Aladdin (2019)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

avatar van teigertje
Fantastische film , een musical voor jong en oud.

Schitterend !.

avatar van teigertje
livingparadise schreef:
Wow... Wat een ongelofelijk fijne Aladdin 2.0 film! Van begin tot het eind blijf je geboeid, van zang tot actie van dans tot emotie! Ze hebben er echt een leuke twist aan gegeven en het verhaal een extra dimensie gegeven! Het intro met Arabian Nights geeft je gewoon kippevel! Alle acteurs acteren even geweldig! Will Smith past perfect in zijn rol als de geest! En waar we trots op mogen zijn is onze nederlandse Jafar (Marwan Kenzari) deze man gaat ontdekt worden in Hollywood!
Dikke doei aan alle slechte recensies, dit is een MUST see film! Ik zal de film ook zeker aanschaffen als die uitkomt! 5 Sterren!

Helemaal mee eens livingparadise.

Als echte disney nerd ben ik natuurlijk al bevooroordeeld.
Maar ook ik had bedenkingen hoe Smith de rol van Genie ging neerzetten.
Maar wat had ik het mis.
Hij geeft de Genie een geheel eigen draai wat goed past bij deze nieuwe versie.

Hoogtepunt in deze film was voor mij de geweldige vertolking van Naomi Scott als Jasmine.
De rol past haar op het lijf en vondt het zeer fijn dat ze vooral haar veel meer diepgang hebben gegeven.

Voor de rest was deze film visueel heel sterk.
Er worden prachtige sets en kleuren op het scherm getoverd.
De muziek vondt ik werkelijk heel mooi omgezet met als hoogtepunt niet het geweldige a whole new world maar jasmine's eigen song speechless.

Ik zou zeggen geef hem een kans want hij verdient het, ik heb hem inmiddels al 3 keer gezien en zal hem zeker nog vaker zien.

Ik was veroordeeld tot de Vlaamse versie maar we hebben ons toch 2 uur lang prima vermaakt. Dat liedje van Jasmine was inderdaad niet best, nu heb ik dus enkel de vlaamse versie gehoord maar toch, het haalt het zeker niet bij Let it go/Laat het los.

Maar Will smith vond ik zeker tof en de effecten, de stad etc. het was toch wel een avontuur. Denk dat een 7 de lading wel dekt en een prima score is voor het popcornvermaak. Een 8 zou teveel zijn denk ik voor deze film.

Ik lees in de krant dat ze deze film hier in 4D vertonen. Dat klinkt tamelijk verschrikkelijk.

avatar van thunderball
Gaat je stoel dan door de zaal heen vliegen, wanneer ze op het vliegend tapijt zitten?

Zoiets ja. Meer een pretpak dan film zeg maar.

avatar van aspers
Een dikke aanrder! Veel leuker dan verwacht. Een waardig eerbetoon aan de klassieker, maar toch ook een eigen twist aan het verhaal, die heel erg goed uit de verf komt!

En dan de leuke vondsten. Zoals het tapijt dat op de achtergrond een zandkasteel aan het bouwen is, en dan een bog van zand erboven uitstrooit. Een vette knipoog naar het Disneykasteel zoals je het in het begin van elke Disneyfilm ziet.

Een prima film voor alle leeftijden. Als je hierdoor niet vrolijk uit de zaal komt, dan is er echt iets mis met je!

Heerlijke film die negens saai wordt

Ik zal wel geen verstand hebben van hoe een echte goede film gemaakt moet worden, maar ik persoonlijk snap de negeatieve recencies niet goed. Maar gelukkig verschillen we allemaal van mening.
Ik vond het een heerlijke film, kleurrijk en ik werd er vooral super vrolijk van. Kwam echt met een big smile naar buiten en dat maakte het voor mij een goede film!

avatar van mjk87
Ik was niet geheel onbevooroordeeld. Ritchie is allicht m'n minst favoriete regisseur en de trailers deden me gruwen. Uiteindelijk viel dit redelijk mee. Dit is wel één van de betere van Ritchie. Deels door het bronmateriaal, deels ook doordat hij wat ingetogener is met op het oog bijvoorbeeld maar 1 keer een slowmotion.

