ad

Met onder meer: Mena Massoud, Will Smith en Naomi Scott

Releasedatum: 22 mei 2019

Over Aladdin

"Choose Wisely."

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Geno

Geno

Tjonge jonge wat een derde rangs acteerwerk... gewoon genant...

avatar van anne J

anne J

Leuk, alleen niet zo goed als de tekenfilm.

avatar van Black Math

Black Math

In tandem met de animatie gekeken. Ik wist niet dat dit een Guy Ritchie film was. Zijn stempel heeft hij in ieder geval niet erop kunnen drukken, anders hadden we wel Vinnie Jones als Jafar gezien ofzo. In plaats daarvan krijgen we een landgenoot, die duidelijk te jong is, alleen al getuige zijn weinig indrukwekkende stem in vergelijking met de animatie. De prinses ziet er veel te Amerikaans uit, en de sultan lijkt wel erg op Bin Laden. Ergens ironisch omdat alle verwijzingen naar Allah, die in de animatie een aantal keer aangehaald wordt, in deze live action verwijderd zijn. Ik gok dat dit het verschil komt door 9/11 wat natuurlijk tussen de producties van de twee films plaatsvond.

Het grootste verschil met de animatie is echter dat deze film behoorlijk stroperig en stamelend aanvoelt, waar de animatie loopt als een trein. Dit komt gedeeltelijk door de acteurs, met name de hoofdrolspeler is behoorlijk matig. Dat kan niet louter de acteur verweten worden, het ligt grotendeels aan het script waarin Aladdin gereduceerd is tot een communicatief veel onhandiger personage.

Los daarvan zijn er ook andere aanpassingen die gewoon veel minder werken. De scène waarin Aladdin zijn voedsel aan straatkinderen geeft werkt in de animatie veel beter. We zien hem eerst enthousiast, want hij heeft eindelijk eten, dan valt zijn blik op de kinderen, we zien hem medelijden krijgen, en ondanks zijn honger geeft hij hen het brood. In deze live action wordt het meer achteloos gedaan, waardoor het veel minder goed werkt. In de animatie dreigt men verder de hand van de prinses af te hakken, hier dreigt men slechts een sieraad van haar af te nemen, en dat heeft natuurlijk een veel zwakkere impact. Tenslotte zijn er hier ook veel nutteloze scènes zoals Aladdin die gestolen spullen probeert te verkopen. Het voegt niets toe en haalt alleen maar het tempo uit de film.

De geest wordt hier gespeeld door Will Smith en die valt in het niet bij de geest van Robin Williams die qua expressies veel meer te bieden had. Verder moet de geest van Smith vaak een snedige opmerking maken, die eigenlijk helemaal niet zo grappig is en ook hier het tempo uit de film haalt. En tenslotte is het opmerkelijk dat Will Smith, die toch ook een carrière in muziek heeft, in tegenstelling tot Williams totaal niet kan zingen gezien het veelvuldig gebruik van autotune. Dat geldt overigens ook voor de andere acteurs. Net als bij de live action Beauty and the Beast is elk liedje geautotuned, wat ik echt verschrikkelijk vind. Sowieso ben ik niet echt een groot fan van liedjes, maar de ten opzichte van de animatie toegevoegde liedjes zijn sowieso erg zwak.

Ondanks dat het plot in grote lijnen hetzelfde is, blijkt maar weer eens dat de uitwerking het grote verschil maakt. De animatie vond ik vermakelijk, deze film een verschrikking. Ik mag hopen dat Guy Ritchie hier veel geld voor andere projecten waar hij wel zijn eigen stempel op kan drukken heeft gekregen, net zoals Jeunet Alien: Resurrection regisseerde om Amélie te kunnen maken, want deze live action Aladdin is duidelijk het absolute dieptepunt van Ritchies oeuvre. 0,5*.

avatar van Panoramix

Panoramix

Gewoon leuk! Smith doet het goed, er zit genoeg tempo in en de beelden zijn prachtig. Geniaal is het natuurlijk niet maar ik had er eerlijk gezegd minder van verwacht. Veel vrolijkheid en soms bijna spannend. Prima dus.

avatar van Wouter

Wouter

Niet te doen.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Aladdin is een remake van de gelijknamige animatiefilm uit 1992. De laatste jaren brengt Disney met groot succes zijn animatieklassiekers terug naar het witte doek in de vorm van een live-action remake. Dat dit soort films een gebrek aan originaliteit missen, zal Disney en het publiek worst wezen, want die laatsten stormen in drommen toe naar dit soort films.

Met name de remakes van de animatieklassiekers uit de Disney Renaissance scoren bijzonder goed bij het publiek. Beauty And The Beast bracht in 2017 wereldwijd zelfs een slordige 1,3 miljard dollar in het laatje. Reden genoeg voor Disney dus om door te blijven gaan met het schaamteloos kopiëren van haar classics. In 2019 verschenen er maar liefst vier: Dumbo geregisseerd door Tim Burton, The Lion King geregisseerd door Jon Favreau, Aladdin geregisseerd door Guy Ritchie en speciaal voor hun nieuwe streamingkanaal Disney+ werd ook de oude klassieker Lady And The Tramp omgetoverd tot een live-action remake geregisseerd door Charlie Bean.

