• 8.222.440 stemmen

Animatie / Fantasy | 92 minuten

Genre: Animatie / Fantasy

Alternatieve titel: De Laatste Eenhoorn

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Japan

Geregisseerd door: Jules Bass en Arthur Rankin Jr.

Met onder meer: Alan Arkin, Jeff Bridges en Mia Farrow

Releasedatum: 18 juli 1985

Over The Last Unicorn

"There's Magic in Believing!"

De laatste eenhoorn op aarde gaat op een gevaarlijke zoektocht, in de hoop te ontdekken wat er met zijn soortgenoten is gebeurd. Tijdens zijn zoektocht komt hij een hele reeks vreemde personages tegen, waaronder de incompetente tovenaar Schmendrick en de gemene King Haggard.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Schmendrick (stem)

Prince Lir (stem)

Unicorn / Amalthea (stem)

Molly Grue (stem)

The Butterfly (stem)

Mommy Fortuna (stem)

King Haggard (stem)

Captain Cully / Harpy (stem)

Mabruk (stem)

The Skull (stem)

avatar van Sparkle

Sparkle

Ik had zo'n goede herinneringen aan deze film toen ik hem als kind gezien heb. Altijd is me bij gebleven hoe fantastisch deze film was. Toen ik de kans kreeg om hem 20 jaar later terug te zien nam ik hem natuurlijk aan. Toen werd me een belangrijke wijsheid bijgebracht: je mag niet zomaar afgaan op herinneringen die je hebt opgedaan als kind. Ze kloppen niet altijd even goed. Kortom: weer een illusie armer en een prachtige herinnering naar de knoppen gebracht. 1,5

avatar van Dopke

Dopke

Zoiets soortgelijks had ik met Watership Down

Persoonlijk ben ik zeer verrast door de kwaliteit van dit filmpje. Grafisch zeer ok, interessante en leuke gebeurtenissen en een Rincewind look-a-like tovenaar ingesproken door Jeff Bridges. Jammer genoeg iets teveel aan kinderen gericht; iets soortgelijks met hetzelfde uitgangspunt voor ouderen zou fantastisch zijn. (En nee, niet iets als Legend, dat zoog zwaar)

avatar van Lennert

Lennert

Ah, dit was best een mooie film, ook toen ik hem laatst zag raakte ik nog vertederd door de lieflijke, maar soms behoorlijk griezelige wezens. Ik geef hem een ***1/2

avatar van Dazzler

Dazzler

Geweldige herinneringen geeft dit... Onvoorstelbaar dat ik dit tekentalent toen zo prachtig vond....

TIP : Kijk nooit een tekenfilm 15 jaar later haha

maar dan nog een 4 * ren, want ik vond toen dit een van de meest mooie tekenfilms!!!

avatar van Bone*Thugs

Bone*Thugs

Als klein meisje vond ik deze film al helemaal geweldig..weet nog goed dat me oom hem toen op vhs meebracht....en zo vaak gezien.....ja daar komen weer wat herrineringen naar boven!

erg leuke tekenfilm...als je die van tegenwoordig ziet is dit toch een pareltje

avatar van Grietje99

Grietje99

Ik heb deze film lang geleden eens op TV gezien en vond hem toen fantastisch, later het boek gelezen ook geweldig en sinds kort heb ik de film op dvd. Hoewel het boek vele malen uitgebreider is vind ik deze film echt een topper. Mooie animatie, iets geheel anders dan wat de kinders tegenwoordig te zien krijgen.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Deze film was één van de weinige niet-Disneytekenfilms die ik vroeger zag. Onlangs nog eens kunnen bekijken en het blijft een pareltje. Mooi verhaal, mooie animatie, ... Een aanrader om te bekijken.

avatar van veron35

veron35

Ik heb hem al sins mijn geboorte op videoband en ik was er vroeger helemaal weg van. Een van de beste animatie films ooit. echt wel goed voor 5*.

avatar van ewalk

ewalk

Het verhaal is wel leuk de stijl vind ik minder. De Nederlandse stemmen zijn bovendien vreselijk om te horen.