De film is een update van de animatie, Disney's versie van het bekende verhaal. Het skelet blijft bestaan, maar de aankleding is wel aangepast met nieuwe scènes, personages en geinige kleine wijzigingen zoals Friday Salaam. Jammer eigenlijk dat het wel een musical blijft, dat oogt allemaal net wat minder in een real life versie. Ook voegt het weinig toe en zijn de liedjes uit de animatie gewoonweg beter uitgevoerd. Vlotter vooral. Om van dat vreselijke nieuwe nummer van Jasmine. Dat heeft Disney ook helemaal niet nodig, die hebben genoeg sterke vrouwenrollen zonder de nadruk erop te leggen.

Visueel is de film prima. De cgi is, zoals in de regel bij Disney, zeer overtuigend. Ook de kleding en het production design, een sprookjesversie van het Midden-Oosten (met Jasmine die geen 15 meer is, wat wel geloofwaardig zou zijn maar blijkbaar niet meer voor de tere zieltjes bedoeld is), is eigenlijk prima. Ergens voelt Agrabah als pretpark aan, maar toch nog net geloofwaardig. Ik vond het prima zo. Ook de actie ziet er prima uit, daar is Ritchie wel op zijn gemak. Wat dat betreft is het goed dat enkele liedjes dan afspelen waardoor zijn onkunde daarin wordt gemaskeerd. Want de intocht van Ali is wel erg statisch gefilmd zeg.

Qua casting is het weer een stuk minder. Smith is goed als hij zich menselijk gedraagt maar als genie is hij mislukt, hij wil te druk zijn en is vooral irritant. Aladdin mist enige vorm van charisma en heeft geen chemie met Jasmine (een behoorlijke rol nog van Scott trouwens) en Jafar is helemaal een lachertje. Dat stemmetje, maar ook het hele uiterlijk. Op geen enkel punt geloofwaardig. Kenzari probeert Jafar nog enige achtergrond mee te geven, maar soms hoeven schurken dat niet te hebben. Buiten dat het de plank missloeg.

Al met al een film met plussen en minnen, war de laatste overheersen. Dat wel. 2,0*.

Zwolle84
mjk87 schreef:
Ritchie is allicht m'n minst favoriete regisseur

Bedankt voor de waarschuwing. Ik had niet eens gezien dat het van hem is.

De combi irritante acteur/irritante regisseur wordt me iets te veel van het irritante.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

nooooooh je zou gaan

Zwolle84 schreef:

Bedankt voor de waarschuwing. Ik had niet eens gezien dat het van hem is.

Als Ritchie fan hoopte ik zijn stijl hierin terug te zien. Ik kan je geruststellen en zeggen dat je hier amper aan kan zien dat het een Ritchie film is.

avatar van Donucius
Starmaster schreef:

Imo kan je het aan het camerawerk zien. Het is moeilijk uit te leggen en is waarschijnlijk een ding dat als je het weet je daar ook op gaat letten. Maar bijv. een Christopher Nolan heeft dat ook. Het is een soort eigenaardige visie van hoe het perspectief of het frame er uit moet komen te zien waar zij erg consistent in zijn vind ik.

avatar van Zwaagje
[quote]kw_nl schreef:
Heerlijke film, kijkt makkelijk weg. Visueel een plaatje. Humor in juiste porties. Ik vind het een aanrader.[/quote
Kan het niet beter verwoorden.

Zeer aangenaam verrast door deze film. Ik hield men hart vast aangezien ik echt niet moet hebben van Guy Ritchie's stijl, maar low and behold heb er echt van genoten. Uiteraard kan je Robin Williams niet vervangen als de genie, dus je moet accepteren dat het iemand anders zijn stijl is, en Will Smith doet dat op ZIJN stijl gewoon goed. Plus, veel overgenomen van het origineel (zoals het bij een remake hoeft te zijn, en niet zoals Dumbo er gewoon maar een nieuwe film van maken) en zeer verbaasd van Naomi Scott's gezang en je komt gewoon bij een leuke film. Veel gelachen ook, en de talloze knipogen naar het kasteel en pretpark van Disney zijn zalig. Nu nog een absolute topper met The Lion King en een hopelijk even leuke herwerking van Mulan en we kunnen het misbaksel van Dumbo vergeten.

Laat er geen twijfel over bestaan: Aladdin (2019) is geen goede film maar is toch 100% geslaagd.

Vanaf de eerste scène, waarin Will Smith op een schip z'n kinderen een lesje wil leren over hebzucht, zweert niet te zingen om het vervolgens toch te doen, is het duidelijk: deze film laat alle pretentie en geloofwaardigheid varen. In tegenstelling tot het serieuze The Jungle Book en het optimistische, maar alsnog dramatisch sterke Cinderella, is deze Disney live-action puur en alleen gericht op waar het medium ooit voor bedoeld was: vermaak.