Aladdin is bij het publiek één van de meest geliefde classics van Disney en dat was voor een groot deel te danken aan de onnavolgbare Robin Williams die één van de grappigste figuren uit de Disney-geschiedenis op het witte doek toverde. Door zijn tragische dood in 2014 waren veel mensen dan ook bang dat een nieuwe remake afbreuk zou doen aan zijn prestatie. De keuze voor Will Smith viel dan ook niet bij iedereen in de smaak.

Hoewel de originele Aladdin één van de meest succesvolle en geliefde Disney-films was, is de Disney studio zelf minder gecharmeerd van deze oude tekenfilm. Dat heeft voor een groot deel te maken met de setting van een oude Arabische wereld en de kritiek die de film destijds kreeg over de weergave van de Arabische figuren. Na de aanslagen van 9/11 lag dit natuurlijk hypergevoelig, waardoor Disney de film in de jaren erna nog maar mondjesmaat promootte. In deze film proberen ze dit recht te zetten. Disney is tegenwoordig één en al politieke correctheid en dat blijkt ook maar weer in deze film. Geen blanke acteurs hier die moeten doorgaan voor een Arabische prins of prinses.

Toch weet deze remake nog niet in de buurt te komen van het origineel. Aladdin had natuurlijk voldoende potentie om uit te groeien tot een uitstekende live-action remake, maar regisseur Guy Ritchie kleurt te zeer tussen de lijntjes en blijft te trouw aan het origineel. Helaas voor hem was het in het origineel allemaal beter. De liedjes waren pakkender, de humor was meer aanstekelijk. Het wil ook niet werken dat de CGI in de film vaak verre van overtuigend is. Met als dieptepunt Will Smith in een slecht uitziende CGI-versie van zichzelf. Smith is veel beter in zijn element wanneer hij in zijn eigen vorm op het scherm speelt en steelt dan ook vaak de show. De Nederlandse acteur Marwan Kenzari speelt de schurk Jafar, maar is vooral kleurloos in die rol. De rol van de papegaai Iago, in de animatiefilm nog voortreffelijk gestalte gegeven door de komiek Gilbert Gottfried, komt er hier helaas bekaaid vanaf. Maar dit personage had waarschijnlijk ook niet gewerkt in een live-action film.

De zwakheden van het origineel worden helaas hier ook niet verbeterd. Aladdin en Jasmine zijn nog altijd een duf liefdeskoppel en het verhaal springt van de hak op de tak. De film kent weinig memorabele momenten en hoewel de decors en kostuums er uitstekend uitzien, weet de film je niet te pakken. Beter kun je de animatiefilm uit 1992 nog eens bekijken.

avatar van illskills

illskills

bagger

avatar van schrans

schrans

Lang geen enkele van de live reenactment willen zien, maar Guy Ritchie is één van mijn favoriete regisseurs dus ik dacht waarom niet. Helaas een gigantisch grote tegenvaller. Ritchie zat blijkbaar in een groot Disney-keurslijf, want nergens haalt hij iets van de magie van zijn eigen films. Verder vind ik deze versie gewoon heiligschennis ten opzichte van de originele animatiefilm. Voor misschien wel één van de beste originele animatiefilms, dan kan het er bij mij niet in dat er uit puur geldbejag een zeer zwakke nieuwe versie gemaakt wordt. De mayonaise pakt langs geen kanten, de acteurs komen niet in de buurt van het origineel en missen pakken charisma, de decors zien er heel fake uit en het feministischer maken van Yasmine komt heel gemaakt over. Op enkele leuke grappen als toevoeging (die daarna tot in den treure uitgemolken worden) na , is er echts niets toegevoegd dat de moeite waard was.

avatar van Basto

Basto

Net als net Mulan is de production value de grote ster van deze film. Kosten nog moeite zijn gespaard om het er fantastisch uit te laten zien. Ik heb absoluut geen musical allergie, integendeel, je kunt dan audio visueel helemaal losgaan. Maar de liedjes waren erg braaf en enkel bij het eerste nummer met Genie werd er van die mogelijkheid gebruikt gemaakt. Het is heel jammer dat de film niet veel meer Bollywood durfde te zijn. Waarom niet daar een regisseur vandaan gehaald. Er had zoveel meer echte levendigheid in kunnen zitten. Nu bleven alle personages en het verhaal compleet leeg en dat is jammer.

3* want er was ook wel veel wel goed gedaan, maar Disney zou wat meer durf moeten tonen.

avatar van W.V.40

W.V.40

Wat een slechte jafar in de tekenfilm veel duister en enger !!!

avatar van H€yoka

H€yoka

Tenenkrommend zwak is deze bewerking van het gekende verhaal. Je kan er wellicht ettelijke alinea's over doorgaan, ik hou het liever bij enkele bullet points:

- Jafar is op geen enkel ogenblik dreigend, mysterieus of angstwekkend.

- de liedjes zijn niet leuk

- Will Smith is... Will Smith met een Arabisch sausje