Aladdin (2019)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

avatar van Thomas83
Dit is toch een wat vreemdere film voor een live action remake. Niet in het minst doordat Robin Williams zo de show stal met een eigenlijk niet te vervangen rol. Desondanks werkt het allemaal redelijk goed. Aladdin is zeker een stuk leuker dan Dumbo eerder dit jaar. Het blijft soms wat raar die live action versies van personages te zien, maar Will Smith is verrassend genoeg nog best ok. Zelfs Massoud wordt wel sympathiek. Daar zag het er aanvankelijk nog niet naar uit met zijn wat griezelige soort van Tom Cruise-imitiatie.

Het helpt de film ook enorm dat de basis van de originele film zo solide is. Hoewel er nog best het een en ander is veranderd zijn al die originele liedjes nog steeds fantastisch, zelfs in een matige uitvoering. Aladdin uit 1992 is gewoon een van de beste Disneyfilms op dat vlak. De nieuwe toevoegingen vallen wel wat uit de toon, maar Naomi Scott verkoopt die scène waarin Jasmine in opstand komt tegen Jafar echt. De gepassioneerde manier waarop ze het brengt maakt de scène. Vond haar spel een van de sterkste punten van de film.

In visueel opzicht is de film een beetje hit or miss. De kunstmatig sprookjesachtige plaatjes kon ik weer erg waarderen, Richies eigen toevoegingen zoals die lelijke versneld afgespeelde scènes zijn echte missers. Ook die CGI-dieren, in Dumbo al zo afleidend, zijn niet best. Net als de kostuums. Door al die lelijke snoepkleurtjes en de overdaad aan musicalscènes dacht ik even naar een Bollywoodfilm te kijken. 2.5*.

Enthousiaste verfilming van de avonturen van Aladdin en zijn geliefde Jasmine. Naar verluidt een live action remake van een animatiefilm uit 1992. Ik ken dat origineel niet en misschien is dat een voordeel.
Ik vind dit in ieder geval een vlotte en kleurrijke sprookjesfilm met leuke liedjes en prima acteerwerk van Naomi Scott (aangename kennismaking) en Will Smith. Een vermakelijke film.

avatar van JJ_D
Verschrikkelijk onvolwassen. Zelfs niet kunnen uitzitten...

avatar van Rickazio
Zonder Will Smith was dit echt een slechte Bollywood-film

Kinderfilm. Overtrokken, veels te gemaakt spel. Goedkope effects die vaak van kant geen kloppen. Bollywood film. Als iedereen maar grijnst en slechterik een schop onder zijn kont krijgt. Leuk voor 9 jarigen. Koste mij moeite de film uit te zien. 1 point. ?

avatar van james_cameron
Musicals... ik kan er niets mee. Niet dat de liedjes de overhand hebben in deze vlotte remake van de gelijknamige animatie-klassieker, maar het blijft storend wanneer de boel sporadisch krakend tot stilstand komt en er geforceerd gezongen moet worden. Afgezien daarvan een leuke avonturenfilm, visueel aantrekkelijk, met eersteklas special effects en kleurrijke production design. De casting van Will Smith is en blijft een beetje dubieus, vooral in zijn blauwe vorm oogt hij niet bepaald op zijn plek, maar de rest van de cast is degelijk genoeg.

avatar van schoonetoonen
pamela200 schreef:
... die vaak van kant geen kloppen.

Wat een geweldig gebruik van deze uitdrukking

avatar van korenbloem02
Ehhh gewoon niet meer doen Disney!!! Sommige remakes naar live action werken wel, zoals Dumbo. Maar deze gaat al mis op het feit dat een vijftig jarige will Smith nooit de zelfde energie als de 'originele' animated genie kan neer zetten en daar bij speelt dat hij in jn zijn jongere veel meer energie had kunnen geven in die rol. Wat je toch stiekem op hoopt. Nee helaas.