In een tijd waarin er meer beeldende media geproduceerd worden dan er ooit geconsumeerd kan worden, is het wellicht een doodzonde om een film te zien die niet heel goed geschreven, geregisseerd en geacteerd is. Er zijn letterlijk duizenden andere opties waar je je tijd beter aan had kunnen besteden. Als je intelligentie wil, raad ik aan Chernobyl te kijken. Maar als je 2 uur wil vertoeven met de film-variant van een pretparkattractie, dan moet je bij Aladdin zijn.

De liedjes zijn niet beter dan het origineel, sterker nog, ondanks dat Guy Ritchie al zijn actie-talenten inzet om toffe shots op te leveren, faalt het realisme om eer te doen aan de over-the-top bombarie van de animatiefilm. Eigenlijk alle grote veranderingen van het voortreffelijke script uit 1992 - dat geschreven is door wellicht het meest succesvolle team dat Hollywood ooit zal kennen, namelijk de schrijvers van Belle en het Beest en Pirates of the Caribbean tezamen - zijn niet echt een verbetering, maar slechts een kenmerk dat het nu gemaakt wordt door andere mensen. De van oorsprong sterke boodschap over vrijheid en eigenwaarde is verbasterd door mensen die hem niet begrepen. Het feministische plot dat Jasmine in 2019 wordt gegeven, maakt haar ironisch genoeg vlakker en minder veerkrachtig dan haar jaren '90 variant. De acteurs, met name Kenzari en Scott, doen hun best holle woorden kracht bij te zetten, maar veel baat heeft het niet. En ondanks alle pogingen om cultureel bewuster te zijn, ontkomt de film er niet aan dat het de tradities, kleding- en dansstijlen van zo'n 2 miljard mensen op één hoop gooit.

En niets daarvan boeit.

Want Mena Massoud, Naomi Scott, Will Smith en Marwan Kenzari hebben de beste chemie sinds Thor: Ragnarok. Vooral Massoud kan wellicht geen dramatische karakterontwikkeling verkopen, maar verdomd als je geen sympathie krijgt voor z'n onbegrensde blijdschap. Bekende sequenties, van een one-taker door de straten van Agrabah die de beroemde personages introduceert tot het romantische A Whole New World, melken nostalgie, romantiek en mysterie perfect uit. De CGI van onder andere Raja is adembenemend. De stunts en dansmoves sensatievol en aangrijpend. En het hele middenstuk van de film bestaat uit scènes met geen enkele andere functie dan ieder één grap flink doordrijven, alsof de film je dwingt om het cynisme af te schudden en te lachen. Het helpt daarbij dat dit de gun-factor heeft van een nostalgische kinderfilm en het optimisme van een vrijwel geheel bruine en zwarte cast die onbezorgd zingen, dansen en lief hebben in een tijd waarin dat alles behalve vanzelfsprekend is. Wellicht is dat het allersterkste aan dit 2-uur durende fel kleurige muziekfestijn; alles ademt hoop, vreugde en liefde zodat je met een blij gevoel naar huis gaat.

Idealiter was het script intelligenter, de stijl eenduidiger en de liedjes gedurfder, maar Aladdin heeft z'n enige bestaansrecht haarfijn door: het publiek betoveren met de magie van film.

avatar van Flat Eric
Wat kan dat tapijt vliegen zeg.
Niet een film waar ik normaliter naar toe zou gaan maar het is op zich een aardige versie van het Aladdin sprookje.
Maar wat jammer toch weer van die liedjes, het musicalesque hoeft van mij nooit zo. Had ik natuurlijk kunnen weten, het is een Disney film. Afijn, ik moest er even inkomen maar toen de Genie out of the Bottle kwam was het nog best geestig. Will Smith vertollkte zijn rol met verve, de prinses was liefelijk, het aapje schattig en 'onze' Marwin Kenzari een goede slechterik.

Een vraag die me te binnen schoot na afloop: is een vrouwelijke Sultan een Sultana?

avatar van balrog

Schitterend!!!

Samen met mijn dochtertje naar de film geweest, en zeker goed vermaakt. Spijtig van het hoge musical gehalte, werkt toch een stuk minder dan in een tekenfilm.
Visueel is het allemaal top met een prachtig Agrabah en de cgi voor Raja is heel knap gedaan.
Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf, maar dat kenden we al natuurlijk.
En verder eindelijk eens een film waar Will Smith wèl een goede vertolking neerzet die niet stoort. Alleen al daarvoor een extra halve ster!!

