The Return of Jafar (1994)

Alternatieve titels: De Wraak van Jafar | Aladdin 2

Animatie / Familie

geregisseerd door Toby Shelton, Tad Stones en Alan Zaslove
met de stemmen van Jonathan Freeman, Scott Weinger en Jason Alexander

Aladdin in een nieuw avontuur. De slechterik Abis Mal, the Chief of the Thieves, vindt de lamp waar Jafar in zit verbannen. Abis Mal laat Jafar vrij en zo zorgt hij ervoor dat Jafar het Aladdin opnieuw enorm lastig kan maken.

avatar van movie acteurs
Best een spannende tekenfilm. Zeker niet beter dan deel 1 maar toch vond ik dit deel wel goed. Ik geef het een 3,0.

Een stuk minder dan deel 1 maar nog steeds erg vermakelijk! Het verhaal gaat eigenlijk gewoon verder en dat is genoeg voor een liefhebber zoals ik. 3,5*

best leuk vervolg

avatar van Minotaures
Dat was me een snelle Disney film. Het kortste wat ik tot nu toe heb gezien.

Toch was het prettig dat het niet zo lang duurde, want vond deze deel niet al te geweldig. Om het overbodig te noemen gaat wat te ver, want deze was toch enigszins vermakelijk.

Personages zijn nog steeds hetzelfde, maar qua schurken zijn er geen interessante. Vond ze eigenlijk meer doodsaai. Ik vond Geest en Iago wel grappig. Dit is wel een deel waar Iago vrij belangrijk is (telkens van kant wisselen en altijd aan zichzelf denken).

De terugkomst van Jafar stelde ook weinig voor. Vaak voorstelbaar en op de een of ander manier vond ik de animatie bij verre minder dan zijn voorganger. En om dan nog al dat 'muzikalgehalte' te zwijgen, je kan hier rond de 4 - 5 keer rekenen op gezang. Na een 1 scène met gezang is het ook weer leuk geweest.

Het komt nergens dicht bij deel 1, maar voor een uurtje had het mij in kleine vonken vermaakt.

avatar van gizmo_o
Snel & matig vervolg van Aladdin. De kwaliteit van mijn materiaal was niet denderend goed, maar volgens mij was het ook gewoon slechter geanimeerd. Abis Mal is wederom een leuke side-kick voor Jafar, na Iago. Helaas was ik Jafar een beetje beu.
Jammer dat Williams niet meer de geest in sprak. Standaard goed vs. slecht verhaal met dit maal een afloop waarbij Jafar echt niet meer terug kan komen .

Hopelijk brengt deel 3 wat meer nieuwe karakters, wat meer verfrissing.

avatar van alexspyforever
Ik herinner me nog maar weinig van deze tekenfilm. Ik ben al niet zo een Aladdin-fan en vond deze beduidend minder dan zijn voorganger. Het leuke was dat Iago dan toch niet zo slecht was als eerst gedacht, maar ik zag maar weinig dingen die deze film het herbekijken waard maakt.

avatar van mjk87
Minstens 15 jaren terug gezien, maar toch stond het een en ander nog goed voor de geest. Eigenlijk is dit een hele slechte film. Haastig, saaie liedjes, inhoudelijk bijzonder zwak (enkel met Iago wordt nog wat gedaan) en Robin Williams wordt als geest echt gemist (het is nu een druk baasje zonder humor, irritant dus). Ook de animatiestijl is soms heel goedkoop, met wat dikkere lijnen, minder detail en simpele achtergronden. Maar sommige scènes zijn best heel fraai getekend. Gek, alsof er twee verschillende teams werkten.

En toch: de film gaat razend snel, waardoor je je behoudens ten tijde van de liedjes nauwelijks verveelt. Verder is de rest van de stemmencast gelijk gebleven en zitten goed in hun rol en eigenlijk is het best redelijk vermakelijk. Verlaagd, maar toch nog 2,0* voor dit eigenlijke stuk prul.

Geest wordt vertolkt door de stemacteur van Homer Simpson

avatar van Ajax&Litmanen1
Als je kort na het kijken van het geweldige origineel dan deze vervolgfilm op zet, dan schrik je wel van het gebrek aan verhaal en kwaliteit. Ik ben me een tijd terug eens gaan verdiepen in de Disney vervolgfilms, vroeg me altijd af waarom ze nou zoveel slechter waren, maar daar zitten gewoon hele andere studio's achter die met veel minder budget dan het origineel er vervolgfilms uit moeten poepen. Bijna elke Disneyfilm heeft wel vervolgfilms en slechts zelden (The Lion King 3 was wel hilarisch) zijn ze de moeite van het kijken waard. Zo ook deze Return of Jafar.

De film duurt slechts een uurtje en visueel is het echt zoveel beroerder dan het zo fraai getekende origineel. Weinig details, geen mooie shots, niks grootschalig. Jammer. En dan hebben ze bij de stemmen ook nog eens de stem van het leukste personage (Geest) vervangen van Robin Williams die het fantastisch en goed getimed deed naar Dan Castellaneta die natuurlijk briljant als Homer Simpson is, maar gewoon niet de energie en humor van Williams bezit in de vertolking van Geest. Gelukkig zijn de overige stemmen wel hetzelfde en is vooral Iago nog wel de moeite waard met zijn humor. Jafar, die in het origineel zo kwaadaardig en krachtig over kwam, heeft in dit vervolg ook niet veel te doen wat de moeite van het vermelden waard is.

Maar om een beetje positief te blijven, het tempo ligt hoog en het is allemaal nog redelijk vermakelijk. Je bent er ook zo weer doorheen en ook al vergeet je meteen wat je hebt gezien, het was wel te doen. De tv-serie van Aladdin heb ik vroeger ook veel gekeken en die was ook niet van erg hoog niveau, maar de setting en de personages maken het allemaal nog wel kijkbaar. Al geef ik deze film net geen voldoende, daarvoor is het te gemakkelijk gemaakt, puur om nog eens de melkkoe uit te wringen voor wat extra centen.

2,5* (was 3*)