Klaus (2019)

Spanje
Animatie / Familie

geregisseerd door Sergio Pablos
met de stemmen van Jason Schwartzman, J.K. Simmons en Rashida Jones

De onhandige en verwende jongeman Jesper is van rijke komaf. Zijn familie bezit een postbedrijf. Jesper is egoïstisch en toont geen ambitie. Om zijn zoon een schop onder de kont te geven stuurt Jesper's vader hem naar een afgelegen dorp in het Noorden, om daar postbode te worden. Het enige probleem? Niemand schrijft er brieven. Aan zijn eenzame en werkloze bestaan tussen de norse bewoners komt een einde wanneer hij bevriend raakt met een bijzondere (Kerst)man, een speelgoedmaker genaamd Klaus.

Netflix's First Original Animated Feature 'Klaus' Set for Oscar-Qualifying Run | Hollywood Reporter

Hollywood Reporter schreef:
The feature, from director Sergio Pablos, the creator of 'Despicable Me,' will debut this holiday season.
Netflix is planning a theatrical Oscar-qualifying run for Klaus, its first original animated feature, directed by Despicable Me creator Sergio Pablos.

Vermoedelijke release op Netflix in november.

avatar van centurion81
De placeholder voor de poster hier verraadt in ieder geval een interessante animatie-stijl!

Trailer!

Klaus | Official Trailer | Netflix - YouTube

Hier kijk ik halsreikend naar uit sinds de eerste aankondiging door SPA Studios enkele jaren terug, toen het nog niet aan Netflix verbonden was.

Jammer dat het een ietwat platte trailer is met een pop-song. Dat had anders gekund. Enfin, het doet er niet toe. Deze teaser van 4 (!) jaar geleden, toen de productie nog moest beginnen, geeft een kalmere indruk:

Klaus teaser ©2015 Sergio Pablos Animation Studios, S.L. & ANTENA 3 FILMS, S.L.U. All rights reserved on Vimeo

15 November!

avatar van Pepino
Twee vrienden van mij hebben op de film gewerkt. Ook heel benieuwd!

Enige info over de verschillende dubs die met de film meekomen? Kan op zich nog wel charmant zijn, de tekenstijl heeft zeker ook wel wat, maar die Amerikaanse dub is tenenkrullend. Regisseur is Spaans, misschien dat er dan ook een Spaanse dub voor handen is?

avatar van Esteban
Normaal gezien krijgt elk niet Engelstalig land z'n eigen dub voor Klaus. Alleen is niet bekend of die dubs overal beschikbaar zullen zijn. Heb jij dan liever een niet originele dub die zich geforceerd moet aanpassen naar de bewegingen van de mond?

Esteban schreef:

Ik stoor me eerlijk gezegd zelden aan synchronisatie tussen stem en mond, komt misschien omdat men daar in Japanse animatie ook veel minder aandacht aan besteedt. Waar ik mij veer meer aan stoor is slecht stemwerk dat de sfeer van de film verpest. Bij Amerikaanse producties kijkt men toch sneller naar de impact van de naam dan naar de kwaliteit van het uiteindelijk stemwerk. Vind de trailer met de Amerikaanse stemmen in ieder geval afstotelijk.

avatar van Esteban
Gelukkig heb ik daar weinig last van. Al vond ik de voice-over in de teaser van 4 jaar terug (hierboven) pakken beter.

Heb genoten van deze mooie kerstfilm, leuk verhaal en prachtig vorm gegeven!

Heb zelfs aan het eind een traantje weggepinkt, maar misschien kwam dat ook wel een beetje van de oxycodon:-)

4 * van mij!

avatar van Esteban
Goed om te lezen. Krijgt ook mooie kritieken van de zogenaamde vakpers. Een mooie beloning zou zijn mocht deze handgetekende animatiefilm nominaties binnen haalt voor de aankomende awards-periode.

Ik ga wachten tot we effectief Kerst zijn om hem te bekijken. Na jaren wachten, kan die laatste maand er nog wel bij.

avatar van Kondoro0614
Ik wacht ook tot de kerst periode is aangebroken.

Sfeervolle animatie film die prachtig vormgeven is! Heb er van genoten,ook de muziek is gewoon perfect gecomponeerd.

pracht film. Schitterende animatie met veel sfeer.

Rudie schreef:
Heb genoten van deze mooie kerstfilm, leuk verhaal en prachtig vorm gegeven!

4 * van mij!

Je bent niet de enige denk dat er wel meer zijn.

avatar van Pepino
Pfoe, wat een animatie-meesterwerkje was dit zeg.

avatar van mcdaktari
Pepino schreef:
Twee vrienden van mij hebben op de film gewerkt. Ook heel benieuwd!

Bedoel je aan de film gewerkt?

avatar van Pepino
Inderdaad, excuses voor de taalfout

Toch een tegenvallertje.

Geen Spaanse dub voor handen, dus maar de gewone Engelstalige (originele) dub gekeken. Al lijkt het me niet helemaal eerlijk om de problemen enkel bij de dub te leggen, aangezien die precies de monden van de personages volgden. Alle hyperactiviteit is dus bedoeld, wat gewoon erg jammer is.

Weet ook niet zo goed waarom Pablos daarvoor gekozen heeft. Het oogt niet echt Europees, Europese animaties kiezen vaak toch voor een iets rustigere stijl. Had ook gewoon véél beter bij de rest van deze film gepast. Hoe het ook gelopen is, je krijgt hier een wat rare mix van Europees en Amerikaans voorgeschoteld.