3,5 ster voor het verhaal.

avatar van veron35

veron35

Dit was wel heel toevallig. Ik zag hem vandaag bij Goods 4 You liggen voor 3 euro. Ik kon hem echt niet laten liggen. Mijn video band is echt versleten.

avatar van OddGrilOut

OddGrilOut

veron35 schreef:

Volledig mee eens

ook een 5

Zo'n geweldig verhaal, en spannend zelfs

avatar van Purmerend

Purmerend

Echt een mooie animatiefilm, maar wel gericht op kinderen. Na een zoetsappig begin wordt het steeds spannender. Dat pratende skeletje is ook wel grappig.

avatar van kwinz

kwinz

Lieve film over een eenhoorn. Ik vind 'm wel leuk. Ziet er behoorlijk ouderwets uit maar de inhoud is super!

avatar van Maikeru

Maikeru

• 1933 berichten

Echt een hele hele slechte animatiefilm, die met Nederlandse stemmen (en liedjes) echt afgrijselijk wordt. Voor de data is de animatie wel oke, daarvoor 1.5*

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Leuk.

Blijft een kinderfilmpje, maar heb me niet verveeld.

Dat komt voornamelijk door de mooie animaties en uitstekende stemmencast. De liedjes van 'America' zijn ook een welkome toevoeging. Het verhaaltje bewandelt gelukkig niet het pad der voorspelbaarheid.

Beter dan vele Disney's.

Goed.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

een aardig verhaal; geen slechte animatie. Maar naar mijn mening in geen enkel opzicht iets bijzonders; het pratende skelet was voor mij het hoogtepunt.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Schitterende tekenfilm die mij blijft aangrijpen en een van de weinige films die mij nog altijd een brok in de keel bezorgt.

De laatste eenhoorn gaat opzoek naar haar soortgenootjes en komt onderweg de wonderlijkste figuren tegen, goed en slecht.

Door een samenloop van omstandigheden krijgt deze onsterfelijke eenhoorn te maken met menselijke emoties als angst, twijfel, boosheid en... liefde.

Het magische van deze film is dat het de kijker (mij althans) doet terugverlangen naar een voorbije tijd, en een plaats, en een wereld waarin de zon altijd schijnt, de bomen groen blijven en tovenaars, heksen, eenhoorns, en pratende skeletten overal zomaar tevoorschijn kunnen komen.

'The unicorns are in the world again...'

avatar van RuudC

RuudC

Een mooi bewijs waarom verouderde animaties juist erg charmant kunnen zijn. The Last Unicorn heeft een hoog sprookjesgehalte en daarom lijkt het ergens wel een disney productie. Ik heb toch een paar keer moeten denken aan The Black Cauldron dat drie jaar later zou verschijnen. In The Last Unicorn worden lieflijke taferelen afgewisseld met donkere, grauwe landschappen en kastelen. Men grijpt bovendien toch op een leuke wijze terug naar antieke folklore. Iedereen weet wel wat een eenhoorn is, maar een harpij is andere koek.

Het verhaal is vrij simpel. Te simpel in elk geval om een score te geven die bijvoorbeeld een gemiddelde Ghibli-productie van me krijgt. Er zitten wel een aantal mooie scenes in, zoals bijvoorbeeld met het rondreizend circus en praktisch alles wat zich binnen het kasteel van koning Haggard afspeelt. Het tekenwerk en de animaties zijn simpelweg verouderd, maar ze voelen wel erg warm aan. Het is in ieder geval een film die geschikt is voor kinderen, al zou ik ‘m zelf nog wel eens in het Engels willen zien. Weinig op te merken over de Nederlandse stemacteurs, maar dit zou ik best wel willen zien met de stemmen van Jeff Bridges en (vooral) Christopher Lee. Leuk verhaal over moed en liefde met een lekker fantasysausje. Goede soundtrack ook trouwens.

avatar van Montorsi

Montorsi

Grafisch een meevaller maar het verhaaltje wist me minder te boeien.

avatar van baspls

baspls

Geweldige film!! Lijkt een beetje op The Black Cauldron. de film is prachtig getekend en de animatie is perfect! de studio Topcraft maakte behalve The Last Unicorn ook Als Je Begrijpt Wat ik Bedoel en Dr. Snuggles (later over gegaan in Studio Ghimbi). De liedjes van America en het solo van Mia Farrow zijn echt prachtig. goed geacteerd vooral door Christopher Lee en Mia Farrow. Geweldige film.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

De Nederlandse jaren '70 vertaling van het boek viel erg tegen, de film daarentegen is een stuk leuker. Misschien lag het aan de vertaling, maar het boek kende veel dode momenten, terwijl de film wél blijft boeien tot het eind. Met name vanaf het moment dat de hoofdpersonen aankomen bij Haggard's kasteel wordt er flink in het oorspronkelijke verhaal gesneden en waarschijnlijk maar goed ook.