p.s. jasmine geanimeerd of real life prachtige vrouw

avatar van umbra
Ben sowieso fan vd animatiefilms, dus keek wel uit nr deze live action remake. Een eerste positief iets was de bloedmooie verschijning Naomi Scott als Jasmine. Anderzijds vond ik dat Will Smith als de Geest nooit kon tippen aan de energieke n hyperactieve Geest uit de animaties. Verder was er het gezang te pas en te onpas, wat ik als storend ervaarde. Het geheel was allemaal wel mooi gedaan qua decor, SFX, oogde gewoon kwalitatief. Toch kan deze niet tippen aan de animatiereeks n voelt het daarom wat als een teleurstelling. Ik hou het voorlopig op een 6/10.

avatar van Bauer
-2 voor al die irritante liedjes tussendoor

avatar van Psycho-M
Toch maar eens gewaagd aan deze live action remake van de fantastische tekenfilm Aladdin.
Het viel mij zeker niet tegen.
Nee Will Smith is geen Robin Williams, maar hij is wel degene die het lef heeft gehad om die rol op zich te nemen.
Naomi Scott is overigens oogverblindend mooi, maar dat valt ook niet te ontkennen.
Ja het ziet er allemaal erg kitscherig uit, maar dat is toch juist wat je hoopt met dit verhaal.
Ik heb me voor de volle 2 uren prima vermaakt.

Eindelijk eens een leuke remake (the lion king 2019???), maar die nederlandse acteur die Jafar speelt is denk ik familie van een producer ofzo? Die was zo miscast met zijn piepstem! De andere 3 hoofdrolspelers hebben echt leuke chemie en ik hoop dat ze deel 2 snel gaan maken (met een nieuwe jafar aub). Ook groot fan van de 1992 animatiefilm dus kon bijna alles meezingen waar mijn bioscoopmetgezel onwijs blij mee was.?

Aangezien iedereen hier geilt op Naomi zal ik Mena maar ff ophemelen ook... wat een prachtige gast!

avatar van notoirefilmhater
Jezus de Christus, wat is dit een domme kinderfilm zeg. Soldaten zijn op jacht naar een dief, beginnen ze tussendoor samen een duet te zingen. Whahahaha, zaten die mafkezen allemaal aan de LSD ofzo? En Abu de aap is een smerige CGI-creature net zoals zoveel in de film. Fuck toch eens off met die zinloze nep-CGI, iedereen ziet toch dat het nep als fuck is.

Disney moet echt ophouden met het eindeloos uitmelken. Die moderne jasjes verpesten het meer dan het opfleurt. Alleen sommige aankleding is oké, maar gezien het grote budget mag dat ook wel en dus toch een 0,5*. De enige reden dat deze buttfilm boven een 3 scoort is omdat een Jasmin een mooi gezichtje heeft. Ze hadden het Alabin moeten noemen, want deze bagger hoort gewoon in de prullenbak!

Goeie film waarin een jongen van de straat verliefd wordt op een prinses. Niet echt een Guy Ritchie film te noemen, maar een veilige Disney-remake. Maar de hele kleurrijke aankleding ziet er prachtig uit en de liedjes zijn nog best te pruimen. Ook met de chemie tussen Mena Massoud en Naomi Scott zit het wel goed. Een tikkeltje aan de lange kant, maar nog net 3.5 sterren.

avatar van Rico120
ik had niet gedacht dat Will Smith de grote schoenen van Robin Williams aan kon trekken als de geest in de lamp

de film is goed gemaakt en komt redelijk overeen met het origineel

prima filmpje

avatar van pvl63
Leuke vlotte schattige film. Vooral de rol van Will Smith is erg geslaagd.

avatar van wimaroca
Aan die tekenfilms moeten ze niet aankomen!!!
Smith is wel heel heel goed

avatar van m1701
Jafar zet wel een sublieme rol neer!! *Chapeau en Will Smith speelt z'n rol ook weer geniaal. Verrassend leuke film

avatar van missl
Deze live action film is totaal overbodig, daar waar Lion King prachtig gemaakt was, heeft dit geen meerwaarde. Kinderachtig, flauw en gewoon niet leuk.

