Aladdin (2019)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

• Vanaf woensdag 22 mei in de bioscoop

avatar van Pepino
De tekenfilm van Aladdin was voor mij de reden waarom ik animatie ging studeren.

Ik keek heel veel Disneyfilms toen ik jonger was en soms ziek weg bleef van school, maar die verloor ik uit het oog door televisiecartoons en het opgroeien. Ineens, op mijn zestiende, had ik de goesting om Aladdin nog eens te bekijken en herontdekte ik het hele Disney-oeuvre. Ik was volledig van mijn sokken geblazen door de vloeiendheid waarmee de Disneys waren gemaakt. Toen wist ik het: dit wil ik ook doen.

Dus... lang leve Aladdin, en met name de animatie van Glen Keane, Eric Goldberg, Marc Henn, ...

avatar van Esteban
Top-animators. En het kon niet anders dan een topper worden dankzij wat met grote voorsprong mijn twee favoriete Disney-regisseurs zijn: Ron Clements en John Musker.

PS: De poster voor deze 2019-versie. Ugh. Ik snap het idee wel, helemaal niet slecht, maar de uitvoering ...

avatar van notoirefilmhater
Hoe hebben ze zo'n jong broekie als Jaffar kunnen nemen? Dat houdt een oude gewiekste enge baas moeten zijn.

avatar van Esteban
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met het feit dat Jafar achter de prinses aan gaat en het leeftijdsverschil uit de tekenfilm niet geapprecieerd zal worden in deze, eh, moeilijke tijden.

avatar van Shadowed
Het is wel onze eigen Menzari! Dat is dan nog wel een leuke gedachte.

avatar van sinterklaas
Leuk... Wanneer keert Ritchie weer terug naar de achterbuurten van Londen?

avatar van Pepino
Er is al veel haat tegenover de Prince Ali clip en ja, dat snap ik wel... maar anderzijds denk ik niet dat je Robin Williams met de animaties van Eric Goldberg kan overtreffen en je de live-action adaptatie moet zien voor wat het is.

avatar van Esteban
Maar ik denk dat de negatieve reacties, die ik overigens wel begrijpen kan, helemaal niet voortkomen uit het feit dat Will Smith geen Robin Williams is of het minder spectaculair oogt dan de tekenfilm. In tegendeel zelfs, daar zijn de meesten toch wel positief over.

Het gaat eerder over de manier waarop dat segment in beeld gebracht is. En daar ben ik ook wel van geschrokken. Zo statisch en levenloos. Daar zit geen tikkeltje visuele flair in, niet de minste flow. Het is uitermate saai in beeld gebracht. Het is het camerawerk, de cinematografie en de montage die het hier nogal laten afweten. En dat wringt énorm in combinatie met dit lied. Overigens net het omgekeerde van wat ik door Guy Ritchie verwacht had. De man heeft duidelijk geen enkele voeling met musical en hoe je dat naar beeld kan vertalen. Live-action voorbeelden genoeg die aantonen hoe dat wel moet.

Will Smith maakt elke film goed

avatar van Iron Maiden
Sisorow schreef:
Will Smith maakt elke film goed

Dan heb je niet al zijn films gezien.

avatar van nathaniel177
Iron Maiden schreef:

Dan heb je niet al zijn films gezien.

knipoog naar after earth

avatar van Ajax&Litmanen1
Ben wel erg benieuwd naar de reviews. Dit kan zowel keihard floppen als zo over de top zijn dat het erg leuk gaat worden gevonden. Hoop dat tweede, vind de tekenfilm erg goed.
Snap de kritieken op Will Smith hier niet zo. Kan wel mindere dingen uit de trailer benoemen dan zijn optreden als de geest. Overigens om op de discussie hierboven terug te komen, Smith heeft natuurlijk ook wel een stel mindere films gemaakt. Hij is vooral een jaren 90 en 00's ster. Daarna kwam hij toch minder in beeld en waren de keuzes niet altijd geslaagd. Maar ik blijf wel een zwak voor hem hebben, erg charismatische en sympathieke kerel.

avatar van Graaf Machine
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ben wel erg benieuwd naar de reviews. Dit kan zowel keihard floppen als zo over de top zijn dat het erg leuk gaat worden gevonden. Hoop dat eerste, vind de tekenfilm erg goed.

Waarom zou je hopen dat het keihard gaat floppen? Het is toch veel aangenamer als het erg leuk gaat worden?

avatar van Ajax&Litmanen1
Graaf Machine schreef:

Haha, serieuze fout van me. Bedoelde het tweede. Hoop dat het net zo leuk gaat worden als de tekenfilm.

Bericht aangepast.