Aladdin (2019)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

• vanaf vrijdag 27 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van Ebenezer Scrooge
Guy Ritchie, niet mijn favoriete regisseur. Hij fabriceerde wel een vette clip voor zijn ex-eega en wat mij betreft een van haar beste: What it feels like for a girl. Over meisjes gesproken, ergens in de film wordt gezegd: 'Scheherazade told a thousand stories…' Ergens wel droevig eigenlijk, dat uit al die prachtige vertellingen uit Duizend-en-één nacht nou net dit sprookje weer verfilmd moet worden, ook al draait het dan om een remake. Is men bang dat op een film die The History of Gharib and His Brother Ajib heet geen volk afkomt? De kassa's moeten rinkelen. Het ontbreekt Hollywood aan creativiteit en durf vooral.
O, Aladdin is geen slechte remake. Ritchie houdt de aandacht wel vast met imposante decors, sprookjesachtige bekleding en prima speciale effecten. De film bezit veel vaart en een fijne vrouwvriendelijke touch (Aladdin: 'This girl, she's a princess!' Genie: 'Aren't they all?'). Maar is dat ook genoeg? Het verhaal ken ik dus al en ligt te vers in mijn geheugen om nog voor verrassingen te zorgen. Ik heb welgeteld een keer iemand horen lachen in de zaal. Will Smith is oke, maar om nu te zeggen dat hij een grote indruk achterlaat. Jafar is een lachertje. Geef mij maar de geslepen oude tovenaar uit het origineel. Aladdin is precies wat je van een Disney-remake mag verwachten: heel braaf en voorzichtig allemaal. Ik vraag me af of je als erkend regisseur als Guy Ritchie je creatieve ei wel kwijt kunt in zo'n mega Disneyproductie? Het toegevoegde liedje Speechless is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Let it go 2.0. Op zich nog wel fraai in beeld gebracht, maar zo dramaqueenerig en gay en kitsch; het laatste beetje glazuur dat nog op m'n gebit zat is nu voorgoed opgelost in het niets.
Kortom: remake overbodig, maar uiteindelijk toch best te pruimen. Het meest heb ik me nog geamuseerd met de grappige sidekicks, de diertjes: Abu het aapje, Rajah de tijger, Lago de papegaai en het vliegende vloerkleedje niet te vergeten.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige decors van Agrabah, maar ik raakte verveeld door alle overbodige extra elementen en de nieuwe liedjes. Ik miste ook de hoognodige komische nooit van papegaai Jago met z'n koekjes. Will Smith is altijd fijn, met de rest van de cast had ik wat minder.

Klopt het dat de NL versie korter is dan de origineel gesproken?!?

avatar van BlueJudaskiss
-marco- schreef:
Klopt het dat de NL versie korter is dan de origineel gesproken?!?

Het zou de film ten goede komen

BlueJudaskiss schreef:

Het zou de film ten goede komen

Moet je niet zeggen. De nasynchronisate in Mary Poppins Returns is bijvoorbeeld veel beter dan de originiele versie.

avatar van schenkowiets
Alles is zo nepperig gemaakt ,net een decor van een toneelstuk ofzo.Op Will Smith na vond ik het acteerwerk ook niet echt goed ,alsof alles opgelezen werd en op commando werd uitgevoerd.
2 sterren i.p.v 1 dankzij de geest uit de lamp die was wel oke.

Binnen eerste 10 minuten al 3 hele slechte liedjes. Ik heb hem afgezet.

avatar van 84robkuh
Enorm lastig te beoordelen. Ik weet niet of de film en het verhaal stand zou houden als het niet gebaseerd was op één van Disney's beste tekenfilms. Grafisch niks mis mee. Will Smith zet een erg goede rol neer. Ik vind dat ze beter andere acteur hadden kunnen kiezen voor de rollen van Aladdin en Jaffar. Om het verhaal goed te kunnen vertellen had de film een uur langer mogen duren. er wordt nu te veel aan de tekenfilm vastgehouden, waardoor je er met en rotvaart doorheen gaat,zonder dieper in te gaan op bepaalde karakters.

