Aladdin (2019)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

• vanaf vrijdag 27 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van Thomas83
Dit is toch een wat vreemdere film voor een live action remake. Niet in het minst doordat Robin Williams zo de show stal met een eigenlijk niet te vervangen rol. Desondanks werkt het allemaal redelijk goed. Aladdin is zeker een stuk leuker dan Dumbo eerder dit jaar. Het blijft soms wat raar die live action versies van personages te zien, maar Will Smith is verrassend genoeg nog best ok. Zelfs Massoud wordt wel sympathiek. Daar zag het er aanvankelijk nog niet naar uit met zijn wat griezelige soort van Tom Cruise-imitiatie.

Het helpt de film ook enorm dat de basis van de originele film zo solide is. Hoewel er nog best het een en ander is veranderd zijn al die originele liedjes nog steeds fantastisch, zelfs in een matige uitvoering. Aladdin uit 1992 is gewoon een van de beste Disneyfilms op dat vlak. De nieuwe toevoegingen vallen wel wat uit de toon, maar Naomi Scott verkoopt die scène waarin Jasmine in opstand komt tegen Jafar echt. De gepassioneerde manier waarop ze het brengt maakt de scène. Vond haar spel een van de sterkste punten van de film.

In visueel opzicht is de film een beetje hit or miss. De kunstmatig sprookjesachtige plaatjes kon ik weer erg waarderen, Richies eigen toevoegingen zoals die lelijke versneld afgespeelde scènes zijn echte missers. Ook die CGI-dieren, in Dumbo al zo afleidend, zijn niet best. Net als de kostuums. Door al die lelijke snoepkleurtjes en de overdaad aan musicalscènes dacht ik even naar een Bollywoodfilm te kijken. 2.5*.

Enthousiaste verfilming van de avonturen van Aladdin en zijn geliefde Jasmine. Naar verluidt een live action remake van een animatiefilm uit 1992. Ik ken dat origineel niet en misschien is dat een voordeel.
Ik vind dit in ieder geval een vlotte en kleurrijke sprookjesfilm met leuke liedjes en prima acteerwerk van Naomi Scott (aangename kennismaking) en Will Smith. Een vermakelijke film.

avatar van JJ_D
Verschrikkelijk onvolwassen. Zelfs niet kunnen uitzitten...

avatar van Rickazio
Zonder Will Smith was dit echt een slechte Bollywood-film

Kinderfilm. Overtrokken, veels te gemaakt spel. Goedkope effects die vaak van kant geen kloppen. Bollywood film. Als iedereen maar grijnst en slechterik een schop onder zijn kont krijgt. Leuk voor 9 jarigen. Koste mij moeite de film uit te zien. 1 point.

avatar van james_cameron
Musicals... ik kan er niets mee. Niet dat de liedjes de overhand hebben in deze vlotte remake van de gelijknamige animatie-klassieker, maar het blijft storend wanneer de boel sporadisch krakend tot stilstand komt en er geforceerd gezongen moet worden. Afgezien daarvan een leuke avonturenfilm, visueel aantrekkelijk, met eersteklas special effects en kleurrijke production design. De casting van Will Smith is en blijft een beetje dubieus, vooral in zijn blauwe vorm oogt hij niet bepaald op zijn plek, maar de rest van de cast is degelijk genoeg.

avatar van schoonetoonen
pamela200 schreef:
... die vaak van kant geen kloppen.

Wat een geweldig gebruik van deze uitdrukking

avatar van korenbloem02
Ehhh gewoon niet meer doen Disney!!! Sommige remakes naar live action werken wel, zoals Dumbo. Maar deze gaat al mis op het feit dat een vijftig jarige will Smith nooit de zelfde energie als de 'originele' animated genie kan neer zetten en daar bij speelt dat hij in jn zijn jongere veel meer energie had kunnen geven in die rol. Wat je toch stiekem op hoopt. Nee helaas.

p.s. jasmine geanimeerd of real life prachtige vrouw

avatar van umbra
Ben sowieso fan vd animatiefilms, dus keek wel uit nr deze live action remake. Een eerste positief iets was de bloedmooie verschijning Naomi Scott als Jasmine. Anderzijds vond ik dat Will Smith als de Geest nooit kon tippen aan de energieke n hyperactieve Geest uit de animaties. Verder was er het gezang te pas en te onpas, wat ik als storend ervaarde. Het geheel was allemaal wel mooi gedaan qua decor, SFX, oogde gewoon kwalitatief. Toch kan deze niet tippen aan de animatiereeks n voelt het daarom wat als een teleurstelling. Ik hou het voorlopig op een 6/10.

avatar van Bauer
-2 voor al die irritante liedjes tussendoor