Aladdin (2019)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

• Vanaf 22 mei in de bioscoop

avatar van Pepino
De tekenfilm van Aladdin was voor mij de reden waarom ik animatie ging studeren.

Ik keek heel veel Disneyfilms toen ik jonger was en soms ziek weg bleef van school, maar die verloor ik uit het oog door televisiecartoons en het opgroeien. Ineens, op mijn zestiende, had ik de goesting om Aladdin nog eens te bekijken en herontdekte ik het hele Disney-oeuvre. Ik was volledig van mijn sokken geblazen door de vloeiendheid waarmee de Disneys waren gemaakt. Toen wist ik het: dit wil ik ook doen.

Dus... lang leve Aladdin, en met name de animatie van Glen Keane, Eric Goldberg, Marc Henn, ...

avatar van Esteban
Top-animators. En het kon niet anders dan een topper worden dankzij wat met grote voorsprong mijn twee favoriete Disney-regisseurs zijn: Ron Clements en John Musker.

PS: De poster voor deze 2019-versie. Ugh. Ik snap het idee wel, helemaal niet slecht, maar de uitvoering ...

avatar van notoirefilmhater
Hoe hebben ze zo'n jong broekie als Jaffar kunnen nemen? Dat houdt een oude gewiekste enge baas moeten zijn.

avatar van Esteban
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met het feit dat Jafar achter de prinses aan gaat en het leeftijdsverschil uit de tekenfilm niet geapprecieerd zal worden in deze, eh, moeilijke tijden.

avatar van Shadowed
Het is wel onze eigen Menzari! Dat is dan nog wel een leuke gedachte.

avatar van sinterklaas
Leuk... Wanneer keert Ritchie weer terug naar de achterbuurten van Londen?

avatar van Pepino
Er is al veel haat tegenover de Prince Ali clip en ja, dat snap ik wel... maar anderzijds denk ik niet dat je Robin Williams met de animaties van Eric Goldberg kan overtreffen en je de live-action adaptatie moet zien voor wat het is.

avatar van Esteban
Maar ik denk dat de negatieve reacties, die ik overigens wel begrijpen kan, helemaal niet voortkomen uit het feit dat Will Smith geen Robin Williams is of het minder spectaculair oogt dan de tekenfilm. In tegendeel zelfs, daar zijn de meesten toch wel positief over.

Het gaat eerder over de manier waarop dat segment in beeld gebracht is. En daar ben ik ook wel van geschrokken. Zo statisch en levenloos. Daar zit geen tikkeltje visuele flair in, niet de minste flow. Het is uitermate saai in beeld gebracht. Het is het camerawerk, de cinematografie en de montage die het hier nogal laten afweten. En dat wringt énorm in combinatie met dit lied. Overigens net het omgekeerde van wat ik door Guy Ritchie verwacht had. De man heeft duidelijk geen enkele voeling met musical en hoe je dat naar beeld kan vertalen. Live-action voorbeelden genoeg die aantonen hoe dat wel moet.

Will Smith maakt elke film goed

avatar van Iron Maiden
Sisorow schreef:
Will Smith maakt elke film goed

Dan heb je niet al zijn films gezien.

avatar van nathaniel177
Iron Maiden schreef:

Dan heb je niet al zijn films gezien.

knipoog naar after earth

avatar van Ajax&Litmanen1
Ben wel erg benieuwd naar de reviews. Dit kan zowel keihard floppen als zo over de top zijn dat het erg leuk gaat worden gevonden. Hoop dat tweede, vind de tekenfilm erg goed.
Snap de kritieken op Will Smith hier niet zo. Kan wel mindere dingen uit de trailer benoemen dan zijn optreden als de geest. Overigens om op de discussie hierboven terug te komen, Smith heeft natuurlijk ook wel een stel mindere films gemaakt. Hij is vooral een jaren 90 en 00's ster. Daarna kwam hij toch minder in beeld en waren de keuzes niet altijd geslaagd. Maar ik blijf wel een zwak voor hem hebben, erg charismatische en sympathieke kerel.

avatar van Graaf Machine
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ben wel erg benieuwd naar de reviews. Dit kan zowel keihard floppen als zo over de top zijn dat het erg leuk gaat worden gevonden. Hoop dat eerste, vind de tekenfilm erg goed.

Waarom zou je hopen dat het keihard gaat floppen? Het is toch veel aangenamer als het erg leuk gaat worden?

Graaf Machine schreef:

Haha, serieuze fout van me. Bedoelde het tweede. Hoop dat het net zo leuk gaat worden als de tekenfilm.

Bericht aangepast.

avatar van Zwolle84
Ach, zij gaven Dumbo een onvoldoende en vonden Shazam! grappig, dus zoveel waarde zou ik er niet aan hechten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Daarbij, ''schokkendnieuws.nl'' als serieuze bron nemen...

