Klaus (2019)

Spanje / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Sergio Pablos
met de stemmen van Jason Schwartzman, J.K. Simmons en Rashida Jones

De onhandige en verwende jongeman Jesper is van rijke komaf. Zijn familie bezit een postbedrijf. Jesper is egoïstisch en toont geen ambitie. Om zijn zoon een schop onder de kont te geven stuurt Jesper's vader hem naar een afgelegen dorp in het Noorden, om daar postbode te worden. Het enige probleem? Niemand schrijft er brieven. Aan zijn eenzame en werkloze bestaan tussen de norse bewoners komt een einde wanneer hij bevriend raakt met een bijzondere (Kerst)man, een speelgoedmaker genaamd Klaus.

avatar van Gish
Alle vragen die je altijd al hebt willen stellen over het bestaan van de kerstman worden hier beantwoord. Leer en geniet van al die kennis.

avatar van Elchapo
Mooie film,totaal andere animatie als die we van Pixar of Disney gewend zijn.ik en mijn gezinsleden hebben er van genoten!!!!! 3.5 stars.

avatar van bjerik76
ik moest even inkomen vanwege de hoekige tekenstijl, maar hoe verder het verhaal zich vorderde, hoe beter ik hem vond, ondanks ik door de tekenstijl niet echt de karakters tot leven vond komen.
Hoe dan ook is het verhaal ( en het moraal) toch aangenaam.
Gelukkig zit er hoogstens 1 liedje in verwerkt

Ik vind hem ook leuk, leuk, leuk. Heerlijk die gezellige kerstfilms, zolang er geen echte mensen in meespelen. Ook de manier waarop het kerstmannen verhaal in elkaar is gezet vind ik wel wat hebben. Dus van mij lekker veel sterretjes.

Originele kerstfilm waar ik enorm van heb genoten!

avatar van Rodger
Mooie kerst film, voor jong en oud... leuke humor,.. en mooi gemaakt...
3.5 ***

avatar van Yugnav
Bijzonder mooie kerstfilm. De animatie is fantastisch, met veel aandacht voor detail. Het verhaal zelf is orgineel, grappig en hartverwarmend. Absolute aanrader voor jong en oud.

avatar van John Milton
De enige film uit de IMDb top 250 die ik nog niet zag.

Zozo. Goed bezig, Klaus.

avatar van John Milton
Deze was zowaar beter dan ik had verwacht. Kerstig, maar met wat rauwe randjes en hart op een manier die niet direct het glazuur van je tanden laat glijden.

Leuke tekenstijl trouwens. Aanrader wat mij betreft. Miss Milton moest snikken. En JM heel misschien ook een beetje. It was the wine, I'm telling you.

Wat een ontzettend leuke en vooral ook originele kerstfilm. Heel fijn verteld en leuke humor.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke nieuwe inkijk op het verhaal en de geschiedenis van onze grote kindervriend! De animatie style vond ik wel wat hebben en de dialogen met momenten ook erg droog. Duidelijk was wel voor mij dat ik de 2de helft vermakelijker vond dan de eerste, soms leek het(maar dat kon aan mijn eigen bui liggen) een beetje traag en een tikkeltje geforceerd op gang te komen. De muziek was dan wel weer tegenkrommend, gelukkig waren er niet veel momenten dat er muziek werd gebruikt maar een auto-tune super modern pop liedje was voor mij niet helemaal passend.

De stemacteurs doen het trouwens wel erg sterk!

Fantastische animatie, het verhaal wordt met veel gevoel, humor en emotie gebracht.

avatar van Kondoro0614
“We need to show people that a true, selfless act always sparks another.”

Ja! Eindelijk eens weer een fijne sfeervolle kerstfilm die in het begin niet volledig gericht is op het kerstfeest maar daar wel langzamerhand naar toe wist te werken. De film is erg leuk geanimeerd, duurt nergens te lang en is eigenlijk precies wat ik er van had verwacht. Een zeer leuke prent om te bewaren voor eerste kerstdag (wat gisteren was), keek vlot weg. Ik was in het begin een beetje bang en sceptisch er over maar toen de eerste vrij hoog positieve berichten binnen stroomden kon mijn interesse bijna niet op.