Marwan Kenzari doet het leuk!

avatar van Noodless
Mwah....de film pakte beter uit dan ik verwachtte.
Will Smith als geest heeft veel commentaar gekregen qua looks en soms ziet het inderdaad wel raar uit
maar voor de rest heeft de film heel veel leuk vertier in petto voor de kijker. De live action is niet zo knap als in The Lion King , maar mooi is het wel. De details worden knap weergegeven en de twee hoofdacteurs weten te overtuigen in hun rollen. Naomi Scott schittert als de bloedmooie prinses en Mena Massoud ....ik denk ook wel goed gezien is bij de vrouwen . Marwan Kenzari is leuk! 7/10

avatar van cantforgetyou
Erg leuke film. Het ziet er allemaal prachtig uit. Mooie special effects. Het leek net of ik even in een sprookje van 1001 nacht zat.
Jammer voor onze Nederlands acteur Marwan, maar hij kon echt niet de enge Jafar neerzetten uit de originele tekenfilm. Hij was als enige miscast tussen de andere acteurs. Vooral zijn stem was te zacht of zo.
Verder prima vermaak. Een echte Disney topper!!!!
Ik moet nou gauw eens even de tekenfilm weer gaan kijken, want die vond ik toen ook erg leuk.

avatar van Rodger
Prima vermaakt met deze film.
Ook al wordt er in gezongen.
3.0 ***

avatar van Sisorow
Hele fijne film, goede live-action remake van het origineel! Zojuist toegevoegd aan het Disney Plus aanbod in Nederland, dus heb de DVD niet hoeven kopen om hem te kijken

avatar van horizons
Stuk leuker dan verwacht.

avatar van John Barry
Leuke familiefilm. De oosterse wereld is mooi weergegeven. Aladdin en Yasmin hebben een mooie chemie met elkaar, vooral Naomi Scott weet indruk te maken. De geest is net als in de tekenfilm een wat te drukke aanwezigheid, maar is af en toe toch grappig. Jafar is een schim van zichzelf. Marwan Kenzari mist het charisma om de rol goed neer te zetten.

Je weet van te voren naar wat voor soort film je gaat kijken, dus de vele liedjes en het dramatische hoort erbij. Jasmine en Aladdin werden gespeeld door leuke acteurs: een goede chemie samen en krachtig gespeeld. Jafar vond ik nogal zwak, hij kwam niet echt over als de bad guy. Leuk om Will Smith in de rol van genie te zien, het lijkt hem te passen. Sommige stukjes kwamen letterlijk uit de tekenfilm, leuk om te zien. Jasmine wordt neergezet als krachtige vrouw die vecht voor een plekje in een mannenwereld en die krijgt ze uiteindelijk ook. Dat werd sterk benadrukt in de film en was een mooie toevoeging. De liedjes waren leuk maar vond ik minder dan in bijv Belle en het beest. Wel erg leuk dat de originele liedjes gebruikt werden. Soms was de film iets te langdradig en op andere punten ging het juist te snel. Personages Jafar, de sultan en Aladdin hadden iets verder uitgediept kunnen worden, terwijl dat bij Jasmine wel goed uit de verf kwam (als krachtige vrouw die zelf de baas wilt zijn). Al met al een leuke familiefilm.

avatar van DragQueen
Leuke live action remake van één van de bekendste Disney tekenfilms. Het alom bekende verhaal omtrent de avonturen van Aladdin wordt leuk aan de man gebracht, en heeft hier een prima uitwerking gekregen. Verder wordt er met inleving door de cast geacteerd. Vooral Smith weet zijn rol op een leuke wijze te brengen. De effecten, settings en aankleding ogen verder uitstekend, en het is een goede keus geweest om de originele liedjes te hergebruiken voor deze remake. Vermakelijk kijkvoer. 3 Sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Disney werkt aan tweede live-action Aladdin | Superguide

Niet onverwacht. Wel leuk. Heb me heel goed vermaakt met deze film.

avatar van MovieHolic
Nog net zo cliché als alle voorgangers en normaliter heb ik echt de pest aan zang in films, maarrrrr... Dit heeft me aangenaam verrast.
Eigenlijk een hele leuke film met een goed acterende cast en goede special effects. Echt wel leuk dus.