Vanwege de vele herkenbare scenes toch wel vermaakt.

avatar van weerwolf79
Niet mijn film, na 10 minuten afgezet hou niet van liedjes in mijn films.

avatar van Spoelworm
Beauty and the beast, een Disney live action verfilming . Jawel, daar zat wel degelijk wat in. Prachtig tot leven gekomen tekenfilm. Passie. Liefde voor het origineel .Geslaagd.

Een succes meende ook Disney,en nu dus op volle toeren alle animaties eruit pompen zolang de olie nog heet is. Maar man man wat een zoutloze bedoeling. Ik quote Will Smith die zei : "R Williams schoenen zijn moeilijk te vullen als genie ", en dat blijkt . Dat hij ook helemaal niet eens een heel klein beetje zijn best daarvoor doet helpt dan natuurlijk ook niet. "Snel snel,vraag me iets..jam?? .... H h haal het zelf ? .. " Vergelijk alleen al die scene met het origineel, en je begrijpt wat ik bedoel. Ik had de hele film het gevoel naar een soort Joop van de Ende theater productie te kijken van Aladdin .Of een aflevering van "the storyteller", je weet wel,die poppenfilms die bekende legendes en sprookjes navertelde. Dat dus, in plaats van een speelfilm uit 2019. Een volledige mis cast met een onsympathieke plat Amerikaans/Engelse Aladdin en een slappe Jafar die zo net zo goed een onbelangrijke lijfwacht had kunnen spelen (ik had pas later door dat het Jafar was ) en ik zeg spelen,want van acteren was geen sprake. Jasmine was wel oke gecast. Leuke grappen van de genie? Nope. De humor was eerder een aflevering van een hele onfrisse prins van Bel Air dan iets van niveau wat je van Smith op dit punt van zijn carierre zou verwachten.

Zijn er dan nog positieve kanten? Jazeker, de eh.. nou.. de ,. en die... of wacht die..

NOPE.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na het slechte Dumbo en nogal saaie The Lion King was ik benieuwd wat ze hadden gemaakt van Aladdin. Zeker als je de cast ziet wat weinig hoop geeft. En als het in de trend zat van die andere CGI-remakes, zou dat niet veel goeds beloven. Gelukkig is het anders uit gedraaid.

Aladdin heeft naast de CGI animatie ook echte acteurs rondlopen en die doen dat vrij goed. Will Smith geeft een eigen insteek aan het verhaal en de figuren zijn minder karikaturaal dan in de animatie. Vooral Yasmine komt beter uit de verf. En je ziet niet met die irritante Iago en Abu als sidekicks. Ze zijn er wel natuurlijk, maar het is minder slapstick voor kleuters. De film kent de nodige humor en avontuur. Guy Ritchie is dan wel weinig creatief hier (hij zit duidelijk aan de leiband van Disney), maar weet wel de sfeer er in te houden en ook bij de remake de nodige sfeer er bij te houden.

Je krijgt opnieuw een spiegelbeeld van de oude animatie. Disney denkt duidelijk vooral aan de kassa bij deze remakes. Maar in dit geval is het wat opgepoetst met liefde voor het origineel. Een groot verschil met de andere remakes. Veel beter dan verwacht, terwijl net deze remake zo werd afgeschoten.

avatar van hoffhaan
Niet bijzonder! 2.5

Die verschrikkelijke liedjes......
Dat verziekte voor mij die hele film

avatar van Night owl
We hebben hem na 15 minuten uit gezet. Misschien een andere keer uit pure nieuwsgierigheid verder kijken.
Inderdaad alsof je naar een toneelstuk zit te kijken. De hoofdpersonen raken me niet. De film raced er doorheen en neemt niet even de tijd voor diepgaande dialogen... het voelt allemaal snel en oppervlakkig... zonde.

avatar van Alathir
Guy Ritchie doet het opnieuw... want wat is dit weer een belabberde remake geworden. Het is van mijn kindertijd geleden dat ik Aladdin heb gezien maar hoe kinderachtig wil je het maken. Dit is een live-action parodie geworden in plaats van een remake. De liedjes komen totaal niet uit de verf. De vocale kracht van de acteurs kon echt beter. Will Smith is ook een schim van zichzelf geworden en is ronduit irritant. Zijn humor is op zowat geen enkel moment geslaagd.