Sergio Pablos heeft hier toch wel met veel passie een leuke kerstfilm neer gezet, die mijn toch wist te pakken met zijn verhaal. Het verhaal vond ik (zoals ik wel kan lezen) zeer vermakelijk. We volgen een jongeman wiens vader de baas is van een postbedrijf dit gaat er wel komisch aan toe als je daar een heuse ‘legeropleiding’ krijgt om postbode te worden, ik vond dit wel geinig. Wanneer hij niet naar behoren handelt word hij naar een dorpje gestuurd om daar voor zich zelf te werken, echter in dit dorpje word nooit post verstuurd (zijn vader wou dus van hem af). Hij sprokkelt de brieven bij elkaar en komt uiteindelijk uit bij een man genaamd ‘Klaus’ die ver weg woont in een houthakkers hut. Op het eerste gezicht blijkt de beste man gevaarlijk maar namatte de twee meer met elkaar optrekken beginnen ze bevriend te raken.

Klaus ziet een tekening van een verdrietig kind en wil deze vervolgens opvrolijken om een leuk stukje speelgoed te geven. Nu zag Jesper zijn kans schoon om van de situatie gebruik te maken en roept alle kinderen op brieven te sturen naar Klaus die ze vervolgens s’ nachts een cadeau brengt. De ‘kerstman’ ontstaat en zo ook de rendieren, arrenslee en het feest op 24 december
. Dus zoals ik al zei in het begin van mijn stukje, de film neigt in het begin nog totaal niet naar de kerst maar hoe dichter we bij het einde komen hoe meer kerstsfeer er aan de film hangt en de film zich dus een ware kerstfilm mag noemen.

Ik vond het erg leuk hoe Sergio Pablos hier een soort ‘het begin van de kerstman’ van heeft weten te maken. Ik heb gelachen, en soms was de film ook vrij serieus. Het duurt nergens te lang, waardoor de film zijn status en kracht niet verliest, al om al een zeer vermakelijke (kerst)film.

avatar van El ralpho
Start van het begin

Heb je je altijd al afgevraagd hoe kerst met de kerstman ooit begonnen is? Klaus geeft hier op een creatieve manier antwoord op, evenals raadsels hoe de kerstslee nu eigenlijk kan vliegen, hoe het brieven schrijven aan de kerstman ooit begonnen is en en waar dat "ho, ho, ho" nu eigenlijk voor staat.

Sterk vond ik dat Klaus aanvankelijk nog niet zoveel met kerst te maken leek te hebben, maar hier wel steeds meer naar toe begon te groeien. Nadeel hierbij vond ik wel dat het verhaal op een bepaald punt wel heel sterk de kerstgedachte uitademde en hierdoor wat zoet werd. Hierbij merk je wel dat Klaus met name echt voor de kids gemaakt is. Daarnaast vond ik het slot sterk maar wat abrupt en ook wat te vluchtig en minimaal uitgewerkt. De animatie is mooi, maar nergens heel bijzonder en ook niet op een niveau dat ik de personages als mensen van vlees en bloed begon te zien.

Voor een kerstsprookje was dit echter alleraardigst, en ik denk dat Klaus ook wel een titel is die met name door kinderen verslonden zal worden. Voor hen kan er dan ook een halve ster bij de eindbeoordeling opgeteld worden. Voor mij viel met name de creativiteit op wanneer het ging om het inzichtelijk krijgen waar al die kersttradities nu vandaan komen, maar mistte ik voor mijzelf wel nog een bepaalde diepgang a la Pixar, om dit verhaal voor volwassenen nog een stukje interessanter te maken.

avatar van cor1946
Leuke kerstfilm. Ben er geen fan er van maar deze was leuk om naar te kijken. Lammers op zijn best als Klaus.

avatar van Thomas83
Zeer charmant. Prachtige animatiestijl met mooie belichting en achtergronden, en zonder een overdaad aan details. De personages zijn verre van origineel, maar het verhaal is nog wel heel aardig. Dat dorpje waarin iedereen ruzie heeft geeft de film een aangenaam licht duister tintje. Dat biedt wel mooi tegenwicht aan de wat al te kleffe scènes en wat misplaatste popmuziek. Het tempo en het stemwerk van de acteurs zijn uitstekend. 3.5*.

avatar van Pepino
Esteban schreef:
Ik ga wachten tot we effectief Kerst zijn om hem te bekijken. Na jaren wachten, kan die laatste maand er nog wel bij.

