en zo was er nog wel meer). Ik heb niks tegen dat soort relativerende en pretentieloze actiefilms, maar Patriots Day kan overduidelijk geen richting kiezen en valt daarom, naar mijn mening, plat op zijn gezicht. Het zou niet misstaan in een bombastische actiefilm van Michael Bay.

avatar van The Director
Net terug van deze film 17/01/2017 en ben onverwacht onder de indruk van het verhaal er in Boston heeft afgespeeld. Leuk dat Mark Wahlberg de hoofdrol heeft gekregen, maar vergeet dat en kijk de film voor het geen daar daadwerkelijk heeft afgespeeld. Het werd mij nu pas duidelijk dat een Chinese emigrant een heldenrol heeft gespeeld, door de Mercedes ML te ontvluchten. Die door de Boston terroristen met hem erin gekaapt werd om een grote aanslag in New York te plegen !! Waarbij hij de politie het Track en Trace nummer van zijn ML doorgaf, 8 cijferige code wist hij uit zijn hoofd. Het vervolg is een vuurgevecht met de Boston Police...... nooit geweten. Indrukwekkende film, tip ga hem kijken, beste film die nu draait.

avatar van max cady
The Director schreef:

Fijn dat ik dat nu ook weet ...

avatar van KevinBacon
Film bekeken. Beter dan trailer. Conclusie in 3 woorden: marathon, bom, indrukwekkend. 4 sterren. Mvg

avatar van Timothyvdmeer
Sterke film. Zeker tijdens de ontploffingen kwam het intens over.

avatar van max cady
Heerlijke film, weinig mis mee. Dikke 3.5, bijna 4 ****

avatar van n00r
Wat een verschrikkelijke gebeurtenis en wat een goede film. Heel spannend maar ook net dat beetje drama wat het allemaal wat beter maakt.

Net terug uit de bios.

Conclusie goede film, maar ook met de nodige actie en een lach..... Of dat nou zo gepast is weet ik niet. Typische Amerikaanse actiefilm. Maar goed accenten weergegeven

Zeker de moeite waard om hem te zien
Wel dik twee uur zitten .

avatar van Rvdz
Ik vond Deepwater Horizon vrij matig, dus echt veel zin had ik niet in deze nieuwe worp van Peter Berg en Mark Wahlberg, maar ze hebben me positief verrast. Het begin kabbelt misschien iets te veel voort, maar zodra de bom is gebarsten (in dit geval letterlijk) wordt het stukken beter. Berg voert de spanning enorm goed op, iets wat ik bij Deepwater nogal mistte, en de wat trage openingsscènes werpen ook hun vruchten af, want doordat je ze in het begin leert kennen, zijn de dingen die de personages later overkomen des te aangrijpender.

Het helpt dat de hele cast goed in vorm is. Zelfs Wahlberg doet het best oké, al vervalt hij wel iets te snel in clichés. Ik merkte wel dat zijn personage niet gebaseerd is op een echt persoon, maar een mengelmoes van meerdere politieagenten die een cruciale rol tijdens deze gebeurtenissen speelde is, want Agent Saunders voelde een stuk een-dimensionaler aan dan de rest van de cast. Al mag dat de pret verder niet echt drukken. Marky Mark doet zijn best en zijn grote speech op het einde vond ik zelfs best aangrijpend.

Vooral dankzij de ijzersterke soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ross (met name het nummer wat de gijzeling van die Chinese jongen in zijn auto en diens ontsnapping begeleidde vond ik ijzingwekkend goed) zat ik tegen het einde van de film er dermate in dat ik naar een beoordeling van 4,5* neigde. Maar helaas nemen Berg's patriotistiche impulsen dan toch de overhand. Ik vond dat hij zich de hele film redelijk inhield, maar dat hij de film afsluit met de echte overlevenden van en betrokkenen bij de aanslag die, documentaire-stijl, dik vijf minuten lang hun zegje mogen doen over hoe geweldig Boston wel niet is, vond ik echt een brug te ver. Daarbij komt ook nog eens dat hieruit blijkt dat veel van de acteurs totaal niet lijken op de persoon die ze speelde, wat het realisme van de film niet bepaald ten goede komt.