Toch moet ik zeggen dat ik de eerste 20 minuten nog vond meevallen, maar eenmaal Will Smith ten tonele verschijnt is het gewoonweg niet meer om aan te zien. De effecten en decors zien er ontzettend fake en kitscherig uit en we krijgen de typische drukdoenerij van Ritchie waar eigenlijk niemand wat aan heeft.

avatar van schumacher
Mijn 1ste reactie toen ik een voorstukje van zag was hm, dat ga ik niet goed vinden.

Maar ik vond die verrassend goed.
Ben het niet eens met de soms wel zeer lage scores maar ieder zijn mening.

Een film moet altijd 1 ding kunnen doen of zeker 2: 1) Het moet boeien , ik wil me niet zitten vervelen en 2) Het moet en zeker zo'n film vermakelijk zijn.
En dat was beide het geval, geen seconde verveeld en zo moet dat zijn.

De hoofdactrice zag er ook heel goed uit.
Toen ik Will Smith als geest zag had ik zoiets van nnneee. Maar het viel nog best mee.

Een topfilm was het niet omdat er een paar zaken waren die beter konden en daar hebben sommigen wel een punt maar het is film en ik heb het net nog gepost, het moet gewoon boeien en vermakelijk zijn en dat was het zeer zeker en die 2 uren waren zeer snel voorbij.

Geslaagd dus .

Kleurrijke en over het algemeen vrolijke Disney film betreffende het welbekende en legendarische tekenfilm verhaal.De actiescenes en de beelden zien er geweldig uit. Soms zijn de achtergronden wel heel overduidelijk decorrijk aanwezig, dat dan weer wel. Will Smith is duidelijk in zijn element als de blauwe geest uit de lamp. Wat een energie straalt de acteur uit in deze rol. Het is dan ook Smith die de show steelt en de film draagt. Twee uur genieten in volle vaart. Heerlijke film. 4*

avatar van Ste*
Ik weet dat er na het uitkomen van de trailer nogal wat kritiek was en dat het leek alsof het de slechtste film ever ging worden, maar dat was wat mij betreft allemaal nogal voorbarig, want dit is helemaal geen slechte film geworden.

De grootste aanpassing zit hem vooral in de extra lengte, en dat is eigenlijk ook direct het grootste minpunt. Eigenlijk vrijwel alles dat is toegevoegd had niet zo heel erg gehoeven. Met name het middenstuk als ze het paleis in komen is behoorlijk traag en wat stroef qua awkwardness. Het wordt er, ook door de soms kleine aanpassingen in plot en volgorde, niet per se vlotter op.

Ook het extra nummer van Jasmine, dat blijkbaar moet in dit tijdperk van vrouwen-empowerment, vond ik net wat de plank misslaan. Niet eens zozeer omdat ze van Jasmine een wat krachtiger personage hebben gemaakt (dat ze Sultan wordt, oke vooruit), maar meer omdat het nummer, en dan vooral de toon van het nummer, helemaal niet past bij de rest van de liedjes en de film.

Verder doet de film eigenlijk heel veel goed, dat zit hem vooral in het behouden van wat al goed was, namelijk de scènes van de liedjes waaraan zo min mogelijk veranderd is, en in de personages die eigenlijk allemaal prima neergezet zijn. Jafar is even wennen in een wat jongere en 'normalere' uitvoering, maar vond ik (afgezien van het Nederlandse accent, maar misschien horen wij dat alleen) op deze manier ook best een aardig personage. Mena Massoud heeft geen makkelijke rol aan Aladdin en moet veel verschillende dingen laten zien maar doet dat ook echt niet slecht. Naomi Scott is oogverblindend mooi en zet ook een prima Jasmine neer.

En dan Will Smith als Genie. Ik weet dat er van tevoren veel kritiek was, maar eigenlijk vond ik alleen het effect er soms wat vreemd uitzien. Met Smiths performance en het personage dat ze er van gemaakt hebben is helemaal niets mis, zeker niet als je bedenkt welke schoenen hij moet vullen.