Visueel zijn het vooral de achtergronden die erg mooi zijn. Verder is de animatiestijl ook echt wel de moeite. Rijkelijk geanimeerd en bevat veel detail. De character designs vond ik dan net wat minder geslaagd, die hadden net iets teveel een computer-look (terwijl de film toch 2D is).

Verhaaltje is verder wel aardig, maar al die hyper personages waren gewoon een beetje storend.

Wat een heerlijke animatie film was dit. Een van de beste die ik heb gezien de afgelopen jaren. Die ga ik zeker nog een keer bekijken, dikke 5

avatar van DiamondsRealDeal
mcdaktari schreef:

Bedoel je aan de film gewerkt?

Ik denk dat ze hebben gewerkt terwijl ze deze film afspeelden.

Dit is raar.

Ik bedoelde dus dat ik twee vrienden heb, waarvan één de lead animator was, en de andere de lighting deed van Klaus. Omdat ik zelf werk binnen de animatiesector, ken ik dus ook mensen die hetzelfde beroep uitoefenen.

Duidelijk zo?

avatar van Esteban
Ik vond het van de eerste maal al duidelijk.

avatar van DiamondsRealDeal
Pepino schreef:
Duidelijk zo?
Dat Belgisch is soms niet zo duidelijk maar ik snap het nu

avatar van Kliko_Green
Verrassend goede film!!

Heerlijke animatie film welke we wrs nog wel x-aantal keren meer gaan bekijken

avatar van HALVE TAMME.
Merry Christmas

Wat een coole animatiefilm zeg! Hartverwarmend! Hier en daar had ik het gewoon moeilijk (brokje in mijn keel). Kappen hoor met die ongein! Sterk verhaal en prachtig geanimeerd. Wat heb ik een ontzettende fijne filmnacht achter de rug. Heerlijk! Klaus: een ware must see! Zo, ik ga slapen (met natte ogen)

**** ½

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik krijg normaal jeuk van al die kerstfilms met termen als Santa, Claus of Christmas in de titel, maar soms zit er wel echt een charmante film bij die je met een simpele maar duidelijke boodschap raakt. Deze Klaus, toevallig met een K waardoor ik er misschien beter tegen kan ( ) is dit gelukt.
We volgen een luie, egoïstische en te rijke jongen die door zijn vader naar niemandsland wordt gestuurd om daar postbode te spelen. En uiteraard gebeurt alles waar je wel aan hebt gedacht en zal de film dus echt de originaliteitsprijs niet winnen, maar dit was gewoon echt goed. Althans, het gedeelte na een iets te lange intro.

Visueel bijzonder mooi, gedetailleerd en sfeervol, met een prettige stemmencast en soundtrack erbij. Maar het belangrijkste, de film heeft een ziel en is bij vlagen best grappig. Daarvoor zijn de personages ook gewoon te sympathiek en is Klaus een boeiende man. Je krijgt een happy end en je wenst ook niks anders. En dan ben ik nog zelfs een maand te vroeg met kijken, eigenlijk had de release pas half december moeten zijn. Maarja, dan sneeuwt Klaus misschien onder bij de stortvloed aan kerstfilms op Netflix.

Vooruit, bij twijfel tussen 3,5 of 4 sterren rond ik eens omhoog af.

avatar van Ajax&Litmanen1
Onderhond schreef:

Je kan gewoon diverse ondertitels en geluidstracks selecteren zie ik. Oa Spaans. De mijne begon op Nederlands, snel daarna op Engelstalig gezet met een restart.

avatar van Fisico
Wow, ontzettend verwarmende en verfrissende kerstfilm. Ideaal om tijdens de kerstdagen naar te kijken. Een toppertje en één van de betere tot beste animaties die ik al zag. Naast de mooie tekenstijl met oog voor veel detail (De wind, de spin in het web, de viswinkel, ...) sowieso ook een erg sterk script.

Het verhaal is knap in die zin dat het start bij het ontstaan van de kerstman in het hoge noorden, ergens in Lapland. Alles wat we nu weten over de mythe van de kerstman en over de boodschap die hij brengt, wordt in deze film op een fijne manier gereconstrueerd. Goede verweving ook met het Sami volk. Nochtans is het eerste deel van de film erg grauw en bitter en wist ik niet goed wat de bedoeling was. Een beetje eng ook voor de allerkleinsten met het brute volk en boze honden die in het stadje te zien zijn.

Boeiende personages ook, hier en daar een grappige noot en bijzonder sfeervol gemaakt. Kortom, een uiterst geslaagde film. Een aanrader! Enig minpuntje misschien het typische zero-hero en vice versa cliché al begrijp ik niet wat Jesper verweten kan worden. Toch normaal dat zijn bedoeling (aanvankelijk) was om zo snel mogelijk 6000 brieven te verzamelen en te vertrekken?

avatar van Gish
Alle vragen die je altijd al hebt willen stellen over het bestaan van de kerstman worden hier beantwoord. Leer en geniet van al die kennis.

avatar van Elchapo
Mooie film,totaal andere animatie als die we van Pixar of Disney gewend zijn.ik en mijn gezinsleden hebben er van genoten!!!!! 3.5 stars.