Prima popcorn filmpje in lijn met de Disney traditie!

avatar van Fisico
Ik vond die hoegenaamd geen slechte film, mede waarschijnlijk omdat ik de zaal inkwam onder het motto "om er vanaf te zijn". Vrij mooie remake waarbij de CGI best ok was (alleen bij de tijger zag je het soms wel wat). Een vrij lange film ook met zijn 130 minuten, maar eentje die gewoonweg voorbij vloog. Ik heb me nauwelijks geërgerd, zelfs niet aan Will Smith waarvoor ik vooraf wat bevreesd was. Even dacht ik: "oei, het gaat de verkeerde kant uit", toen ik hem aanschouwde bij zijn eerste optreden. Onnozelheden zoals het letterlijk georchestreerde aapje of dat uitpuilend oog in de vorm van een verrekijker was gelukkig slechts éénmalig. Will Smith vervulde zijn rol goed zonder meer en was zeker een waarheidsgetrouwe Geest.

Ook de anderen deden het prima en hadden een zekere chemie met elkaar. De bloedmooie prinses werd knap vertegenwoordigd Naomi Scott en ook Mena Massoud was een uitstekende Aladdin. De film is naar (oude) Disneygewoonte een halve musical, maar dat stoorde allerminst. De songs waren vrij catchy en duurden ook niet te lang. Er was geen overdaad of muziek op het verkeerde moment zodat dit de actie of de spanning niet in het gedrang bracht. Hier en daar ook wat humor, maar zeker niet te veel of in the picture. Mooie decors ook. Agrabah zag er echt geweldig uit.

Kortom een mooie remake van die uit 1992. Zeker geslaagd en wel eens de moeite waard als je van Disney houdt. Toch dat tikkeltje beter dan Dumbo eigenlijk dat ik eerder dit jaar zag.

avatar van Sergio Leone
Nog net oké.

Absoluut geen hoogvlieger, deze versie. De nostalgie zal bij mij ook nog een beetje zijn werk doen, maar dat terzijde heeft de film gewoon een paar momentjes. Het geheel is zo vermakelijk genoeg. En zo'n Will Smith is best een leuke verrassing, zeker als de verwachtingen laag liggen.

De losse flodders zit 'm in de casting (en uitwerking) van Jafar. Het "sterke vrouwen"-plotje van Jasmine trekt ook op niet veel. En die autotune-liedjes zijn vreselijk. De originele versies worden zo echt geen eer aangedaan.

Maar bon, al bij al nog net vermakelijk genoeg. De animatieversie is evenmin mijn favoriete Disney. De Leeuwenkoning zal zowat de volgende in de rij zijn. Laat die maar een stuk beter zijn.

Kleine 3

Film was echt prachtig ! mooi niks op aan te merken. Alleen de 4d bij Pathe Eindhoven vond ik matig, het geluid was ineens minder en zo ook de effecten leken op te zijn of defect. Water was maar 1 druppel, voelde geen wind en geen rook in het begin. Wel jammer dat dit niet wordt bij gehouden terwijl het best prijzig is. De vorige keer bij n andere film Shazam in 4d deed alles het wel goed.

avatar van pierre18
Je weet wat je kan verwachten en dat krijg je dan ook. Een bekend verhaal, verteld door Disney met een visueel spektakel. Geen moment zakt de film in, de vaart zit er goed in en de acteer prestaties zijn prima. Over de top geacteerd maar dat moet ook bij zo'n sprookje. De beelden en acties zijn perfect en de sfeer is goed neergezet. Hoogtepunt voor mij was de intocht van Aladdin in Agrabah.

En zo zijn we weer bij met Ritchie.

Deze 2019 versie blijft redelijk dicht tegen het origineel hangen, inclusief enkele musical nummers. Je zoekt het niet meteen achter een Ritchie film, maar zijn inbrengt is eerder beperkt. Buiten een paar visuele knipogen is dit toch vooral een klassieke Disneyfilm geworden.

Van de animatie ben ik nooit echt fan geweest, deze versie is dan ook niet echt mijn ding. Maar Ritchie brengt het er niet zo slecht vanaf. Smith vind ik leuker dan Williams, de setting is best vlot vormgegeven en er zit voldoende tempo in de film. Voor iets wat toch vlot over de 2 uur gaat vond ik het nergens echt slepen of vervelend. Da's toch redelijk uitzonderlijk bij een film als deze.