The Last Unicorn heeft in ieder geval mooie animatie; de Japanse invloeden zijn zichtbaar. Met name Lady Amalthea (de eenhoorn) doet sterk aan latere Ghibli personages denken. De achtergrond is soms verbluffend detaillistisch, toch niet direct een Ghibli kenmerk, waar zachte naturelle pasteltinten de overhand hebben. Wel is duidelijk dat vooral de animatie van personages oneindig veel verbeterd is in de laatste 30 jaar.

De voice acting is verder prima. Jeff Bridges en Mia Farrow zijn niet de minsten en hadden hun sporen al verdiend in die tijd. Alan Arkin is meer bekend van bijrollen, maar doet het als Schmendrick ook niet slecht. Christopher Lee als de zure King Haggard krijgt helaas wat weinig screen time. Hoewel de personages wat eigentijds overkomen, kent de film heeft een leuke middeleeuwse folk sfeer, dankzij de score van America en de intro met de middeleeuwse wandtapijten.

Al met al was de The Last Unicorn een positieve verrassing. De animaties hebben de tand des tijds goed doorstaan, het verhaaltje blijft interessant tot het einde en de film kent een fijne sfeer.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19436 berichten

Deze film had als kind altijd al een diepe indruk op mij gemaakt. Het was een van de weinige tekenfilms waarin echt zulke sterke fantasy-elementen in voorkwamen. Vooral de magie bleef nog vele jaren later in mijn hoofd: Schmendrik die de boom omtovert tot een soort van rondborstige boomvrouw, de eenhoorn die in een supermooie vrouw wordt omgetoverd, de rode stier die toch echt wel schrikwekkend was en natuurlijk dat sprekende skelet die van een lekker slokje wijn rode wangen krijgt. Zelfs al is het verhaal niet supersterk, het is onmogelijk voor mij om hier niet van te genieten. De magie is echt fantastisch en staat na zoveel jaren nog steeds. Toen ik de Nederlandse dub zag, dat was toch een ontgoocheling en deed de personages geen recht aan, zelfs de muzikale nummers waren gedubt. Gelukkig heb ik nu de UK versie op DVD waarop enkel de originele Engelstalige versie staat

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Zou zo in je top 10 passen, niet??

avatar van PEN15

PEN15

Een eeuwigheid geleden dat ik deze gezien heb. Eigenlijk had ik hem half gezien. Ik zat zo te gapen en mopperen dat mijn ouders me toen meteen naar mijn kamer hadden gestuurd. Doet me een genoegen dat ik alsnog te weten kom dat ik niks meer heb gemist, want ik moet zeker nog hebben gekeken tot aan het moment dat die eenhoorn een vrouw wordt. De sublieme background art ten spijt was het bijzonder saai en vrijwel alle karakters waren rete-oninteresant. Deden me denken aan een willekeurige aflevering van Teddy Ruxpin. Als dit eenhoorntje echt van enige betekenis was geweest had Disney het allang met grof geld overgenomen.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19436 berichten

In the distance hear the laughter of the last unicorn...

Er zijn zo van die animatiefilms die je als kind altijd zijn bijgebleven hoewel je niet altijd goed snapte hoe de vork precies aan de steel zit. Het is pas vele jaren later dat je ziet dat er best een heel mooi, ontroerend verhaal achter zit met diepe karakters. Ik ben blij dat ik deze opnieuw heb aangeschaft want bij deze herziening moet ik toch zeggen dit is misschien niet de mooiste qua animatie maar wel het mooiste verhaal van allemaal. Volkomen terecht een verborgen klassieker en eigenlijk ben ik nu toch nieuwsgierig naar het boek nu ik ook de featurettes van de DVD heb bekeken. Auteur van de novelle en screenplay Peter S. Beagle komt regelematig aan het woord en enorm onder de indruk van wat hij teweeg heeft gebracht, een childhood favorite van veel meer mensen dan hij uiteindelijk had verwacht. Zogezegd geflopt omdat de kleine distributiemaatschappij tijdens de voorstellingen out of business ging, maar de film speelde in vele cinemas nog maandenlang. Dat deze in Duitsland een enorm succes werd is niet te verwonderen, ik zag deze ook voor het eerst op de Duitse TV. De songs en muziek zullen nog wel enkele dagen nazinderen in mijn hoofd. Wondermooi!

avatar van Rouge

Rouge

Van deze film kan ik mij nog een paar dingen heel goed herinneren, maar naast die paar scenes helemaal niets meer...

Ik herinner mij nog een spannende scene herinneren met de woorden ... de rode stier kwam vlak achter ze aan...

Verder dus vrij weinig. Tijd om hem nog eens te bekijken met mijn kinderen.