Zo gooit Berg in de laatste vijf minuten toch nog zijn eigen glazen in en verliet ik met een nare nasmaak de bioscoop. Wat enorm jammer is, want verder is Patriots Day een uitstekende thriller.

avatar van IH88
Patriots Day

Peter Berg en Mark Wahlberg flikken het weer. Patriots Day is net zoals Deepwater Horizon een krachtig eerbetoon aan de slachtoffers van een verschrikkelijke ramp/aanslag. Maar daarnaast is de film ook gewoon een spannende en actievolle thriller over de zoektocht naar de daders van de Boston Marathon bombing.

Je weet hoe het eindigt en toch zit je op het puntje van je stoel bij sommige spetterende actiescènes. En tegelijkertijd zit je op het laatst weer met kippenvel naar de verhalen van de echte slachtoffers te luisteren. Geen overdreven patriottisme, maar gewoon een indrukwekkend en gedetailleerd verslag over een verschrikkelijke aanslag.

TMP
Patriots Day is mij goed meegevallen. Een afwisseling van actie en een aardige kijk in de gang van zaken rondom de aanslagen tijdens de marathon van Boston in 2013. De details van de aanslag worden op heldere wijze naar voren gebracht. Dat daarbij ook daadwerkelijk beelden van de aanslag en hetgeen daaromheen is gebeurd worden gebruikt, is een prima toevoeging. Het Amerikaanse patriottisme is hier en daar wel iets te sterk aanwezig, maar echt irriteren gaat het niet. De vertolking van de slachtoffers van de aanslag komt niet heel erg uit de verf, maar dat komt (ook) omdat de focus meer op de daders ligt en dat is op zichzelf niet verkeerd gekozen. Wel aardig is dat enkele overlevenden van de aanslag aan het eind van de film zelf nog even in beeld komen. Prima acteerwerk overigens, met name Wahlberg is op dreef. Al met al een zeer behoorlijke film.

avatar van JacoBaco
Goede film wel en ik had niet gedacht dat het 120 min lang best boeiend kon blijven. Maar toch, de film duurt echt te lang. En de humor voelde helemaal niet oké. De film had zelfs zonder deze flauwe humor beter geweest! Niet dat er iedere 10 min een grapje inzit, maar 1 a 2 grappen zou echt voldoende zijn voor een film als dit.

avatar van murtcelP
Mooie film over de aanslag tijdens de marathon in Boston in 2013. Toen niet heel veel er over in het nieuws gezien, misschien omdat er 'maar' 3 doden waren tijdens de aanslag zelf, maar wel een aanslag met een hele grote impact. Dit kwam goed naar voren in deze film.
De hoofdpersoon, gespeeld door Walhberg, is niet heel interessant. Ze hebben aan zijn karakter nog wat proberen toe te voegen in de vorm van een alcoholverslaving en andere problemen, maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig. Wel slim om deze hoofdpersoon alles te laten meemaken, van de aanslag tot de arrestatie. Omdat er veel 'echte mensen' in zitten is het volgen van zo'n persoon een goede keuze.
Het gebruik van echte camerabeelden vond ik ook erg goed! Ook mooi dat de politieagenten hier geen superhelden zijn, maar mensen die fouten maken en ook moeten huilen om de vreselijke dingen die ze te verdragen krijgen. Dit alles zorgt ervoor dat het realistisch en authentiek overkomt.
Het einde is zeer emotioneel, maar gelukkig is er ook ruimte voor humor in de film.
Een aanrader!

avatar van DutchTakeshiro
Spannende thriller met een uitstekend acterende Mark Wahlberg. John Goodman en Kevin Bacon voegen jammer genoeg niets toe. De aanslag op de marathon van Boston wordt uitermate vakkundig nagebootst en de grauwheid is duidelijk van de film af te lezen.

Fijn camerawerk en goede shots. De gruwelijkheden worden bijzonder goed in beeld gebracht. Regisseur Berg weet weer een hele spannende thriller af te leveren. Zijn oog voor details geeft de film net dat beetje meer.

