Aladdin (1992)

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Scott Weinger, Robin Williams en Linda Larkin

Aladdin is een jongen van de straat die in een druk dorp woont, samen met zijn aapje Abu. Als Prinses Jasmine het leven in het paleis zat wordt, besluit ze zich onder het volk te mengen. Ze komt Aladdin tegen, en hij wordt verliefd op haar. Aladdin wordt gevangen genomen, om vervolgens voor de slechte Jafar (de adviseur van de Sultan) een mysterieuze lamp te vinden.

avatar van Rowinos
Een van mijn favo Disney klassiekers die vandaag nog makkelijk mee kan komen met moderne tekenfilms. De prachtig getekende beelden gaan hand in hand met het doordachte kleurgebruik. Blauw, zwart, geel, paars en rood voeren de hoofdtoon die de film zijn toch wat duistere karakter geven. De film kan daardoor best heftig en eng zijn, kan ik mij herinneren van toen ik nog een kind was en de marktkoopman die oproept om iemands keel door te snijden staat in mijn geheugen gegrift. De muziek en het meeslepende up-tempo verhaal maken het totaalplaatje compleet.

avatar van Filmkriebel
Degelijke Disney met romantiek en fantasy en een fijne 1001 nachten wereld. Het gaat wel allemaal erg vlug vond ik. Het iets te vlugge tempo waardeerde ik wat minder. Aladdin vond ik in deze Disney productie een wat kleurloos personage. Zijn romantische verzuchtingen kregen veel meer aandacht dan zijn avonturen had ik de indruk. Humor gemiddeld; toch zelden echt moeten lachen, maar als er een goeie kwam, dan was het meestal van de djinn afkomstig, die erg entertainend overkwam. De djinn en vooral het tapijt vond ik indrukwekkend tot leven gebracht. Je moet er maar eens bij stilstaan hoe ze het flikken om een voorwerp als een tapijt van gevoelsuitdrukkingen te voorzien. Meesterlijk gewoon.

avatar van W.V.
Verplicht kijkvoer voor mij begin jaren 90, twee meiden die toen helemaal gek waren van deze tekenfilm, trouwens van nog wel meer van Disney. Ik moet zeggen ik vond het toen ook wel een aangename film met een goed verhaal en goede muziek. Nu in het dvd tijdperk zie ik de film regelmatig en dat bevalt nog steeds goed. Net als in veel andere Disney films wordt de film eigenlijk gemaakt door de bijrollen, die geven deze films vaak net dat kleine zetje waardoor de Disney tekenfilms boven de middelmaat worden uitgetild. Kan iedereen deze film aanraden.

Disneyfilm met het hoogste entertainment gehalte gespot! Man man man, wat is dit de ideale film om uit de kast te trekken als je zin hebt in humor, zelfspot en een portie Las Vegas/Pop gehalte. Tevens zorgt dit wel voor het enige minpuntje dat ik had doorheen de film : door de grote focus op de humor vond ik de diepgang wat missen in het verhaal. Uiteraard , dit is een Disneyfilm en enorme diepgaande dialogen en scenes moeten we niet verwachten maar ik vond de verhaallijnen van The Little Mermaid en Beauty And The Beast gewoon wat interessanter en mooier opgebouwd.

De personages zijn meesterlijk. Aladdin is de ideale held waar kleine jongens naar opzien en jonge meisjes verliefd op werden, de mannelijke versie van Ariel dus. Jasmine en de sultan zijn niet de meest hoogstaande nevenpersonages maar zijn ook nooit irritant. Abu en de Geest zorgen voor de humor en in tegenstelling tot de kinderachtige grollen in Rescuers Down Under vind ik de humor hier wel geslaagd. Telkens de Geest op het scherm verschijnt moet ik lachen. De 'I Can't believe it, I'm losing to a Rug' quote was geniaal, onverwacht en onwijs grappig.

De animatie is niet zo schitterend als in The Beauty And The Beast maar is van goede kwaliteit. De liedjes zijn over de gehele lijn geslaagd met verve. Klinkt mooi in het oor en memorabel. Never had A Friend Like Me, Arabian Nights, A Whole New World, Prince Ali , One Jump Ahead ... allen perfect.

Jafar is toch wel een van mijn favoriete schurken. Hij heeft zowat alles wat ik in een Disneyschurk wil zien. Hij is juist geanimeerd, grappig , gek , donkere stem en gaat wild tekeer op het einde van de film. In tegenstelling tot Ratigan blijft hij wel iets braver maar dat neemt niet weg dat de transformaties op het einde toe zeer dreigend overkomen.

Echt donker is deze film niet maar ik krijg toch altijd kippenvel als ik die duivelse lach van Jafar hoor gepaard met die dreigende blik. Het eindgevecht tussen Aladdin en Jafar is voor kinderen wel spannend. Er zitten dus wat momenten in maar het donkere die Disney zo prachtig kon toveren in de eerdere films zal nooit meer terug te zien zijn in de nieuwere films (buiten Hunchback dan).

Geweldig leuke film dus. 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Oi! Ten thousand years will give you such a crick in the neck.

Aladdin is wel een tijdloze Disneyfilm geworden die ik altijd graag zie. Destijds als kind zelfs in de bioscoop gezien, dat weet ik nog goed. Maar ondanks het goede gevoel heb ik altijd tijden het kijken wel aanmerkingen gehad op de film. Het gevoel wat bijvoorbeeld The Lion King opwekte is Aladdin nooit bij me gelukt.

Maar dit keer was ik ook behoorlijk onder de indruk van Aladdin. De Arabische sfeer is geweldig, de muziek blijft heerlijk sfeervol (nummers als Arabian Nights en A Whole New World zijn zó herkenbaar fijn om weer te horen) personages als Geest en Abu zijn erg geestig en Jafar blijft toch misschien wel de meest kwaadaardige Disney-vijand. Alles is slecht aan hem en zeker op het einde brengt hij zijn grootsheid ook aardig in de praktijk. Als grote, kwade geest op het einde is hij behoorlijk indrukwekkend. Wel jammer dat hij op een wat lullige manier wordt verslagen. Dat hebben andere Disneyfilms toch beter gedaan met hun bad guys. Nee, deze film moet het vooral van de sympathieke personages, het feel good gevoel en vooral de humor hebben. Robin Williams is echt geestig (oei ) in zijn rol en het ADHD gedrag wat Geest erbij vertoont slaat gewoon goed aan.

Tijd om de film eens een verdiende verhoging te geven na de categorie topfilms. Het is nog altijd geen niveautje Lion King, maar Aladdin behoort wel de betere, leukere Disney films.

4* (was 3,5*)

avatar van Capablanca
Erg onderhoudend en niet echt verouderd.

avatar van IH88
“I'm history! No, I'm mythology! Nah, I don't care what I am. I'm free-hee!”

Nog steeds één van mijn favoriete animatiefilms. Alles wat animatiefilms van Disney zo interessant en vermakelijk maakt om naar te kijken zit hier in. Sterke personages, schitterende animatie, leuke humor, heerlijke muziek, drama, spanning en zelfs wat romantiek. Met uiteraard een feel good einde. Alle stemacteurs zijn uitstekend, maar Robin Williams als Genie springt er wel uit. Al zijn scènes zijn goud. Met perfecte bijpersonages als Abu, Iago, Sultan en bad guy Jafar. En ik ben nog steeds een beetje verliefd op Princess Jasmine, één van de beste vrouwelijke personages die uit de stal van Disney is gekomen.