De originele animatie is compacter, vlotter, en zou ik (natuurlijk) sneller weer opzetten dan deze, maar met deze remake is helemaal niet zo gek veel mis.

avatar van Grindhouse62
Een uitbundige kleurrijke productie. Ging geregeld over de top. Wat mij betreft had het qua liedjes minder gekund.. Special effects zijn top, maar er wordt uiteraard geacteerd op kinderniveau. Was leuk om gezien te hebben, maar meer ook niet. Een matige voldoende 3.0

Precies de tekenfilm, gelukkig want daar was ik bang voor. Alleen Jafar vond ik niet echt lijken maar voor de rest een leuke komische en romantische film. Ik denk toch meer weggelegd voor de meiden.

Heerlijk amusement! Geweldige rol van Will Smith, genius! Echt om film om gewoon lekker van te genieten: goed geacteerd, recht-toe-recht-aan verhaal, voorspelbaar maar vermakelijk. Ook de zang is goed verwerkt.

Heb me enorm vermaakt met deze remake!

avatar van Dennisj
Verschrikkelijk. Had toen ik jong was al heel weinig met het verhaal Aladdin in vergelijking met een Lion King, Jungle Book of Bambi om maar wat te noemen.
Maar goed, ik kon het op een gegeven moment echt niet meer aanzien dat er gezongen werd tijdens bepaalde scenes. Het leek wel alsof ik naar een musical zat te kijken, niet dat een musical per se slecht is maar kon hier gewoon niet tegen. 1*

avatar van filmkul
Leuke vermakelijke en amusante film. Het verhaal is bekend en wordt goed uitgewerkt door Ritchie. De film is vrolijk en kleurrijk en visueel erg fraai. Tussendoor wat liedjes, een beetje spanning, wat romantiek en veel humor. Smith zit fantastisch in zijn geesten rol. De rest van de acteurs zijn ook prima op elkaar ingespeeld. De special effects zijn van hoog niveau. Prima film. 3.5/4.0

avatar van clubsport
Leuk geprobeerd is een beetje de gedachte die na het zien van deze live remake door mijn hoofd spookt .
Er zijn dingen die goed werken in deze remake maar er waren ook dingen die een stuk minder goed uit de verf kwamen .
Aladdin Yasmine Abu en de Sultan zijn allemaal wel goed geslaagd in hun rol , zelfs Will Smith als Genie
was best aardig te pruimen , maar de rol van Jafar was wat mij betreft een aardige miskleun en hij kon absoluut niet wedijveren met de getekende versie uit 92 , zeker niet qua evil uitstraling .

En dan heb je nog de kleine ( gelukkig maar ) feministische verwijzingen ( waarom kan een vrouw geen sultan zijn ) die anno nu zo nodig weer in de film gepropt moeten worden .
Ze zouden in de 92 versie niet hebben gewerkt en ze irriteren in deze versie .

Geen slechte remake maar de getekende versie steekt er ver bovenuit .

avatar van macrobody
Ruim voldoende ondanks dat ik geen fan ben van Walt Disney, Will Smith en musicals. Maar Naomi maakt veel goed denk ik. Genot om naar te kijken en te luisteren. Je waant je even in het ultieme avontuur en dat zal de bedoeling toch geweest zijn van Disney.

Echt vreselijk weer een soort musical brrrrrrrrrrrrrrr en veel te zoet , waarom stopt Disney is om hun producties te verzieken met al dat zoetsappige gedoe en die werkelijk vreselijke liedjes...

Ook na 10/15 minuten uitgezet door de vreselijke liedjes tussendoor..

TMP
Op visueel gebied valt deze verfilming van de bekende Disney klassieker zeker niet tegen. Het ziet er allemaal zeer behoorlijk uit. De rest laat te wensen over. Het acteerwerk is veelal houterig en kleurloos, daardoor komen de personages niet echt goed uit de verf. In het verhaal worden enkele accenten verlegd, maar het zijn geen verbeteringen. De liedjes zijn vreselijk. Ze voegen niets toe en worden ook niet goed gebracht. Overbodige remake.

avatar van Ste*
Ik snap echt totaal niet wat mensen tegen die liedjes hebben. Die zitten toch ook in het orgineel? Sterker nog, ze behoren tot de hoogtepunten in de film, ik zit er juist op te wachten.