Ondanks de speelduur van 130 minuten voelt de film niet lang aan. Gelukkig wordt het Amerikaanse patriottisme ook niet door onze strot geduwd. Het kan in ieder geval veel erger. Jammer genoeg zitten er teveel komische momenten in de film die de spanning en de serieuze toon ondermijnen.

avatar van Nienke1981
130 minuten geboeid zitten kijken naar een spannende film, maar ook aangrijpend, omdat het natuurlijk echt is gebeurd. Dit wordt op het einde nog eens benadrukt.

avatar van Thomas83
Belachelijk eigenlijk dat er na drie jaar al een film uit is over de aanslag in Boston, maar Berg behandelt het onderwerp wel met respect gelukkig. Aanvankelijk vond ik de introductie van al die personages maar een wat goedkope manier veel drama op te zetten, maar als redelijk snel in de film de bommen eenmaal zijn afgegaan werkt het eigenlijk nog best redelijk om de impact van de aanslag nog wat krachtiger te maken.

Wahlbergs rol is er puur om een sympathieke lokale agent in de hoofdrol te hebben (de film is wat te gek op het verheerlijken van Boston en de trots en wilskracht van zijn inwoners, met veel obligate plaatjes van symbolen hiervan), en vooral ook iemand die altijd ter plaatse is als er weer wat belangrijks gebeurt. De film gaat daar echt veel te ver in. Extra vervelend omdat het zo'n overbodige rol is.

Na de aanslag focust de film zich in het grote middenstuk op de zoektocht naar de daders. Dat gedoe over politie-afdelingen en politici die langs elkaar heen werken en wat bakkeleien over jurisdictie kennen we wel, maar de zoektocht zelf is behoorlijk spannend en meeslepend voor eentje waarvan de afloop al bekend is. De fraaie luchtbeelden van een Boston bij nacht en de muzikale ondersteuning brengen een hoop sfeer, en Berg kiest voor de gewelddadige scènes voor semi-realisme waardoor al het geweld ook echt naar voelt. Vooral de dood van die jonge agent van MIT vond ik best heftig, zoveel kogels als er nodig waren.

Dat semi-realisme laat Berg onverwacht wel ineens totaal varen als we op het einde nog een bespottelijke confrontatie tussen de twee broers en de politie krijgen. Ineens vliegen de explosieven en de politieagenten (die steeds op een of andere manier niet genoeg afstand nemen) in het rond. De terroristen gooien met explosieven alsof het vuurwerk is en meerdere auto's ontploffen op een spectaculaire manier, terwijl de agenten intussen de in de film af en toe wat ongepaste komische gesprekken blijven voeren. Ook geen fan van al die handcamera's.

Na deze scène komt het ook niet meer goed met de film en wordt het zelfs nog wat al te klef. Apart genoeg zijn het niet de momenten van fictie maar de echte gebeurtenissen waarbij je een teiltje nodig hebt. Berg vindt het nodig om op het einde nog even wat van de echte betrokkenen te laten zien en aan het woord te laten. Aanvankelijk vond ik de optimistische boodschap van de film nog wel enige charme hebben, maar hier gaat het echt wat te ver allemaal. 3.0*.

avatar van grid8400
Vorige week gekeken en ik vond het een zeer sterke film. Het einde had misschien wat minder geforceerd kunnen zijn met de boodschap van de liefde, maar verder gewoon een goede film.

Absoluut de moeite waard om in de bios te gaan kijken.

avatar van JacoBaco
grid8400 schreef:
Het einde had misschien minder geforceerd kunnen zijn met de boodschap van de liefde.

Ik had meer moeite met de geforceerde humor.

avatar van Ajax&Litmanen1
Interessant thema, de aanslag bij de Boston marathon was echt aangrijpend en wreed. Best opvallend dat er nu al een film van is verschenen, meestal liggen zulke zaken in Amerika vrij gevoelig. Volgens mij is er over 9/11 niet heel veel aan film verschenen, om eens een andere grote aanslag daar te noemen. Patriots Day weet ieder geval wel te overtuigen, al duurt de film me véél te lang en slaan ze richting het einde wel weer door met hun verering van de slachtoffers en de mannen die de daders vonden. Wat de film wel goed doet is gewoon de realiteit tonen. De aanslag is erg rauw en realistisch in beeld gebracht, inclusief de gruwelen in de minuten daarna als de straat vol met slachtoffers, lichaamsdelen en bloed ligt. De paniek die volgde is behoorlijk sterk in beeld gebracht, samen met de pogingen van de politie om de controle terug te krijgen en uiteraard de klopjacht op de terroristen.