avatar van K. V.
De animatiefilm is natuurlijk een klassieker, maar deze is ook wel geslaagd. De film volgt de animatiefilm grotendeels met hier en daar een kleine toevoeging en wat extra liedjes. De cast deed het ook prima en de rol van Jasmine is ook wat groter.
Visueel zag het er erg goed en indrukwekkend uit en verder waren de liedjes ook wel leuk, maar de meeste waren natuurlijk al bekend uit de animatiefilm.

avatar van Geno
Tjonge jonge wat een derde rangs acteerwerk... gewoon genant...

avatar van anne J
Leuk, alleen niet zo goed als de tekenfilm.

avatar van Black Math
In tandem met de animatie gekeken. Ik wist niet dat dit een Guy Ritchie film was. Zijn stempel heeft hij in ieder geval niet erop kunnen drukken, anders hadden we wel Vinnie Jones als Jafar gezien ofzo. In plaats daarvan krijgen we een landgenoot, die duidelijk te jong is, alleen al getuige zijn weinig indrukwekkende stem in vergelijking met de animatie. De prinses ziet er veel te Amerikaans uit, en de sultan lijkt wel erg op Bin Laden. Ergens ironisch omdat alle verwijzingen naar Allah, die in de animatie een aantal keer aangehaald wordt, in deze live action verwijderd zijn. Ik gok dat dit het verschil komt door 9/11 wat natuurlijk tussen de producties van de twee films plaatsvond.

Het grootste verschil met de animatie is echter dat deze film behoorlijk stroperig en stamelend aanvoelt, waar de animatie loopt als een trein. Dit komt gedeeltelijk door de acteurs, met name de hoofdrolspeler is behoorlijk matig. Dat kan niet louter de acteur verweten worden, het ligt grotendeels aan het script waarin Aladdin gereduceerd is tot een communicatief veel onhandiger personage.

Los daarvan zijn er ook andere aanpassingen die gewoon veel minder werken. De scène waarin Aladdin zijn voedsel aan straatkinderen geeft werkt in de animatie veel beter. We zien hem eerst enthousiast, want hij heeft eindelijk eten, dan valt zijn blik op de kinderen, we zien hem medelijden krijgen, en ondanks zijn honger geeft hij hen het brood. In deze live action wordt het meer achteloos gedaan, waardoor het veel minder goed werkt. In de animatie dreigt men verder de hand van de prinses af te hakken, hier dreigt men slechts een sieraad van haar af te nemen, en dat heeft natuurlijk een veel zwakkere impact. Tenslotte zijn er hier ook veel nutteloze scènes zoals Aladdin die gestolen spullen probeert te verkopen. Het voegt niets toe en haalt alleen maar het tempo uit de film.

De geest wordt hier gespeeld door Will Smith en die valt in het niet bij de geest van Robin Williams die qua expressies veel meer te bieden had. Verder moet de geest van Smith vaak een snedige opmerking maken, die eigenlijk helemaal niet zo grappig is en ook hier het tempo uit de film haalt. En tenslotte is het opmerkelijk dat Will Smith, die toch ook een carrière in muziek heeft, in tegenstelling tot Williams totaal niet kan zingen gezien het veelvuldig gebruik van autotune. Dat geldt overigens ook voor de andere acteurs. Net als bij de live action Beauty and the Beast is elk liedje geautotuned, wat ik echt verschrikkelijk vind. Sowieso ben ik niet echt een groot fan van liedjes, maar de ten opzichte van de animatie toegevoegde liedjes zijn sowieso erg zwak.

Ondanks dat het plot in grote lijnen hetzelfde is, blijkt maar weer eens dat de uitwerking het grote verschil maakt. De animatie vond ik vermakelijk, deze film een verschrikking. Ik mag hopen dat Guy Ritchie hier veel geld voor andere projecten waar hij wel zijn eigen stempel op kan drukken heeft gekregen, net zoals Jeunet Alien: Resurrection regisseerde om Amélie te kunnen maken, want deze live action Aladdin is duidelijk het absolute dieptepunt van Ritchies oeuvre. 0,5*.