De musical nummers vond ik wel beduidend minder en van Ritchie hoop je toch altijd wel op wat extras. Dat zit er hier niet echt in. Het blijft braaf binnen de lijntjes van de Disney grenzen kleuren, ik zal er denk ik nooit echt fan van worden. Maar ik had me ingesteld op een vervelendere film. Vond het niet super, maar heb me er nog redelijk mee vermaakt.

avatar van Billy-Pilgrim
Ik heb mij enorm vermaakt met deze live action remake van Aladdin. Vooropgesteld ben ik totaal geen fan van het geforceerd re-maken van de Disney klassiekers en tot dusver ben ik met een grote boog om alle titels heengelopen. Voor Aladdin maakte ik een uitzondering omdat het ten eerste één van mijn favoriete Disney titels is en ten tweede omdat ik erg benieuwd was of Agrabah een beetje uit de verf zou komen in het echie. Gelukkig heeft Disney kosten noch moeite bespaard om er iets heel moois van te maken.

Het voornaamste pluspunt van deze Aladdin zijn de fantastische setpieces en de kostuums. Agrabah leeft, bruist. Je kijkt je ogen uit. Ik ben blij dat Disney groots heeft ingezet en niet te veel op CGI heeft geleund, een moderne Hollywood ziekte. Nog mooier was geweest als men het paleis van Agrabah had nagebouwd, maar ik snap de keuze voor CGI in dat geval wel. De toon wordt in het begin van de film onmiddelijk gezet met een prettige vertolking van Arabian Nights door Will Smith. De zing- en dansscenes hebben een vrij hoog Bollywood gehalte en dat is een groot compliment. Het is een feest voor de zintuigen en had op mij het effect dat ik meegetrokken werd in het enthousiasme. De oorspronkelijke liedjes zijn grotendeels weer terug te vinden en dat is natuurlijk prettig bronmateriaal om beschikking over te hebben.

De acteurs zijn grotendeels goed gecast en komen goed uit de verf. Met uitzondering van hoofdrolspeler Aladdin zelf. Mena Massoud lijkt misschien op Aladdin en heeft een mooie glimlach, maar in zijn acteerprestaties wordt hij ondergesneeuwd door tegenspeelster Scott, die het voortreffelijk doet als meer geemanipeerde Yasmine, en natuurlijk de Genie, Will Smith. Laatstgenoemde was een positieve verassing. Ik heb Smith in tijden niet meer zo'n energieke, opzwepende performance zien geven. Hij weet fijn de balans te houden tussen gek doen en cool zijn, waardoor hij een geloofwaardige Genie neerzet. Wat mij betreft zijn Scott en Smith echt degenen die deze film dragen. Verder fijn dat er gekozen is voor een cast van bijna allemaal Midden-Oosterse acteurs.

Kenzari als Jafar was niet geweldig, maar eigenlijk ook wel gewoon goed. De animatie Jafar heeft een sterk karikaturaal gezicht, dus Disney kon veel moeite steken in het vinden van iemand die daar op lijkt, of het gewoon loslaten en een wat 'normaler' uitziend acteur casten. Dat ze het laatste hebben gedaan is prettig omdat het van Jafar meer een mens maakt en minder een monster. Overigens ben ik ook blij dat de comic relief diertjes een beperkte rol hebben gekregen in deze film. Ik ben geen fan van CGI dieren die praten, dus minder Abu en Iago was wel zo prettig.

Als ik nog wat mindere punten moet noemen, dan zou ik wellicht de speelduur moeten zeggen. Hij duurde net iets te lang en een aantal scenes gingen te lang door. Ik ben niet zo'n fan van Ritchie, maar de super slo-mo shots zijn op één hand te tellen. Zijn invloed is inderdaad beperkt en dit is vooral een Disney film i.p.v. een Ritchie film. De nieuwe story arc van Yasmine vond ik een goede keuze, want gaf de personage meer diepgang en haar rol in het hele verhaal en uiteindelijk de ontknoping pakte goed uit. Toch vond ik het feminisme er iets te dik bovenop liggen, vooral met het al veelbesproken "Speechless" lied. Het is een beetje verplichte kost de laatste tijd, als je een Twitter storm wilt voorkomen, maar toch, of juist daarom, stoorde het mij. Los daarvan heeft Scott wel een dijk van een stem, wat in "Speechless" goed te horen is.