Prima rol van Wahlberg, die met veel overtuiging speelt. Maar als ik nu aan een cijfer moet denken die ik de film wil gaan geven, dan ben ik toch redelijk kritisch en valt de film een beetje tegen. Ik ken niet alle details, maar voor mijn gevoel is het richting het einde allemaal erg aangedikt, met enorme shoot outs, explosies en heroïsche politiedaden. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat agenten zulke risico's namen, zoals zonder dekking een minuutje op een verdacht die op hem af loopt te schieten. Klopt dit allemaal wel, neem ik mijn woorden terug.

Y&T
meer een docu achtige film, leuk gemaakt, niet meer dan dat.

avatar van n00r
Y&T schreef:
meer een docu achtige film, leuk gemaakt, niet meer dan dat.

Ik heb nog nooit een docu gezien die hier op leek hoor..

Y&T
n00r schreef:

Ik heb nog nooit een docu gezien die hier op leek hoor..

hey n00r,bedoel er eigenlijk mee, je ziet toch wel eens van die specials van gebeurtenissen die nagespeeld worden, en doorweven zijn met 'echte' opnames. doedoeiiiii

avatar van Alittleromance
Spanende film naar het ware geurt verhaal. Na de aanslag begint de spanning bij het opzoeken van de teoristen. Als politie man, moet je deze film zeker gezien hebben. Op het laatst komen er ook commentaren van aanslagen opgesomd van Parijs, Brussel (Luchthaven). Ik wat voor wereld leven wij na 9/11. Wat staat ons nog allemaal te gebeuren. Ik hou mij hart vast.

avatar van Donucius
Mooi en realistisch geschoten film. Geprobeerd om de sfeer en het gevoel in beeld uit te drukken, wat aardig goed gelukt is. Er zitten een aantal goede, pakkende momenten in.
Vooral het vuurgevecht met de broers en het einde van de film zijn hoogtepunten.
Voor wat de film is, bedoeld als documentaire, is er nooit een gevoel geweest van een traditionele docu uitvoering. In dat opzicht is het een aangename meevaller, omdat ze blijkbaar gekozen hebben voor een pakkende 'filmsfeer' opzet.

avatar van Elchapo
Toen ik de titel zag dacht ik: here we go again,weer een film vol met opgepompt Amerikaans patriotisme...... nou dat viel uiteindelijk best wel mee.het is een film die je meetrekt in de aanslag,mee laat voelen in het leed van de slachtoffers,en uiteindelijk de klopjacht op de 2 terroristen....strak geregisseerd door peter berg! 4 stars.

avatar van filmkul
Sterke film. Het verhaal is bekend en wordt vakkundig uitgewerkt door Berg. Hij weet tevens een aantal zaken die voor velen minder of onbekend zijn te belichten. De opbouw is goed en na de aanslagen wordt de spanning goed opgebouwd en Berg weet dat vast te houden op hoog niveau tot het einde toe. Het af en toe gebruik maken van bewakingsbeelden maakt het allemaal best realistisch. Wahlberg speelt niet onverdienstelijk. Het einde zorgt voor een brok in de keel. Aanrader. 4.0

avatar van clubsport
sterke verfilming van de gebeurtenissen rond de bomaanslag tijdens de marathon van boston .
Van mij had de sterk morele en patriottische boodschap eromheen wat minder nadrukkelijk aanwezig mogen zijn , dat is wat mij betreft het enige minpuntje van deze verder goed uitgewerkte thriller .

avatar van Pazmaster
Redelijk maar niet meer dan dat, het is een geromantiseerde versie van het verhaal. De actie is best vermakelijk maar men wil teveel een boodschap over brengen, ik kreeg er een beetje een weeïg gevoel van. De verhalen erom heen boeien nauwelijks, zo ook de rol van Wahlberg. Goodman zag er niet uit met z'n zwart geverfde wenkbrauwen en Bacon's bijrol was ook niet één van zijn sterkste. Eigenlijk was alleen de actie vermakelijk. Een nipte voldoende.