En, heb je dat gedaan? Of het te druk gehad met de feestdagen?

Prachtig kerstpareltje van Netflix. Als dit de animatiestandaard van Netflix wordt, dan staat er nog veel moois te wachten.

avatar van Esteban
Pepino schreef:

En, heb je dat gedaan? Of het te druk gehad met de feestdagen?

Helaas de kans niet gehad.

avatar van Pepino
Esteban schreef:

Helaas de kans niet gehad.

Oh, jammer... There is always next year.

avatar van Esteban
Kerst 2020 is a go !

avatar van Bubblez
Genomineerd voor oscar Beste Animatiefilm!

avatar van shimahero
Ik heb er van genoten. In het begin moest hij wat op gang komen. Je ziet hoe verhaal gaat evolueren, maar uiteindelijk hartverwarmend. Goede stemcast. Enkel de popdeuntjes mochten achterwege blijven.

avatar van james_cameron
Erg leuke, vlot vertelde en schitterend geanimeerde kerstfilm. Prima stemmencast ook. Het verhaaltje is aan de voorspelbare kant, maar de personages zijn zo sympathiek en de sfeer zo onweerstaanbaar dat dit weinig uitmaakt. De film treft precies de juiste toon. Gaat waarschijnlijk uitgroeien tot een echte kerst-klassieker en dat verdient hij ook.

avatar van mjk87
Wat het jammere aan deze film is, is dat aan het eind het toch weer allemaal een beetje hetzelfde is als andere films qua opbouw en elke vorm van verrassing eraf is. Jammer, want verder is dit best een lief filmpje met een mooie animatiestijl die al vrij snelt went en geloofwaardig aanvoelt (terwijl deze juist karikaturaal is). Ook mooi hoe langzaamaan steeds meer kleur in de film wordt gebracht. Stemmenwerk is verder prima, dit ding heeft ook wel mijn sympathie en de personages zijn leuk. 3,5*.

avatar van K. V.
Deze familiefilm eens bekeken en het was wel een mooie animatiefilm. Een origineel verhaal die kon boeien van begin tot einde. Ook visueel was het wel mooi gemaakt. Verder pasten de stemmen wel bij de personages.
Weer eens wat anders qua kerstfilm, was zeker het bekijken waard.

Erg leuke film. Creatief verhaal, grappig en hartverwarmend zonder (al te) sentimenteel te worden (de tenenkrommende soundtrack even buiten beschouwing gelaten). Opvallend hoe relatief onbekend de film is, zeker met het oog op het aantal stemmen op IMDB. In een tijd waarin de animatiefilms steeds inwisselbaarder worden, laat Klaus zien dat het nog steeds mogelijk is er een te maken die memorabel is.

avatar van knusse stoel
Hou je van animatie? Dit is een echt leuke komedie waarmee wij ons prima hebben vermaakt.
Waardering hiervoor is een 8!

avatar van Woland
Misschien had ik niet op een bijkans tropische Hemelvaart na een middag in het park voor deze kerst-animatie moeten gaan. Maar ja, lovende recensies, zelfs in de IMDb Top 250, en dan ook nog eens op Netflix, dan moest het er toch maar eens van komen.

Ik ben bang dat ik de dissonant ben hier, maar ik vond het een dodelijk saai niemendalletje. De tekenstijl is wat hoekig, maar daar was ik snel genoeg aan gewend. Maar voor de rest was hier weinig aan te beleven. Het verhaal was niet leuk. Er was bijna geen grappige situatie te bekennen. De meeste personages waren maar irritant, of nog erger, saai. En de muziek, nait best, vooral dat popliedje halverwege was een ramp. En ik vond het vooral veel braver en kinderlijker, zelfs vergeleken met de Despicable Me's en Wreck-It Ralphs van deze wereld. Misschien dat ik het ooit in een kerstvakantie in passendere sferen wel enigszins kan waarderen, maar hier past voorlopig vooral een Bah! Humbug!

avatar van Bubblez
Woland schreef:

Rond kerst inderdaad nog maar eens kijken!