Klaus (2019)

Spanje / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Sergio Pablos
met de stemmen van Jason Schwartzman, J.K. Simmons en Rashida Jones

De onhandige en verwende jongeman Jesper is van rijke komaf. Zijn familie bezit een postbedrijf. Jesper is egoïstisch en toont geen ambitie. Om zijn zoon een schop onder de kont te geven stuurt Jesper's vader hem naar een afgelegen dorp in het Noorden, om daar postbode te worden. Het enige probleem? Niemand schrijft er brieven. Aan zijn eenzame en werkloze bestaan tussen de norse bewoners komt een einde wanneer hij bevriend raakt met een bijzondere (Kerst)man, een speelgoedmaker genaamd Klaus.

avatar van Woland
Misschien had ik niet op een bijkans tropische Hemelvaart na een middag in het park voor deze kerst-animatie moeten gaan. Maar ja, lovende recensies, zelfs in de IMDb Top 250, en dan ook nog eens op Netflix, dan moest het er toch maar eens van komen.

Ik ben bang dat ik de dissonant ben hier, maar ik vond het een dodelijk saai niemendalletje. De tekenstijl is wat hoekig, maar daar was ik snel genoeg aan gewend. Maar voor de rest was hier weinig aan te beleven. Het verhaal was niet leuk. Er was bijna geen grappige situatie te bekennen. De meeste personages waren maar irritant, of nog erger, saai. En de muziek, nait best, vooral dat popliedje halverwege was een ramp. En ik vond het vooral veel braver en kinderlijker, zelfs vergeleken met de Despicable Me's en Wreck-It Ralphs van deze wereld. Misschien dat ik het ooit in een kerstvakantie in passendere sferen wel enigszins kan waarderen, maar hier past voorlopig vooral een Bah! Humbug!

avatar van Bubblez
Woland schreef:

Rond kerst inderdaad nog maar eens kijken!

avatar van JJ_D
“A true selfless act always sparks another.” Exact wat kinderen vaker te horen zouden moeten krijgen, niet?

Klaus en ‘Klaus’ – personage én film – dragen het hart alleszins op de juiste plaats. Dat Jesper het gemak van kapitaal en weelde laat schieten in ruil voor een betekenisvol leven, strekt alleszins tot voorbeeld. Net als kerstman die het hoofd niet in verslagen cynisme laat hangen, maar de keuze maakt voor goedheid – en dus niet wacht tot de keuze hem vindt.

Ook – en niet in het minst – vertaalt ‘Klaus’ wat we momenteel in Europa meemaken: dat oudere generaties op basis van traditie en folklore zich nationalistisch en xenofoob gedragen (Brexit, anyone?), waardoor de levens van jongelui worden gehypothekeerd. Het antwoord van Sergio Pablos en de zijnen schuilt niet alleen in onbaatzuchtige goedheid, maar ook in verbeeldingskracht. Via mythes kunnen we onze geschiedenis anders schrijven, lees: kunnen we ons herschrijven.

Graag gezien dus, deze ‘Klaus’, al kreeg ik krampen (van kop tot teen) van het lied van Zara Larsson dat ineens als een smakeloos deken over de animatie viel. Moest dat, heus? Het kost de film wat mij betreft een halve ster.

avatar van Rouge
Wat een pareltje van een (kerst)film! Mijn zoon van zes vind hem geweldig, het is zijn lievelings (aldus) hij kijkt hem het liefste elke dag. Nu is elke dag een beetje overdreven, maar wanneer hij kijkt is het geen straf om mee te kijken!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben nooit fan geweest van de Kerstman, de veramerikanisering van Kerstmis. Klaus zag er mij wat traditioneler uit en de film weet wel wat meer te bieden dan de standaard melige kerstfilm. Een soort originestory van de man met best wel een boeiend verhaal. Zoals het hoort bij een kerstfilm is het een voorspelbaar verhaal met alle clichés, maar er is tussen de drukte door wel genoeg humor. En visueel is het ook niet slecht. Beter dan verwacht eigenlijk.