Het zijn een paar kleine aanmerkingen maar over het geheel genomen was ik dik tevreden over deze live-action remake van Aladdin. Een feest voor de zintuigen die ik eigenlijk iedereen zou kunnen aanraden, maar vooral als je van extravagante, kleurrijke setpieces houdt met een vleugje Bollywood.

avatar van JacoBaco
Leuke film met alles erop en eraan. Avontuur, actie, spanning, humor, romantiek, levenslessen, zingen, dansen, dieren, magie en Will Smith. Ik moet bekennen dat ik vooraf vooral geen zin had in The Fresh Prince en op het moment dat hij tevoorschijn kwam dacht ik maar 1 ding: Hij is nog verschrikkelijker dan ik vreesde. Maar oké, hij heeft 1000 jaar in een lamp gezeten, dus hij moest even zijn ei kwijt. En achteraf blijkt dat hij gewoon best wel geestig is.

De film is erg mooi gemaakt, niet alleen de CGI, maar ook de aankleding. Schitterend! Rajah en Abu zijn niet perfect, maar overtuigend genoeg. De wereld die wordt neergezet is prachtig. En het vliegende tapijt was voor mij toch wel een kleine favoriet. Leuk hoe ze het tapijt zo menselijk hebben gemaakt. Verder voor mij een vrijwel onbekende cast, wat eigenlijk ook weleens fijn is. Ze doen het goed, behalve Will Smith < grapje. En vooral de Tunesische Nederlandse acteur Marwan Kenzari als Jafar is een leuke extra. En zo is het Nederlandse aandeel in Hollywood niet slecht, want Sylvia Hoeks doet het bijvoorbeeld uitstekend in Blade Runner 2049. En natuurlijk doet tevens Michiel Huisman het verre van slecht daar aan de overkant.

Enorme nadelen heeft Aladdin niet en ik heb er meer van genoten dan van Dumbo. Hoewel de liedjes best wel goed zijn -de 1 beter dan de ander- hou ik er niet zo van. Het grootste nadeel is dat dit soort films meestal net even 10 a 15 min te lang zijn.

3,5* > een 7,5/10

avatar van JacoBaco
Flat Eric schreef:

Grappig .. De moeder of vrouw van een Sultan heet Sultane.

Voor het eerst in tijden weer naar de bioscoop geweest: nadat ik mijn Pathé-abonnement heb opgezegd, omdat ik voor langere tijd op reis ging, is het er gewoon niet meer van gekomen. Ik mis het, zou ik vaker moeten doen!

Aladdin was nou niet persé een must-see in de bioscoop, maar dat kwam toevallig zo uit. De live-action variant stond wel al langer op mijn radar, omdat ik Aladdin wel één van de leukere Disney-films uit de jaren 90 vind. Die is vroeger vaak langsgekomen op VHS op druilerige, vrije woensdagmiddagen. Ik vind die trend van live action Disney-films erg fijn. The Jungle Book was tof en ik kijk enorm uit naar The Lion King en mijn persoonlijk favoriete Disney-film Mulan. Het is inderdaad weinig origineel, maar dat maakt me hierbij niets uit: de beelden zijn mooi en het jeugdsentiment is hoog.

Deze Aladdin is ook zeker de moeite waard: de sfeerbeelden van Agrabah zijn echt prachtig, het donkere en mysterieuze van de Cave of Wonders is heel mooi uitgewerkt en ik ben blij dat ze veel scenes hebben gebruikt uit de originele film. De tofste scenes vond ik die met de bekende liedjes: Arabian Nights, One Jump Ahead, Friend Like Me, Prince Ali en A Whole New World. Deze scenes waren visueel allemaal heel goed uitgewerkt en daar heb ik echt van genoten. Bij de stukken tussen de liedjes door stoorde ik me er te vaak aan dat het vaak wel heel erg flauw was. De grappen van Will Smith vond ik leuk, maar bij de overige acteurs landde dat echt niet goed.

Ik vond Smith sowieso erg sterk als Genie; voor mij draagt hij de film als komische noot die wél werkt en Friend Like Me en Prince Ali zijn echt feestjes om naar te kijken. Ook Mena Massoud en Naomi Scott zijn goed gecast als Aladdin en Jasmine. Marwan Kenzari werkt voor mij minder als Jafar: hij doet het absoluut niet slecht, maar voor mij voelde het niet als de creepy, evil Jafar uit de tekenfilm. Dat is niet persé slecht, maar dat vond ik gewoon jammer.

*3.5