Recensie Aladdin - Review op FilmTotaal

FilmTotaal geeft een 2,5/5. Ook niet geweldig, maar al heel wat hoger.

Vanmiddag gezien en ik vond het echt een hele vermakelijke film(jeugdsentiment). Ik verliet vrolijk de bioscoop en daar gaat het om. Acteerwerk kon van sommige iets beter maar onze marwan als jafar deed het goed.
Zou m zo weer kunnen kijken!

avatar van John Milton
Aladdin Review - Cine

Maar hoe is Will Smith als de geest? Het eerste wat opvalt, is de schokkend lage kwaliteit van de CGI. Geen moment geloof je dat Smiths gezicht thuishoort op het geanimeerde blauwe lichaam waar het digitaal is opgeplakt. Nep uitziende digitale decors zijn we wel gewend van grote studio’s, maar zo’n prominent effect dat zo slecht is uitgevoerd, dat hebben we het afgelopen decennium niet gezien.

Belooft niet veel goeds, deze review. Kan niet zeggen dat ik verbaasd ben.

(ook geen al te serieuze bron natuurlijk, maar als de argumenten hout snijden deert dat niet)

edit: Little White Lies: Aladdin is as bland and uninspired as we feared it would be

avatar van Donkerwoud
Zowel Schokkend Nieuws als Cine is geschreven door dezelfde recensent: Julius Koetsier. Maakt verder niet uit, maar verklaart wel waarom ze allebei negatief zijn.

avatar van John Milton
whaha, it does.

Heb die van SN niet geopend, anders zou ik dat hebben gezien

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:
Daarbij, ''schokkendnieuws.nl'' als serieuze bron nemen...

Recensie Aladdin - Review op FilmTotaal

FilmTotaal geeft een 2,5/5. Ook niet geweldig, maar al heel wat hoger.

Mijn smaak komt doorgaans meer overeen met schokkend nieuws dan met de meeste mainstream site. En Zwolle84 met die onvoldoende voor Dumbo hebben ze natuurlijk volledig gelijk.

avatar van Pepino
Oei, wordt hij maar matig ontvangen? Jammer, had gehoopt dat hij goed ging zijn, ook al lagen mijn verwachtingen niet zo hoog.

avatar van Uier
Ritchie gaat ook een partij bergafwaarts zeg. Jammer, net als Snyder. Hun eerste films waren fantastisch.

avatar van mjk87
‘Aladdin’ net iets te ouderwets exotisch Hollywoodsprookje - NRC

NRC weet natuurlijk weer een andere invalshoek te vinden over feminisme en hoe die Arabische cultuur wordt getoond. Daar begin je nu ook wel erg moe van te worden.

avatar van Esteban
Heel wat besprekingen bij elkaar genomen: De pijnpunten blijken vooral die te zijn die aan de hand van de trailer al duidelijk waren, maar verder lees ik tussen de regels door dat het toch wel een vermakelijke zit is en ver van slecht op zichzelf. Alleen komt het, zoals verwacht, nog niet aan de hielen van het origineel.

We zullen zien. Ik zal moeten wachten op VOD of dergelijke, maar blijf op het beste hopen, ondanks mijn vrees.

avatar van wwelover
Donkerwoud schreef:

Vind dat wel een beetje ongeloofwaardig. Sowieso zwaar overtrokken recensie, puur interessant doenerij.

avatar van wwelover
Ik was positief verrast door de film. Had de slechte recensies vooraf niet gezien, maar het is duidelijk een publieksfilm want bij mij in de zaal werd erg enthousiast gereageerd (het klappen achteraf is dan wat overbodig). De film heeft genoeg aanmerkingen en achteraf denk ik dat er meer in had gezeten als Ritchie niet aan het roer stond. Want het is net als bij King Arthur soms het camerawerk dat het verpest. Maar de humor en flow maken veel goed. Leuk om Kanzari te zien in zo'n rol. Snap de kritiek wel, hij is natuurlijk een veel knappere man dan Jafar in de tekenfilm. Speelt verder prima, maar zijn rol had wel wat meer diepgang mogen krijgen. Muziek is prima, alleen het nieuwe nummer was een beetje misplaatst (vooral hoe het is gefilmd). Naomi Scott is beeldschoon en heeft een prachtige stem. Will Smith is gewoon erg goed en moet je ook niet gaan vergelijken met Robin Williams. Alleen Aladdin zelf is wel charmant, maar wordt gewoon op elk vlak weggeblazen door zijn tegenspelers.

Klinkt allemaal wat negatief, maar heb me echt goed vermaakt in de bios.

avatar van Lennert
Zwolle84 schreef:

Wat ook gewoon de algemene consensus is onder critici.

Guy Ritchie??? .